Dood

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dood

Bericht door vlinder »

'k Heb intussen van familie en collega's zoveel varianten gehoord dat ik 'dood' nog best beschaafd vind.

Maar ik ben het met Helma eens. Ik mocht thuis ook niet dood zeggen, maar het is wel Bijbels. Ik sta helemaal achter de post van Helma.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dood

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben het met Mara eens. Ik vind het een stukje beschaving om te spreken over "je moeder is gestorven/overleden/uit de tijd/verscheiden" ipv "je moeder is dood". Daarmee wordt echt de dood niet verdoezeld, maar het geeft toch een stukje 'teerheid' weer.

Stel: je wordt op een sterfhuis geroepen van een dierbare. Je komt binnen en het eerste wat je vraagt is: 'is [naam] dood?' Dat zeg je toch niet? Je vraagt dan toch of hij/zij overleden is?

Zie ook: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/139 ... lijdt-wat/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood

Bericht door Mara »

vlinder schreef:'k Heb intussen van familie en collega's zoveel varianten gehoord dat ik 'dood' nog best beschaafd vind.

Maar ik ben het met Helma eens. Ik mocht thuis ook niet dood zeggen, maar het is wel Bijbels. Ik sta helemaal achter de post van Helma.
Ja, afschuwelijk he?
Als ik tussen 6 plankjes kom te liggen hoorde ik laatst.
Het lijkt soms of de dood niet meer verschrikt.
Men wil waardig sterven, gaat dat niet lukken vanwege een ernstige ziekte, wil men er op eigen tijd een einde aan laten maken.
Het is de laatste vijand die verslagen moet worden, toch?
Mijn oude opoe zei vroeger: hij is "oit den tid".
Zo is het eigenlijk, we zijn uit de tijd en in de eeuwigheid aangekomen, als we gestorven zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood

Bericht door Mara »

Op de radio werd de vraag gesteld, of iemand geld mee mag nemen in zijn grafkist.
Dit vroeg een case manager, werkzaam in een zorginstelling, die deze vraag voorgelegd kreeg van een cliënt.
En dan blijkt er een dooddeskundige te bestaan, zij wist te vertellen dat dit dus mag.
Maar dan is de volgende vraag: waarom zou je dit willen?
Zowel de manager als de deskundige hadden deze vraag nog nooit gekregen van iemand.
Ik vond het heel bizar toen ik het hoorde.
Bij een crematie mag je overigens geen munten meenemen. Alleen bankbiljetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dood

Bericht door DDD »

Dat is dan toch wel een ultieme vorm van egoïsme.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dood

Bericht door Herman »

Lijkt me eerder een nieuwe vorm van heidendom en een terugkeer naar de periode voor de kerstening waarin grafgeschenken normaal waren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Dood

Bericht door Hollander »

Mara schreef:...
Maar dan is de volgende vraag: waarom zou je dit willen?
...
Ik denk dat het een teken is van het leven vast willen houden en de dood niet in de ogen durven kijken. Daarnaast vind ik het een bizarre uiting van de doorsnee visie op de dood. Soms worden er zaklampen, notitieblokjes, kompassen, survivalpakketten, dekentjes en al zulke dingen meegegeven. Het laat zich raden hoe men dan denkt over het 'leven' na de dood.

Vaak hebben begraafplaatsen wel regels over wat wel of niet mag. Ook op dit vlak komt duurzaamheid en milieubewustzijn steeds meer op de voorgrond.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood

Bericht door Mara »

Herman schreef:Lijkt me eerder een nieuwe vorm van heidendom en een terugkeer naar de periode voor de kerstening waarin grafgeschenken normaal waren.
Om de Styx over te steken, bedoel je?
Hollander schreef:Het laat zich raden hoe men dan denkt over het 'leven' na de dood.
De deskundige zei, dat je dan eerst wel een vertrouweling moet hebben.
En hoe komt het geld dan in huis? Kun je dat zelf halen, of laat je dit door iemand doen?
En hoe weet je zeker dat hij het geld in je zak stopt.
Je komt er even niet over uitgedacht, als je zo'n gesprek hoort.
Het zou ook nog een statement kunnen zijn, nl. dat geld volstrekt onbelangrijk is en ook tot stof zal vergaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dood

Bericht door samanthi »

vlinder schreef:'k Heb intussen van familie en collega's zoveel varianten gehoord dat ik 'dood' nog best beschaafd vind.

Maar ik ben het met Helma eens. Ik mocht thuis ook niet dood zeggen, maar het is wel Bijbels. Ik sta helemaal achter de post van Helma.
In ons dialect zeg je altijd dood of uit de tijd, Samantus vindt dit nog grof klinken als ik met mijn zus zit te praten, zo van oh istie oek al dood?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Dood

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Het zou ook nog een statement kunnen zijn, nl. dat geld volstrekt onbelangrijk is en ook tot stof zal vergaan.
Dat laatste lijkt mij voor een christen al voldoende reden om niets het graf mee in te nemen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Dood

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:In ons dialect zeg je altijd dood of uit de tijd, Samantus vindt dit nog grof klinken als ik met mijn zus zit te praten, zo van oh istie oek al dood?
In jouw stad klinkt het voor een buitenstaander als snel grof in de mond. Daar moet een juist verstaander ook doorheen kunnen prikken. Zelf gebruik ik vooral het begrip sterven en haar vervoegingen. De term overlijden past ten diepste alleen bij Gods kinderen. Zij zijn werkelijk over het lijden heen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dood

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:In ons dialect zeg je altijd dood of uit de tijd, Samantus vindt dit nog grof klinken als ik met mijn zus zit te praten, zo van oh istie oek al dood?
In jouw stad klinkt het voor een buitenstaander als snel grof in de mond. Daar moet een juist verstaander ook doorheen kunnen prikken. Zelf gebruik ik vooral het begrip sterven en haar vervoegingen. De term overlijden past ten diepste alleen bij Gods kinderen. Zij zijn werkelijk over het lijden heen.
En wij zijn geen hartekenner
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Dood

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:De term overlijden past ten diepste alleen bij Gods kinderen. Zij zijn werkelijk over het lijden heen.
En wij zijn geen hartekenner
Dat doet nog niets af van het genoemde punt, dacht ik zo. Om die reden gebruik ik dus voornamelijk de term sterven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Dood

Bericht door HersteldHervormd »

Uiteindelijk zijn het allemaal pogingen om Gods Naam te onteren. Zelfs al weten mensen niet meer dat ze leven, toch willen ze nog laten zien dat ze in God niet geloven... heel erg
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dood

Bericht door Maanenschijn »

samanthi schreef:
vlinder schreef:'k Heb intussen van familie en collega's zoveel varianten gehoord dat ik 'dood' nog best beschaafd vind.

Maar ik ben het met Helma eens. Ik mocht thuis ook niet dood zeggen, maar het is wel Bijbels. Ik sta helemaal achter de post van Helma.
In ons dialect zeg je altijd dood of uit de tijd, Samantus vindt dit nog grof klinken als ik met mijn zus zit te praten, zo van oh istie oek al dood?
Ook in ons dialect is dat gebruikelijk. Dood of uit de tijd. Een enkeling zegt nog: D'n dieje is verschaaije (verscheiden). Het vreemde is dat het in dialect niet hard en koud klinkt, maar in het abn wel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie