De grote afval... De wederhouder weggenomen?

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Bezinning... staat boven dit topic. Ik denk dat dat dagelijks wel nodig zal zijn.

Als we werkelijkheid tot ons laten doordringen, zouden we dan niet leven in de tijd van de
grote afval?


Laten we schrikken, en niet onze ogen sluiten en zo verder leven totdat de Bruidegom komt
en onze lampen uitgaan.

Wie wordt bedoeld met “de wederhouder’? Deze wederhoud de volle openbaring van de
antichrist.

Ik kwam tot enkele gedachten na het lezen van het RD-commentaar, waar je de kerk
ziet verworden tot een anti-kerk.
Lees maar mee:

Duitse kerk laat Bijbelse koers los in gezinsnota

Een notitie -”Orientierungshilfe”- over huwelijk en gezin van de leiding van de
protestantse volkskerk van Duitsland, de Evangelische Kirche in Deutschland (EKD),
heeft bij de oosterburen tot grote ophef geleid
.
In het stuk pleit het bestuur van de EKD ervoor om het traditionele gezin als norm
los te laten ten gunste van andere samenlevings¬vormen. Het gezin –man, vrouw en
eventuele kinderen– is volgens de leiding van de EKD niet rechtstreeks af te leiden uit
de Bijbel. En het huwelijk zoals wij dat kennen is, volgens het kerkbestuur, niet zomaar
een scheppingsordening te noemen. De aandacht van de kerk moet dan ook niet alleen
gaan naar hen die kiezen voor een klassiek huwelijk, maar ook naar andere
samenlevingsvormen waarin mensen in vrijheid voor elkaar kiezen en verantwoordelijkheid
voor elkaar nemen, zoals het heet. Dit betekent dat de kerk, volgens de notitie, ook rituelen
moet ontwikkelen voor relaties van gelijkgeslachtelijke partners of voor eenoudergezinnen.
Inmiddels zwelt de storm van kritiek op de notitie aan. In de kerk is de bekende theoloog
prof. dr. Peter Beyerhaus uit het Duitse Gomaringen (bij Tübingen), die bisschop
Nikolaus Schneider, voorzitter van het kerkbestuur, oproept om óf de nota terug te nemen
óf af te treden.
Maar ook buiten de kerk is er veel kritiek, zowel in de media als in de politiek. Ondertussen
heeft het kerkbestuur van de EKD in de deelstaat Saksen afstand genomen van de notitie.
Niet de minste kritiek komt van rooms-katholieke zijde. Een rooms-katholieke nieuwsdienst
stelde vast dat de leiding van de Evangelische Kirche steeds meer „met de mode van deze
tijd” meegaat, en die „boven de Heilige Schrift en de protestantse belijdenisgeschriften
plaatst.”

Dat de EKD met een ethische nota komt die inhoudelijk als liberaal gekwalificeerd kan worden,
is overigens niet nieuw. Ook bij de notitie van de kerk ”Denkschrift zu Fragen der Sexualethik”,
die in 1971 het licht zag, oordeelde een niet-kerkelijke wetenschapper dat de notitie wel
leek op een document van liberale seksualiteitspedagogen.
Toch maakt dit de inhoud van de nota zoals die er nu ligt niet minder droevig. In een tijd dat
in de politiek in Nederland en in Duitsland alle krachten zich bundelen tegen een Bijbelse levensstijl,
geeft de EKD deze ontwikkelingen met de Orientierungshilfe nog een extra duwtje.
De argumentatie voor veel stellige uitspraken in de nota is daarbij ook nog eens flinterdun.
Terwijl klassieke opvattingen overboord worden gezet met het argument dat ze
onvoldoende onderbouwd kunnen worden vanuit de Bijbel, worden moderne opvattingen
aan boord getild die in ieder geval alle verworteling in de Bijbel missen.
De EKD lijkt met deze nota misschien bij de tijd omdat de kerk ermee aansluit bij
het moderne levensgevoel. Maar een kerk die wat betreft ethische stellingnames vaart
op de publieke opinie, komt vroeg of laat tot de ontdekking uit koers te zijn geraakt.
En als de kerk uit koers is, kan ze onmogelijk op een adequate manier pastorale zorg
verlenen aan ethische drenkelingen. En juist het pastoraat is, als het om ethische zaken
gaat, van het allergrootste belang.

Tot zover het RD-commentaar.


Ds. H. Veldkamp, predikant van de Gereformeerde Kerken (nu PKN) schreef eens een niet onnuttige
verhandeling over de laatste dingen.
Over de ‘wederhouder’ en meer wat wel lezenswaardig is, hoewel we in alleen niet met
ds. H. Veldkamp kunnen meegaan lijkt het geschriftje me wel lezenswaard.

http://www.enigstetroos.org/HVeldkamp_D ... Mensen.pdf

belangrijker en duidelijker is de brochure van wijlen ds. J. van Haaren, met de titel
"De Grote Afval". Maar deze kan ik niet online vinden.
Misschien zijn er onder ons die dit geschriftje kennen. Het geeft als het ware
een profetische blik op de tijd die we nu beleven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Gisteren een preek gehoord, ten tijde van de Golfoorlog in 1991

HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in
het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn
gedenk des ontfermens.


En... wij hebben ons niet bekeerd, maar zijn doorgegaan.
Waar zal het einde zijn?
Is de vreze terecht? Is het dat ik me wat inbeeld? Is het een slaafse vreze?
Is het een algemene overtuiging? Wie het vat die vatte het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Gisteren een preek gehoord, ten tijde van de Golfoorlog in 1991

HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in
het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn
gedenk des ontfermens.


En... wij hebben ons niet bekeerd, maar zijn doorgegaan.
Waar zal het einde zijn?
Is de vreze terecht? Is het dat ik me wat inbeeld? Is het een slaafse vreze?
Is het een algemene overtuiging? Wie het vat die vatte het.
Ik herken het wel DIA en word hierdoor ook er weleens bij stilgezet en opgeschrikt.
Misschien sijpelt het weg, tussen droge, dorre aarde, en schiet het geen wortel.
Ik weet het niet. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Gisteren een preek gehoord, ten tijde van de Golfoorlog in 1991

HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in
het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn
gedenk des ontfermens.


En... wij hebben ons niet bekeerd, maar zijn doorgegaan.
Waar zal het einde zijn?
Is de vreze terecht? Is het dat ik me wat inbeeld? Is het een slaafse vreze?
Is het een algemene overtuiging? Wie het vat die vatte het.
Ik herken het wel DIA en word hierdoor ook er weleens bij stilgezet en opgeschrikt.
Misschien sijpelt het weg, tussen droge, dorre aarde, en schiet het geen wortel.
Ik weet het niet. :fi
Het zou allemaal kunnen...
Maar één ding weet ik, dat het een zeer bange tijd is, en dat vele mensen nu als
gerusten te Sion over de aarde gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Gisteren een preek gehoord, ten tijde van de Golfoorlog in 1991

HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in
het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn
gedenk des ontfermens.


En... wij hebben ons niet bekeerd, maar zijn doorgegaan.
Waar zal het einde zijn?
Is de vreze terecht? Is het dat ik me wat inbeeld? Is het een slaafse vreze?
Is het een algemene overtuiging? Wie het vat die vatte het.
Ik herken het wel DIA en word hierdoor ook er weleens bij stilgezet en opgeschrikt.
Misschien sijpelt het weg, tussen droge, dorre aarde, en schiet het geen wortel.
Ik weet het niet. :fi
Het zou allemaal kunnen...
Maar één ding weet ik, dat het een zeer bange tijd is, en dat vele mensen nu als
gerusten te Sion over de aarde gaan.
Dat lijkt misschien zo DIA, maar er zijn ook stillen in den lande die net als jij, heel ongerust zijn.
Maar we mogen elkaar niet ontmoedigen toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Gisteren een preek gehoord, ten tijde van de Golfoorlog in 1991

HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o HEERE! behoud dat in
het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren; in den toorn
gedenk des ontfermens.


En... wij hebben ons niet bekeerd, maar zijn doorgegaan.
Waar zal het einde zijn?
Is de vreze terecht? Is het dat ik me wat inbeeld? Is het een slaafse vreze?
Is het een algemene overtuiging? Wie het vat die vatte het.
Ik herken het wel DIA en word hierdoor ook er weleens bij stilgezet en opgeschrikt.
Misschien sijpelt het weg, tussen droge, dorre aarde, en schiet het geen wortel.
Ik weet het niet. :fi
Het zou allemaal kunnen...
Maar één ding weet ik, dat het een zeer bange tijd is, en dat vele mensen nu als
gerusten te Sion over de aarde gaan.
Dat lijkt misschien zo DIA, maar er zijn ook stillen in den lande die net als jij, heel ongerust zijn.
Maar we mogen elkaar niet ontmoedigen toch?
Maar er is verschil: Is men enkel bang voor de toekomst? Of is er nog meer?
Er zullen er zeker zijn, maar het wordt toch voor ons allen een persoonlijke zaak.
Mijn ziel, doorziet gij uw lot, hoe zult u RECHTVAARDIG verschijnen voor God?
Laten we er maar hier maar zwijgen over het persoonlijke, en wat nadenken
over de 'wederhouder' die lijkt weggenomen te worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Panny »

Ik vind het altijd moeilijk om deze tijd een bepaald etiket op te plakken.

Er zijn veel tijden geweest zoals onze tijd.
Denk aan de tijd voor de reformatie, de middeleeuwen en de tijd toen in Europa het evangelie nog niets eens bekend was.
En ook in het Oude Testament zijn hele donkere tijden geweest, zoals we kunnen lezen in de Bijbel!

Hier in Nederland (en in andere westerse landen) gaat het inderdaad momenteel heel hard achteruit (Maar wel na een tijd van heel veel zegen!)
De moderne westerse cultuur is heel gevaarlijk en heeft ook grote invloed op ons christenen.
En zelfs nu in Nederland mogen er nog veel mensen het Woord horen!

Maar kijk eens wereldwijd, bijvoorbeeld China, Afrika... Daar groeit de kerk!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Toch is het niet te loochenen dat de laatste 100 jaar meer veranderd is dan in de gehele wereldgeschiedenis daaraan vooraf. We kunnen zeker de tekenen der tijden waarnemen,
en we worden vanuit de Schrift ook opgeroepen om deze wel degelijk in het oog te
houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door alexv »

-DIA- schreef:Toch is het niet te loochenen dat de laatste 100 jaar meer veranderd is dan in de gehele wereldgeschiedenis daaraan vooraf. We kunnen zeker de tekenen der tijden waarnemen,
en we worden vanuit de Schrift ook opgeroepen om deze wel degelijk in het oog te
houden.
Dat is helemaal juist. Alleen als je voorbeelden geeft of waarschuwt voor zaken ben je al gauw een complot denker. Maar ik weet zeker dat er op korte termijn grote zaken staan te gebeuren.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Bona Fide »

alexv schreef:
-DIA- schreef:Toch is het niet te loochenen dat de laatste 100 jaar meer veranderd is dan in de gehele wereldgeschiedenis daaraan vooraf. We kunnen zeker de tekenen der tijden waarnemen,
en we worden vanuit de Schrift ook opgeroepen om deze wel degelijk in het oog te
houden.
Dat is helemaal juist. Alleen als je voorbeelden geeft of waarschuwt voor zaken ben je al gauw een complot denker. Maar ik weet zeker dat er op korte termijn grote zaken staan te gebeuren.
Wat weet jij dan zeker en hoe kom je daar bij/daar aan? Dit is nogal vaag namelijk.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door alexv »

Bona Fide schreef:
alexv schreef:
-DIA- schreef:Toch is het niet te loochenen dat de laatste 100 jaar meer veranderd is dan in de gehele wereldgeschiedenis daaraan vooraf. We kunnen zeker de tekenen der tijden waarnemen,
en we worden vanuit de Schrift ook opgeroepen om deze wel degelijk in het oog te
houden.
Dat is helemaal juist. Alleen als je voorbeelden geeft of waarschuwt voor zaken ben je al gauw een complot denker. Maar ik weet zeker dat er op korte termijn grote zaken staan te gebeuren.
Wat weet jij dan zeker en hoe kom je daar bij/daar aan? Dit is nogal vaag namelijk.
Als je alleen al kijkt wat er gebeurt en staat te gebeuren in de man made crisis waar we in zijn dan kan het niet anders dan dat er grote problemen komen op z'n zachts gezegt. En als je weet dat meer en meer "leiders" openlijk spreken over de nieuwe wereld orde dan houd ik m'n hart vast.

Maar ja, ik ben een complotdenker :slurp
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Bona Fide »

alexv schreef:
Bona Fide schreef:
alexv schreef:
-DIA- schreef:Toch is het niet te loochenen dat de laatste 100 jaar meer veranderd is dan in de gehele wereldgeschiedenis daaraan vooraf. We kunnen zeker de tekenen der tijden waarnemen,
en we worden vanuit de Schrift ook opgeroepen om deze wel degelijk in het oog te
houden.
Dat is helemaal juist. Alleen als je voorbeelden geeft of waarschuwt voor zaken ben je al gauw een complot denker. Maar ik weet zeker dat er op korte termijn grote zaken staan te gebeuren.
Wat weet jij dan zeker en hoe kom je daar bij/daar aan? Dit is nogal vaag namelijk.
Als je alleen al kijkt wat er gebeurt en staat te gebeuren in de man made crisis waar we in zijn dan kan het niet anders dan dat er grote problemen komen op z'n zachts gezegt. En als je weet dat meer en meer "leiders" openlijk spreken over de nieuwe wereld orde dan houd ik m'n hart vast.

Maar ja, ik ben een complotdenker :slurp
OK, bedoel je dat. Nou, we zullen zien of het allemaal uitkomt. En waarom je steeds zo benadrukt dat je een complotdenker bent, weet ik niet.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:Toch is het niet te loochenen dat de laatste 100 jaar meer veranderd is dan in de gehele wereldgeschiedenis daaraan vooraf. We kunnen zeker de tekenen der tijden waarnemen,
en we worden vanuit de Schrift ook opgeroepen om deze wel degelijk in het oog te
houden.
Mwah, eigenlijk waren er in de 19de eeuw veel ingrijpendere gebeurtenissen. Denk aan de technologische revoluties zoals trein, film, industrie, chemie, politiek, stemrecht etc.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door refo »

Wat is de wederhouder eigenlijk voor iemand?
Volgens mij zijn wij dat zelf: de christelijke gemeente.

De brieven in het NT zijn alle geschreven als waarschuwing voor de lezers zelf.
Iets wat zij zouden meemaken.
En niets als iets wat in 2000 zoveel nog gaat gebeuren.

Lees maar.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Wat is de wederhouder eigenlijk voor iemand?
Volgens mij zijn wij dat zelf: de christelijke gemeente.

De brieven in het NT zijn alle geschreven als waarschuwing voor de lezers zelf.
Iets wat zij zouden meemaken.
En niets als iets wat in 2000 zoveel nog gaat gebeuren.

Lees maar.
Énkel voor de lezers zelf?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie