Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door alias »

Ds. J. Roos


Het zal onze lezers bekend zijn dat we geen behoefte hebben om van ons kerkblad een strijdblad maken. Ons streven is om de lezers het meest te bepalen bij de noodzakelijkheid van de waarachtige wedergeboorte als het zuivere genadewerk van de Heilige Geest. Hoe God de Vader naar Zijn welbehagen in Christus dit Zijn volk zielsbevindelijk leert, zodat zij als verloren zondaren geen rust kunnen vinden voor zij bewust God in Christus mogen kennen. Het komt echter elke keer openbaar dat Gods kerk een strijdende kerk is. Behalve de verderfelijke invloeden van de seculiere maatschappij die vanbuiten de kerken binnendringen, komt ook de scheiding der geesten binnen de kerken in verschillende vormen openbaar. We kunnen in ons kerkelijk blad niet op allerlei ontwikkelingen ingaan, doch bepaalde gebeurtenissen vragen om een antwoord of toelichting, temeer als het om de zuivere waarheid gaat waar onze vaderen alles voor over hebben gehad.
Zo is er recentelijk een boek van de hand van ds. A. Kort, predikant van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland uitgegeven dat handelt over de wedergeboorte. De spraakmakende titel van het boek is: Wedergeboorte of schijngeboorte, met als ondertitel 'De bijbelse bloedtheologie vergeleken met de filosofische embryotheologie.' Het streven van ds. Kort is om door middel van zijn pennenvrucht aan te tonen dat de leer van dr. A. Comrie aangaande de wedergeboorte niet in de lijn ligt van de kerkvaders, reformatoren en andere leraars. Daarbij schroomt hij niet om de leervoorstelling van Cornrie en zijn volgelingen aangaande de wedergeboorte als onbijbels te omschrijven. Van verschillende zijden is ons gevraagd om hierop te reageren, omdat leraars zoals dr. A. Comrie, ds. G.H. Kersten, dr. C. Steenblok en indirect ook ds. F. Mallan het moeten ontgelden. We hebben zelfs het boek van een onbekende gever toegestuurd gekregen. Bij het doornemen ervan hebben we ons verbaasd over de door ds. Kort beschreven visie op de leer van de wedergeboorte, zijn oordeel over andersdenkenden, en zijn krasse taalgebruik.
Men kan verschil van mening hebben, maar het blijft altijd zaak om de fatsoensnormen in acht te nemen. Volgens ons heeft de predikant zich niet gehouden aan de wens die hij aan het slot van zijn Verantwoording schrijft: 'Maar aan het kruikje mag de liefde niet ontbreken. De liefde sticht; we dienen elkaars behoud op het oog te hebben.'
Vooraf merken we op dat we niet het hele boek van ds. Kort gaan bespreken, maar (in zeven afleveringen) willen stilstaan bij:

I
Is de leer van Comrie onbijbels? (1)
1. De wezenlijke verschillen
2. Het selectief en subjectief beroep op leraars
3. De uitleg alsof Comrie en zijn volgelingen de grond van de bekering in de overtuiging leggen en God in Christus niet centraal stellen.

1. De wezenlijke verschillen
De eerste constatering na het lezen van dit boek is dat ds. Kort probeert te bewijzen dat hij de bloedtheologie en tevens een voorbereiding vóór de wedergeboorte voorstaat, en dat Comrie en anderen de 'ernbryotheologie' en de standen in het genadeleven leren. Met embryotheologie bedoelt hij de leer dat in de wedergeboorte of levendmaking de ziel (onbewust) met Christus verenigd wordt, en dat pas door de oefening des geloofs plaats voor Christus wordt gemaakt. In deze opvatting vindt de overtuiging van zonde ná de wedergeboorte plaats en niet ervoor. Ds. Kort noemt de dwaling van de embryotheologie ook wel de veronderstelde wedergeboorte.

Alexander Comrie
Onze lezers zullen ongetwijfeld van Alexander Comrie (1706-1774) hebben gehoord. Van geboorte was hij een Schot, die op ongeveer twintigjarige leeftijd in'Nederland kwam. Als herder en leraar heeft hij achtendertig jaar de gemeente van Woubrugge gediend. Comries geschriften zijn voor veel lezers tot zegen geweest, en we kunnen niet nalaten om te schrijven dat het ook tot onderwijs voor onze ziel is geweest. Al heeft hij dan geen dogmatiek geschreven zoals ds. G.H. Kersten, toch kunnen we zijn De Heidelbergsche Catechismus (die uit zeven zondagen bestaat), en zijn Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof als een zuiver gereformeerde dogmatiek aanmerken. Vooral in zijn verhandeling over Zondag 7 omschrijft hij duidelijk wat de Bijbelse leer aangaande de wedergeboorte inhoudt. In zijn Eigenschappen verklaart Comrie dat de wedergeboorte tweeledig is, namelijk een engere en een ruimere wedergeboorte.
In engere zin bedoelt hij het almachtige, krachtdadige en onwederstandelijke werk Gods, waardoor de uitverkoren zondaar van dood levend gemaakt wordt. Volgens Comrie betekent de wedergeboorte in ruimere zin niet alleen de levendmaking van de zondaar, maar ook het herstel van Gods beeld in hem en de voltooiing van het werk Gods in de ziel. Comrie beroept zich op Gods Woord en tevens op Calvijn in zijn verklaring van Johannes 1:l3, waar Calvijn zegt dat de wedergeboorte de bron is waaruit het geloof voortvloeit. Comrie legt dan nader uit dat de ziel in de wedergeboorte wel in een punt des tijds wordt levend gemaakt, 'maar de voltooiing ervan vindt trapsgewijs plaats'.

De lezer zal zich afvragen wat ds. Kort met de 'embryotheologie' bedoelt? Een embryo is een aanduiding van een ongeboren kind dat in een fase is tussen bevruchting en geboorte. Volgens Comrie mogen we dit voorbeeld van een embryo tot het geestelijke leven overbrengen. Wanneer Gods Geest in het hart van een uitverkoren zondaar het beginsel van leven heeft gelegd, vindt er de vereniging tussen Christus en de ziel plaats.
Vanzelf blijft het in het geestelijke leven geen embryo, en daarom schrijft Comrie in de zesde preek van zijn Eigenschappen: 'Zodat hij als een embryo in moeders lichaam leeft, en al de delen van een mens wezenlijk heeft, schoon het nog niet tot die volmaaktheid gekomen is, waartoe het naderhand zal gebracht worden.'
In de buitengewoon belangrijke preek over Zondag 7 zegt Comrie dat we door het geloof Christus worden ingelijfd:
••• de genade of de hebbelijkheid van het geloof, waaruit de daden van het geloven voortvloeien en geoefend worden. U behoorde uw eigen taal te verstaan en te begrijpen, dat er onderscheid is tussen geloof en geloven. Onthoud het in het vervolg: geloof geeft te kennen de genade des geloofs of de ingestorte hebbelijkheid, maar geloven geeft te kennen de werkzame daden, uit dat geloof voortkomende. Zo is het in alle andere opzichten: het gehoor is niet horen; het ene is het zintuig, het andere de werkzame gewaarwording van wat door het gehoor als een lijdelijk zintuig ontvangen wordt. Vergeet toch dit door ons genoemde onderscheid nooit. ( ... ) Ik zal u alleen maar te binnen brengen, hoe nauwkeurig de Dordtse vaderen dit onderscheid in het oog gehouden hebben in het derde en vierde artikel tegen de Remonstranten, de hebbelijkheid van de daad onderscheidende.'
Het geloof is dus de gave van Gods Geest, ofwel de wedergeboorte in engere zin, ook wel genoemd de habitus of hebbelijkheid. Hoewel het geloofsvermogen niet onvolkomen is, moet dit door de oefeningen en onderwijzingen van Gods Geest wel tot geloven ofwel tot de dadelijkheid (actus) komen. We kunnen vanzelf niet alles citeren wat Comrie in deze bijzondere preek over Zondag 7 heeft geschreven, doch laat het genoeg zijn om te weten hoe belangrijk dit leerstuk is dat handelt over het verschil tussen geloof en geloven.
Hoewel Comrie om deze leervoorstelling door velen is verguisd, en die voorstelling door ds. Kort smalend de embryotheologie wordt genoemd, wordt Comrie bij Gods ware volk hoog gewaardeerd om zijn Bijbelse leer en zijn practicale verklaring van het geloofsleven.
We weten hoe onze geliefde leermeester, ds. F. Mallan altijd met hoogachting over Comrie sprak en schreef, en de gemeenten opriep om zijn geschriften te lezen. Als hij zou geweten hebben hoe ds. Kort leraars zoals Comrie, Kersten en Steenblok in hun leer over de wedergeboorte veroordeelt, hij zou zeker niet gezwegen hebben. Hij behoeft ook niet meer te strijden, omdat hij de strijd te boven mag zijn. De Heere Zelf zal Zijn waarheid bevestigen.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door GGBeroopingswerk »

GGBeroopingswerk schreef:
Saambinder schreef:Comrie onder vuur
Dankzij deze titel is de toon al weer gezet. Jammer! Dit geeft geen eerlijk 'speelveld' en daardoor zal de verwarring alleen maar groter worden. Vervolgens een prachtige openingszin: 'Zijn boeken zijn velen tot zegen geweest'.
Tiberius schreef:
Anker schreef:Inderdaad, wat een mooi artikel, vandaag in de Saambinder.
Ds. de Heer heeft ook contact gehad met ds. Kort. Alle oordelen die bij voorbaat hier geuit zijn mogen met recht teruggenomen worden.
Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ben in ieder geval benieuwd.
Heb het grootste deel van mijn scepsis laten varen. Wacht nu alleen nog op een gedegen inhoudelijke reactie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef:Inderdaad, wat een mooi artikel, vandaag in de Saambinder.
Ds. de Heer heeft ook contact gehad met ds. Kort. Alle oordelen die bij voorbaat hier geuit zijn mogen met recht teruggenomen worden.
Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ben in ieder geval benieuwd.

Jij kan vast beginnen met je oordelen over ds Kort in te trekken ?
Welk oordeel?
Ik heb bij bijna elke posting de disclaimer gemaakt, dat het boek niet gelezen heb en alleen afga op wat hier gepost wordt, met uitzondering van de uitgebreide samenvattingspostings van Eilander (maar weer wel de posting met punten ter samenvatting).

En als je je soms afvraagt welke oordelen over ds. De Heer ik bedoel, zoek dan maar eens op het woordje "mohikanen". :tilt
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Tiberius »

GGBeroopingswerk schreef:Heb het grootste deel van mijn scepsis laten varen.
Jammer dat dat nodig is. Waarom sowieso niet vertrouwend zo'n recensie afwachten? Terwijl je toch kan weten hoe gedegen ds. De Heer dit soort artikelen schrijft.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef:Inderdaad, wat een mooi artikel, vandaag in de Saambinder.
Ds. de Heer heeft ook contact gehad met ds. Kort. Alle oordelen die bij voorbaat hier geuit zijn mogen met recht teruggenomen worden.
Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ben in ieder geval benieuwd.
Ik heb net de deel 2 van de recensie gelezen, het is mij niet duidelijk waarom dit zo'n mooie recensie is en dat alles daarom moet worden teruggenomen. Ik zie iig tenminste alweer één karikatuur geschets van ds Korts standpunt.
Heb je inmiddels al wat in Brakel gelezen en kun je mijn vragen beantwoorden? Daar ben ik echt benieuwd naar.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Heb het grootste deel van mijn scepsis laten varen.
Jammer dat dat nodig is. Waarom sowieso niet vertrouwend zo'n recensie afwachten? Terwijl je toch kan weten hoe gedegen ds. De Heer dit soort artikelen schrijft.
Vind je het echt jammer dat ik het nodig vond het grootste deel van mijn scepsis te laten varen? :quoi
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Fjodor »

GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Heb het grootste deel van mijn scepsis laten varen.
Jammer dat dat nodig is. Waarom sowieso niet vertrouwend zo'n recensie afwachten? Terwijl je toch kan weten hoe gedegen ds. De Heer dit soort artikelen schrijft.
Vind je het echt jammer dat ik het nodig vond het grootste deel van mijn scepsis te laten varen? :quoi
Nee, maar soms moeten dingen er nog eens extra ingewreven worden..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door edmund »

Recensie van ds. M. Van Kooten uit Elspeet in de Veluwse kerkbode 29/11/2012

Wedergeboorte of schijngeboorte
Onder deze titel verscheen onlangs een boek van de hand van drs. A. Kort, oud gereformeerd predikant te Krimpen aan de IJssel, voorheen te Rijssen en aanvankelijk hervormd predikant te Garderen. In dit boek -dat hij schreef op verzoek van de uitgever- vergelijkt hij de bijbelse bloedtheologie met de filosofische embryotheologie. Het gaat daarbij om een tweeërlei visie op de geestelijke wedergeboorte. Er is namelijk naast de Bijbelse visie op de wedergeboorte die we bij de reformatoren Calvijn en Luther alsmede de kanttekenaren van de Staten Vertaling vertolkt vinden ook een min of meer filosofische benadering van dit hoogst belangrijk onderwerp die met name door Alexander Comrie te berde is gebracht. Ds. Kort beschrijft in dit boek de verschillen en laat in de titel van zijn boek al doorschemeren wat de juiste zienswijze dient te zijn van dit onderwerp.

De auteur beschrijft alle Bijbelteksten waarin de wedergeboorte genoemd wordt en komt dan tot de conclusie dat het daarbij ten diepste gaat om het bewust gelovig omhelzen van de Heere Jezus waardoor de zondaar gerechtvaardigd is en als onlosmakelijk gevolg daarvan in beginsel heilig voor God wil leven (heiligmaking). Een duidelijke tekst is daarbij 1 Petrus 1:3 ‘Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden’. Ook in het slothoofdstuk waarin hij het nachtelijk gesprek van Christus met Nicodemus over de wedergeboorte (Joh.3) uitvoerig beschrijft geeft hij helder en duidelijk aan dat het bij de wedergeboorte niet gaat om een levendmaken van de zondaar waarbij er wel een geloofsvermogen zou zijn zonder dat het geloof actief is. Terecht stelt hij dat het zien op de koperen slang een uitstekend voorbeeld is van de wedergeboorte (blz.203). Hij schrijft verder: ‘Wie als gebeten door de slang naar de koperen slang opziet, wordt genezen. Dit zien op de slang doet leven. Alzo is het ook met Christus. Hij moest aan het hout verheven worden. Wie door het geloof opziet, zal leven. Zo niet dan sterft hij de eeuwige dood. Voor die tijd ligt hij in de dood, ook al leeft hij. Hij leeft pas als hij Christus leeft.’ (blz.204).

Na de behandeling van de Schriftgedeelten over de wedergeboorte behandelt hij vervolgens de kanttekeningen en de belijdenisgeschriften betreffende hun verstaan van de wedergeboorte waarbij vooral hoofdstuk III/IV, 13 van de Dordtse leerregels uitschiet waar gesteld wordt dat de gelovigen de wijze van werking van de wederbarende werking van Gods Geest niet volkomen kunnen begrijpen maar dat ze zich gerust stellen dat ze door deze genade Gods met het hart geloven en hun Zaligmaker liefhebben. Met (terechte) instemming citeert hij ook Arnoldus Rotterdam die in zijn verklaring van de Nederlandse Geloofsbelijdenis stelde: ’Het geloof is de springader van onze wedergeboorte’(blz.43).

In het achtste hoofdstuk geeft Kort aan dat er na de reformatie verschuivingen ontstonden toen men het geloof ging beredeneren en systematiseren aan de hand van de scholastieke redeneerwijze die ten diepste is geworteld in de Grieks heidense filosofie. Duidelijk wordt aangetoond dat vooral de oude schrijver Alexander Comrie daar niet aan ontkomen is. Onbedoeld heeft deze oudvader voor veel verwarring gezorgd. Comrie leerde dat bij de wedergeboorte in het hart van een zondaar geloofsvermogen wordt gewerkt, de habitus (de hebbelijkheid) van het geloof. Hij ging als het ware te veel uit van de verborgenheden Gods waarbij verkiezing vooraf gaat aan de roeping. Vandaar kwam hij tot het poneren van de stelling dat er een rechtvaardiging is van eeuwigheid af. Men kan derhalve onbewust gerechtvaardigd zijn. Er is dan een geloofsvermogen (habitus) geschonken zonder dat er een daadwerkelijk geloof in Christus is (activus). Op deze manier wordt het accent verlegd door in plaats van op Christus en de beloften van het Evangelie te wijzen te gaan zoeken naar kenmerken bij zichzelf waaruit men op kan maken geloofsvermogen te hebben. Op die manier is men niet door het geloof maar voor het geloof gerechtvaardigd. Onbedoeld komt dan de mens en zijn werkzaamheden in het middelpunt te staan en niet het werk van Christus. Daardoor kunnen werkzaamheden die vaak vooraf gaan aan de omhelzing van Christus (zoals kennis van schuld) gezien worden als een bewijs van het wedergeboren zijn. Bijbelse geschiedenissen worden ook in het patroon gedrongen van dit systeem waarbij die van Ruth en Jacob de bekendste zijn.

Ondanks het feit dat ik de zienswijze betreffende de wedergeboorte met ds.Kort deel vind ik wel dat hij hier en daar wel eens iets te ongenuanceerd uit de hoek komt. Anderzijds is het daardoor extra duidelijk geworden welke gevaren er schuilen als we de wedergeboorte loskoppelen van het rechtvaardigend geloof. Het boek zal wel de nodige stof doen opwaaien. Dat kan geen kwaad. Als het maar niet als gevolg heeft hete hoofden en koude harten. Het mooist zou zijn als dit tot een interkerkelijke samenspreking zou leiden tussen de ambtsdragers over dit tere onderwerp waar eeuwig wel of wee van af hangt, zoals vroeger de synode van Dordt in 1618 en 1619 handelde over het Remonstrantisme. Aan een heldere heldere zienswijze op de wedergeboorte voor het persoonlijke leven en niet te vergeten in prediking en pastoraat is alles gelegen want ‘eenmaal geboren is wis verloren en twee keer geboren uitverkoren’. Dan is het noodzakelijk helder te hebben wat wezenlijk wedergeboorte inhoudt.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door GGBeroopingswerk »

edmund schreef:Recensie van ds. M. Van Kooten uit Elspeet in de Veluwse kerkbode 29/11/2012

Wedergeboorte of schijngeboorte
Onder deze titel verscheen onlangs een boek van de hand van drs. A. Kort, oud gereformeerd predikant te Krimpen aan de IJssel, voorheen te Rijssen en aanvankelijk hervormd predikant te Garderen.

Terecht stelt hij dat het zien op de koperen slang een uitstekend voorbeeld is van de wedergeboorte (blz.203). Hij schrijft verder: ‘Wie als gebeten door de slang naar de koperen slang opziet, wordt genezen. Dit zien op de slang doet leven. Alzo is het ook met Christus. Hij moest aan het hout verheven worden. Wie door het geloof opziet, zal leven. Zo niet dan sterft hij de eeuwige dood. Voor die tijd ligt hij in de dood, ook al leeft hij. Hij leeft pas als hij Christus leeft.’ (blz.204).

Ondanks het feit dat ik de zienswijze betreffende de wedergeboorte met ds.Kort deel vind ik wel dat hij hier en daar wel eens iets te ongenuanceerd uit de hoek komt. Anderzijds is het daardoor extra duidelijk geworden welke gevaren er schuilen als we de wedergeboorte loskoppelen van het rechtvaardigend geloof. Het boek zal wel de nodige stof doen opwaaien. Dat kan geen kwaad.
:super
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door edmund »

Gecensureerde versie van de DWW:

Is de leer van Comrie on-Bijbels? (1)

Ds. J. Roos: Het zal onze lezers bekend zijn dat we geen behoefte hebben om van ons kerkblad een strijdblad maken. Ons streven is om de lezers het meest te bepalen bij de noodzakelijkheid van de waarachtige wedergeboorte als het zuivere genadewerk van de Heilige Geest. Hoe God de Vader naar Zijn welbehagen in Christus dit Zijn volk zielsbevindelijk leert, zodat zij als verloren zondaren geen rust kunnen vinden voor zij bewust God in Christus mogen kennen. Het komt echter elke keer openbaar dat Gods kerk een strijdende kerk is. Behalve de verderfelijke invloeden van de seculiere maatschappij die vanbuiten de kerken binnendringen, komt ook de scheiding der geesten binnen in kerken in verschillende vormen openbaar. We kunnen in ons kerkelijk blad niet op allerlei ontwikkelingen ingaan, doch bepaalde gebeurtenissen vragen om een antwoord of toelichting, temeer als het om de zuivere waarheid gaat waar onze vaderen alles voor over hebben gehad. Zo is er recentelijk een boek van de hand van ds. A. Kort, predikant van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland uitgegeven dat handelt over de wedergeboorte. De spraakmakende titel van het boek is: Wedergeboorte of schijngeboorte, met als ondertitel De Bijbelse bloedtheologie vergeleken met de filosofische embryotheologie.' Het streven van ds. Kort is om door middel van zijn pennenvrucht aan te tonen dat de leer van dr. A. Comrie aangaande de wedergeboorte niet in de lijn ligt van de kerkvaders, reformatoren en andere leraars. Daarbij schroomt hij niet om de leervoorstelling van Comrie en zijn volgelingen aangaande de wedergeboorte als on-Bijbels te omschrijven. Van verschillende zijden is ons gevraagd om hierop te reageren, omdat leraars zoals dr. A. Comrie, ds. G.H. Kersten, dr. C. Steenblok en indirect ook ds. F. Mallan het moeten ontgelden. We hebben zelfs het boek van een onbekende gever toegestuurd gekregen. Bij het doornemen ervan hebben we ons verbaasd over de door ds. Kort beschreven visie op de leer van de wedergeboorte, zijn oordeel over andersdenkenden, en zijn krasse taalgebruik.

DJK : Wanneer je het Woord Gods als een tweesnijdend scherp zwaard behendig mag hanteren, doet dit altijd het meest pijn bij hen die hun leven aanvankelijk alrede onder de heerschappij der wet gevonden hebben. Of dit nu de werken of overtuigingen der wet zijn, maakt wezenlijk geen verschil. Dat was in de tijd van de Heere Jezus, en kennelijk nu nog zo. Zeg tegen een Jood, of tegen de paus van Rome, of in dit geval ds. J. Roos uit Barneveld, dat de wet krachteloos is geworden door ons zondige vlees, (Rom. 8:3a), dat de werken der wet niet uit het geloof zijn (Gal. 3:12), en derhalve niet machtig is tot levendmaking (Gal. 3:21) (..). Nee natuurlijk, zegt ds. J. Roos, de wet maakt ons niet levend….dat doet de Heilige Geest. Maar zeg mij dan eens, wat doet een overtuigd zondaar die zijn schuldbrief thuis heeft gekregen, de innerlijke rust is opgezegd, en bij wie God de eeuwigheid in de tijd gebracht heeft? Welnu antwoord ds. J. Roos, deze mens gaat werken en zwoegen om bij God in het reine te komen. Veel wenen over zijn zonden, veel bidden om vergeving van schuld en zonden, veel lezen, veel naar de kerk, hij krijgt andere vrienden…etc. Kortom, alles wordt anders dan voorheen. Zoals u ziet, niet anders dan de werken der wet vanuit een verbroken werkverbond. Inderdaad een grote verandering, maar nog geen vernieuwing. Dat het ware geloof rusten op het volbrachte werk van Christus betekent (..). Nee, het begin van het ware geloof begint volgens ds. Roos met WERKEN. Hiermee houdt ds. Roos de vloek alrede voor de zegen, de geestelijke ontwaking alrede voor het leven, en de werking door de Geest der dienstbaarheid alrede voor de Geest der aanneming tot kinderen. (..) Bij deze ds. Roos ben je alrede genezen als je bemerkt hebt dodelijk ziek te zijn, alrede bevrijd wanneer je gezien hebt dat je in een kerker van zonden zit. (..) Waar Christus Zijn bestaan voor God in gehoorzaamheid nog moest afleggen door middel van een vervloekte kruisdood, daar heeft een ongehoorzame zondaar volgens (..) ds. Roos zijn leven alrede gevonden. Ds. Roos stelt de geestelijke opstanding (= levendmaking) alrede voordat een zondaar gedoopt is in de kruisdood van Christus, lees Rom. 6:3-8. Bij ds. Roos behoeven we niet eerst aan de eis der wet gestorven te zijn, en met Christus gekruist, Gal. 2:19-20, om vervolgens Gode te kunnen leven door de geestelijke kracht van Zijn opstanding. Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. (Matth. 7:15-17) Dit zijn geen verschillen van mening, maar hier valt of staat de kerk zegt Luther!

Ds. J. Roos: Men kan verschil van mening hebben, maar het blijft altijd zaak om de fatsoensnormen in acht te nemen. Volgens ons heeft de predikant zich niet gehouden aan de wens die hij aan het slot van zijn Verantwoording schrijft: Maar aan het kruikje mag de liefde niet ontbreken. De liefde sticht; we dienen elkaars behoud op het oog te hebben.’

Luther: “Laten wij er toch aan denken, dat alle gezag dat de Schrift aan de leraren (predikanten) toekent, volledig in de ambtsbediening van het Woord bestaat en begrensd is. Want Christus heeft deze volmacht en dit gezag niet aan de mensen gegeven, maar aan het Woord, waarvan Hij die mensen dienaren maakte. De dienaren van het Woord mogen alzo door dit Woord, tot uitdelers waarvan zij gesteld zijn, onbevreesd alles wagen. Dat zij alle macht, heerlijkheid en groten van de wereld er toe mogen dwingen, zich ootmoedig onder de majesteit van het Woord te stellen. Dat zij door dit Woord allen, de grootsten en de kleinsten, mogen bevelen. Dat zij de tempel van Christus mogen oprichten en de heerschappij van de satan mogen verbreken. Dat zij de lammeren mogen weiden en de wolven doden. Dat zij de leergierigen mogen onderwijzen en vermanen, de wederspannigen en afvalligen terugwinnen en overtuigen. Dat zij dit alles mogen doen, echter alleen door het Woord van God. Zouden zij zich toch ooit eens van dit Woord afkeren om eigen droombeelden te volgen, dan mogen zij zich niet meer als leraar (predikant) laten gelden. Zij zijn dan veeleer verscheurende wolven, die men moet wegjagen! Want Christus heeft ons bevolen naar niemand anders te horen dan naar hen die ons leren, wat met het Woord van God overeenstemt”.

Luther: Dit is de ware heilzame leer van het Christelijk geloof, namelijk, dat deze gewisse verzekering en dit getuigenis van de Heilige Geest, in het hart moeten zijn, zodat het geheel niet twijfelt, dat wij door Christus, Gods kinderen zijn, vergeving van zonden en het eeuwige leven hebben, en dat wij ook moeten weten, dat God met alle ernst dit geloof eist en verbied om hieraan te twijfelen, als Hij zegt: Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelf; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon (1 Johannes 5:10). Hiermee is de schandelijke, verdoemde, duivelse leer der papisten, die hiertegen zonder schaamte voorgeven, dat het goed is als je twijfelt, en dat een christen moet twijfelen aan de genade, op een geweldige manier in de bodem geslagen. Dat is zoveel geleerd: dat het goed is Gods getuigenis niet te geloven! en dit is niet anders dan God een leugenaar noemen, de Heere Christus lasteren en te schande maken, de Heilige Geest in het openbaar op de mond slaan, en zo wezenlijk en waarachtig de mensen tot de onvergeeflijke zonde en lastering tegen de Heilige Geest te brengen en daarin vast te maken, zodat ze tot de duivel moeten varen en geen heil of troost van hun zaligheid ooit zullen hebben. Crucigers Sommerpostille (1544), vgl. WA 21, 288, 16-30.


Ds. J. Roos: Vooraf merken we op dat we niet het hele boek van ds. Kort gaan bespreken, maar in zeven afleveringen willen stilstaan bij:
1. De wezenlijke verschillen
2. Het selectief en subjectief beroep op leraars
3. De uitleg alsof Comrie en zijn volgelingen de grond van de bekering in de overtuiging leggen en God in Christus niet centraal stellen.

1. De wezenlijke verschillen
De eerste constatering na het lezen van dit boek is dat ds. Kort probeert te bewijzen dat hij de bloedtheologie en tevens een voorbereiding vóór de wedergeboorte voorstaat, en dat Comrie en anderen de 'embryotheologie' en de standen in het genadeleven leren. Met embryotheologie bedoelt hij de leer dat in de wedergeboorte of levendmaking de ziel (onbewust) met Christus verenigd wordt, en dat pas door de oefening des geloofs plaats voor Christus wordt gemaakt. In deze opvatting vindt de overtuiging van zonde ná de wedergeboorte plaats en niet ervoor. Ds. Kort noemt de dwaling van de embryotheologie ook wel de veronderstelde wedergeboorte.

DJK : “Met de embryoleer bedoelt hij….” Hier suggereert ds. Roos of dat ds. Kort de embryoleer van Comrie uitgevonden of ontdekt heeft, terwijl ds. Roos niet anders dan in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok en Mallan geleerd heeft. Verdraai iemands woorden, en begin er vervolgens op te schieten…. (..) Of we het nu een veronderstelde wedergeboorteleer of een veronderstelde geloofsleer noemen, het is beiden een valse leer die heimelijk op twee fundamenten bouwt. Het eerste fundament staat op de onvolmaakte werken die voortkomen vanuit een ontwaakt geweten dat schuldig gesteld is jegens Gods heilige wet, (vergelijk dit met het zien van een politieagent waardoor u uw rijgedrag wat netter begint aan te passen en nog even snel uw autogordel omdoet…uit vrees om een bekeuring te krijgen), het tweede fundament is het Fundament van het volbrachte werk van Christus. Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde, (Rom. 3:20). Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet, (Rom. 3:28). Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? (Gal. 3:2). Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? (Gal. 3:5) Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen, (Gal. 3:10). Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots; (Rom. 9:31-32)

Ds. J. Roos: Onze lezers zullen ongetwijfeld van Alexander Comrie hebben gehoord. Van geboorte was hij een Schot, die op ongeveer twintigjare leeftijd in Nederland kwam. Als herder en leraar heeft hij achtendertig jaar de gemeente van Woubrugge gediend. Comries geschriften zijn voor veel lezers tot zegen geweest, en we kunnen niet nalaten om te schrijven dat het ook tot onderwijs voor onze ziel is geweest. Al heeft hij dan geen dogmatiek geschreven zoals ds. G.H. Kersten, toch kunnen we zijn De Heidelbergsche Catechismus (die uit zeven zondagen bestaat), en zijn Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof als een zuiver gereformeerde dogmatiek. Vooral in zijn verhandeling over Zondag 7 omschrijft hij duidelijk wat de Bijbelse leer aangaande de wedergeboorte inhoudt. In zijn Eigenschappen verklaart Comrie dat de wedergeboorte tweeledig is, namelijk een engere en een ruimere wedergeboorte. IN ENGERE ZIN BEDOELT HIJ HET ALMACHTIGE, KRACHTDADIGE EN ONWEDERSTANDELIJKE WERK GODS, WAARDOOR UDE UITVERKOREN ZONDAAR VAN DOOD LEVEND GEMAAKT WORDT. Volgens Comrie betekent de wedergeboorte in ruimere zin niet alleen de levendmaking van de zondaar, maar ook het herstel van Gods beeld in hem en de voltooiing van het werk Gods in de ziel. Comrie beroept zich op Gods Woord en tevens op Calvijn in zijn verklaring van Johannes 1:3, waar Calvijn zegt dat de wedergeboorte de bron is waaruit het geloof voortvloeit. Comrie legt dan nader uit dat ze ziel in de wedergeboorte wel in een punt des tijds wordt levend gemaakt, ‘MAAR DE VOLTOOIING ERVAN VINDT STAPSGEWIJS PLAATS’

DJK : Zie daar de trapsgewijze ROOMSE rechtvaardigingsleer die destijds en heden ten dage ook weer geleerd en gepreekt wordt. Rome leerde destijds de wedergeboorte door de doop, en de Ger. Gem. (in Ned) wanneer God een zondaar zijn schuld thuis brengt of opbind en hem de innerlijke rust opzegt. Dan gaat de zondaar aan de heiligmaking beginnen door goede werken te betrachten om die te doen uit dankbaarheid, en hij beschouwt Christus als een zaligmakende helpende zondenbok om van Hem te begeren hetgeen hij aan goeie werken tekort komt. Het is bij ds. Roos niet ALLEEN het geloof in Christus, maar ook het geloof in de wet. (..) Lees verder hier over wat Gods Woord ons leert, namelijk dat de levendmaking met een bewuste geloofskennis en geloofsvereniging met Christus begint.

En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; .....Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; uit genade zijt gij zalig geworden. (Efeze 2:1-5)

19) levend gemaakt
Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.

20) met Christus;
Want als Christus, die om onzer zonden wil gestorven was, is opgewekt zo heeft Hij metterdaad betoond dat Hij de schuld onzer zonde en het lichaam onzer zonden had teniet gedaan: hetwelk Hij eerst voor ons, en daarna ook in ons heeft volbracht uit kracht Zijns doods en Zijner opstanding, Rom. 4:25, en Rom. 6:6,7,8, als Hij ons het geloof heeft geschonken, door het geloof heeft gerechtvaardigd, en door Zijnen Geest heeft vernieuwd en geheiligd. Zie 1 Cor. 1:30.


Ds. J. Roos: De lezer zal zich afvragen wat ds. Kort de 'embryotheologie' bedoelt? Een embryo is een aanduiding van een ongeboren kind dat in een fase is tussen bevruchting en geboorte. Volgens Comrie mogen we dit beeld van een embryo tot het geestelijke overbrengen. Wanneer Gods Geest in het hart van een uitverkoren zondaar het beginsel van leven heeft gelegd, vindt er de vereniging tussen Christus en de ziel plaats. Vanzelf blijft het in het geestelijke leven geen embryo, en daarom schrijft Comrie in de zesde preek van zijn Eigenschappen: 'Zodat hij als een embryo in moeders lichaam leeft, en delen van een mens wezenlijk heeft, schoon het nog niet tot die volmaaktheid gekomen is waartoe het naderhand zal gebracht worden.’

DJK : Lees hier wat de Statenvertalers, ofwel de mannen van de Dordtse leerregels bedoelden met hun omschrijving van de wedergeboorte. Wat daarover in de DL staat weten we allemaal, maar versta deze omschrijving nader vanuit de kanttekeningen die zij maakten bij hun vertaling van de Bijbel in het Nederlands. Versta derhalve hun omschrijving van de wedergeboorte nader vanuit onderstaande kanttekeningen bij Rom. 6:3-9, bij Gal. 3:27, bij Kol. 2:11-13, bij Titus 3:5-7, bij Efeze 1:13, bij Efeze 5:25-26, bij 1 Petr. 1:3, bij 1 Petr. 3:20-21, bij 1 Kor. 15:42-45, en bij 2 Kor. 5:17-18. (..) Zoek al deze teksten eens op in uw Statenbijbel, en lees en herlees deze kanttekeningen van deze godzalige vaderen. Ik zal er enkele voor u citeren:

Titus 3 vers 5-7: Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes. Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker; Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.

12) door het bad
Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ezech. 36:25-27, waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11.

15) gerechtvaardigd
Dat is, vrijgesproken in het oordeel Gods, door toerekening der gerechtigheid van Christus en vergeving der zonden.


Efeze 1 vers 13-14: In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte. Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.

45) nadat gij geloofd
Of, als gij geloofd hebt. Want deze verzegeling des Geestes geschiedt door het geloof, en op het geloof, Gal. 3:2.

46) verzegeld geworden
Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begaaft en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften, 2 Cor. 1:21,22, en 2 Cor. 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15; Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods; Rom. 5:2, en Rom. 8:38,39.


Ds. J. Roos : In de buitengewoon belangrijke preek over Zondag 7 zegt Comrie dat we door het Christus worden ingelijfd: '...de genade of de hebbelijkheid van het geloof, waaruit de daden van het geloven vloeien en geoefend worden. U behoorde uw eigen taal te verstaan en te begrijpen, dat er onderscheid is tussen geloof en geloven. Onthoud het in het vervolg: geloof geeft te kennen de genade des geloofs of de ingestorte hebbelijkheid, maar geloven geeft te kennen de werkzame daden, uit dat geloof voortkomende. Zo is het in alle andere opzichten: het gehoor is niet horen; het ene is het zintuig, het andere de werkzame gewaarwording van wat door het gehoor als een lijdelijk zintuig ontvangen wordt. Vergeet toch dit door ons genoemde onderscheid nooit. (...) Ik zal u alleen maar te binnen brengen, hoe nauwkeurig de Dordtse vaderen dit onderscheid in het oog gehouden hebben in het derde en vierde artikel tegen de Remonstranten, de hebbelijkheid van de daad onderscheidende... “

DJK : Ds. Roos stelt in zijn prediking dus de zgn. geloofsvruchten voor de bewuste geloofsgemeenschap en de weldaden voor de Weldoener. De appelen zijn er dus voor de bloesem. Maar het moet natuurlijk wel op de Heere Jezus aan..., en als het niet in Hem eindigt dan is het kennelijk nooit een echte of waarachtige wedergeboorte geweest, zo redeneert men dan. Zie daar de valse veronderstelling! Terwijl Luther en Calvijn op grond van Gods Woord stelden dat de wedergeboorte met een bewuste geloofskennis en een bewuste geloofsvereniging met Christus begint, waarin een vaste zekerheid en vast vertrouwen gezeteld is. Het sterk en groot geloof is sterk verzekerd, het zwak en klein geloof is zwak verzekerd....maar beiden hebben hun Zaligmaker even helder zien staan door hun geschonken geloof. Maar geloof is geloof, en elk geschonken geloof is rechtvaardigend en toevluchtnemend van aard. Dus vanuit de voornoemde kenmerkenprediking waarin een waangeloof voor een waar zaligmakend geloof wordt voorgesteld vanuit een veronderstelde wedergeboorteleer, meten de hoorders zichzelf hoever ze gevorderd zijn. Sommigen gaan dan vervolgens heel voorzichtig zeggen: 'als ik me niet bedrieg ben ik daar en daar toch geen vreemdeling van...etc. Ik ken Christus evenwel nog niet, mijn zonden zijn nog niet vergeven, maar mag er op grond van deze kenmerken en vruchtjes toch vanuit gaan dat ik dan alrede wedergeboren ben.' Kijk, dit heeft werkelijk niks met het pastorale of wat dan ook te maken, want men redeneert en spreekt op deze wijze omdat men wekelijks met dit soort leugens wordt volgegoten. Maar wee degene die op grond van deze kenmerken durft te zeggen dat hij wedergeboren is. Kijk, dat is nu Rome ten top gevoerd. (..) Let wel, een dienstknecht zoekt vruchten voort te brengen vanuit een verbroken werkverbond, maar Gods volk gaat door geloofsvereniging en geloofsgemeenschap vrucht dragen vanuit een genadeverbond. Een vrouw kan uit haarzelf toch geen vruchten dragen, daar heeft zij haar man voor nodig. Zo ook geestelijk bij de bruidskerk van Christus. Waar de wet nog leeft kan het evangelie geen kracht doen. (..)

Ds. J. Roos: Het geloof is dus de gave van Gods Geest of wel de wedergeboorte in engere zin, ook wel genoemd de habitus of hebbelijkheid. Hoewel het geloofsvermogen niet onvolkomen is, moet dit door de oefeningen en onderwijzingen van Gods Geest wel tot geloven tot de dadelijkheid (actus) komen. We kunnen vanzelf niet alles citeren wat Comrie in deze bijzondere preek over Zondag 7 heeft geschreven, doch laat het genoeg zijn om te weten hoe belangrijk dit leerstuk is dat handelt over het verschil tussen geloof en geloven. Hoewel Comrie om deze leervoorstelling door velen is verguisd, en die voorstelling door ds. Kort smalend de embryotheologie wordt genoemd, wordt Comrie bij Gods ware volk hoog gewaardeerd om zijn Bijbelse leer practicale verklaring van het geloofsleven. We weten hoe onze geliefde leermeester F. Mallan altijd met hoogachting over sprak en schreef, en de gemeenten opriep om zijn geschriften te lezen. Als hij geweten zou hebben hoe ds. Kort leraars zoals Comrie, Kersten en Steenblok in hun leer over de wedergeboorte veroordeelt, hij zou zeker niet gezwegen hebben. Hij hoeft ook niet meer te strijden, omdat hij de strijd te boven mag zijn. De Heere Zelf zal Zijn waarheid bevestigen.


DJK : Ds. Roos leert vanuit Comries' embryoleer een evangelie dat naar de mens is, terwijl de apostel een evangelie leerde dat NIET naar de mens is, Gal. 1:11. Het zaad dat in de aarde valt en niet eerst sterft zal verrotten, verstikken of verdorren, maar nooit gaan leven en vrucht dragen, Joh. 12:24, Markus 4:1-20, Rom. 6:7. Wezenlijk leert dominee Roos alleen de geestelijke opstanding, en loochent hij de geestelijke kruisdood met Christus die aan de opstanding met Hem uit het graf der zonden voorafgaat. Ik vraag me daarom welke 'kinderen Gods' er dan zo gezegend zijn geworden onder de leer van Comrie, Kersten, Steenblok, Mallan, Vergunst, Moerkerken, en ds. Roos. Deze valse leer is uiteindelijk de heimelijke en stiekeme bekering van de vele waangelovigen in zijn kerkverband geworden. Deze vermeende kinderen Gods (God kent alleen ons hart) moesten hun zaak maar eens ernstig gaan onderzoeken, want het gaat wel op een nimmereindigende eeuwigheid aan. Het is een zielsmisleidende heilsleer die niet verkwikt of vertroost, maar eerder bedroefd en duisternis baart. Een leer die aanzet tot werken en verbeteringen, een leer die de dienstbare honden in vrijheid preekt buiten de weg van Gods heilige recht om, en Gods ware volk de troost gedurig doet ontberen. Het is ook een leer die indruist tegen de werkingen van God den Heilige Geest, vandaar dat er helaas zo weinig meer gebeurt. De Heere mocht nog een wederkeer willen geven naar Zijn Woord. Want ook ik sta mede schuldig aan deze dwalingen die ik jarenlang voor zoete koek heb gehouden, maar het bleken stenen voor broden en schorpioenen voor vissen. Wat is me dit tot schuld geworden. Ik wenste dat dit ook eens tot grote schuld mocht worden bij de voormannen van de afgescheiden kerken. Dan is het voorbij met de eer en aanzien die ze nu nog genieten, maar ik vrees weleens met ernstige vreze.... want, wanneer iemand na zoveel vermaningen nog niet wenst te horen kan het best zijn dat God hem in dit ontzaggelijke oordeel straks voor eeuwig laat omkomen. En dan het ergste van alles, net als de paus van Rome trekt ds. J. Roos velen met zich mee in dit oordeel. Ten laatste, toch kan ik het gedeeltelijk nog wel enigszins waarderen dat ds. J. Roos op het boek van ds. Kort wilde reageren. Het mocht zijn kerkvolk eens nieuwsgierig maken om het boek van ds. Kort ook te gaan lezen, en hen nopen tot onderzoek der Schriften. Het ware te wensen dat ze de Romeinen- en Galatenbrief eens biddend gingen lezen opdat de schellen van hun blinde ogen zouden vallen. Luther zegt dat elke christen deze zendbrieven uit zijn hoofd moest kennen, en de Statenvertalers zeggen in hun voorwoord dat in deze brieven de sleutelen verborgen liggen tot het recht verstaan van de ganse Heilige Schrift. Het is door de eeuwen heen telkens gebleken dat we door de ketters onze belijdenisgeschriften ontvingen. Zo ook met het boek van ds. Kort dat uit nood geboren is.
Laatst gewijzigd door edmund op 30 nov 2012, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door edmund »

Maarten Luther over de wedergeboorte
Het Evangelie slaat alles neer wat iets kan doen, uit bloed, vlees, natuur, verstand, kennis, lering, wet, vrije wil, met al hun krachten, zodat niemand door zijn leringen, werken, kennis en vrije wil zo vermetel zou zijn iemand te helpen of iemand te laten helpen tot het Koninkrijk van God. Dat echter dit alles verworpen wordt en iedereen naar de geboorte uit God zou trachten. (…) In deze zaak houdt ieder maar wat hij wil, wanneer hij alleen maar weet dat het allemaal geheel nutteloos is en geen goed doet wat buiten de geboorte uit God is. Want als het iets nuttigs geweest zou zijn dan had de evangelist, omdat hijzelf zo nauwkeurig zoekt, dat zonder twijfel naast de geboorte uit God geplaatst en die Goddelijke geboorte niet alléén geprezen hebben. Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 231, 1-16.

Daarom moet u weten dat de Goddelijke geboorte niets anders is dan het geloof! Hoe gaat dat dan toe? Hierboven is gezegd dat het Licht van de genade het natuurlijke licht van het verstand bestrijdt en verblindt. Wanneer dan nu het Evangelie komt en het Licht van de genade verkondigt, dat een mens niet doen of leven mag naar zijn eigen inzichten, maar zijn natuurlijke licht verworpen, gedood, en ondergegaan moet zijn…, wanneer de mens dit getuigenis aanneemt en dát volgt: zijn licht en zijn mening overgeeft, graag een dwaas wil zijn, en zich wil laten leiden, onderwijzen en verlichten, zie, zo wordt hij in zijn voornaamste deel, dat is, in zijn natuurlijk licht verandert. Dan gaat het oude licht onder en gaat een nieuw licht op, namelijk het geloof. Dat volgt hij na in leven en sterven, hangt alleen aan het getuigenis van Johannes of het Evangelie. Hij zal alles daarom verlaten wat hijzelf heeft of kan doen. Zie, zo is hij nieuw geboren uit God door het Evangelie waar hij in blijft, en laat zijn eigen licht en eigen verwaandheid varen. Zoals Paulus zegt: Ik heb u in Christus door het Evangelie voortgebracht (1 Korinthe 4:15). Of Jakobus: Hij heeft ons gebaard naar Zijn wil, door het Woord der Waarheid, opdat wij eerstelingen Zijner schepselen zouden zijn (Jakobus 1:18). Vandaar dat de Petrus ons ‘nieuw geboren kindertjes van God’ noemt (vgl. 1 Petrus 2:2). Daarom wordt het Evangelie de baarmoeder (uterus) van God genoemd, dat Hij ons daarin ontvangt, draagt en baart, zoals een vrouw een kind in haar baarmoeder ontvangt, draagt en baart, zoals ook Jesaja zegt: Hoort naar mij gij overgebleven arm volkje van Jakob, die ik draag in mijn schoot (vgl. Jesaja 46:1). Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 231, 16 – 232, 16.

Zie, wanneer nu het licht, verstand en de oude verwaandheid gedood is, duisternis is, en in een nieuw licht verandert wordt. Dan moet ook volgen dat het hele leven en alle vermogens van de mens veranderd worden. Want waar het verstand ondergaat, dan gaat de wil er achteraan; waar de wil ondergaat daar gaat de liefde en lust er achteraan. En zo moet de gehele mens in het Evangelie ‘kruipen’ en daar nieuw worden, en de oude huid uittrekken; zoals de slang doet, wanneer haar huid oud wordt zoekt ze een nauwe speet in de steenrots, daar kruipt zij doorheen en stroopt haar huid af en laat die buiten voor het gat liggen. Zo moet de mens ook in het Evangelie en Gods Woord zich begeven en getroost de beloften vertrouwen. Hij zal niet liegen! Zo trekt hij zijn oude huid af, laat zijn licht buiten, zijn verwaandheid, zijn wil, zijn liefde, zijn lust, zijn verstand, zijn werken en wordt zo een geheel andere en nieuwe mens, die alle dingen anders ziet dan voorheen. Die anders inziet, anders oordeelt, anders denkt, anders wil, anders spreekt, anders liefheeft, anders verlangt, anders werkt en loopt als voorheen. Hij kan daarna alle standen en werken van alle mensen onderscheiden, of zij goed of slecht zijn, zoals de heilige Paulus zegt: Maar de geestelijk mens onderscheid alle dingen en wordt door niemand onderscheiden (1 Korinthe 2:15). Dan ziet hij duidelijk wat voor grote dwazen allen zijn die met werken vroom willen worden. Daar geeft hij dan geen cent meer voor alle geestelijken, monniken, bisschoppen, paus, tonsuur, pijen, kappen, rookwerk, klokken luiden, kaarsen branden, zingen, orgelspelen, bidden en hun hele uiterlijke bestaan. Hij ziet nu, hoe dat alles enkel afgoderij en dwaas gehuichel is, juist zoals het volk Israël de Baäl, Astaroth, en het gouden kalf in de woestijn aanbeden hebben (Exodus 32, 1 vv), wat zij voor een kostelijke zaak hielden door hun oude licht van hun eigenzinnige en verwaande verstand. Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 233, 7 – 234, 11.

Hieruit ziet u nu duidelijk dat om kinderen Gods te worden – uit God geboren te zijn – geen bloedverwantschap, geen vriendschap, geen geboden, geen leringen, geen verstand, geen vrije wil, geen goede werken, geen goed leven, geen Kartuizer orde, geen geestelijke stand – al zou die de engelen gelijk zijn – nuttig of behulpzaam zal zijn, ja, alleen maar hinderlijk is. Want waar het verstand niet reeds tevoren vernieuwd en in dit bestaan als een goed gereedschap is, valt het verstand er op aan, verhardt en verblindt zich daarin, zodat het nooit meer – of zeer moeilijk – hiervan te verlossen is, en meent dat haar bestaan en stand rechtvaardig en goed is. Zij is razend en woedend tegen allen, die dit bestaan verachten en verwerpen. Op deze wijze moet de oude mens blijven. God en Zijn genade – Christus en Zijn Licht – vijandig, moet Johannes – Christus’ getuige – het hoofd afgeslagen worden en mensenleringen daarvoor in de plaats opgericht. Zoals nu in het pauselijke en geestelijke bestaan het spel met volle pracht en macht doorgaat. Waar zij allen tezamen niets van deze Goddelijke geboorte weten, lallen en brallen met hun leringen en geboden van verschillende werken, waarmee zij genade willen ontvangen, maar zij steken nog steeds in hun oude huid. Dit zal echter waar blijven, wat de apostel gezegd heeft: Niet uit bloed, niet uit de wil van het vlees of de man, maar uit God geschiedt deze geboorte (vgl. Johannes 1:13 ), er moet gewanhoopt worden aan onze wil, werken en leven, omdat die door het valse, eigenzinnige, zelfzuchtige licht van het verstand vergiftigd zijn. Voor alle dingen moet men de stem en het getuigenis van Johannes de doper horen en zijn geloof navolgen. Dan zal het Licht – Christus – ons verlichten, nieuw maken en macht geven om kinderen van God te worden. Daarom is Hij gekomen en mens geworden! Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 234, 11 – 235, 14.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:En als je je soms afvraagt welke oordelen over ds. De Heer ik bedoel, zoek dan maar eens op het woordje "mohikanen". :tilt
? Dat heeft toch niets met oordelen te maken? Je zegt gewoon dat iemand in zijn opvatting een van de laatsten is. Je kunt ook werkelijk overal over vallen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door J.C. Philpot »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:En als je je soms afvraagt welke oordelen over ds. De Heer ik bedoel, zoek dan maar eens op het woordje "mohikanen". :tilt
? Dat heeft toch niets met oordelen te maken? Je zegt gewoon dat iemand in zijn opvatting een van de laatsten is. Je kunt ook werkelijk overal over vallen.
Ik snap inderdaad ook niet waarom dat oordelen zou zijn. Het kan feitelijk juist of niet juist zijn dat ds. de Heer één van de laatsten deze opvattingen heeft. Maar oordelen is heel wat anders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door JolandaOudshoorn »

GGBeroopingswerk schreef:
edmund schreef:Recensie van ds. M. Van Kooten uit Elspeet in de Veluwse kerkbode 29/11/2012

Wedergeboorte of schijngeboorte
Onder deze titel verscheen onlangs een boek van de hand van drs. A. Kort, oud gereformeerd predikant te Krimpen aan de IJssel, voorheen te Rijssen en aanvankelijk hervormd predikant te Garderen.

Terecht stelt hij dat het zien op de koperen slang een uitstekend voorbeeld is van de wedergeboorte (blz.203). Hij schrijft verder: ‘Wie als gebeten door de slang naar de koperen slang opziet, wordt genezen. Dit zien op de slang doet leven. Alzo is het ook met Christus. Hij moest aan het hout verheven worden. Wie door het geloof opziet, zal leven. Zo niet dan sterft hij de eeuwige dood. Voor die tijd ligt hij in de dood, ook al leeft hij. Hij leeft pas als hij Christus leeft.’ (blz.204).

Ondanks het feit dat ik de zienswijze betreffende de wedergeboorte met ds.Kort deel vind ik wel dat hij hier en daar wel eens iets te ongenuanceerd uit de hoek komt. Anderzijds is het daardoor extra duidelijk geworden welke gevaren er schuilen als we de wedergeboorte loskoppelen van het rechtvaardigend geloof. Het boek zal wel de nodige stof doen opwaaien. Dat kan geen kwaad.
:super
:super zo, nu weet ook iedereen mijn standpunt :huhu
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Afgewezen »

@Edmund, dat ga ik allemaal niet lezen, hoor!
Plaats reactie