Voorbereiding op de zondag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

VOOR DE ZATERDAGAVOND

Ooit was het de naam van een rubriek in een blad.
Ik dacht wel geschikt om hierboven te plaatsen.

Als het alles naar wens verloopt hoop ik hier wekelijke verder te gaan met citaatjes
Om te beginnen de inleiding van het bekende werkje van prof. G. Wisse.
Ik heb het pas weer gelezen, en het is echt een aansprekend, onderwijzend
en leerzame verhandeling . Echter geen verhandeling die slechts beststaat uit een
menselijke kennis zonder meer.


Ik laat hier prof. G. Wisse aan het woord:

INLEIDING
In dit boek bedoelen wij geen geleerde verhandeling te geven. Meer praktisch dan theoretisch van aard zal het zijn. Wij wensen in alle eenvoud hier te handelen over onderwerpen, waarbij we allen, hetzij geleerd of ongeletterd, toch het hoogste belang hebben. Voor de Heere zijn deze allen gelijk. En als God ons plaatst in het licht van Zijn heiligeheid, dan blijft er niets anders over dan plaats voor een “wee mij!”

De leidingen Gods, ook in het inwendige geestelijke genadeleven mogen verschillend zijn, de zaak blijft één.

Enerlei, wat de hoofdzaak, de hartenzaak, aangaat, wedervaart allen, die uit de liefde Gods Geestelijk ter wereld komen. Trap en mate zijn verschillend; maar bevinding, ervaring, beleving en kennis van de ellende, verlossing en dankbaarheid krijgen zij allen, die door de genade des Geestes enigermate leren verstaan, wat het betekent: “Niets uit ons, het al uit Hem, zo kom ik in Jeruzalem.

Het maakt een groot verschil (geen tegenstelling), of we al deze dingen weten. alleen uit boekenkennis, of wel mede uit inwendige, toegepaste onderwijzingen van Gods Geest,

Ik heb eens gelezen van een professor in de godgeleerdheid die onbekeerd was. Maar toen God deze man te sterk werd en hem aal zichzelf ontdekte, moet hij op de knieën zijn gezonken en uitgeroepen hebben: “O God, daar is een weg van verlossing, och, maak hem mij bekend.” Verstaat u het, waarde lezer? Antwoordt eens aan de Heere.

Zo zijn de kennis en de bevinding onderscheiden. Maar maak nu anderzijds niet de fout, om ze aan elkaar tegenovergesteld te beschouwen.
De kennis is de middellijke weg. Ook hier geldt: onbekend maakt onbemind. Wie niet verstandelijk weet van God, zonde, verlossing enz., kan er moeilijk inwendig werkzaam mee worden. Maar zonder die inwendigheid, gaan we met al onze kennis toch verloren. De kennis zelf is daarenboven ook niet om het even.

Waar God met Zijn Heilige Geest de ziel bearbeidt, daar wordt die kennis, ja, die verstandelijke kennis, een kennis van het geloof; een kennis van de juistheid, zekerheid, waarachtigheid inhoudt.

Het ‘dat’ wordt een ‘wat’. Dat wil zeggen, men gaat verstaan, wat nu eigenlijk de betekenis en inhoud is van hetgeen dat men belijdt, en heeft leren kennen als theorie.

Daarenboven is er de practische godgeleerdheid, laat mij dat woord hier eens gebruiken, - velerlei, hetwelk juist uit het inwendige, bevindelijke leven moet worden opgediept.

Evenals de medische wetenschap de verschijnselen, het verloop enz. van een ziekte worden waargenomen, onderzocht, bestudeerd, om daarna tenslotte in een wetenschappelijk boek te worden beschreven; zo ook is er velerlei in het zielenleven, hetwelk men eerst daar in die ziel heeft waar te nemen, te controleren, te zien ontplooien enz., om eerst daarna het als bevindelijke geleerdheid, als empirische (ervarings) wetenschap te beschrijven. Waarbij het Woord Gods inmiddels de enige gids en toetsteen blijft.

Met eerbied gezegd, ervaren hoe en wat de werkingen van de Heilige Geest zijn, is een ondervinden en beleven, doet niet de Bijbel; zelfs niet (in heilige teerheid zij het bedacht) de Christus; maar de mens, de uitverkorene ten leven.

Wij, wij zijn daar allen het onderwerp van. Vandaar dat men ook wel spreekt van onderwerpelijk.

Van ’s Heeren zijde beschouwd, die dit alles aan en in ons doet, kan men ook weer zeggen: wij zijn er het voorwerp van. Het ligt eraan van welke zijde u het beziet.

Alle bevinding, welke echter niet naar en overeenkomstig Gods Woord is, is contrabande. Ik zeg niet, dat er dan niets ervaren, beleefd, gevoeld, ‘bevonden’ is. O zeker, dat kan alles best waar zijn, maar dan is het geen ervaring, welke vrucht van de zaligmakende werkingen van de Heilige Geest is.


En hierbij zijn tweeërlei te onderscheiden.
1. Het kan op zich nog wel iets goeds bevatten; als daar enige verstandelijke overtuiging van zijn ellende, of enige gewetensaandoeningen; enige gemoedswerkingen. Ja, zelfs enig genoegen in de dingen des Koninkrijks kan er zijn, maar met dat al is het toch niet zaligmakend. Het zijn dan zogenaamde ‘algemene’ overtuigingen of werkingen des Geestes.
2. Ook is het mogelijk, dat hier zelfs verkeerde vals-bevindelijke zaken zijn, vruchten wezenlijk en direct uit invloeden van de vorst der duisternis.

Over dit alles nu hopen we nader te handelen. De Heere bestrale ons maar genadig met Zijn licht. We willen dan handelen over: DE DROEFHEID NAAR GOD.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:VOOR DE ZATERDAGAVOND

Ooit was het de naam van een rubriek in een blad.
Ik dacht wel geschikt om hierboven te plaatsen.

Als het alles naar wens verloopt hoop ik hier wekelijke verder te gaan met citaatjes
Om te beginnen de inleiding van het bekende werkje van prof. G. Wisse.
Ik heb het pas weer gelezen, en het is echt een aansprekend, onderwijzend
en leerzame verhandeling . Echter geen verhandeling die slechts beststaat uit een
menselijke kennis zonder meer.


Ik laat hier prof. G. Wisse aan het woord:

INLEIDING
In dit boek bedoelen wij geen geleerde verhandeling te geven. Meer praktisch dan theoretisch van aard zal het zijn. Wij wensen in alle eenvoud hier te handelen over onderwerpen, waarbij we allen, hetzij geleerd of ongeletterd, toch het hoogste belang hebben. Voor de Heere zijn deze allen gelijk. En als God ons plaatst in het licht van Zijn heiligeheid, dan blijft er niets anders over dan plaats voor een “wee mij!”

De leidingen Gods, ook in het inwendige geestelijke genadeleven mogen verschillend zijn, de zaak blijft één.

Enerlei, wat de hoofdzaak, de hartenzaak, aangaat, wedervaart allen, die uit de liefde Gods Geestelijk ter wereld komen. Trap en mate zijn verschillend; maar bevinding, ervaring, beleving en kennis van de ellende, verlossing en dankbaarheid krijgen zij allen, die door de genade des Geestes enigermate leren verstaan, wat het betekent: “Niets uit ons, het al uit Hem, zo kom ik in Jeruzalem.

Het maakt een groot verschil (geen tegenstelling), of we al deze dingen weten. alleen uit boekenkennis, of wel mede uit inwendige, toegepaste onderwijzingen van Gods Geest,

Ik heb eens gelezen van een professor in de godgeleerdheid die onbekeerd was. Maar toen God deze man te sterk werd en hem aal zichzelf ontdekte, moet hij op de knieën zijn gezonken en uitgeroepen hebben: “O God, daar is een weg van verlossing, och, maak hem mij bekend.” Verstaat u het, waarde lezer? Antwoordt eens aan de Heere.

Zo zijn de kennis en de bevinding onderscheiden. Maar maak nu anderzijds niet de fout, om ze aan elkaar tegenovergesteld te beschouwen.
De kennis is de middellijke weg. Ook hier geldt: onbekend maakt onbemind. Wie niet verstandelijk weet van God, zonde, verlossing enz., kan er moeilijk inwendig werkzaam mee worden. Maar zonder die inwendigheid, gaan we met al onze kennis toch verloren. De kennis zelf is daarenboven ook niet om het even.

Waar God met Zijn Heilige Geest de ziel bearbeidt, daar wordt die kennis, ja, die verstandelijke kennis, een kennis van het geloof; een kennis van de juistheid, zekerheid, waarachtigheid inhoudt.

Het ‘dat’ wordt een ‘wat’. Dat wil zeggen, men gaat verstaan, wat nu eigenlijk de betekenis en inhoud is van hetgeen dat men belijdt, en heeft leren kennen als theorie.

Daarenboven is er de practische godgeleerdheid, laat mij dat woord hier eens gebruiken, - velerlei, hetwelk juist uit het inwendige, bevindelijke leven moet worden opgediept.

Evenals de medische wetenschap de verschijnselen, het verloop enz. van een ziekte worden waargenomen, onderzocht, bestudeerd, om daarna tenslotte in een wetenschappelijk boek te worden beschreven; zo ook is er velerlei in het zielenleven, hetwelk men eerst daar in die ziel heeft waar te nemen, te controleren, te zien ontplooien enz., om eerst daarna het als bevindelijke geleerdheid, als empirische (ervarings) wetenschap te beschrijven. Waarbij het Woord Gods inmiddels de enige gids en toetsteen blijft.

Met eerbied gezegd, ervaren hoe en wat de werkingen van de Heilige Geest zijn, is een ondervinden en beleven, doet niet de Bijbel; zelfs niet (in heilige teerheid zij het bedacht) de Christus; maar de mens, de uitverkorene ten leven.

Wij, wij zijn daar allen het onderwerp van. Vandaar dat men ook wel spreekt van onderwerpelijk.

Van ’s Heeren zijde beschouwd, die dit alles aan en in ons doet, kan men ook weer zeggen: wij zijn er het voorwerp van. Het ligt eraan van welke zijde u het beziet.

Alle bevinding, welke echter niet naar en overeenkomstig Gods Woord is, is contrabande. Ik zeg niet, dat er dan niets ervaren, beleefd, gevoeld, ‘bevonden’ is. O zeker, dat kan alles best waar zijn, maar dan is het geen ervaring, welke vrucht van de zaligmakende werkingen van de Heilige Geest is.


En hierbij zijn tweeërlei te onderscheiden.
1. Het kan op zich nog wel iets goeds bevatten; als daar enige verstandelijke overtuiging van zijn ellende, of enige gewetensaandoeningen; enige gemoedswerkingen. Ja, zelfs enig genoegen in de dingen des Koninkrijks kan er zijn, maar met dat al is het toch niet zaligmakend. Het zijn dan zogenaamde ‘algemene’ overtuigingen of werkingen des Geestes.
2. Ook is het mogelijk, dat hier zelfs verkeerde vals-bevindelijke zaken zijn, vruchten wezenlijk en direct uit invloeden van de vorst der duisternis.

Over dit alles nu hopen we nader te handelen. De Heere bestrale ons maar genadig met Zijn licht. We willen dan handelen over: DE DROEFHEID NAAR GOD.
@DIA bedankt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door jan de jong »

Tja, 'voorbereiding op de zondag'; dat was toch wel voor mij en een vriend vaak op zaterdagavond naar 'een van de grote drie' (Feike Asma, Jan Bonefaas, Simon C. Jansen. Deze orgelvirtuozen kwamen vaak in de Rotterdamse Wilhelminakerk (zaliger gedachtenis). Dat was een 'voorbereiding op de zondag'. En zo heeft ieder dat wel ergens, zo'n voorbereiding.
De trams die door de Oranjeboomstraat reden hadden het consigne rustig aan te doen op het traject; ze konden daar tussen twee haltes behoorlijk ' uithalen'.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Het is nog wel geen zaterdagavond, maar daar ik de vorige zaterdagavond verzuimd heb duidde men het mij niet euvel als ik nu Hoofdstuk 2 plaats van
het boekje van professor G.Wisse DE DROEFHEID NAAR GOD.
----------------------------------------------------------------------------

Hoofdstuk 2: DE DROEFHEID NAAR GOD.

Op het eerste aanhoren moge het schijnbaar vreemd klinken, dat droefheid behoord tot de verschijnselen van het bevindelijke, geestelijke leven; - Toch is het inderdaad niet anders; ja zelfs een eerste levenskenmerk. Droefheid echter verstaan in de zin van droefheid naar God.

Op zichzelf is droefheid inderdaad geen begeerlijke zaak. Droefheid op zichzelf is een gesteldheid van de ziel, van het gemoed, welke eerder dodend dan verlevendigend werkt.
In het gewone natuurlijke leven is droefheid een gif voor de ziel te achtene; droefheid werkt verterend, droefheid doodt. De droefheid der wereld, zegt de apostel dan ook, werkt de dood, Sommige mensen zijn van droefheid wel gestorven; anderen worden door natuurlijke droefheid zo overmand, dat zij ziek worden, ongeschikt voor dagelijkse bezigheid, in enkele gevallen zelfs krankzinnig.
In het Paradijs, in de staat der rechtheid, is dan ook geen droefheid aanwezig. Evenmin als die in de hemel zal zijn, waar God alle tranen van de ogen zal afwissen.

Ik herhaal, het is dan ook verwonderlijk te noemen, dat droefheid een kenmerkend verschijnsel is bij het geestelijk leven, een eerste verschijnsel nog wel.

Schreiend wordt een mens geboren; zo natuurlijk als geestelijk. Gelijk het een der kenmerken is van normale geboorte, dat het kindeke schreiend ter wereld komt, zo is dat ook een verschijnsel onafscheidelijk verbonden aan de ware, geestelijke geboorte uit God. Wie wedergeboren wordt, geboren uit water en geest, hij komt schreiend tot zijn nieuwe aanzijn.
Als God een mens gaat levend maken, doet Hij hem eerst sterven… Als God een mens geestelijk en volzalig wil troosten, maakt Hij hem eerst geestelijk bedroefd, bedroefd naar God.

NAAR God bedroefd. Men versta deze veel gebruikte, en onder Gods volk wél bekende uitdrukking toch recht! Het wil niet slechts zeggen, bedroefd met een droefheid, welke zich TOT God uitstrekt; om God te ontvangen; maar nog meer, nog dieper. Het betekent een droefheid, welke OVEREENKOMSTIG, VOLGENS God is. Dat wil zeggen: een droefheid welke behoort bij de aanvoeling en ontmoeting van God in onze ziel.

Sta mij toe, te mogen opmerken, dat de apostel Paulus in 2 Korinthe 7 : 10 deze uitdrukking bezigt en daar spreekt van de ‘droefheid naar God’, - hij dan in het Grieks, in welke taal hij zijn brief heeft geschreven, het woordje ‘kata’ gebruikt, in onze Hollandse taal vertolkt door het woordje ‘naar’. Droefheid naar God. En dit woordje ‘kata’ (naar) betekent zoveel als: volgens, op de lijn van, evenals wij wel zeggen bij voorbeeld: het is naar recht, naar gewoonte, enz. Zo ook hier. Droefheid naar God, is een droefheid welke niet alleen in strijd is met God en Zijn gemeenschap, maar welke geheel overeenkomstig met deze is. Het behoort er bij.
Het is een droefheid, welke zich, o zeer zeker, ook NAAR, TOT God uitstrekt; maar dit wel en bepaald, omdat dit geheel naar de werkingen Gods in onze ziel is. Wie met God in aanraking komt, vangt om te beginnen, niet aan met juichen, maar met schreien. De openbaring, de aanvoeling, de ontmoeting Gods in onze ziel verwekt smart, droefheid in ons.

Het schijnt wonderlijk. Het zou onverklaarbaar zijn te achten, als we hier met een óngevallen mens te doen hadden. Als we lezen, dat Adam God kende aan de wind des daags, dan geeft dit in genen dele de indruk, dat dit met smartgevoel gepaard ging. Integendeel. Die ontmoeting zal ongetwijfeld een reden zijn geweest tot innerlijke zielsverheuging.

Zonder val is droefheid een onmogelijkheid. De ontmoeting Gods is op zichzelf een oorzaak van vreugde. Maar we zijn niet meer in de Paradijsstaat. Wij zijn gevallen en wij missen van nature God. God is ons vreemd geworden. Vijandig zelfs staan wij van nature tegenover Hem. Wij allen missen van nature God. En om te beginnen, daarover is nu… NIEMAND bedroefd.

Zie, dit is het vreselijke van ’s mensen ellendestaat; hij is ellendig en hij weet het niet; hij gevoelt zich veleer rijk en verrijkt; hij mist God en ‘mist’ Hem… NIET. O, als hij eens waarlijk God MISTE! Hoe zou zijn snarenspel verstommen. Hoe zou hij klagelijk wenen.

Hoe ontstaat nu die droefheid? Zij ontstaat uit het gevoel en besef van het Godsgemis,
En hoe ontstaat dit besef; nog wel tot een droefheid der ziel? Want eerst dan, maar dan ook gewis, als de liefde Gods in onze harten wordt uitgestort. Als God Zich zo krachtig en kennelijk aan en in ons laat gelden, dat wij tot de ontroerende gewaarwording komen, dat God is de waarachtige God, ook de heilige, ook de beminnenswaardig God; en de ziel nu daartegenover ontwaart, dat zij van die God verre is, ja Hem mist. Zij gevoelt zich dan leeg ‘van God. Hij ziet tevens, doordien God Zich laat gelden aan haar in wederbarende werkingen, dat zij Hen niet missen kán, en niet missen wil. Dit baart een ontroerende smart; een gestadigheid van indruk, van overtuiging, van leedgevoel. kortom van zielsgesteldheid, welke in het woord DROEFHEID haar beste vertolking vindt.

NB: De KAPITALE letters zijn in het boekje cursief, maar ik heb bij het overtypen voor cursivering voor het gemak kapitale letters gebruikt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Mara »

Een tijdje geleden heb ik een preek beluisterd, CGK dominee, die had toch een hele strikte stelling.
De zondag begint op zaterdagavond na zonsondergang, dus moest de zaterdagavond al zo daarop ingericht worden.
Dus geen feestjes en en bezoek, ook de kinderen zouden zich hieraan moeten houden.
Op tijd naar bed, zodat je uitgerust en fris in de kerk zit.
Maar..... op zondagavond na zonsondergang was z.i. de zondag afgelopen.
Het was voor mij best apart om te horen, ik ben van jongsaf aan ermee opgegroeid, dat je zaterdagavond voor 24 uur binnen moest zijn, en dan liefst ruim ervoor, want dan begon de zondag.
Bij sommige vrienden was hun pa wat minder strikt, maar met dien verstande:
savonds een vent - smorgens een vent, dus altijd ook smorgens naar de kerk, al lag je er net 2 uurtjes in.
Maar heb je dan voorbereiding?
Zit je fris en oplettend in de kerk?
Mijn vriendin die een paar jaar geleden in een klein dorpje ging wonen, kreeg van de buurvrouw te horen dat het toch heel ongepast was om op zaterdagavond 9 uur nog te gaan stofzuigen. Maar ja, toen lagen haar jonge kinderen pas op bed en had het zin om de kruimels weg te halen.
Wanneer is het nu wettiscisme en wanneer is het nuttig, in een gezin met opgroeiende jeugd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door ejvl »

Toch zit er wel wat in, zeker als je de zondag als OT sabbat ziet! Alhoewel je dan ook geen vuur mag maken...
Wat is wetticisme? Alles wat tussen de Heere en ons kan komen te staan en wat afleidt van Zijn dienst kunnen we beter laten indien mogelijk, maar is geen algemene definitie voor. Sommigen vinde visite of een fietstocht fout, anderen niet, daar is geen lijst van dit is goed en dat fout, gelukkig niet. En voor sommigen zijn alle dagen weer gelijk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:maar daar ik de vorige zaterdagavond verzuimd heb duidde men het mij niet euvel
Maak het niet te ingewikkeld, DIA. Duide is in dit verband met één d, anders zou het verleden tijd zijn geweest.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:maar daar ik de vorige zaterdagavond verzuimd heb duidde men het mij niet euvel
Maak het niet te ingewikkeld, DIA. Duide is in dit verband met één d, anders zou het verleden tijd zijn geweest.
Sorry, ik ben geen professor :blush

Maar wat vind je van dat boekje van professor Wisse?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Toch zit er wel wat in, zeker als je de zondag als OT sabbat ziet! Alhoewel je dan ook geen vuur mag maken...
Wat is wetticisme? Alles wat tussen de Heere en ons kan komen te staan en wat afleidt van Zijn dienst kunnen we beter laten indien mogelijk, maar is geen algemene definitie voor. Sommigen vinde visite of een fietstocht fout, anderen niet, daar is geen lijst van dit is goed en dat fout, gelukkig niet. En voor sommigen zijn alle dagen weer gelijk.
Er is geen lijstje nee. Maar ik maak wel mee dat mensen jarenlang dingen wel doen op zondag en dat dan ineens niet meer kunnen. Het is hen tot zonde geworden. En dat is denk het kernpunt.
Maar ook het respect voor elkaars standpunten!
Mijn vader was een principiële tegenstander van het zondagsrijden. Mijn moeder was daar gematigder in. Toch stapte zij niet op de fiets om naar de kerk te gaan, terwijl het een pittig eind lopen was.
Wij, kinderen, respecteerden dit door niet op zondag met de auto bij onze ouders op bezoek te gaan.
Ik kan voor mezelf geen bezwaar zien, al gaan wij nooit zomaar een stukje rijden o.i.d.
Moet je voor elk ding echt een "grond" gaan zoeken?
Wat betreft voorbereiding voor de zondag, als je dat opeens in gaat stellen, als de kinderen inmiddels in de puberteit zitten, denk ik wel dat het moeilijk zal worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:Toch zit er wel wat in, zeker als je de zondag als OT sabbat ziet! Alhoewel je dan ook geen vuur mag maken...
Wat is wetticisme? Alles wat tussen de Heere en ons kan komen te staan en wat afleidt van Zijn dienst kunnen we beter laten indien mogelijk, maar is geen algemene definitie voor. Sommigen vinde visite of een fietstocht fout, anderen niet, daar is geen lijst van dit is goed en dat fout, gelukkig niet. En voor sommigen zijn alle dagen weer gelijk.
Er is geen lijstje nee. Maar ik maak wel mee dat mensen jarenlang dingen wel doen op zondag en dat dan ineens niet meer kunnen. Het is hen tot zonde geworden. En dat is denk het kernpunt.
Maar ook het respect voor elkaars standpunten!
Mijn vader was een principiële tegenstander van het zondagsrijden. Mijn moeder was daar gematigder in. Toch stapte zij niet op de fiets om naar de kerk te gaan, terwijl het een pittig eind lopen was.
Wij, kinderen, respecteerden dit door niet op zondag met de auto bij onze ouders op bezoek te gaan.
Ik kan voor mezelf geen bezwaar zien, al gaan wij nooit zomaar een stukje rijden o.i.d.
Moet je voor elk ding echt een "grond" gaan zoeken?
Wat betreft voorbereiding voor de zondag, als je dat opeens in gaat stellen, als de kinderen inmiddels in de puberteit zitten, denk ik wel dat het moeilijk zal worden.
Een mooi stukje geschreven tekst Mara! Helemaal mee eens!
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Zeemeeuw »

@DIA. Weinig reactie, professor Wisse blijkt het einde van alle tegenspraak te zijn, dus... wordt hopelijk vervolgd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:@DIA. Weinig reactie, professor Wisse blijkt het einde van alle tegenspraak te zijn, dus... wordt hopelijk vervolgd.
We hopen het vervolg nog te plaatsen, maar dan zou de titel niet meer zo strikt 'voor de zaterdagavond' moeten zijn.
Misschien is het ook wel eens goed om het zomaar eens 'in de week' te lezen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door SecorDabar »

Laten we maar zuinig zijn op de zondagsrust. Ik las de volgende meditatie in het RD van gisteren:

Bij u zijn schulden tegen de Heere uw God.”


Gedenkt de sabbatdag dat gij dien heiligt. Hoe ver is het er vandaan dat deze dag, door bekeerden en onbekeerden, naar de mening des Geestes geheiligd wordt! God heeft die éne dag van de week voor Zichzelf afgezonderd; maar hoe wordt de Heere niet van die éne dag beroofd en dezelve aan de duivel, de wereld en de zonde gegeven.

Jezus Christus is Heere van de sabbat, maar hoe vaak wordt die Hem ontnomen; op hoeveel wijzen wordt hij niet ontheiligd in steden en dorpen; in de vertrekken van de aanzienlijken en in de hutten van de armen; door kopen en verkopen, door vermaak en op die dag ongeoorloofde arbeid; door ouderen en jongeren, door aanzienlijken nog meer dan door geringen!
Ook dit maakt een van de grote, God onterende en hemeltergende zonden van Nederland uit. God zei van Israël: Indien gij naar Mij niet zult horen, om de sabbatdag te heiligen, en om geen last te dragen als gij op de sabbatdag door de poorten van Jeruzalem ingaat, zo zal Ik een vuur in haar poorten aansteken, dat de paleizen van Jeruzalem zal verteren en niet wordt uitgeblust.

En bij de profeet Ezechiël: Zij ontheiligden Mijn sabbatten zeer, zodat Ik zei Mijn grimmigheid te zullen uitgieten. Over hen in de woestijn, om hen te verdoen. O land, bij u is een grote schuld tegen de Heere uw God!

Ds. G. F. Gezelle Meerburg,
predikant te Almkerk


(”Leerredenen”, 1850)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Laten we maar zuinig zijn op de zondagsrust. Ik las de volgende meditatie in het RD van gisteren:

Bij u zijn schulden tegen de Heere uw God.”


Gedenkt de sabbatdag dat gij dien heiligt. Hoe ver is het er vandaan dat deze dag, door bekeerden en onbekeerden, naar de mening des Geestes geheiligd wordt! God heeft die éne dag van de week voor Zichzelf afgezonderd; maar hoe wordt de Heere niet van die éne dag beroofd en dezelve aan de duivel, de wereld en de zonde gegeven.

Jezus Christus is Heere van de sabbat, maar hoe vaak wordt die Hem ontnomen; op hoeveel wijzen wordt hij niet ontheiligd in steden en dorpen; in de vertrekken van de aanzienlijken en in de hutten van de armen; door kopen en verkopen, door vermaak en op die dag ongeoorloofde arbeid; door ouderen en jongeren, door aanzienlijken nog meer dan door geringen!
Ook dit maakt een van de grote, God onterende en hemeltergende zonden van Nederland uit. God zei van Israël: Indien gij naar Mij niet zult horen, om de sabbatdag te heiligen, en om geen last te dragen als gij op de sabbatdag door de poorten van Jeruzalem ingaat, zo zal Ik een vuur in haar poorten aansteken, dat de paleizen van Jeruzalem zal verteren en niet wordt uitgeblust.

En bij de profeet Ezechiël: Zij ontheiligden Mijn sabbatten zeer, zodat Ik zei Mijn grimmigheid te zullen uitgieten. Over hen in de woestijn, om hen te verdoen. O land, bij u is een grote schuld tegen de Heere uw God!

Ds. G. F. Gezelle Meerburg,
predikant te Almkerk


(”Leerredenen”, 1850)

GEDACHTENIS

1850-2013
Is het beter geworden?
Ik vrees dat het veeleer erger is geworden.
Ook toen al, waren predikers als ds. Gezelle Meerburg niet zo populair.
Maar met dit verschil: Er was nog meer een overblijfsel dat onder de
zonden zuchtte. Die zijn er nog, maar ze zijn meer en meer een
verborgen ondergedoken volkje. Men acht hen niet, en hun woorden
zijn veel te zwaar. Kom, kom, we leven immers in 2013! (...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door ejvl »

Wat bedoel je met onder de zonden zuchten Dia? Ik neem aan dat daar de verlossing niet in ligt maar juist in de bevrijding daarvan?
Plaats reactie