Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Zie de onderlijning.
En kijk dan waar het in deze 3 topics over gaat.
Volgens mij lees jij het 'moet gehouden worden voor' als 'gehouden worden voor gelovigen'. Maar dat staat er niet. Dat zegt Van der Groe ook helemaal niet in dit citaaat. Hij zegt dat iets 'voor een vaste regel' moet 'worden gehouden', dat is wat anders.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Er is maar één Weg, en dat is Christus, en daarom moeten we werkelijke kennis van Hem hebben om behouden te worden.
Andere weggetjes zijn zijwegen, en lopen uit op de hel.

Het is Christus of het is niets, zoals de Bijbel zegt: Wie de Zoon heeft die heeft het leven, wie de Zoon niet heeft de toorn Gods blijft op hem.
Natuurlijk mee eens JGW.
Maar de anti Kortianen, ook degene met de bloemboltheorie, zeggen ook dat er geen enkele rust mag zijn voor de kennis van Christus, dat dan alleen de mens behouden is!
Alleen de plaats van de wedergeboorte is het grote verschil, en waar de ellendekennis is.
Of voor, of na de wedergeboorte, dat is één van de belangrijke verschillen.
Over ellendekennis zeg zelfs Dr. Comrie waar ik geen groot fan van ben:
"Zij die kennis van de zonde voor de kennis van Christus eisen, zijn dienstknechten van de duivel".

Nee geen rust, maar men zegt dan toch wel God is met je bezig en met andere woorden je bent al een stukje op weg.
Maar wedergeboorte en kennis van Christus horen bij elkaar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:Zie de onderlijning.
En kijk dan waar het in deze 3 topics over gaat.
Ds. Van der Groe, zegt ook zonder echte kennis van Christus is het niets! Vele zullen zijn punt te scherp vinden, maar hier zijn er juist mensen die zeggen onder bedekte termen je kan best geloven/wedergeboren zijn zonder die kennis van Christus dat kan ook best later komen, daartegen over zet Ds. Van der Groe dit duidelijke getuigenis.
Nu laat je Van der Groe buikspreken, want dat zegt hij niet. Je leest eerst jouw mening er in en roept dan "zie je wel, Van der Groe zegt het ook".
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Erasmiaan »

Je wordt er moe van. Er wordt weer een citatenboek opengeslagen en zo'n topic wordt weer nieuw leven ingeblazen, alsof het voorgaande niet is geweest. Bovendien is het altijd nodig om de standpunten van de ander verdraaid weer te geven, des te zuiverder lijkt men zelf... ::please
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:Zie de onderlijning.
En kijk dan waar het in deze 3 topics over gaat.
Ds. Van der Groe, zegt ook zonder echte kennis van Christus is het niets! Vele zullen zijn punt te scherp vinden, maar hier zijn er juist mensen die zeggen onder bedekte termen je kan best geloven/wedergeboren zijn zonder die kennis van Christus dat kan ook best later komen, daartegen over zet Ds. Van der Groe dit duidelijke getuigenis.
Nu laat je Van der Groe buikspreken, want dat zegt hij niet. Je leest eerst jouw mening er in en roept dan "zie je wel, Van der Groe zegt het ook".
Als je geen kennis van Christus hebt: dan ook geen:
"ware zaligmakende overtuiging bekomen heeft welke ontdekking van zonde, en vloek, verdoemenis, onmacht, enz. hij schoon anders ook al in zich bevinden moge, en hoe grotelijks beangst en bekommerd hij daaronder ook wezen moge.”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:Zie de onderlijning.
En kijk dan waar het in deze 3 topics over gaat.
Ds. Van der Groe, zegt ook zonder echte kennis van Christus is het niets! Vele zullen zijn punt te scherp vinden, maar hier zijn er juist mensen die zeggen onder bedekte termen je kan best geloven/wedergeboren zijn zonder die kennis van Christus dat kan ook best later komen, daartegen over zet Ds. Van der Groe dit duidelijke getuigenis.
Nu laat je Van der Groe buikspreken, want dat zegt hij niet. Je leest eerst jouw mening er in en roept dan "zie je wel, Van der Groe zegt het ook".
Als je geen kennis van Christus hebt: dan ook geen:
"ware zaligmakende overtuiging bekomen heeft welke ontdekking van zonde, en vloek, verdoemenis, onmacht, enz. hij schoon anders ook al in zich bevinden moge, en hoe grotelijks beangst en bekommerd hij daaronder ook wezen moge.”
::bye
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Ad Anker »

JGW, ware zaligmakende overtuigingen van zonde, vloek, verdoemenis, onmacht is hetzelfde als de kennis van Christus? Of eerst de kennis van Christus en dan ware zaligmakende overtuigingen? Wat bedoel je nu? Wat wil je hier aantonen in je laatste postings?

Dat iemand buiten Christus om niet kan zalig worden dat onderschrijven we met z'n allen wel...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door WimA »

Hoe moeten we onderstaande teksten (met name vers 2 en 3) eigenlijk uitleggen? (Hoséa 6)

1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Luther »

WimA schreef:Hoe moeten we onderstaande teksten (met name vers 2 en 3) eigenlijk uitleggen? (Hoséa 6)

1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.
Luister deze preek maar eens: http://kerkdienstgemist.nl/assets/93947 ... t-de-Heere
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
WimA schreef:Hoe moeten we onderstaande teksten (met name vers 2 en 3) eigenlijk uitleggen? (Hoséa 6)

1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.
Luister deze preek maar eens: http://kerkdienstgemist.nl/assets/93947 ... t-de-Heere
En even kort samengevat in eigen woorden?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:Hoe moeten we onderstaande teksten (met name vers 2 en 3) eigenlijk uitleggen? (Hoséa 6)

1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.
Luister deze preek maar eens: http://kerkdienstgemist.nl/assets/93947 ... t-de-Heere
En even kort samengevat in eigen woorden?
Nee, geen tijd voor nu.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:En even kort samengevat in eigen woorden?
Nee, geen tijd voor nu.
Da's dan jammer. Ik heb geen zin om een hele preek te beluisteren voor één antwoord.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door HersteldHervormd »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg twijfel over wat ik vaak hoor. Dan gaat het over de verborgen Jezus enzovoort.

Volgens mij heeft ds Kort gelijk. Is Jezus echt verborgen voor de jongelingen in de genade?

Ik twijfel echt. En ervaar denk zelf ook wat anders.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg twijfel over wat ik vaak hoor. Dan gaat het over de verborgen Jezus enzovoort.

Volgens mij heeft ds Kort gelijk. Is Jezus echt verborgen voor de jongelingen in de genade?

Ik twijfel echt. En ervaar denk zelf ook wat anders.
Hoor jij vaak anders binnen de HHK?

Mijn ervaring met het merendeel van de predikanten binnen de HHK niet de standenleer prediken. Op een enkeling na misschien.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 mei 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg twijfel over wat ik vaak hoor. Dan gaat het over de verborgen Jezus enzovoort.

Volgens mij heeft ds Kort gelijk. Is Jezus echt verborgen voor de jongelingen in de genade?

Ik twijfel echt. En ervaar denk zelf ook wat anders.
Dan wil ik je best adviseren om onze dominee te beluisteren.
En dominees als van de Weg, Kloosterman, Vlastuin
Plaats reactie