De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1356
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

eilander schreef:...Een aantal punten van toen zijn inmiddels wel achterhaald (aflaat bijvoorbeeld)...
De aflaat functioneert nog steeds in de RKK.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1356
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

Bezorgd schreef:Hoe kijken jullie tegen de RKK aan in gebieden waar geen andere kerken zijn, en dit de enige openbaringsvorm is van Gods gemeente en waar tijdens de diensten Zijn Woord opengaat.

Komen daar mensen tot geloof en kan men daar gevoed worden?
Ik zou zeggen ja, maar het hangt wel van de concrete situatie af - want, zoals DIA hierboven weinig vleiend maar toch treffend formuleert: de RKK kent vele verschijningsvormen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Zij knielen omdat ze de transsubstantiatie leren. Dat is een verkeerde interpretatie van de bijbel, maar wij interpreteren ook wel eens iets verkeerd.
En dat occultisme zie ik niet zo in.

Ik ben niet rooms of zo, maar we moeten onze tegenstanders niet bestrijden op dergelijke puntjes. Dat leidt maar af van de hoofdzaak.
Dat zijn geen puntjes. Het gaat om hoofdpunten. Het gaat niet om zomaar een verkeerde interpretatie van de Bijbel maar om de invoering van de priesterdienst. Een priester moet offeren. Daardoor kwamen de altaren in de kerk en wordt Christus steeds opnieuw geofferd. Ze aanbidden een stukje broodje.

Het aanroepen van overledenen is puur occultisme. Zie de heel cultus er om heen van huilende mariabeelden en -verschijningen. De RKK is het grootste occulte bolwerk ter wereld. De levende Christus die de enige Middelaar is, is op de achtergrond geplaatst en Maria is de middelares geworden. Ze neemt de plaats van Christus in. En daarom is het ook terecht dat het instituut RKK de anti-christ genoemd wordt.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1356
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef: ...Ik vrees wel eens dat we onze kerkgeschiedenis wat uit het oog zijn verloren...
Mijn Nederlandse kerkgeschiedenis begint met Bonifacius en Willibrord.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:Hoe kijken jullie tegen de RKK aan in gebieden waar geen andere kerken zijn, en dit de enige openbaringsvorm is van Gods gemeente en waar tijdens de diensten Zijn Woord opengaat.

Komen daar mensen tot geloof en kan men daar gevoed worden?
Natuurlijk komen ook in de RKK mensen tot geloof, maar gevoed worden ze niet. 'Die pastoor brabbelt maar wat, de helft versta ik niet en door het tweejaarlijkse Bijbelrooster komt maar een klein deel van de Bijbel aan bod', zijn geluiden die ik hoor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
eilander schreef:...
Geloof je werkelijk in één kerk?
Ja! Absoluut, absoluut "ja".

Zolang er één hemel is, is er één kerk. Beter gezegd, één Kerk.

Het betekent, dat als ik het waardig geacht mag worden, ik na dit aardse leven de hand zal schudden van notoire Maria-vereerders (zoals Thomas à Kempis, die niet zo lang geleden nog instemmend werd geciteerd door ds. J. Roos). Of Thérèse de Lisieux. Maar, de kans dat dat zal gebeuren is gering; om met Whitfield over Wesley te spreken: zij zullen zo oneindig dichter bij de Troon staan dan ik dat daar niet bij de buurt kom.
Prachtig. Maar je geeft antwoord op een vraag die ik stelde in combinatie met alles wat erachter stond.
Natuurlijk, ik geloof ook in één Kerk. En ik geloof ook dat er mensen in de hemel zullen zijn die ik er niet verwacht had, maar daar gaat het allemaal niet om.
Dit alles betekent toch niet dat we de grote dwalingen van de RKK moeten gaan verdoezelen of goedpraten?

Ik heb ook wel een beetje moeite met deze manier van discussiëren. Wij hebben niet te oordelen over de eeuwige staat van personen. Dit dan als argument te gebruiken, voelt wat ongemakkelijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Hoe kijken jullie tegen de RKK aan in gebieden waar geen andere kerken zijn, en dit de enige openbaringsvorm is van Gods gemeente en waar tijdens de diensten Zijn Woord opengaat.

Komen daar mensen tot geloof en kan men daar gevoed worden?
Natuurlijk komen ook in de RKK mensen tot geloof, maar gevoed worden ze niet. 'Die pastoor brabbelt maar wat, de helft versta ik niet en door het tweejaarlijkse Bijbelrooster komt maar een klein deel van de Bijbel aan bod', zijn geluiden die ik hoor.
Floppy schreef:Ik zou zeggen ja, maar het hangt wel van de concrete situatie af - want, zoals DIA hierboven weinig vleiend maar toch treffend formuleert: de RKK kent vele verschijningsvormen.

Maar als de RRK de anti christ zou zijn, dan is het tot geloof komen in deze setting toch onmogelijk?
Vraag ik vooral aan @Valcke en @Eilander?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

refo schreef:Als "De Da Vinci Code' verschijnt, staat ons wereldje op zijn kop. Zo'n verzonnen boek als Sodoma slikken we dan weer wel als zoete koek. De NRC is wel wat genuanceerder dan 'vier jaar ondergedompeld' in Vaticaan. Hij was vier jaar lang een week per maand in Rome.
NRC noemt het in de recensie een grondig boek. (Wel weer bizar dat de auteur zelf ook homoseksueel is. Hij zegt dat hij daarom het boek kon schrijven: hij herkent de codes die heteroseksuelen niet begrijpen. Maakte zelf gay avonden mee zoals hij die ook in Parijs meemaakt.)
Hij was inderdaad één week per maand, vier jaar lang in het Vaticaan. Dan ben je toch echt wel een insider.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Hoe kijken jullie tegen de RKK aan in gebieden waar geen andere kerken zijn, en dit de enige openbaringsvorm is van Gods gemeente en waar tijdens de diensten Zijn Woord opengaat.

Komen daar mensen tot geloof en kan men daar gevoed worden?
Natuurlijk komen ook in de RKK mensen tot geloof, maar gevoed worden ze niet. 'Die pastoor brabbelt maar wat, de helft versta ik niet en door het tweejaarlijkse Bijbelrooster komt maar een klein deel van de Bijbel aan bod', zijn geluiden die ik hoor.
Floppy schreef:Ik zou zeggen ja, maar het hangt wel van de concrete situatie af - want, zoals DIA hierboven weinig vleiend maar toch treffend formuleert: de RKK kent vele verschijningsvormen.

Maar als de RRK de anti christ zou zijn, dan is het tot geloof komen in deze setting toch onmogelijk?
Vraag ik vooral aan @Valcke en @Eilander?
Ik geloof wel dat het mogelijk is in de RKK tot geloof te komen. Dat gebeurde toch ook met Luther, Calvijn, enzovoort.

Nogmaals: ik kwalificeerde niet de RKK in totaliteit als antichrist, maar wel het instituut, in het bijzonder de claim van het opperhoofdschap van de kerk en plaatsvervanger van Christus.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Maar als de RRK de anti christ zou zijn, dan is het tot geloof komen in deze setting toch onmogelijk?
Vraag ik vooral aan @Valcke en @Eilander?
Wie ben ik om dit te bepalen? De Heere werkt door middelen die wij niet begrijpen kunnen. Wél zou ik tegen iemand die zit met de vraag hoe hij/zij zalig kan worden, niet naar de RKK sturen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Bezorgd »

Ik blijf dat verwarrend vinden. Iets ,ook al is het een instituut, bestempelen als de anti christ en tegelijkertijd geloven dat de Heere daar doorheen toch mensen tot geloof wil brengen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:Ik blijf dat verwarrend vinden. Iets ,ook al is het een instituut, bestempelen als de anti christ en tegelijkertijd geloven dat de Heere daar doorheen toch mensen tot geloof wil brengen.
Ik sluit mij overigens ook aan bij het antwoord van Eilander.

Maar jouw punt begrijp ik wel. Maar toch: Gods verbond ging bij Jakob verder, niet met Ezau. Toch houden we Job en zijn vrienden voor nakomelingen van Ezau (volgens een gebruikelijke uitleg). De Heere is vrijmachtig en werkt door vele wegen en middelen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Isala »

Ik denk niet dat de RKK dé anti-christ is, al heeft het wel de geest ervan. (verleiding, misbruik, Maria boven de Heere Jezus plaatsen, banden met andere godsdiensten, Kerkelijke feesten vermengen met heidense rituelen, wrede vervolgingen in het verleden)
In de geschiedenis zijn vele anti-christen geweest, wrede en goddeloze mannen of regiems met veel verdrukking, en die door mensen aanbeden werden.
De geest van de anti-christ (mens der wetteloosheid) is al werkzaam zegt Paulus, en tot op heden wordt de wereld meer en meer voorbereid op zijn volle openbaring
De antichrist als persoon heeft zeer waarschijnlijk Joodse wortels, want het Joodse volk zal hem als Messias aanvaarden, en hij zal zitten in de herbouwde tempel. Dit zullen de joden nooit toelaten van iemand die niet uit de Joden is.
Hora est!
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door ejvl »

Valcke schreef: Ik geloof wel dat het mogelijk is in de RKK tot geloof te komen. Dat gebeurde toch ook met Luther, Calvijn, enzovoort.
Maar die verlieten de RKK.
Geloof je dat er in de huidige RKK Gods kinderen zitten en blijven zitten? Mensen die tot geloof zijn gekomen maar toch niet weg willen/durven?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

ejvl schreef:
Valcke schreef: Ik geloof wel dat het mogelijk is in de RKK tot geloof te komen. Dat gebeurde toch ook met Luther, Calvijn, enzovoort.
Maar die verlieten de RKK.
Geloof je dat er in de huidige RKK Gods kinderen zitten en blijven zitten? Mensen die tot geloof zijn gekomen maar toch niet weg willen/durven?
Het lijkt mij niet belangrijk wat ik hierover geloof.
Plaats reactie