De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1356
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

liz boer schreef: Die Maria verering, heiligverklaring is echt geen volksgeloof volgens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesgegroet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_(moeder_van_Jezus)
Waar Boertje op doelt is waarschijnlijk dat de aandacht voor Maria in de officiële leer van de RKK veel geringer is dan hoe dat bij het "gewone" volk leeft. Lees je bijv. de RK catechismus dan is het echt niet op Maria gefocust, maar op Jezus. Dat er genoeg mensen zijn voor wie Maria het enige aanspreekpunt is, omdat Jezus "te hoog" verheven is, dat is een reëel probleem maar geen onderdeel van de kerkleer.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Boertje »

Er zit verschil tussen de leer van Rome en hoe het volksgeloof er mee omgaat. Nogmaals ik ben het zelfs met de leer van Rome niet eens.
Maar daar ging mijn betoog eigenlijk niet om. Lees maar wat Floppy hierover zegt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Dodo »

Bij onze laatste kerkelijke rommelmarkt lag er op de boekenkraam een zesdelige serie over Maria. Al vrij oud, en het was prachtig. De hele Maria-theologie uitgediept, allerlei heiligenverhalen waarin ze een rol speelde, prachtige platen ter illustratie. Een zeer grondig naslagwerk over Maria. En er was flink in gestudeerd, veel aangestreepte zinnen. Maar ja, geen hond die het wilde hebben dus het is tot oud papier verwerkt.
Later sprak ik een neef die dominee is, die het graag had willen hebben. Maar ja, zoiets vind je nooit meer.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Er zit verschil tussen de leer van Rome en hoe het volksgeloof er mee omgaat. Nogmaals ik ben het zelfs met de leer van Rome niet eens.
Maar daar ging mijn betoog eigenlijk niet om. Lees maar wat Floppy hierover zegt.
Prima!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

In het RD van zaterdag las ik een opmerkelijk artikel
De kop boven het artikel is al opvallend:
GENDERIDEOLOGIE IS TOTALITAIR VAN AARD
Misschien zegt een kop niet zoveel... in ieder geval kan een kop als een aandachttrekker gebruikt worden. Maar ware het niet zo dat ikzelf deze ideologische en antireligieuze trekken niet al een hele tijd in het vizier had. Ik meen dat ik er ook hier wel eens een en ander over gezegd heb, maar de diepte ervan wordt moeilijk opgepakt. Ik meen dat we wel degelijk alert moeten zijn op allerlei ideologische en tegelijk antichristelijke tendensen in onze samenleving.

Citaat:
De tijd van totalitaire staten leek voorbij. En de grote verhalen waren eveneens passé. Het tegendeel blijkt echter waar. Genderideologie wint terrein en blijkt een totalitair karakter te hebben.

De 20e eeuw was een dodelijke eeuw. Naar schatting 180 tot 220 miljoen mensen werden gedood door politiek geweld, 60 miljoen van hen als gevolg van de twee wereldoorlogen. Er werden 26 miljoen christenen om hun geloof omgebracht, meer dan in alle eeuwen ervoor bij elkaar. Het was ook de eeuw van totalitaire staten gebaseerd op abjecte ideologieën.

Toen de 21e eeuw aanbrak, leek het erop dat deze donkere tijden definitief voorbij waren. De wereld werd een dorp. Internet verbond alles en iedereen. Ideologieën maakten plaats voor pragmatisme. Voor zover er nog sprake was van geloof, was het vooral vooruitgangsgeloof.

Er leek daarom geen behoefte meer te zijn aan grote ideologieën, en zeker niet aan ideologieën met een totalitair karakter. In de 21e eeuw mocht ieder zijn eigen waarheid hebben. De belofte was volledige individuele vrijheid. De droom was een open participatiesamenleving waarin ieder zichzelf kon zijn en zich ten volle kon ontplooien. Gelijke behandeling werd het eerste grondrecht. Religie zou een persoonlijke zaak worden en overheden zouden neutraal zijn. Dat was het idee.

Toch rukken merkwaardig genoeg totalitaire ideologieën weer op. Niet opgelegd van boven, maar aangedrongen van opzij. Niet plotseling, maar stapsgewijs. Niet door geweld, maar door beïnvloeding. Niet door meerderheden, maar door kleine, elitaire minderheden. Niet door democratisch gekozen overheden, maar door ngo’s, raden, actiegroepen.

Agressieve doelen
Het belangrijkste voorbeeld van dit moment is ”gender mainstreaming”: de wereldwijde transformatie die wordt nagestreefd door de lgtbi-beweging. Het doel is totale ‘vergendering’ van de maatschappij. De bekende Duitse auteur Gabriele Kuby wijst in dit verband op het belang van de zogenaamde Jokjakarta-beginselen. In haar boek ”De seksuele revolutie” wijdt ze er een hoofdstuk aan. Het geeft inzicht in de agressieve doelen van de wereldwijde lgbti-beweging.

De Jokjakarta-beginselen zijn opgesteld door een groep ”gerenommeerde mensenrechtenexperts” die in 2006 samenkwamen in het Indonesische Jokjakarta. Zonder officiële legitimatie werd door deze groep mensen een document opgesteld waarin 29 ”beginselen” werden vastgelegd voor een wereldwijde invoering van de genderideologie. Het document kreeg wereldwijd grote invloed.

In de Jokjakarta-beginselen wordt gebruik gemaakt van de begrippen ”seksuele oriëntatie” en ”geslachtelijke identiteit”. Bij seksuele oriëntatie gaat het erom dat mensen zich emotioneel en seksueel intensief aangetrokken voelen tot mensen van hetzelfde of het andere geslacht dan wel van meerdere geslachten. Deze definitie sluit geen enkele vorm van seksuele voorkeur uit. Dus seks met kinderen, bloedverwanten, meerdere personen of zelfs dieren wordt gezien als legitiem.

Geslachtelijke identiteit is ”het diep ervaren innerlijke gevoel te behoren aan een geslacht”. Dit hoeft niet overeen te komen met de aangeboren geslachtskenmerken. Geslacht is dus een subjectieve keuze, die bovendien veranderlijk kan zijn.

LGBTI-politie
De rest laat zich raden. Ieder moreel oordeel over seksuele oriëntatie moet worden verboden, ook in kerken of scholen. Iedere claim die iemand op geslachtelijke identiteit doet, moet worden gehonoreerd. Het traditionele huwelijk wordt ontmanteld en omgevormd tot een leefeenheid van twee of meer mensen, ongeacht seksuele oriëntatie. Kinderen zijn een recht voor iedereen. Seksualiteit wordt losgekoppeld van voortplanting. Geslacht wordt een vrije keuze. Kinderen moeten genderneutraal worden opgevoed.



LEES HIER HET HELE ARTIKEL:

https://www.rd.nl/opinie/genderideologi ... -1.1557871
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Vanavond een ernstvolle preek gehoord, maar ook een liefelijke nodiging
Ik zou het het laatste deel van die preek willen weergeven.
Tekst: Openbaring 14:15 en 18
En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk was Een gezeten, des mensen Zoon gelijk, hebbende op Zijn hoofd een gouden kroon, en in Zijn hand een scherpe sikkel.
En een andere engel kwam uit den tempel, roepende met een grote stem tot Dengene Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor U gekomen, dewijl de oogst der aarde is rijp geworden.
Zend uw scherpe sikkel en snijd af de druiventakken van den wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp.


Het gaat over
DE GRAAN- EN WIJNOOGST
Een gedeelte uit de preek, dat ons wel moet aanspreken.
Als het einde aller dingen komt, en vooral naar aanleiding van Openbaring 14:18b


De graan- en de wijnoogst, het gaat over de onbekeerden en Gods kinderen. We hoorden van de wolk die gezien wordt en van de roep die gehoord wordt en het oordeel dat geveld wordt.
Alle nadruk ligt op die woordjes in vers 15 en in vers 18. Het op een na laatste woordje van vers 15: RIJP geworden! En in vers 18 is het het laatste woordje: De druiven zijn RIJP!
Het is een tijdwoord vanavond, hè! En mag ik nou breed beginnen, de hele wereld samen nemen. Dan zullen we ons vanavond alleen beperken tot ons vaderland en misschien een vervolgstap nemen naar de kerk en dan naar het persoonlijke leven van u en mij.
Ik heb u vanavond vijf dingen genoemd die ons Deputaatschap van de Hoge Overheid via onze scribea onze kerkenraden heeft toegezonden. En ik geloof dat dat vijf dingen waren waar eigenlijk in doorklonk: Nederland wordt rijp… om God te gaan ontmoeten. Nederland wordt rijp, dat de Heere langzaam, maar zeker, afscheid gaat nemen van ons vaderland. En natuurlijk, als je er eens over denkt hoeveel mensen er vanavond in Nederland nog in een kerk zitten op een Dankdagavond. Er zijn misschien weinig of geen landen in Europa waar er nog zoveel mensen op een Dankdag in de kerk zitten. Dat is de ene kant, maar aan de andere kant, gemeente, als je nadenkt over de praktijken van abortus, van euthanasie…

Het heeft me persoonlijk best wel geschokt ook, dat in een van de bladen die toch onder ons wel ook wel gelezen wordt, er toch ook eigenlijk wel gesproken werd over de bevruchting buiten het lichaam. Op een dusdanige mogelijkheid die toch zomaar de gezinnen werd binnengedragen. En ik wil daar niet veroordelend over spreken, maar wel mijn zorg over uitspreken. Want eigenlijk is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden. Want je ziet, dat die ontwikkeling van de autonome mens, die zelf wil beslissen in ons land heel langzaam binnensijpelt in de kerk. Als het over de vrijheid van onderwijs gaat… U weet dat we ook in de identiteitsraad van de Van Lodensteijn zitten en ook het Hoornbeekcollege. Als ik hoor van die twee mensen die daar leiding geven, als ik die mannen regelmatig hoor en spreek, aan een zijden draad hangt ons reformatorisch onderwijs. En er hoeft echt niet zo heel veel te gebeuren, en in een wisseling van regering, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat dat artikel 23, dat voor ons van zoveel waarde is, weg wordt geschrapt uit onze wet, en dat we de situatie van de Amerikaanse en Canadese gemeenten gaan krijgen. En wat zal dan onze beslissing zijn? Zullen we dan geld over hebben, misschien wel ten koste van onze vakanties en onze auto’s… zullen we dan geld over hebben voor reformatorisch onderwijs? Of zullen we dan meegesleept worden, en ons ook daarin rijp gaan maken voor het oordeel?

Voelt u dat er over die paar woorden, over die genderideologie wil ik verder eigenlijk maar niet uitweiden. Maar voelt u dat we in de paar dingen die we nu genoemd hebben, dat Nederland zich rijp maakt, dat de laatste resten van een gekerstende natie, dat is een natie, jongelui, die christelijk geworden is, dat daar de laatste restjes daar stilletjes gaan verdwijnen. En hoe is het nu in de kerk, gemeente, hoe is het nu in de kerk? En hoeveel doen u en ik, wij samen eigenlijk maar hinken op twee gedachten? Natuurlijk we dienen de Heere en we lezen de Bijbel en we komen naar de kerk. En als we die tien geboden eens langslopen in het luisteren naar Gods stem, in het buigen onder het gezag. Zijn er ook in de kerk niet (en dat is ook een rijp maken), die ketelachtig zijn van gehoor. En dat is echt niet alleen in de Randstad, misschien wel wat meer als op de Veluwe of in Zeeland, maar ook daar is het dat de mensen zo ketelachtig zijn van gehoor, en dat ze eigenlijk leraars willen opgaderen die naar hun eigen zin zijn.
Dat is ook rijp maken! Dat is rijp maken voor het oordeel.

Zullen we dan heel persoonlijk de hand in eigen boezem steken: Hoe rijp bent u? U moet God ontmoeten, En dan moet ik het vanavond naar twee kanten zeggen: Dan denk ik aan een Henoch, dan denk ik aan een Jakob, dan denk ik aan mensen aan wier sterfbed we hier ook gestaan hebben. Dan denkt u misschien wel aan uw Godvrezende vader of moeder. Die werden rijp gemaakt. En er kwam een ogenblik, dan waren ze rijp om te gaan sterven. En dan mochten ze ontvangen (vers 16): En Die op de wolk zat zond Zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid. Er staat zo heel mooi in de kanttekening: Het getal der uitverkorenen was vervuld en het goede graan werd in de schuur verzameld. We gaan er straks van zingen. En met gejuich ter goeder uur zijn schoven dragen in de schuur. Rijp. God maakt Zijn volk rijp. En dan zijn er van Gods kinderen geweest, ik denk met name aan verschillende Engelse en Schotse predikers, die met zoveel bezieling gesproken hebben, dat God ze soms al wegnam voor de 30 waren. Rijp!
En nu vanavond een vraag: Volk, ben je al rijp? En misschien ligt dáár wel de rijpheid in, als je wérkelijk als een gast en een vreemdeling mag verlangen naar de dingen die Boven zijn waar Christus is, dan ben je rijp om als zo’n graan als zo’n halm te worden in te worden gezameld in de eeuwige zaligheid. Maar mijn onbekeerd vriend, en ik ga ermee afsluiten. Maar de andere kant is ook waar, Nou maakt Nederland zich rijp. Nu maakt de kerk zich rijp, en dan bedoel ik de kerk in ons vaderland, ook in haar verdeeldheid, in haar verval, in haar afval, in haar wereldgelijkvormigheid, in haar zo vaak hangen aan het hier en nu. We maken ons rijp, gemeente. U maakt u persoonlijk rijp. Wanneer maak je je nu rijp? Als je niet buigen zult vanavond onder de lieflijke nodiging van die grote Koning, Die vanavond nog zegt: Nabij u is het Woord, en wendt u naar Mij toe en wordt behouden. Die vanvond nog zegt: Zoekt Mij terwijl Ik vanavond nog nabij ben. En als je nou niet luistert, lieve hoorders, als je nou niet buigt als een arme zondaar. Als je nou voortgaat, onbekeerd, goddeloos of godsdienstig… Weet u, dan komt er een ogenblik en dan zendt de engel in vers 19 zijn sikkel op de aarde, en dan wordt die druif afgesneden, en dan wordt je geworpen in de grote wijnpersbak van de toorn van God.

En dat laatste, dat 20e vers is een heel moeilijk vers. Buiten de stad, dat begrijpen we. Dat is buiten God en Zijn gemeenschap, en dat er bloed is in die wijnpersbak, bloed dat stijgt tot de tomen der paarden, dat is ter hoogte waar de paarden hun teugels in hun bit hebben, en dat er bloed vloeit van duizend zeshonderd stadiën ver.. Onze kanttekening zegt er alleen maar van: Het is afgrijselijk om te zien. Een van de verklaarders van het boek Openbaring, Hendrikse, misschien kent u hem, een hele betrouwbare, op school werd die altijd gebruikt van de uitleggers, die zegt: in dat getal lees ik duizend, zeshonderd, zestienhonderd. Hij las erin vier keer vier, dat is zestien, dat is het getal van de aarde, symbolisch, haar inwoners, en tien keer tien, zestienhonderd. Dat tien keer tien is het getal der totale volheid. Hendrikse verklaart het zo: het is de totale volheid van de toorn Gods over heel de wereld die nooit gebogen heeft. Gemeente, u voelt het wel, het kan niet dan vreselijk wezen. Geworpen in de grote wijnpersbak van de eeuwige toorn van God in de afgrond waar God zijn toorn over de Goddelozen uitstort. Zeer groot en afgrijselijk om te zien.

Lieve gemeente, mag ik vanavond dit ingrijpende woord afsluiten met twee tekstwoorden. En dan wil ik eerst afsluiten met een boodschap voor u, die nog steeds aan de druiventak hangt. Maar God heeft een boodschap voor je vanavond. Welke? Nabij u is het Woord, in uw mond. En nu hoop ik dat het vervolg voor u mag gaan gelden: en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs hetgeen wij prediken, namelijk dat indien gij met uw mond zult belijden dat Jezus Christus de Heere is, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult ge zalig worden. En gemeente, dat wonder werkt de Heere nog. In de volgende verzen staat het: En hoe zullen ze horen zonder die hun predikt, en hoe zullen ze prediken indien ze niet gezonden worden? Maar dat gebeurt nog! En dan zal het zijn dat een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen, natuurlijk in waarheid, maar die zal zalig worden.
En kinderen des Heeren, mag ik afsluiten met dat laatste vers, voorafgaand aan de graan- en de wijnoogst. Een ik hoorde een stem uit de hemel, Hij zei tot mij: Schrijf: Zalig zijn de doden , die in den Heere sterven, van nu aan.
Amen!

Ds. A. Verschuure, gepredikt te Capelle aan den IJssel, op de Dankdag 2019
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Instituut of Contra-instituut
Wat is het als een kerk
het goede Woord Gods kwaad noemt
en het kwade als goed bestempelt?
We leven (als ik zo rond me heen zie) rustig,
geen nood,
alleen blijdschap
en vreugde
in een wereld die men
(dat voelt men nu ook wel)
van de ondergang probeert te redden.
Het zal echt niet gaan!

Als we zo stoïcijns de berichten kunnen lezen of aanhoren
zoals bv in de Duitse Evangelische Kerk.
Als de normen worden omgedraaid,
en het goede Woord Gods beschimpt wordt
en degenen die daarna wensen te speken en te handelen
worden door overheid en kerk als kwaad bestempeld
Wie is dan de antichrist?
Is het niet een mens of een religieus instituut
dat de Goddelijke waarden omkeert?

En we vrezen niet, we discussiëren vroom en onvroom verder
terwijl de kerk (én de wereld!) als het ware in brand staat...
Ik zie een kwaad, en ik wil niet profeteren,
maar ik zie een kwaad waar velen aan voorbij lijken te gaan.

Men zingt de psalmen, men leest de Bijbel.
Men is gered, en men is blij.
Maar een arme stumper die niet mee kan wordt even aan de kant geduwd.
Dat bederft onze vrede.
We hebben om ons heen gekeken,
geluisterd,
gelezen,
gezien,
en of we hiervan nu niet moesten concluderen,
als in ons opnemende, dat het alzo lijkt te zijn.

We lazen een brief, die ik tevens wel door wilde geven:
Een brief van ene ds. W. Romaine
Niet zo nieuw meer, 1790
De Franse revolutie.
We zagen het in The Banner of Truth:

12 April, 1790

Mijn zeer geliefde Vriend!

In deze moeitevolle tijden vind ik het goed het exempel van Habakuk te volgen. Hij bad, hij geraakte op zijn wachttoren;
hij wachtte op een antwoord, hij ontving het en prees God er voor. Ik doe hetzelfde voor het welzijn van het publiek;
biddende voor de Kerk en zuchtende onder een druk zwaarder als die der Chaldeeuwsche dienstbaarheid. Ik bid voort,
maar ben nog steeds op mijn wachttoren. Ik ontvang geen antwoord, en kan het einde niet zien van de tegenwoordige moeiten.
De oorzaak is niet weggenomen, daarom duren ze voort. Ze nemen toe, alsof er o zooveel boozen der hel zijn losgelaten,
die worden toegelaten zooveel ondeugd en schade te doen, als de duivel het zelf maar kan wenschen.

Wij weten waar de schuld ligt: Ongeloof is de tergende zonde. Ze heeft verwoesting over vele koninkrijken gebracht,
zoodat wij de wraak des hemels kunnen nasporen van geslacht tot geslacht, tot op de tegenwoordige ellenden van Europa.
Ongeloof baande den weg: Wij willen niet dat Deze Koning over ons zij en over ons zal regeeren!
Toen heeft Hij hen aan zich zelf overgelaten, waarop de Antichrist, dat is, Apollyon, zijn legioenen en legers heeft uitgebracht
om te verwoesten. Deze legers hebben rust, orde, bezitting en godsdienst verwoest,
zoodat de aarde door hen geworden is als een andere hel.

Ik sidder; want wie neemt de waarschuwing ter harte? Ik vrees voor Engeland.
We zijn niet veel onderscheiden van het Fransche koninkrijk; zeer nabij haar in zonde,
en wellicht ook nabij haar in dezelfde straffen. Daarom blijf ik biddend en pleitend op mijn wachttoren,
en smeek onzen Heere om ons te sparen om Zijns Naams wil. Dit is mijn pleiten. Zijn wij beter dan hen?
Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben genomen.
Dat deze Hem mogen bewegen om over ons uit te storen den Geest der genade en die der gebeden, opdat wij als een natie,
met een nationale wederkeering den 19den (zeker een biddag -Red.) mogen houden, vernederd onder Zijn krachtige hand.
Dit is het vasten dat God verkiest. Mocht Hij een algemeene reformatie onder ons werken tot Zijn eer en heerlijkheid;
en dat de ongerechtigheid ons niet tot verwoesting zij.

Ik hoop, dat gij mij gezelschap zult houden op mijn wachttoren.
Daar is mijn bede ook voor u en de uwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of hier mensen zijn die het zien, maar het lijk mijn duidelijk dat wij nu in de tijd van de grote afval leven, die heel kort voorafgaat aan de volle openbaring van de antichrist.

We zien dit ook in vele tekenen hieromheen.
We zien tekenen in de natuur.
De lucht wordt aangetast,
het water wordt aangetast,
we horen van 'pestilentiën' en van oorlogen
(denk ook aan Nagorno-Karabach, waar de strijd weer oplaait).
We merken dat het Evangelie vrijwel in de gehele wereld is gepredikt ofwel bekend is.

En nu hoor ik al antwoorden: Wat wil je daarmee zeggen?
Ik denk dat dit een heel bekende vraag is om er niet mee geconfronteerd te worden.
Ik merk dit om me heen.
Zodra het ernstig word gaat men meteen op een ander onderwerp over,
men ontwijkt de ernst.
Ditzelfde zien we bij heel mensen.
Zelfs de president van de Verenigde Staten van Amerika doet dit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Bertiel »

En wat heeft Dia er mee gedaan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Ik weet niet of hier mensen zijn die het zien, maar het lijk mijn duidelijk dat wij nu in de tijd van de grote afval leven, die heel kort voorafgaat aan de volle openbaring van de antichrist.
Ik zie het niet. In landen zoals bijv. China neemt het aantal christenen juist enorm toe.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Zou het niet zien ook een oordeel kunnen zijn? We lezen ook van de dagen van Noach en van Lot dat men het zag en weigerde te geloven: Tot op de dag dat Noach in de ark ging... En van Lot lezen we: Hij was in de ogen van zijn schoonzonen als jokkende.
Hebben we niet de wereld te lief om dit te geloven? Ik denk dat velen banger zijn de wereld te verliezen. Denk aan (overigens geoorloofde en terechte) zaken die we overal waarnemen om de planeet te redden. Zouden we de wereld redden, evenals we denken (of hopen) dat het samen redden om corona onder de knie te krijgen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Zou het niet zien ook een oordeel kunnen zijn? We lezen ook van de dagen van Noach en van Lot dat men het zag en weigerde te geloven: Tot op de dag dat Noach in de ark ging... En van Lot lezen we: Hij was in de ogen van zijn schoonzonen als jokkende.
Hebben we niet de wereld te lief om dit te geloven? Ik denk dat velen banger zijn de wereld te verliezen. Denk aan (overigens geoorloofde en terechte) zaken die we overal waarnemen om de planeet te redden. Zouden we de wereld redden, evenals we denken (of hopen) dat het samen redden om corona onder de knie te krijgen?
Je pinnen uit de grond trekken, zodat ze niet zo diep zitten, dat is een hele les.
Daar doe ik al heel mijn leven over, maar gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen.

Het toekomende hoeveel plek heeft dat in je leven...

Hét oordeel komt nog dan zullen we de enge poort zoeken en niet vinden omdat hij dicht zit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Hét oordeel komt nog dan zullen we de enge poort zoeken en niet vinden omdat hij dicht zit.
Zouden er veel zijn die nog vrezen? Of...

Als het over eeuwig wel of eeuwig wee gaat willen we ons toch nauw, ja zeer nauw onderzoeken. Dan stellen we ons toch onder een ontdekkende prediking? Opdat wij niet met ons verstand en gevoel verstrikt raken?

In AMOS 6 lezen over, zoals de Statenbijbel het samenvat:
Wee en gevangenis over de voornaamsten van Sion en Samaria, vanwege hun vleselijke zekerheid, goddeloze dartelheid en overdaad, vs. 1, enz. God zweert, dat Hij de stad, met al wat erin is, aan den vijand zal overgeven, en wie overblijft, door Zijn plagen doen verdwijnen, zonder groten of kleinen te verschonen, 7. Om Israëls domme verkeerdheid of hardnekkigheid en dwazen hoogmoed zal God een verdrukkenden vijand over hen zenden, 12.

Vers 1
Wee 1den 2gerusten te 3Sion en den 4zekeren op den berg van Samaría, die de 5voornaamsten zijn van de a6eerstelingen der volken, en tot dewelke die van het huis Israëls 7komen.

1 In het meervoud.
2 Of: gemakkelijken, die op hun gemak in weelde leven. Vgl. Jer. 48:11, alwaar van Moab gezegd wordt, dat hij van zijn jeugd af gerust, of op zijn gemak, in stilte geweest is, geen overlast lijdende, noch vrezende.
Verwijsteksten
Jer. 48:11 Moab is van zijn jeugd aan gerust geweest, en hij heeft op zijn heffe stilgelegen, en is van vat in vat niet geledigd, en heeft niet gewandeld in gevangenis; daarom is zijn smaak in hem gebleven en zijn reuk niet veranderd.
3 Dit ging Juda aan, waarvan Jeruzalem de hoofdstad was, en op Sion het koninklijke slot.
4Dat is, zorgelozen; vgl. Richt. 18:27, alwaar van Laïs gezegd wordt, dat het een stil en zeker volk was; en Ez. 30:9, Cusch der zekerheid of des vertrouwens, dat is, dat zekere of zorgeloze Cusch, of den zekeren Cusch, dat is, de zekere zorgeloze Moren. Anders: die op den berg van Samaria vertrouwen of zich verlaten, en daarop zeker zijn en zorgeloos; den zin op hetzelfde uitkomende, doch in den tekst is gelet op de samenvoeging der beide leden. verwijsteksten
5 Of: vermaardsten, beroemdsten. Zie van het Hebreeuwse woord Spr. 4 op vers 7. Dit duiden sommigen op de beide bergen van Sion en Samaria, maar het voorgaande en volgende slaat op de hoofden van Juda en Israël, die op deze bergen hun residentie hadden, in de beide hoofdsteden, zijnde de voornaamsten onder de hoofden des volks. verwijsteksten
a Ex. 19:5. Jer. 2:3.
Verwijsteksten:
Ex. 19:5 Nu dan, indien gij naarstiglijk Mijn stem zult gehoorzamen en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijne.
Jer. 2:3 Israël was den HEERE een heiligheid, de eerstelingen Zijner inkomst; allen die hem opaten, werden voor schuldig gehouden; kwaad kwam hun over, spreekt de HEERE.

6 De twaalf stammen, die God van alle andere volken afgezonderd en tot Zijn volk had aangenomen. Zie Ex. 19:5. Jer. 2:3, enz. Of: de voornaamsten, de hoofden van de volken, dat is, van de twaalf stammen.
Verwijsteksten:
Ex. 19:5 Nu dan, indien gij naarstiglijk Mijn stem zult gehoorzamen en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijne.
Jer. 2:3 Israël was den HEERE een heiligheid, de eerstelingen Zijner inkomst; allen die hem opaten, werden voor schuldig gehouden; kwaad kwam hun over, spreekt de HEERE.

7 Om aldaar van hun hoofden raad en daad (als men zegt) te halen; Juda en Benjamin te Jeruzalem, en de tien stammen te Samaria. Hebr. het huis Israëls komen, of zullen komen. God spreekt het wee over deze hoofden, omdat zij zich (als volgt) in deze heerlijke plaatsen (die zij door Gods goedheid bewoonden) en deze grote waardigheid, zo ondankbaar tegen Hem bewezen.

Ik weet wel dat hier wellicht het merendeel over zal struikelen, en dat geeft ook wel eens veel te denken. Vanzelf, we zullen niet in de eerste plaats naar een ander moeten zien, maar eerst persoonlijk, en dan krijgen we vanzelf een zicht op onze medemens die met ons reizen naar de eeuwigheid. Ik bemerk dat velen hieromtrent ongevoelig, ja zelfs vijandig worden, want men wil niet ontdekt worden, en schuwt een ontdekkende prediking. Juist dit schuwen van een ontdekkende en separerende prediking geeft te denken. Velen willen zachte woorden hoorden en geloven ten stelligste dat het goed met hen is. Let op: Ik spreek over het algemeen over dit Bijbelgedeelte en over hetgeen ik in het algemeen opmerk!
Is het niet juist de gerustheid die de dagen voorafgaande aan Christus' wederkomst kenmerken? Zie ook bv. de gelijkenis van de 10 maagden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door John Galt »

Gezang 106 verwoordt heel mooi hoe we ons moeten gedragen als het einde der tijden nadert.

1
Het einde aller dingen is nabij,
zo weest dan nuchter, waakt in de gebeden,
vurig van hart en staat elkander bij;
liefde dekt alle ongerechtigheden.

2
Staat voor elkander open, dient elkaar,
ieder gelijk hij gaven heeft gekregen;
maakt om u heen het heil des Heren waar
en deelt met een ruim hart Gods grote zegen.

3
Als iemand spreekt, hij spreke vrank en vrij
als iemand dient, hij diene met zijn daden,
dat God in taal en taak verheerlijkt zij:
Woord van zijn Woord, genade voor genade.

4
Door Jezus den Messias wien behoort
de kracht, de heerlijkheid alle de dagen;
zo weest nu waakzaam en gedenkt het woord
het einde aller dingen heeft geslagen.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Gezang 106 verwoordt heel mooi hoe we ons moeten gedragen als het einde der tijden nadert.

1
Het einde aller dingen is nabij,
zo weest dan nuchter, waakt in de gebeden,
vurig van hart en staat elkander bij;
liefde dekt alle ongerechtigheden.

2
Staat voor elkander open, dient elkaar,
ieder gelijk hij gaven heeft gekregen;
maakt om u heen het heil des Heren waar
en deelt met een ruim hart Gods grote zegen.

3
Als iemand spreekt, hij spreke vrank en vrij
als iemand dient, hij diene met zijn daden,
dat God in taal en taak verheerlijkt zij:
Woord van zijn Woord, genade voor genade.

4
Door Jezus den Messias wien behoort
de kracht, de heerlijkheid alle de dagen;
zo weest nu waakzaam en gedenkt het woord
het einde aller dingen heeft geslagen.
Dat is de levende Kerk. Maar wat zien we nu om ons heen? Kijk eens naar de wereldregeringen? En de de grote massa van de kerkleiders en het kerkvolk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie