Dood

Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dood

Bericht door DDD »

Mara schreef:Een treurig bericht in de krant.
Eerst plaatste vader zijn eigen rouwadvertentie, zeer verbitterd en teleurgesteld.
En nu reageert zoon in diezelfde krant. En noemt zijn vader een narcist.
"Nooit was het goed genoeg".
Ligt er bij de krant geen verantwoordelijkheid, in de zin van: zou je dat nu wel doen?
En beseft men wel wat de dood werkelijk inhoudt?
Is het niet juist een heel goed onderwerp voor in de klas en in ieder gezin om dit te bespreken? De vader is kennelijk nooit volwassen geworden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:Een treurig bericht in de krant.
Eerst plaatste vader zijn eigen rouwadvertentie, zeer verbitterd en teleurgesteld.
En nu reageert zoon in diezelfde krant. En noemt zijn vader een narcist.
"Nooit was het goed genoeg".
Ligt er bij de krant geen verantwoordelijkheid, in de zin van: zou je dat nu wel doen?
En beseft men wel wat de dood werkelijk inhoudt?
Is het niet juist een heel goed onderwerp voor in de klas en in ieder gezin om dit te bespreken? De vader is kennelijk nooit volwassen geworden.
Volgens de zoon was zijn vader een narcist. Hij had wel een hele lieve zorgzame moeder en oma.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dood

Bericht door DDD »

Vind je narcisten volwassen dan?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dood

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Vind je narcisten volwassen dan?
Het is een psychisch defect. Dat heeft niets met volwassen te maken.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dood

Bericht door DDD »

Tja. Allereerst weet ik niet of betrokkene inderdaad gediagnosticeerd was. Ik denk dat er verschil is tussen een narcist en iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Maar ik ben voorlopig van mening dat een deel van de diagnoses op grond van DSM V te maken heeft met het ontwikkelingsstadium van de betrokken persoon. Dat iets een label heeft, wil niet per se zeggen dat het daarom kan samengaan met volwassenheid.

Mensen die narcistisch zijn, zijn wat mij betreft niet volwassen, of dat nu een psychisch defect is, of een gebrek aan ontwikkeling. Overigens zijn er ook wetenschappers die dat ook voor mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis met mij eens zijn, en narcisten zien als iemand die in een kinderlijk ontwikkelingsstadium is blijven steken.

Los daarvan: wat volwassen is, is een niet heel exact omschreven toestand. Narcisme hoort daar echter wat mij betreft, duidelijk niet bij.

Nu vind ik mensen niet heel snel volwassen. Daar had ik als kind al last van.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood

Bericht door Mara »

DDD schreef: Nu vind ik mensen niet heel snel volwassen. Daar had ik als kind al last van.
:haha
Mijn zoon had het op twitter voorbij zien komen en de reacties waren niet mals.
Zowel tegen de zoon, hem werd natrappen verweten, zelf een narcist genoemd, zo ook tegen de vader. Maar die kan het niet meer lezen.
DDD schreef:Mensen die narcistisch zijn, zijn wat mij betreft niet volwassen,
Verdiep je eerst eens in de aandoening, want wat je nu zegt slaat nergens op.
Hele gezinnen zijn verwoest door deze persoonlijkheidsstoornis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dood

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Vind je narcisten volwassen dan?
Vonden ze jou dan eerder betweterig ?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dood

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
DDD schreef: Nu vind ik mensen niet heel snel volwassen. Daar had ik als kind al last van.
:haha
Mijn zoon had het op twitter voorbij zien komen en de reacties waren niet mals.
Zowel tegen de zoon, hem werd natrappen verweten, zelf een narcist genoemd, zo ook tegen de vader. Maar die kan het niet meer lezen.
DDD schreef:Mensen die narcistisch zijn, zijn wat mij betreft niet volwassen,
Verdiep je eerst eens in de aandoening, want wat je nu zegt slaat nergens op.
Hele gezinnen zijn verwoest door deze persoonlijkheidsstoornis.
Ik kan me wel voorstellen dat het onuitstaanbaar is als je vader allerlei hulp heeft gehad, bovendien zijn hele leven al moeilijk was, en dan ook nog zo'n advertentie plaatst. Daar gaat je bloed van koken. Maar of zo'n tegenadvertentie dan de juiste reactie is... De betrokkenen weten toch wel beter. En met de rest heb je niet veel te maken.
En narcisme is inderdaad een verwoestende aandoening. Ik ken een paar mensen die er mee te maken hebben gehad (slachtoffers dus), en die zijn levenslang beschadigd.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dood

Bericht door DDD »

@Mara:
Dat wil toch niet zeggen dat die gezinnen verwoest zijn door iemand die psychisch volwassen is? Dat lijkt me eerder een indicatie voor het tegendeel.

En bovendien: waarom verdiep je je zelf niet in wat ik zeg? Ik heb wel enig nazoekwerk verricht voordat ik concludeerde dat er ook deskundigen zijn die zeggen dat iemand die narcistisch is, nooit volwassen is geworden. Dus mijn primaire gedachte is helemaal zo gek niet en in ieder geval zou het goed zijn als je er inhoudelijk op reageert. Vind ik.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 feb 2020, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dood

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Vind je narcisten volwassen dan?
Vonden ze jou dan eerder betweterig ?
Dat zal ongetwijfeld zijn voorgekomen. Maar ik heb in mijn leven vaker het compliment gehoord dat ik bescheiden ben -wat in het geheel niet juist is- dan het verwijt dat ik betweterig ben - wat misschien best eens waar zou kunnen zijn, daar heb ik niet zo'n zicht op.

Zulke oordelen zijn dus enigszins persoonsgebonden. Ik weet bijvoorbeeld van iemand die vindt dat ik niet zo goed leiding geef, terwijl iemand anders zegt dat hij nog nooit heeft meegemaakt dat iemand zo zuiver was. Oftewel: zoveel mensen, zoveel zinnen.
Plaats reactie