Voorbereiding op de zondag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Wat bedoel je met onder de zonden zuchten Dia? Ik neem aan dat daar de verlossing niet in ligt maar juist in de bevrijding daarvan?
Je begrijpt het niet.
Verlossing wordt nogal eens genoemd zonder dat er verlossing is.

Denk eens door.

En een volk dat zucht voelt de druk:

Biddende waren zij van druk bevrijd,
Zij hoopten op Uw goedheid t' allen tijd,
En Gij beweest hun vroeg en spade
Uwe genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:
GEDACHTENIS

1850-2013
Is het beter geworden?
Ik vrees dat het veeleer erger is geworden.
Ook toen al, waren predikers als ds. Gezelle Meerburg niet zo populair.
Maar met dit verschil: Er was nog meer een overblijfsel dat onder de
zonden zuchtte. Die zijn er nog, maar ze zijn meer en meer een
verborgen ondergedoken volkje. Men acht hen niet, en hun woorden
zijn veel te zwaar. Kom, kom, we leven immers in 2013! (...)
Ik weet het niet hoor DIA, maar ik ken genoeg mensen die onder hun zonden zuchten; iedere christen zal dat toch wel herkennen en met Paulus zeggen: Ik ellendig mens? Verheerlijk je niet ten onrechte "de dagen van vroeger"?

Verder is het wel zaak, en daar val ik ejvl in bij, dat we niet het zuchten blijven steken, want dat deed Paulus ook niet.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Wat bedoel je met onder de zonden zuchten Dia? Ik neem aan dat daar de verlossing niet in ligt maar juist in de bevrijding daarvan?
Je begrijpt het niet.
Verlossing wordt nogal eens genoemd zonder dat er verlossing is.

Denk eens door.

En een volk dat zucht voelt de druk:

Biddende waren zij van druk bevrijd,
Zij hoopten op Uw goedheid t' allen tijd,
En Gij beweest hun vroeg en spade
Uwe genade.
Maar zuchten kan ook van iemand zelf zijn.
Met zuchten heb je nog niets en gaan we nog verloren, waar of niet?
Daarom moet ook nooit op het zuchten gefocust worden want daar zit geen zaligheid in. Al is het wel zo dat ieder kind van God gezucht heeft. Maar zuchten doen er zoveel, let daarom alleen op de verlossing. Dan is er zaligheid, zonder de Zoon te hebben gaat iemand verloren al is er nog zo hard gezucht.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Wat bedoel je met onder de zonden zuchten Dia? Ik neem aan dat daar de verlossing niet in ligt maar juist in de bevrijding daarvan?
Je begrijpt het niet.
Verlossing wordt nogal eens genoemd zonder dat er verlossing is.

Denk eens door.

En een volk dat zucht voelt de druk:

Biddende waren zij van druk bevrijd,
Zij hoopten op Uw goedheid t' allen tijd,
En Gij beweest hun vroeg en spade
Uwe genade.
Maar zuchten kan ook van iemand zelf zijn.
Met zuchten heb je nog niets en gaan we nog verloren, waar of niet?
Daarom moet ook nooit op het zuchten gefocust worden want daar zit geen zaligheid in. Al is het wel zo dat ieder kind van God gezucht heeft. Maar zuchten doen er zoveel, let daarom alleen op de verlossing. Dan is er zaligheid, zonder de Zoon te hebben gaat iemand verloren al is er nog zo hard gezucht.
Je hebt gelijk.
Maar er is een drievoudig zuchten.

Er is ook een zuchten over tijdelijke ellenden.
Zeker, en die zijn zeker ook geen zaak van blijdschap.

Maar het vrome volk, in Hem verheugd,
zal huppelen van zielenvreugde!
Die zullen hun wens verkrijgen.

Er liggen wat dit betreft ook schone zaken in het
boekske van prof. Wisse verklaard omtrent de 'droefheid naar God'
en de 'droefheid naar de wereld'. Daar zien we het hemelsbrede
onderscheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Maar er is een drievoudig zuchten.
Ik ken dit niet. Wat betekent dat?

De voorbereiding op de zondag is een mooi, belangrijk onderwerp. Ik meen dat ds Pieters daar laatst een mooi stukje over schreef, ik zal kijken of ik het terug kan vinden.
Ook ds Budding heeft een mooi boekje geschreven: de preek, wat doe je ermee? Ook daar komt de voorbereiding aan de orde.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Maar er is een drievoudig zuchten.
Ik ken dit niet. Wat betekent dat?

De voorbereiding op de zondag is een mooi, belangrijk onderwerp. Ik meen dat ds Pieters daar laatst een mooi stukje over schreef, ik zal kijken of ik het terug kan vinden.
Ook ds Budding heeft een mooi boekje geschreven: de preek, wat doe je ermee? Ook daar komt de voorbereiding aan de orde.
Ik lees daarover in Romeinen 8 vers 18-27 over een drievoudig zuchten:

* Het schepsel zucht, want het is der ijdelheid onderworpen.
* Wij zelf zuchten, die de eerstelingen des Geestes hebben
* De Geest zucht, Hij komt onze zwakheden te hulp, want
wij weten niet wat wij bidden zullen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Kohlbrugge »

-DIA- schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Maar er is een drievoudig zuchten.
Ik ken dit niet. Wat betekent dat?

De voorbereiding op de zondag is een mooi, belangrijk onderwerp. Ik meen dat ds Pieters daar laatst een mooi stukje over schreef, ik zal kijken of ik het terug kan vinden.
Ook ds Budding heeft een mooi boekje geschreven: de preek, wat doe je ermee? Ook daar komt de voorbereiding aan de orde.
Ik lees daarover in Romeinen 8 vers 18-27 over een drievoudig zuchten:

* Het schepsel zucht, want het is der ijdelheid onderworpen.
* Wij zelf zuchten, die de eerstelingen des Geestes hebben
* De Geest zucht, Hij komt onze zwakheden te hulp, want
wij weten niet wat wij bidden zullen.
In de genoemde passage uit Romeinen 8: 18-22 staat:
Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;
Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

Dat is een zuchten met verlangen naar de toekomst van Christus. Het is tegelijk zuchten en leven in de vrijheid van het kindschap van God door Christus. Dat is de lijn die Paulus aangeeft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Jaren waren we het gewend om op de zaterdagavond een preek te lezen, dan wel in later tijd via een geluidsdrager een preek te beluisteren. Ik heb dat altijd een goede gewoonte gevonden. Ik geloof dat dit thans minder voorkomt dan weleer. Ergens is dat wel een gemis. Daarom heb ik destijds ook in het topic "preken op internet" enkele malen een preek geplaatst op de zaterdagavond om wat te mediteren op de zaterdagavond. Voor mezelf ben ik ervan overtuigd dat dit nuttig kan zijn.

We laten hieronder een meditatie van wijlen ds. F. Mallan volgen, deze is na te lezen DWS in Digibron

DE KINDEREN GODS EN DES DUIVELS OPENBAAR.

Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft.
1 Johannes 3:10

Welk een tegenstelling: kinderen Gods of kinderen des duivels! Deze tegenstelling heeft ons in het bijzonder zoveel te zeggen, als wij bedenken, dat zij die geen kinderen Gods zijn door een nieuwe geboorte, kinderen des duivels zijn. De apostel stelt in bovenstaande tekst slechts tweeërlei mensen aan ons voor. Mensen die noch tot de kinderen Gods, noch tot de kinderen des duivels kunnen gerekend worden, zijn er niet.
Buiten waarachtige vernieuwing des harten zijn we allemaal kinderen des duivels. Hoe scherp deze waarheid ook is, daar is niets van af te doen. De vorige tekst heeft ons bij de noodzakelijkheid van een nieuwe geboorte bepaald. Ook heeft die tekst ons gezegd, dat die geboorte uit God zich in de vrucht openbaart.
Thans zegt de apostel ons nog eens duidelijk, dat de vrucht het openbaart, of wij kinderen Gods of kinderen des duivels zijn. De kinderen Gods en de kinderen des duivels zijn openbaar. Steeds blijft de apostel er ons op wijzen, dat het hart-vernieuwend werk van Gods genade zich in de vrucht door ons doet kennen in de handel en wandel dergenen die uit God geboren zijn. Hij snijdt echter thans toch weer een nieuw onderwerp aan.
We zullen nu door hem gewezen worden op de liefde tot de broeders -Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God en die zijn broeder niet liefheeft, zo zegt hij hier in de tekst. In het vorige hoofdstuk heeft hij dit onderwerp reeds terloops even aangeroerd. Daar immers werd door hem gezegd: Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem. De apostel komt daar nu op terug en zal ons nu nog wat meer bij die broederlijke liefde bepalen.
In die broederlijke liefde zal het ook duidelijk uitkomen, dat er slechts tweeërlei mensen zijn. We hebben de broeders lief, of we behoren tot degenen die dé broeders haten. Om de broeders lief te hebben, moet de liefde Gods in het hart zijn uitgestort.
Die liefde stort God uit in de harten dergenen die Hij van eeuwigheid al lief gehad heeft. Zo bepaalt ons de tekst bij de scheidslijn door God van eeuwigheid al getrokken. De predestinatie omvat verkiezing en verwerping. Er kunnen dus maar tweeërlei mensen zijn, namelijk verkorenen en verworpenen. De verkorenen worden door God inwendig geroepen.
Hij heeft ze hef gehad met een eeuwige liefde, en daarom trekt Hij ze met goedertierenheid. Ze zijn dus allen tezamen de voorwerpen van dezelfde Goddelijke liefde. Maar deze liefde doet hen dan ook in de tijd God en elkander liefhebben.
De apostel zal er ons in dit hoofdstuk nog. Wel op wijzen dat degenen die uit de dood zijn overgegaan in het leven, de broeders liefhebben. De levendmaking openbaart zich dadelijk in die vrucht van de liefde tot de broeders. Er valt niet alleen een onverklaarbare betrekking der liefde op een voor de ziel nog onbekende God, maar ook op Zijn volk., Bij Ruth is dat aan Moabs grens wel duidelijk openbaar gekomen.
Het is waar, dat we hier met voorzichtigheid moeten oordelen. We hebben niet te haastig de handen op te leggen. Dit is een zeer gevaarlijk werk. We kunnen uit de eigenschappen die men openbaart, niet altijd dadelijk en onfeilbaar oordelen, of we met kinderen of kinderen des duivels te doen hebben. Onder de algemene genade kan men Gods kinderen veel bewijzen van toegenegenheid schenken.
Het kaf moet wel dienen om het koren te beschermen. Daartegenover kunnen de schapen ook nog wel eens flink met elkander vechten. Dit moet ons aanmanen tot voorzichtigheid, daar we over de staat des harten zo maar geen oordeel kunnen vellen, want God alleen is de grote Kenner der harten en Proever der nieren. En zeker is het gevaarlijk, om. voor onszelf uit de toegenegenheid die we hebben tot Gods volk, het besluit op te maken, dat we dus ook wel tot dat volk behoren. Die dat zonder enige andere grond zo maar lichtvaardig doen, hebben nooit hun inktlevende vijandschap tegen God en Zijn volk bij het licht van Gods Wet recht leren kennen.
Zij denken als vrienden zalig te kunnen worden. Maar zo steunen ze slechts op hun eigengerechtigheid. In het grote oordeel zullen de rechtvaardigen moeten zeggen: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en gespijzigd? Of dorstig en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien en geherbergd?
Of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen? En dan zal de Koning antwoorden: Voorwaar zeg Ik u, voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
De anderen zullen echter zich beroemen op al wat zij gedaan hebben. Zij hebben in Zijn Naam geprofeteerd, vele krachten gedaan en duivelen uitgeworpen. Maar ze zullen door hun eigengerechtigheid niet kunnen ingaan. Johannes wijst in de tekst op de vrucht van het werk Gods. We moeten niet uit het oog verliezen, dat hij in zijn zendbrief over de ware heiligmaking spreekt, die vrucht is van de toegerekende gerechtigheid van Christus. Hier wordt ons dus geen grond onder de voeten geschoven met kenmerken en eigenschappen, hoewel aan de andere zijde deze waarheid, hoe ontdekkend en scherp afsnijdend ook, zeer bemoedigend is voor degenen die in waarheid dit getuigenis van Gods genade in zich bevinden, dat zij de broeders liefhebben.
Maar zij mogen dit getuigenis op, afdoen uit een andere grond dan die der eigengerechtigheid. Zij vinden zulk een dierbare overeenstemming met Gods ware volk in dat zuivere afsnijdende werk des Geestes. Zij hebbén Gods volk lief, ook .al is het dat men hen geen kroon op het hoofd zet-Zij zeggen met de dichter: De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn. De klappen kunnen wel eens gevoelig aankomen, zodat ze ook hun vijandschap dan zeer duidelijk waarnemen, maar dat juist doet hen weten, dat er in hun hart nog wel wat anders dan vriendschap leeft. Maar daarom mogen de slagen die ze van Gods volk krijgen hen door Gods genade ook op zulk een goede plaats brengen. De band kan er wel eens door rekken, naar niet breken. Straks zal men zich nog te nauwer aan dat volk verbonden gevoelen, als de ontdekking die men door deze weg heeft opgedaan, haar heilzame vrucht in de ziel niet heeft gemist in de meerdere kennis van Christus en het verlossingswerk.
Zo zal het werk van Gods genade zeker openbaar komen. Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar, zegt de apostel. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft. Hij stelt ons hier een onbedrieglijke toetssteen voor, als hij ons op deze vrucht des Geestes in de ware heiligmaking wijst.
En hoe scherp en toch niet te scherp, is dan zijn oordeel, als hij durft beweren, dat die zij, n broeder niet liefheeft, niet uit God is, dat wij zeggen, niet uit God geboren is. Hij behoort tot die kinderen des duivels, die daarin openbaar zijn, dat zij de broeders niet liefhebben. Maar zij doen ook de rechtvaardigheid niet, zoals de tekst ons zegt. Let wel, dat de apostel ons hier wijst op de zonde van nalatigheid.
’t Is velen naar bun gedachten wel een goed bewijs, dat zij de ongerechtigheid niet doen en de broeders niet haten. Maar de apostel spreekt over degenen die de rechtvaardigheid niet doen en de broeders niet liefhebben. Tegenover tiet haten en vlieden van de zonden staat ook het lust hebben tot alle gerechtigheid. Zo moet de boom aan de vrucht te kennen zijn, ook in de broederlijke liefde, waarover de apostel in de volgende verzen ons nog wat meer zal zeggen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 jan 2022, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Posthoorn »

Ik zou van de 'Mappen' dan maar even 'klappen' maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Ik zou van de 'Mappen' dan maar even 'klappen' maken.
Dat ook bedoeld zijn, ik heb de tekst gekopieerd van 'digibron', en daar willen wel eens fouten in staan. Dank voor de opmerking!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Willem87 »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:
GEDACHTENIS

1850-2013
Is het beter geworden?
Ik vrees dat het veeleer erger is geworden.
Ook toen al, waren predikers als ds. Gezelle Meerburg niet zo populair.
Maar met dit verschil: Er was nog meer een overblijfsel dat onder de
zonden zuchtte. Die zijn er nog, maar ze zijn meer en meer een
verborgen ondergedoken volkje. Men acht hen niet, en hun woorden
zijn veel te zwaar. Kom, kom, we leven immers in 2013! (...)
Ik weet het niet hoor DIA, maar ik ken genoeg mensen die onder hun zonden zuchten; iedere christen zal dat toch wel herkennen en met Paulus zeggen: Ik ellendig mens? Verheerlijk je niet ten onrechte "de dagen van vroeger"?

Verder is het wel zaak, en daar val ik ejvl in bij, dat we niet het zuchten blijven steken, want dat deed Paulus ook niet.
In onze dagen heb je zoveel verschillen van opvattingen.
De ene staat naar zwaarheid maar een helder bijbelse boodschap
daar draait het toch om. Door Woord en Geest.
Ik hoorde nog al is een predikant die bijna elke week tegen zijn gemeente zij
Er zijn zo vele onbekeerden in de gemeenten. Maar ik krijg sterk de indruk dat men in onze
dagen elkaar in een soort keurslijf willen proppen. Die zelfde predikant vertrouwde zijn eigen ouderling nog niet is een openbaar gebedje toe. Waar zijn er nog in het ware geloof. Dat is eenvoudig God laten werken en vertrouwen ook in de voorzienigheid Gods.
Zeg maar gewoon Willem.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Misschien, neer zeker, het is een goede gewoonte om ons op de zaterdagavond voor te bereiden op de zondag.
Wij hebben dit zelf jarenlang ook zo mogen doen, door dan een preek te lezen en later toen het lezen moeilijker werd hebben preken via geluidsdragers beluisterd.
Ik zou zeggen: Laten we er, vooral in deze tijd, ook weer een gewoonte van maken.

Hier een ernstige preek die ook tot zelfonderzoek moet leiden. Want dit zeker. dat hebben we nodig.
We hopen dat velen deze preek mogen beluisteren en dat het meer mag doen dan we er mogelijk van zouden verwachten.
De voorganger in deze dienst in Oosterland, waar, zo we kunnen weten, een prediker in zijn dienstwerk is thuisgehaald, in deze gemeente spreekt hier ds. A.T. Huijser over Efeze 5 vers 14: Daarom zegt Hij: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.

https://www.youtube.com/watch?v=dn_VcpoKEpk
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. H. Hofman sr:
Johannes 3 vers 16: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12386
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 22:15 Ds. H. Hofman sr:
Johannes 3 vers 16: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12386
Soms breng je iemand op een idee, maar twee preken is misschien voor het avonduur iets te veel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Voorbereiding op de zondag

Bericht door Susanna »

Kan het lezen van preken ter voorbereiding op de zondag ook leiden tot minder persoonlijke betrokkenheid met de boodschap van de preek de volgende dag? Bijvoorbeeld, als je hoofd al vol zit met wat je de dag ervoor hoorde of las als voorbereiding op de zondag?

Vraag de Heere God een bepaalde voorbereiding op de zondag zodat een mens meer open voor Zijn boodschap staat? Of mag je gewoon blij naar de zondag toeleven met een eenvoudig gebed of de Heere de dienst wil zegenen en de dominee wil helpen?

De Heere is toch niet zozeer geïnteresseerd in uiterlijke vormen van voorbereiding, maar in een oprecht hart dat Hem zoekt?

Zomaar een paar simpele vragen.
Plaats reactie