Wonderen doen op wonderen horen....

Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Wilsophie »

Oké ik ken de situatie niet, maar het boekje is wereldbekend.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Simon »

refo schreef:
SecorDabar schreef:
refo schreef:Die Koelman. Nooit geweten dat hij nog zoveel werkheiligheid promootte.
Beste Refo,
Hier heb je een goed punt.
Waarom?
Als men de heiligmaking gaat isoleren van de rechtvaardigmaking.
Dan krijgt men inderdaad werkheiligheid.

Dat zal van Ds. Koelman zeker niet de bedoeling zijn geweest bij het opstellen van dit zelfonderzoek.
Rechtvaardigmaking én heiligmaking kunnen niet van elkaar gescheiden worden.
In de nauwe vertrouwde omgang met de Heere.
Wij lezen het boekje van Watchman Nee 'Het normale christelijke leven'.
Hij komt net als ik tot de conclusie dat zelfonderzoek helemaal niet kán werken.
Waar het om gaat is dat God ons onderzoekt.

II Korinthe 13:5

Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door EdgarB »

Gaan jullie nu niet te veel off-topic ??

Bovendien is het nodig om al die lange stukken te quoten ??

(sorry, moest ik ff kwijt)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

EdgarB schreef:Gaan jullie nu niet te veel off-topic ??

Bovendien is het nodig om al die lange stukken te quoten ??

(sorry, moest ik ff kwijt)
Ja dat is wel goed opgemerkt,
en dat weerhoudt me eigenlijk om nog meer te plaatsen....
Morgelijk als er weer plek is, maar nu wat plaatsen, nu er zoveel tegenop komt lijkt me niet goed.

PS Opbouwende kritiek is wel een goede zaak, dat kan nuttig zijn, dus daar ligt de reden niet, dat ik nu hier zwijg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door refo »

Simon schreef:
refo schreef:
SecorDabar schreef:
refo schreef:Die Koelman. Nooit geweten dat hij nog zoveel werkheiligheid promootte.
Beste Refo,
Hier heb je een goed punt.
Waarom?
Als men de heiligmaking gaat isoleren van de rechtvaardigmaking.
Dan krijgt men inderdaad werkheiligheid.

Dat zal van Ds. Koelman zeker niet de bedoeling zijn geweest bij het opstellen van dit zelfonderzoek.
Rechtvaardigmaking én heiligmaking kunnen niet van elkaar gescheiden worden.
In de nauwe vertrouwde omgang met de Heere.
Wij lezen het boekje van Watchman Nee 'Het normale christelijke leven'.
Hij komt net als ik tot de conclusie dat zelfonderzoek helemaal niet kán werken.
Waar het om gaat is dat God ons onderzoekt.

II Korinthe 13:5

Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Dit is toch wel wat anders dan wat Koelman zegt.
Ik zal het hele hoodstuk plaatsen., kun je het verband natrekken.
Ga bij jezelf na of je gelooft. Dat is bewijs genoeg. Hij gaat er dus op voorhand vanuit dat ze dat geloof aantreffen. Anders zou Paulus betoog op losse gronden staan.

Sommigen wilden een bewijs van Christus, en dan wijst hij erop dat zijzelf het bewijs zijn.
1 Dit is de derde maal, dat ik tot u kom; in den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan.
2 Ik heb het te voren gezegd, en zeg het te voren als tegenwoordig zijnde de tweede maal, en ik schrijf het nu afwezende aan degenen, die te voren gezondigd hebben, en aan al de anderen, dat, zo ik wederom kom, ik hen niet zal sparen;
3 Dewijl gij zoekt een proeve van Christus, Die in mij spreekt, Welke in u niet zwak is, maar krachtig is onder u.
4 Want hoewel Hij gekruist is door zwakheid, zo leeft Hij nochtans door de kracht Gods. Want ook wij zijn zwak in Hem, maar zullen met Hem leven door de kracht Gods in u.
5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
6 Doch ik hoop, dat gij zult verstaan, dat wij niet verwerpelijk zijn.
7 En ik wens van God, dat gij geen kwaad doet; niet opdat wij beproefd zouden bevonden worden, maar opdat gij het goede zoudt doen, en wij als verwerpelijk zouden zijn.
8 Want wij vermogen niets tegen de waarheid, maar voor de waarheid.
9 Want wij verblijden ons, wanneer wij zwak zijn, en gij sterk zijt. En wij wensen ook dit, namelijk uw volmaking.
10 Daarom schrijf ik, afwezende, deze dingen, opdat ik niet, tegenwoordig zijnde, strengheid zou gebruiken, naar de macht, die mij de Heere gegeven heeft tot opbouwing, en niet tot nederwerping.
11 Voorts, broeders, zijt blijde, wordt volmaakt, zijt getroost, zijt eensgezind, leeft in vrede; en de God der liefde en des vredes zal met u zijn.
12 Groet elkander met een heiligen kus. U groeten al de heiligen.
13 De genade van den Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap des Heiligen Geestes, zij met u allen. Amen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door dennis »

Juist begonnen in het dunne boekje "Verborgen Omgang" van Koelman (red. ds. Meeuwse). Ik hoop daarin te lezen dat het met de werkheiligheid bij Koelman erg meevalt.

Lees trouwens eens wat anderen: Brakel, Henry etc. schrijven over de dagelijkse omgang met God. Die leidt niet tot werkheiligheid. Nee, die laat ons zien hoe het leven van een Christen eruit zou moeten zien.
In 1 woord: dicht bij de Bron.

Daniel trok zich drie keer per dag terug voor zijn gebeden. Werkheiligheid? Nee, natuurlijk niet. Iemand die de Heere lief krijgt verlangt naar de gemeenschap met Hem.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door dennis »

Nog maar kort geleden gebeurd:

Een ouderling wilde op bezoek bij een jonge man die niet meer in de kerk kwam en aangaf niet meer in de Bijbel te geloven.
Hij had een afspraak gemaakt en de man stemde toe, maar hij zag er -begrijpelijk - best wat tegenop.

Hij wilde ook een stukje uit de bijbel lezen, maar wist niet wat, en daarom legde hij dit voor de Heere neer. Vervolgens werd hij gewezen op Jesaja 53.
Eerst had hij daar niet eens zoveel zin in, omdat hij zelf liever een tekst uit het Nieuwe Testament had gekozen, maar hij toen hij het schriftwoord ging onderzoeken besefte hij waarom het juist Jes. 53 moest zijn. Is er ook maar een profetie zo duidelijk over de komst van de Christus, over Zijn lijden en sterven, Zijn opstanding enz?

Het gesprek viel erg mee, en hij vertelde aan de man waarom hij Jes. 53 wilde lezen, en kreeg vervolgens ook de gelegenheid om dat te doen. Toen gaf de Heere hem de vrijmoedigheid om hier iets over te zeggen. Zo lang voor de komst van de Heere Jezus Christus, mocht Jesaja al zo helder en duidelijk van die komst getuigen. Moet dit Woord dan niet het Woord van God zijn?
De jongen die eerst zei niet van de Bijbel te geloven was er zichtbaar van ontdaan, en antwoordde tenslotte met een volmondig "Ja".

Hoe de Heere dit zal gebruiken, we weten het niet, maar toen ik dit hoorde werd me wel - opnieuw - duidelijk. God gaat door met zijn werk en dat soms op een bijzondere manier.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door helma »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

Als we dit topic bij het begin beginnen te lezen zien we al zaken die nog nooit veranderd zijn: Er wordt soms ondoordacht geoordeeld en veroordeeld. Als men goed zou hebben gelezen wat ik in het begin al zei, dan was dit topic zonder hobbels en aantijgingen verlopen. En of zo niet zo was: Er zijn zo tientallen topics die mij in een moeilijke positie brachten. Blijkbaar moet men ergen energie aan kwijt... Anders weet ik het niet. Ik heb hier niet bedoelt het kwaad, de roddel of de leugen gezocht te zeggen. Ook ben ik me dat niet bewust in enig ander naar topic.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Vorst »

Ha, je bent weer terug.
Dat is snel na een definitief afscheid.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:Als we dit topic bij het begin beginnen te lezen zien we al zaken die nog nooit veranderd zijn: Er wordt soms ondoordacht geoordeeld en veroordeeld. Als men goed zou hebben gelezen wat ik in het begin al zei, dan was dit topic zonder hobbels en aantijgingen verlopen. En of zo niet zo was: Er zijn zo tientallen topics die mij in een moeilijke positie brachten. Blijkbaar moet men ergen energie aan kwijt... Anders weet ik het niet. Ik heb hier niet bedoelt het kwaad, de roddel of de leugen gezocht te zeggen. Ook ben ik me dat niet bewust in enig ander naar topic.
Dat is niet helemaal waar Dia, wat je nu schrijft.
Wanneer je zulke verhalen als van ds Chambertain plaatst, kan je terecht verwachten dat daar kritiek op komt.
Zulke verhalen kan je beter maar niet plaatsen, te meer omdat de waarheid ervan niet bevestigd is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:Als we dit topic bij het begin beginnen te lezen zien we al zaken die nog nooit veranderd zijn: Er wordt soms ondoordacht geoordeeld en veroordeeld. Als men goed zou hebben gelezen wat ik in het begin al zei, dan was dit topic zonder hobbels en aantijgingen verlopen. En of zo niet zo was: Er zijn zo tientallen topics die mij in een moeilijke positie brachten. Blijkbaar moet men ergen energie aan kwijt... Anders weet ik het niet. Ik heb hier niet bedoelt het kwaad, de roddel of de leugen gezocht te zeggen. Ook ben ik me dat niet bewust in enig ander naar topic.
Dat is niet helemaal waar Dia, wat je nu schrijft.
Wanneer je zulke verhalen als van ds Chambertain plaatst, kan je terecht verwachten dat daar kritiek op komt.
Zulke verhalen kan je beter maar niet plaatsen, te meer omdat de waarheid ervan niet bevestigd is.
Als ik me goed herinner, had ik er ook mijn twijfels bij genoemd. Ik weet niet of daar overheen gelezen is, (als het dat is waar ik aan denk). Ik vroeg daar (als het dat is wat ik in gedachten heb) of iemand wist of die historisch was, als ik nu voor ogen heb waar ik aan denk. Het in ieder geval terug te lezen. Maar ik wil er verder geen punt van maken. Gedane nemen geen keer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:Maar ik wil er verder geen punt van maken. Gedane nemen geen keer.
Moet je ook niet doen. Het eerste verhaal dat je plaatste vond ik wel mooi.
Er bestaan van die kleine boekjes (titels weet ik niet, soort dagboekje of zo) waar ook dergelijke verhalen in staan.
En die doen recht op de titel van dit topic.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door helma »

Nog maar een keer plaatsen dan, inmiddels ondergesneeuwd...

(Column van onze predikant in het RD)
Ze glunderde toen we haar kamer binnenkwamen. Het was al tegen twaalf uur in plaats van het afgesproken tijdstip van tien over elf. Bij het zien van haar opgewekte houding vloeide de spanning snel weg. Wij: mijn vrouw en ik. Zij: de urologisch chirurg. De plaats: haar spreekkamer bij gelegenheid van het postoperatief consult.

Het was iets meer dan twee weken geleden dat zij de nodige ingreep bij mij had uitgevoerd: de verwijdering van de linkernier samen met een vuistgrote tumor. Vanaf het eerste onderzoek was er geen twijfel mogelijk: kwaadaardig. Dat woord was van den beginne gevallen. En telkens herhaald: bij de echo, bij de CT-scan, bij de PET-scan, bij het maken van de afspraak voor de ingreep. Tot zelfs na de operatie: onmiskenbaar kanker. Gelukkig tot dusver kennelijk geen uitzaaiingen.

We hoopten nu op bevestiging van die laatste bewering. De blijde uitstraling van de chirurg gaf verwachting. Toch werd het een ander bericht. „Ik heb voor u de meest positieve uitslag. Van kanker is geen sprake. Wat we hebben weggenomen, is een zogenaamde oncocytoom. Goedaardig! Terwijl het alle, ook uiterlijke, verschijnselen van het tegendeel had. Probeer het te verwerken en ervaar het maar als een wonder!”

Ik zal deze column niet vullen met een poging onze gevoelens te verwoorden. Liever haak ik aan bij de aansprekende bijdrage van Enny de Bruijn in de krant van dinsdag. Zij schreef over ziekte en genezing. Haar prikkelende binnenkomer zette aan het denken. Niet alleen mij, vermoed ik. „Wie gelooft, mag wonderen verwachten en wie bidt, zal genezen worden. Geloof kan immers bergen verzetten. Dat staat in de Bijbel. Maar wat moet je doen als je – ondanks al je gebeden – toch níét beter wordt?”

Dagelijks krijgen vele anderen een bericht tegengesteld aan dat wat ik ontving. En ze worstelen daar misschien mee op de manier als hier verwoord. Aan hen moet ik deze dagen veel denken. Enny de Bruijn wijst naar de overdenkingen van de man die zich diepgaand bezonnen heeft op het geheim van de navolging van Christus, Thomas a Kempis, die in 1471 overleed. „Wees ervan overtuigd, dat ge uw leven stervend moet doorbrengen. En naargelang iemand meer voor zichzelf sterft, begint hij meer voor God te leven.”

Het doet mij op mijn beurt denken aan het boekje dat ik las in het ziekenhuis, de enkele dagen dat ik daar lag. Een juweel van een werkje: ”Gebed van een zieke” van Blaise Pascal (overleden in 1662). Ik las er, en bad er, onder meer deze belijdenis: „U had me gezondheid gegeven om U te dienen. Ik heb er een volstrekt werelds gebruik van gemaakt. Nu zendt U me ziekte om me terecht te wijzen. Sta niet toe dat ik die gebruik om U te tergen door mijn ongeduld. Ik heb een slecht gebruik gemaakt van mijn gezondheid. U hebt me daar rechtvaardig voor gestraft. Laat niet toe dat ik een slecht gebruik maak van uw straf. En aangezien het verderf van mijn natuur zodanig is dat ze van Uw gunstbewijzen iets maakt wat schadelijk voor me is: geef, o mijn God, dat Uw almachtige genade Uw kastijdingen voor mij tot iets heilzaams maakt. (...) Heere, ik weet dat ik niets weet dan dit: dat het goed is om U te volgen, en dat het slecht is om U te grieven. Verder weet ik van niets wat het beste of het slechtste is. Ik weet niet wat heilzaam voor me is: gezondheid of ziekte, rijkdom of armoede, noch wat ook ter wereld. Dat te onderkennen, gaat het vermogen van mensen en engelen te boven, en is verborgen in de geheimen van Uw voorzienigheid, die ik aanbid, en die ik niet wil ontraadselen.”

Het is deze dag Stille Zaterdag. De Man van smarten ligt in het graf. „Het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen. Hij heeft Hem krank, ziek gemaakt...” In het kennen van Hem ligt de ware troost. Nog één keer Thomas: „Voor wie zich goedschiks aan het kruis onderwerpt, gaat alle last van de beproeving over in vertrouwen op Gods vertroosting.”
Plaats reactie