Zoekende zondaar reeds behouden?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Zoekende zondaar reeds behouden?

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:De link houdt niet, en verspringt steeds, vandaar dat ik de tekst even letterlijk weergeef
Het geeft duidelijk aan wat de Weg des Heeren is. Daarom ook zo de moeite waard om te lezen.
De Heere zegene de waarheid. Mocht het hart ook opreacht zijn, dat geeb Jehu's ijver mij zou
drijven. En ik weet het, als er enige ontdeking mocht zijn, dan is het alleen God Die het
werkt.
Het is lang, maar niet te lang, hoop ik.


Interview

HET BELANG VAN LEER EN LEVEN

Interview met ds. J.Roos
Voor een gesprek met ds. J.Roos uit Chilliwack behoeft de redactie niet naar Canada. Tijdens diens laatste verblijf in Nededand is deze jonge predikant van het kerkverband der Reformed Congregations of North America bereid tot een gesprek over het belang van de zuivere leer en het daaraan verbonden leven. Op vriendelijke en rustige wijze wordt over ernstige zaken van gedachten gewisseld.

In de Uddelse woning van zijn tweelingbroer, dhr. W. Roos, logeert de dominee, samen met vrouw en twee kinderen. Hoewel de Nededandse gemeenten dominee Roos graag zien overkomen, moet deze wel steeds een deel van zijn gezin achterlaten, een niet lichte zaak voor zowel de dominee en zijn vrouw, als hun negen kinderen.

Dominee Roos is geboren op 23 april 1954 in Scheveningen. Vanaf 15 oktober 1987 is hij predikant van de gemeente van Chilliwack.

Hoe heeft de waarheid in leer en leven voor u betekenis?
Vanaf mijn twaafde jaar heb ik indrukken gehad van dood en eeuwigheid, waardoor W achtervolgd werd dat ik sterven moest en voor God niet kon bestaan. Toch kon ik niet precies verklaren wat het was.

Ik was zestien jaar toen ik aan mezelf werd ontdekt en zag wat mijn staat inhield: Ik was zonder God in de wereld, geen hoop hebbende. De Heere bepaalde mij bij mijn dadelijke zonden, waardoor ik gevoelde dat ik te-

gen God gezondigd had en daardoor Hem vertoornd had. Maar in mijn ziel ontstond ook een droefheid en smart, dat ik tegen een goeddoend God gezondigd had.

Toen ben ik als een dwaze jongeling aan het werk gegaan en heb geprobeerd mijzelf te verbeteren, te reformeren. Het leek lang goed te gaan. Ik weet nog dat ik op mijn knieln lag en voor mijn broer om bekering vroeg. Ik dacht dat ik al heel wat gevorderd was en beter was dan menigeen. Terwijl ik daar lag, zei de Heere tot mij: Het gebed van de goddeloze is de Heere een gruwel. Dus al mijn bidden en al mijn smeken en al mijn vromigheid bleek enkel vijandschap te zijn. Het bleek ook wel, dat dit uit de verkeerde bron voortkwam, want op dat moment rees de vijandschap in mij op. Ik zei: "Heere, als U dat gebed ook niet aanneemt, dan bid ik nooit meer. "

Toen liet de Heere mij zien wie ik was. 'Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? Of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen. (Jer. 13:23)' De Heere bepaalde mij bij mijn afkomst, wat voor een boos bestaan ik had. Ik had mij schuldig gemaakt aan al de geboden van de Wet des Heeren. Deze Wet deed zijn kracht, want bij elk gebod, dat de Heere in mijn ziel uitsprak, gevoelde ik zo de majesteit en de hoogheid Gods. Hij kon van Zijn recht niet afstaan. Op het moment dat de Heere met Zijn hoogheid afdaalde in het uitspreken van al de geboden der Wet, klonk tegelijkertijd ook de vloekspraak: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen." Het plaatsje weet ik aan te wijzen, waar de Heere mij als bij Adam terugbracht. Hoe ik nu Adam voor God werd. Ik zag niet alleen de dadelijke zonden, maar ook de oorsprong van het kwaad: et is niet alleen dit kwaad dat roept om straf, maar ik ben in zonde ontvangen en geboren. Toen was het voor mij hopeloos. Zolang ik voelde dat ik dadelijke zonden had bedreven, kon ik mij nog reformeren, maar toen de Heere liet zien wie ik in Adam geworden was, werd het een afgesneden zaak. Ik kon niet meer verder leven. Toen moest ik belijden: n ik heb gegeten. Het plaatsje weet ik aan te wijzen, waar Hij mij als het ware voor Zijn rechterstoel plaatste. De boeken werden geopend. Ik gevoelde zo de majesteit en de heiligheid Gods en ook Zijn rechtvaardigheid. De Heere kon van Zijn recht niet afstaan. Op al de vragen die de Heere mij stelde, kon ik niet één antwoord geven. Ik hoorde als het ware het gekerm van de ellendigen in de hel. Dat was mijn plaats om eeuwig van Gods aangezicht verstoten te blijven. Ik heb uitgeroepen: Heere, rechtvaardig. Uw oordeel rust op de allerbeste wetten." Tegelijkertijd gevoelde ik zo'n onuitsprekelijke liefde tot de deugden Gods: ij Heere, kunt mij nu geen genade bewijzen, geen barmhartigheid schenken, want dan zoudt Gij geen God meer zijn. God nu lief te krijgen in Zijn heilige deugden en van de heilige Wet de eis te billijken: God is rechtvaardig, als Hij mij voor eeuwig verstoot en verdoemt! Op dat moment dacht ik niet anders dan dat de aarde zou opengaan en ik met Korach, Dathan en Abiram levend ter helle zou varen. Ik zei: "Heere, U kan geen andere weg met mij inslaan. U zijt rechtvaardig en heilig." Die indrukken zijn met geen pen te beschrijven.
Maar toen ik de Heere toeviel in Zijn recht, heb ik ingeleefd wat David zegt in Psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. De angst der hel deed mij alle troost missen. Het ergste was gescheiden van God en Zijn gemeenschap te zijn, en die droefenis is niet te verklaren. Daarvan zegt David: Ik vond benauwdheid en droefenis. In het erkennen dat God rechtvaardig is, heb ik uitgeroepen: "Heere, bevrijd mijn ziel, ik kan niet buiten U leven."

Ik meende weg te zinken in de rampzaligheid, vanwaaruit ik het gekerm van de verdoemden al hoorde. De Satan plaagde mij als het ware: "Nu bent u eeuwig van God gescheiden en dat kan nooit meer hersteld worden." En dan het eeuwige wonder! Op het moment dat ik wegzonk, kwam mijn oog te zien op die overste Leidsman en de Voleinder des geloofs. Die voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en de schande veracht. Dit heeft zoveel verwondering in mijn ziel verwekt: Als je wegzinkt en de Heere komt dan over met Zijn liefde.

Hij bepaalde mij hoe die Middelaar nu gekomen was in de volheid des tijds. We hebben Zijn gangen mogen volgen. Toen hebben we echt ingeleefd, wat het wil zeggen dat de herders en de wijzen Hem hebben aangebeden. We hebben Hem als het ware gezien. Hem aangebeden. Dat Hij nu voor zulk een zondaar op de wereld gekomen was. We hebben Hem gevolgd ook in het opgroeien, in Zijn prediken, in Zijn lijden, in Zijn sterven. Ik kan er maar iets van aanhalen, maar de liefde die ermee gepaard ging, was onuitsprekelijk. Toen heb ik eerlijk gedacht niet meer op aarde te zijn.
Hij bepaalde mij niet alleen bij de gangen van de Middelaar in de staat van Zijn vernedering, maar ook mochten we Hem volgen in de staat der verhoging.
Daarna bepaalde de Heere ons bij de eeuwigheid. De Heere heeft van eeuwigheid de kerk liefgehad en hen geschreven in het boek des levens. Hij zei als het ware: "Hoe zal Ik ze onder de kinderen zetten, - zo'n verdoemelijke, vervloekte zondaar-en ze geven het gewenste land? " De Tweede Persoon in het aanbiddelijke Goddelijke Wezen kwam als de Knecht des Vaders en zei: "Ik kom o God, in de rol des boeks is van Mij geschreven". De Heilige Geest verzegelde, dat al hetgeen Christus zal doen. Hij zal toepassen in de ziel van de zondaar. Toen zijn we als het ware boven het stof verheven geweest en hebben we uitgeroepen: O, liefde des Vaders, liefde des Zoons, liefde des Heiligen Geestes. We hebben als het ware Avondmaal mogen houden in de hemel aan de tafel des Lams, de bruiloft des Lams. Ja, we hebben gemeenschap mogen proeven met de triomferende kerk. We hebben daar gezien, die we gekend hebben, en dat in gemeenschap met die gezegende Middelaar.

En ik weet, dat de Heere me toen dadelijk liet zien dat ik nog op aarde was. We hebben toen zo bitterlijk geweend. Ik zei: "Heere, nu meende ik dat ik al bij U was, dat ik verlost was van het lichaam der zonde en des doods. Ik kan niet zonder U leven, ik gevoel zo dat ik een boos hart omdraag."
Toen bepaalde de Heere ons bij twee dingen: Het eerste was de bede uit Johannes 17: Ik bid niet dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze. Toen liet de Heere zien. dat de Heere Jezus op dat moment als de Hogepriester aan de rechterhand des Vaders bad, dat de Vader mij niet zou wegnemen, maar dat Hij mij bewaren zou voor de boze. Dat we hier moeten leren, niet als een bekeerd mens door het leven te gaan, maar als een die van vrije genade afhankelijk is en daardoor moet worden gezaligd.

Ook bepaalde de Heere ons bij een tweede zaak. De Heere zei: "Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen, en het zal worden een kudde en een Herder." Daarna bepaalde de Heere ons dat we in Chilliwack de herdersstaf zouden opnemen.
Ik ben er wel achtergekomen, dat wat we toen gezien en gesproken hebben in mijn leven woord voor woord praktijk moest gaan worden, in afsnijdende en afbrekende wegen. Wat heb ik er toen weinig tot niets van verstaan. Ik moet nu inleven, wat ik toen heb gesproken. Hem te kennen in Zijn dierbaarheid, in Zijn schoonheid is groot voor de ziel, maar het is wat anders om Hem nu noodzakelijk nodig te hebben om voor God te bestaan en om door Hem tot God te gaan. Het verlangen naar de Middelaar, die dierbare Persoon, het is niet te verklaren. Ik heb, toen de weg ontsloten werd, geleerd dat ik zalig kon worden. Maar het is heel anders als die Persoon Zichzelf aan de ziel openbaart. Hij is een Goddelijk Persoon, Die eeuwige liefde meebrengt. Die omhelzing van die Goddelijk Persoon, die dierbare Persoon is niet in woorden uit te leggen. We hebben wat uitgeroepen met het Hooglied: "Hij kusse mij met de kussen Zijns monds."

De Heere riep U tot het ambt...
Ik was zestien jaar toen de Heere ons die woorden gaf: "Zo iemand tot een opzienersambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk". Ik bad: "Heere, als het van U is, mag ik dan daar Uw Woord openslaan." De Heere gaf verhoring en ik werd er als met de vinger bijgewezen. Toen waren we verblijd.
's Avonds echter liet de Heere mij op mijn bed het gewicht van het ambtelijk werk voelen. Ik zag de tegenstand als ik het Woord recht zou prediken, en ook de vijand van binnen. Toen heb ik al mijn vijandschap geopenbaard. De Heere kwam over met deze woorden: "Toen gij jonger waart, gorddet gij uzelven (...) en een ander zal u gorden en brengen waar gij niet wilt." Mijn begeerte tot het ambt werd wel anders. Ik voelde ook, dat ik er straks rekenschap van zou moeten afleggen.

Ook bond de Heere de gemeente van Chilliwack mij op met de woorden: "Ga uit uw land en uit uw maagschap naar het land dat Ik u wijzen zal." Er is zoveel strijd en moeite, - uit-en inwendig, zowel voor de tijd, kerkelijk als persoonlijk wat onze staat betreft - op af gekomen, dat ik niet meer in staat was mijn werk te verrichten.

Ik weet nog dat, toen ik in Zijn liefde deelde en iets aan de Heere vroeg, dat Hij onderwijs gaf. Het was toen of de Heere Zich terugtrok en tegen mij zei: "Simon, Simon, de Satan heeft u zeer begeerd te ziften als de tarwe, maar Ik heb voor U gebeden of uw geloof niet ophouden mag." Ik ben zo bedroefd geweest en heb gezegd: "Heere, hoe kan dat nu. Ik heb zoeven Uw liefde mogen proeven en smaken en zou ik U dan verloochenen." En toen bepaalde de Heere mij bij het ambt. Hij bepaalde mij erbij dat ik een grote vijand en tegenstander zou worden. Als Hij mij zou roepen, zou ik de Heere blijven tegenstaan, totdat Hij me zou overwinnen. "Heere, dat kan niet!" Hij zei: "Eer de haan gekraaid zal hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen." Ik ben er achtergekomen, dat ik niet zo'n gewillig dienaar was.

Deze tekstwoorden over het ziften van de Satan hebben diepten. Toen de Heere maar bleef zeggen, dat Hij mij geroepen had tot het ambt en ik de Heere bleef tegenstaan, heb ik van de aanvechtingen en bestrijdingen van Satan iets ondervonden. Vorig jaar ben ik er achtergekomen dat er nog meer diepten in deze tekst zijn; dat je echt denkt aan de Satan overgegeven te zijn.

Uw innerlijke doorleving had een openbaring naar buiten...
Na mijn reformeren in wettische zin leerde ik, dat ik mijn leven alleen kan inrichten tot Zijn eer op de wijze, zoals de Middelaar het gezegd heeft: "Zonder Mij kunt gij niets doen." Dit bracht zo'n vreze mee, dat ik zei: "Heere, dat ik mijn leven in Uw dienst mag besteden al de dagen van mijn leven, en niet minder Uw lieve Dag". Ik gevoelde dat het de Dag des Heeren was.

Is er onderscheid tussen de levensstijl voor een predikant en een gemeentelid?
Nu, een predikant en een gemeentelid hebben zich te gedragen zoals Gods Woord het zegt. Maar men maakt wel sneller een aanmerking op het leven van een predikant dan dat van een gemeentelid. Ik voel natuurlijk wel aan, dat er meer op me gelet wordt. Opspraak moet worden vermeden. Een predikant dient een voorbeeld in het leven te zijn. We hebben dan ook steeds te vragen: "Heere, bewaar ons dat we geen aanstoot geven."

De Heere Jezus was een volmaakte leraar en we weten hoe Hij uit vijandschap is behandeld. Van Hem zeide men: "Hij is een vraat en een wijnzuiper en houdt het met hoeren en tollenaars.

Welke bevindelijke kennis is noodzakelijk voor de ambt?
Ik vind het noodzakelijk dat iemand die predikant wordt, weet hoe de Heere hem heeft stilgezet, en ook weet hoe hij aan een eind is gekomen van zijn wettisch geploeter. Zolang een mens dat niet heeft ervaren, is het nog nooit een vedoren zaak geworden. Dan is zaligworden nog nooit recht een wonder geworden. De Middelaar krijgt waarde, als Hij Zich in het dodelijkst tijdsgewricht openbaart.

U zegt dus: Christuskennis is noodzakelijk.
Ik vind het wel een vereiste - en de curatoren hebben dit vast te houden - dat toch naar voren komt hoe men aan een eind is gekomen, hoe Christus in het dodelijkst tijdsgewricht Zich aan de ziel heeft geopenbaard. Hoe kan men zonder die ervaring Christus prediken?

De Heere is wel vrij. Als de Heere iemand roept met weinig geestelijke kennis, kan - indien het een Goddelijke roeping is en de Heere verder met hem doorwerkt-het ambt ook bijdragen tot verbreding van zijn bevindelijke kennis. De Heere is dus wel vrij in hoeverre Hij Christus aan de ziel openbaart, maar toch zal die ziel moeten weten dat er buiten Hem geen leven is. Anders gaan we onszelf en onze naasten opbouwen in alledei uitwendigheden en gestalten. Daarin wordt Christus in Zijn noodzakelijkheid niet voorgesteld.

U kende de gemeente van Chilliwack van tevoren?
Nee.

U bent daar in een andere levenssfeer terechtgekomen?
Ik kan niet zeggen dat het een groot verschil maakt met onze gemeenten. De overzeese gemeenten bestaan oorspronkelijk uit Hollandse emigranten. Ze weten wat de ware leer is, wat het leven dienovereenkomstig inhoudt. De Hollander staat erom bekend, dat hij gemakkelijk de eigen cultuur overboord gooit. Men denkt dan in Canada een vrijer leven te kunnen leiden. In onze Canadese gemeenten hebben we hierover niet te klagen. Tegen wereldgelijkvormigheid hebben we te waken. Zoals bij haardracht, kledij, levensstijl, en ook de kleding bij een huwelijk. Vooral bij dit laatste was men anders georiënteerd. Men had ruimere opvattingen dan in Holland.

Welke normen hanteert u voor de huwelijkskleding?

In alle opzichten dient de eenvoud betracht te worden. Als het formulier wordt voorgelezen staat er: 'alle wereldlijke pracht en praal weren'. We hebben altijd te bedenken dat we in Gods Huis zijn. De Heere zegt tegen Mozes: "Doe de schoenen van uw voeten, want de grond waarop u staat is heilig land." Hoe kan men nu een zegen over een huwelijk van de Heere afsmeken, als men niet eenvoudig is. Het doet me echt wel wat, als men zich hieraan niet wenst te houden.

Ik zie liefst donkere kleren, ook bij bepaalde andere gelegenheden zoals bij de Heilige Doop en belijdenis doen. Dat wil ik vasthouden. Maar om nu te zeggen 'zwart' , nee, men behoeft ze niet de kerk uit te jagen. We moeten er ook voorzichtig mee zijn op het uitwendige alle nadruk te leggen. We nemen zo licht een farizeese houding in. Steeds moet worden gezegd, dat uiterlijk gedrag ons niet zaligmaakt.

Is de Gereformeerde leuensstijl nog mogelijk?
Ja, evenals in Holland ben je in onze gemeenten een eenling. Ze accepteren je echter wel, misschien meer dan in Holland. Je heb daar allerlei groepen met een eigen levensstijl, een eigen cultuur. Je hebt niet zozeer een Canadees volk.

Elke streek kent iets in het bevindelijk leven, Hoe trof u dit in Chilliwack aan?
De omstandigheden doen ook mee in het vormen van de inhoud, ook streekgewoonten. Wij leerden van dominee Mallan: elke streek heeft zijn eigenaardigheden. Wel kon je dezelfde kenmerkende eigenschappen van de bekering opluisteren. In Chilliwack komt de een uit Zeeland, de ander uit Gelderland of Holland. Ieder brengt zijn eigen achtergrond mee. Daardoor heb je vaak moeilijkheden in een emigrantengemeente. Willen ze hun achtergronden en gewoonten ook doordrukken in de emigrantengemeente? Dan botst dit. Die streekgebonden achtergronden komen dus ook voor als men een ander leven kent.

Wordt de zuivere leer door de gemeenten overgenomen...
Ja, en ik kan goed merken dat ds. Pannekoek in een maand of negen zijn stempel op de gemeenten heeft gezet. De ouderen spreken altijd met achting over hem.

Hebt u ook gelegenheid de waarheid buiten het eigen kerkverband te brengen?
We hebben een eigen maandblad, de 'Mount Zion'. Die sturen we naar al onze gemeenten. Er zijn ook mensen van de Ger.Gem.Syn. die om dat blad vragen. Verder heb ik geen gelegenheid om ergens anders het Woord te brengen. Elk kerkverband heeft haar eigen problemen en heeft echt niet nodig dat ik, zo'n raddraaier, er ook nog bijkom. We staan echt bekend als iemand, die in de vorige eeuw had moeten leven.
Hoewel de mogelijkheid daartoe wordt geboden, preek ik 's zondags niet in het plaatselijke ziekenhuis. Ik ben blij dat ik twee keer in mijn eigen gemeente kan preken. Chilliwack is echt een godsdienstige stad met wel 60 kerken.

Leeft het verschil tussen Ger.Gem en Ger.Gem in Ned.?
Ja, onze gemeente is voortgekomen uit de Ger.Gem. in 1966. Het ligt bijzonder scherp.

Zijn er verschillen in het kerk-zijn te noemen?
Als hier een gemeente geïnstitueerd wordt, dan wordt het doorgegeven aan de regering. Wij zijn echter een society, een non-profitable organization. Dat houdt bijv. in, dat giften aan diakonie of kerk aftrekbaar zijn. Deze vorm van kerk-zijn is in Chilliwack verplicht; in andere provincies ligt het weer anders. Toen wij in Canada kwamen, mochten we het kerkelijk archief inzien. Toen bleek dat de gehele gemeente, en niet alleen de kerkeraad, als een society geregistreerd stond. Als een lid iets in stemming wilde brengen, moest dit. Dat is natuurlijk niet volgens de Dordtse Kerkorde. We hebben het nu veranderd. Nu is de kerkeraad de society. Je merkt dat hoe langer men in Canada leeft, hoe minder men denkt dat het noodzakelijk is om de belijdenisgeschriften en het kerkrecht te handhaven. In Canada heb je geen historie. Daar zijn we - let wel-toch een ander kerkverband, hoewel we in feite wel weer tot hetzelfde kerkverband behoren, maar dan als buitenlandse gemeenten. Ook in Canada moeten leer en leven zijn gegrond op Gods Woord en de belijdenisgeschriften en op het kerkrecht.

De kerk werd als vereniging gezien?
Is dat niet in strijd met het Ger.kerkrecht? Ja, maar het kan niet anders. Dit is de enige manier om daar te kunnen leven volgens het DKO.

Is de handhaving van de zuivere leer in Canada moeilijker dan in Nederland?
In de eerste plaats moet de Heere daarvoor zorgen, want wij kunnen de zuivere leer niet handhaven. Als de Heere met Zijn lieve Geest wil werken in de harten van de gemeenteleden, dan mag hierdoor, denk ik, de zuivere leer bewaard blijven. Blijft het een geesteloos formalisme, dan zal het volgende geslacht uiteindelijk de kracht ervan missen. Men mist de goede voorbeelden, de geestelijke gesprekken. Ziet men dan nog wel de noodzaak in, waarom er gestreden moet worden over het aanbod van genade?

Dit besef vervlakt juist in de Hollandse situatie...
Wij zijn er over bezig in ons kerkblad en de meeste lezers interesseren zich ervoor. Hierover is nog nooit in het Engels geschreven. Vooral de jeugd, die geen Hollands meer kan lezen, vroeg: "Wat is nu uiteindelijk het verschil? " Hier, in Nederland, is het al zo lang geleden. Hier komt de vraag al meer op of er wel een verschil is. Dat heb je in onze gemeente zeker niet. Die voelen echt het onderscheid.

Wat ziet u als het hoofdargument omtrent het aanbod van genade?
Er is natuurlijk een uit-en inwendige roeping. De Heere Jezus wordt hierin voorgesteld. Met het woord aanbod kan men de verkeerde kant uitgaan. We zeggen liever: prediken, voorstellen, aankondigen, verkondigen. Paulus zegt dan ook: "Ik heb niet voorgenomen iets te prediken dan Jezus Christus en Dien gekruisigd." Dat hebben we te doen. Maar tegelijkertijd moeten we erop wijzen, dat de mens dood ligt in de zonden en de misdaden en een vijand is om uit genade zalig te worden en Christus aan te nemen. Zowel het een als het andere moeten we voorstellen. Dan kan de hoorder nooit zeggen: Maar ik kan me niet bekeren. De Heere zegt: Gij wilt tot Mij niet komen.

In de eerste plaats hebben we dus te wijzen op de verantwoordelijkheid. We zijn in de staat der rechtheid volmaakt uit Gods hand voortgekomen. We zijn van God afgevallen. De eis is gebleven. Hoewel we in de uitwendige roeping opgeroepen worden ons te bekeren en door het geloof en bekering Christus aan te nemen, leren we: Door onze diepe val in Adam zijn we daartoe niet meer in staat en zal Goddelijk werk nodig wezen om ons van dood levend te maken, ons Gods Woord te doen verstaan en Christus door het geloof aan te nemen.

De aanbieding op zich wel algemeen?
Ja, voorwaardelijk.

Dr.Steenblok heeft over dat algemeen bod...
Hij bedoelt een bepaald algemeen aanbod.

Het grote verschil toch eigenlijk de ware vinding?
Dat was het in 1953 ook. Ds. Mallan preekte over de deugd van Gods goedheid en Gods rechtvaardigheid. Als hij sprak over de deugd van Gods goedheid, had hij nog veel mensen achter zich, maar ging hij dieper afdalen, en erop wijzen dat de mens aan een eind moest komen, dan kwam het verschil openbaar.

Ds. Vreugdenhil zegt in 'Onze Geloofsleer', dat Dr.Steenblok aanzien van het Evangelie geen verantwoordelijkheid zou dragen...
Hij zou moeten aanwijzen, waar dr. Steenblok dat geleerd of geschreven heeft. Als je de preken van Dr.Steenblok leest, dan kun je niet anders zeggen dat dit een valse beschuldiging is. Dr.Steenblok heeft beide zijden van de prediking vastgehouden. Hij wijst erop, dat de dominees gaan leren alsof het Evangelie de mens ontdekt aan de zonde. Hij heeft de juiste orde willen bewaren. De wet eist, het Evangelie geeft. De wet eist, die snijdt en die kerft. De wet eist dat de mens volmaakt moet leven naar Gods Woord. Ik heb het ondervonden, toen ik in Den Haag woonde, dat de dominee openlijk zei: "De mens wordt overtuigd door de liefde van Christus. Als Christus Zich aan de ziel openbaart, dan wordt de mens een zondaar." Daarover ging en gaat de strijd, want de juiste orde wordt op die manier weggenomen.

Heeft de benadrukking uan het eenzijdige Godswerk de prediking uan de uituerkiezing?
Dat is het kenmerk van de leer der waarheid. Men komt op vanuit het soevereine welbehagen Gods, vanuit de eeuwigheid, dat daar de oorzaak, de bron van de zaligheid ligt. Het zaligworden is een werk Gods, waarin de mens totaal niets doet en ook niets hoeft te doen.

En als men hieruit niet opkomt, lijkt het alsof er nog overblijfselen in de mens zijn, waardoor hij nog in staat is om zich op te wekken. Dat zegt men niet openlijk, maar als men de uitverkiezing verzwijgt, lijkt het of de mens er zelf iets aan moet doen vanwege zijn verantwoordelijkheid. De mens is wel dood in de zonden en misdaden, maar hij zal toch moeten beginnen. Dan zal de Heere de volgende stap doen. Wij stellen hierop: Dan zal het nooit een wonder worden. Goed, dan kan men zeggen, dat deze leer de lijdelijkheid in de hand werkt, maar ik denk dat men geen uitweg meer kan vinden, als de predikant het juiste evenwicht bewaart in de prediking.

Ds.Kersten heeft vooral in onze gemeenten sterk benadrukt, dat er schriftuurlijk-bevindelijk gepredikt dient te word hieronder precies verstaan?
Laten we voorop stellen: Iemand die Gods Woord brengt en meer de bevindelijke gangen en gemoedstoestanden van Gods volk gaat vertellen en het niet staaft met bewijzen uit Gods Woord, verwekt gemoedelijke en emotionele christenen. Het juiste evenwicht hierin te bewaren, moet de Heere ons leren.
Daarbij wil de Heere hebben, dat Zijn kerk door de prediking gesterkt wordt. Hoe kan men echter naar het hart van Gods ware volk spreken, als men niet Zelf met zijn hart geleerd heeft. De Heere zegt niet: Spreek naar het verstand van Jeruzalem, maar naar het hart. Elke toestand waarin Gods ware volk kan verkeren, kunnen we terugvinden in het Woord.

Nu preekt iemand schriftuurlijk, maar Gods volk voelt niet dat de prediker de zaak kent?
Ik hoop dat de Heere ons bewaren wil voor mannen die zeggen: Door de prediking van het Woord heb ik de bevinding naar voren gebracht en dat is voldoende tot versterking van Gods volk. Over iets wat zelf niet beleefd is, kan ook niet gesproken worden met warmte, met gevoel. Als het goed ligt, zal de Heere toch de predikant zo laten spreken, dat er ook naar het hart van Jeruzalem gesproken wordt. Het kenmerkt daarentegen wel onze prediking, dat je, wat je zegt, ook staaft met Gods Woord. Je dient dus Gods Woord te laten spreken, al komt er nog zoveel tegen op. Het is Gods Woord. De gangen van Gods volk moet de predikant proberen te verklaren met de hulp des Heeren. maar hij kan niet de eigen bevinding als een leidraad stellen boven Gods Woord.

Wordt deze prediking op dit moment nog buiten ons gevonden?
Ik zou dit niet durven ontkennen, want de Heere zegt, dat Hij zal regeren van zee tot zee. Ik ontvang kerkblaadjes van de Strict Baptists, waarvan ik moet zeggen, dat ik er verwonderd van sta dat er dominees geweest zijn in de vorige eeuw, maar ook in deze eeuw, die zuiver schreven over bijvoorbeeld de strijd over het aanbod van genade. Als het over bevindelijke zaken gaat, kan ik mij er soms echt in vinden.

En in Nederland?
Wij moeten vooropstellen, dat wij niet mogen zeggen de kerk te zijn. We mogen zeggen, dat we een openbaring van de ware kerk zijn. Als ik dat niet zou geloven, had ik geen moed om te preken.
Het kenmerk is dan toch: God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd. En dit is te zien in het leven. Gods Volk wordt daar vertroost.
Ik zeg het liever zo: Er kan een persoon in een ander kerkverband zijn die sterk aantrekt, zoals bijv. ds.Smits. Als ik over geestelijke dingen, volgens Gods Woord zakelijk hoor preken, en het raakt mijn hart aan, dan valt veel weg. Daarmee zeg ik dus, dat het ware leven ergens elders ook te vinden is. We behoeven ook niet te roemen op ons kerkverband.

Ds.Kersten heeft vooral sterk benadrukt dat ons volksdeel alleen zou wonen...
Het is nog Bijbels ook. Bileam zegt: "Israël zal alleen wonen." Dan schrijft Matthew Henry: Hij zag de juiste orde van de tenten rondom de ark. Die levensstijl vond hij bij geen ander volk. Dan wijst Henry erop, dat ook wij alleen moeten wonen. Gods Woord dient ook in het leven zuiver bewaard te worden. Samengaan met anderen versnelt de vervlakking. De gemeenten dienen te leven naar Gods Woord. De wereldgelijkvormigheid is toch al zo ver doorgedrongen. Ook in ons kerkverband!

Wordt er bij samenwerking binnen organisaties geen schreden?

In Canada heb je Pro-life. Daarvan zijn we donateur, hoewel ze in Ottawa demonstreren. Met dit laatste zijn we het niet eens. Ik durf de consequentie niet te nemen om te zeggen: Je mag geen donateur wezen, omdat ze ook nog zaken doen die volgens ons principe verkeerd zijn.

U zou het NPV bijvoorbeeld wel steunen, ook al bevo pro-life verzekeringen?
Als de doelstellingen en de grondslagen in het geheel niet gegrond zijn op Gods Woord, dan kun je zo'n organisatie moeilijk steunen. Maar om nu van zoiets zelfs geen donateur te willen zijn? Dat is voor mij een heel moeilijk punt.

Kerkelijk mag niet worden geschipperd. Mogen we ons ten van ethische zaken wel wat flexibeler opstellen?
Dan zou je zelf overal organisatorisch bezig moeten zijn. Daar is ons kerkverband weer te klein voor. Ik vind toch al dat we hierin al veel bezig zijn.

Hoe bedoelt u?
Het gevaar van al onze stichtingen is dat het op den duur onze godsdienst gaat uitmaken. Dat heeft A.Kuyper ook gedaan. Je weet de gevolgen. De Synode wordt grotendeels in beslag genomen door het voorlezen van verslagen.

Kunnen we eigenlijk wel als kerkverband samenwerken in een organisatie?
We steunen de stichting MBumazending. Maar ik denk, dat het op zijn plaats zou zijn om terdege in de gaten te houden, of de leer op het zendingsveld werkelijk is zoals we die voorstaan.


We worden in deze tijd, ook al pretenderen we niet de kerk te zijn,toch steeds meer gedwongen bijna of geheel alleen op te trekken?
Ja, bij de zending kan het niet anders. We zijn een klein kerkverband. En de zending moet van de kerk uitgaan. Mijn bezwaar is dat te gemakkelijk wordt gedacht: Het draagt de naam 'MBuma' en daarom kunnen we het ondersteunen.

Zet u vraagtekens bij het actief bestuurlijk meewerken satie, die kerkelijk erg breed georiënteerd is?Ik denk aan het GPZ...
We plaatsen hierbij inderdaad vraagtekens, maar als wij mensen in de gemeente hebben, die psychiatrische hulp nodig hebben, dan bellen we wel het GPZ op. We hebben ze ook nodig, begrijp je.

De vraag dient zich dan aan, in hoeverre het nog mogelijk is dat onze mensen hun stem daar laten horen. Als ik tegen mijn geweten in zou moeten handelen, dan zou ik geen bestuurlijke verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen.
Men draagt wel medeverantwoordelijkheid voor het Ja, dat kunnen we op andere terreinen doortrekken, op politiek terrein bijvoorbeeld.

Waar men vroeger nog warm voor liep, daarvoor kan h Groen van Prinsterer stelde: In ons isolement ligt onze kracht. Maar toen werd het isolement gedragen door Gods volk. Er ging nog gebed van hen uit.

Nu zoeken we het in krachten samenbundelen en de Heere wordt er verder niet in benodigd. Dat zijn allemaal droevige gevolgen van de geesteloosheid, die er heerst.
Is het kerkordelijk bezien mogelijk, dat een gemeente heeft, doordat geen manslidmaat aan het Avondmaal d Kerkrechtelijk behoort een gemeente bediend te worden door ambtsdragers, maar ik ben er geen voorstander van ambtsdragers te 'maken', hoewel het in deze tijd heel moeilijk ligt.

We hebben een verschuiving gezien. In de Acta van de Dordtse Synode lees je, dat onderwijzers bekeerde mensen moeten zijn. Goed, daar zal men misschien op een school nog over spreken, maar het is geen vereiste meer.

Eerder waren er bekeerde diakenen en ouderlingen. De tijd is gekomen dat men zei: "Nou ja, voor diakenen is dat niet meer nodig." Dus de grenzen werden verschoven.
Toen kwam de vraag hoe we dan ouderling zijn. Gaven en genade zijn noodzakelijk hiervoor. Er werden mannen gekozen, die geen gaven hadden, maar alleen genade. Nu is het al zover, dat je ouderlingen krijgt die zelf zeggen, dat ze geen waar leven kennen, met het gevaar dat ze door het ambt bekeerd worden. Dan ben ik, als deze grens verlegd wordt, bang voor de volgende stap. Want de sacramenten moeten ook bediend worden. Ik zeg niet. dat het zover komt. Maar komt ons handelen dienaangaande niet voort uit het niet-inzien van de werkelijke toestand?

Maar don heb je gemeenten met alleen diakenen, die d hulpouderling hebben?
Ik weet zelf hoe ik van diaken ouderling ben geworden. Dat is niet zomaar gegaan. Je ziet nu de verschuiving. Het vindt zijn weerslag in de gemeente. Deze ouderlingen moeten catechiseren, ze moeten op huisbezoek. ze moeten onderwijs geven. En dat kan dan alleen schriftuurlijk. Wat hoort de jeugd dan nog van een ander leven?
Wij kunnen proberen iets in stand te houden, maar als de Heere er in blaast, wat blijft er dan over? Het is mijn grootste zorg, dat de Heere Zich steeds meer met Zijn Geest gaat terugtrekken. En waar is de nood? We kunnen er zo gemakkelijk over spreken.
Ik ben het met het besluit van de synode hieromtrent wel eens. Het kan ook niet anders, maar ja, het is wel zo dat iedere ambtsdrager verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen werk en ook hoe hij het aanneemt.


Welke mening heeft u over zangkoren en zanguitvoeringen?
In Chilliwack hebben we al jaren een koor, gericht op de verbetering van toch steeds meer gedwongen bijna of geheel alleen o Ja, bij de zending kan het niet anders. We zijn een klein kerkverband. En de zending moet van de kerk uitgaan.
Mijn bezwaar is dat te gemakkelijk wordt gedacht: Het draagt de naam 'MBuma' en daarom kunnen we het ondersteunen.

Zet u vraagtekens bij het actief bestuurlijk meewerk satie, die kerkelijk erg breed georiënteerd is?
Ik We plaatsen hierbij inderdaad vraagtekens, maar als wij mensen in de gemeente hebben, die psychiatrische hulp nodig hebben, dan bellen we wel het GPZ op. We hebben ze ook nodig, begrijp je.
De vraag dient zich dan aan, in hoeverre het nog mogelijk is dat onze mensen hun stem daar laten horen. Als ik tegen mijn geweten in zou moeten handelen, dan zou ik geen bestuurlijke verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen.
Men draagt wel medeverantwoordelijkheid voor he Ja, dat kunnen we op andere terreinen doortrekken, op politiek terrein bijvoorbeeld.
Waar men vroeger nog warm voor liep, daarvoor kan Groen van Prinsterer stelde: In ons isolement ligt onze kracht. Maar toen werd het isolement gedragen door Gods volk. Er ging nog gebed van hen uit.

Nu zoeken we het in krachten samenbundelen en de Heere wordt er verder niet in benodigd. Dat zijn allemaal droevige gevolgen van de geesteloosheid, die er heerst.
Is het kerkordelijk bezien mogelijk, dat een gemeent heeft, doordat geen manslidmaat aan het Avondmaal Kerkrechtelijk behoort een gemeente bediend te worden door ambtsdragers, maar ik ben er geen voorstander van ambtsdragers te 'maken', hoewel het in deze tijd heel moeilijk ligt.
We hebben een verschuiving gezien. In de Acta van de Dordtse Synode lees je, dat onderwijzers bekeerde mensen moeten zijn.
Goed, daar zal men misschien op een school nog over spreken, maar het is geen vereiste meer.Eerder waren er bekeerde diakenen en ouderlingen. De tijd is gekomen dat men zei: "Nou ja, voor diakenen is dat niet meer nodig." Dus de grenzen werden verschoven.
Toen kwam de vraag hoe we dan ouderling zijn. Gaven en genade zijn noodzakelijk hiervoor. Er werden mannen gekozen, die geen gaven hadden, maar alleen genade. Nu is het al zover, dat je ouderlingen krijgt

de samenzang. Daar houdt men zich ook echt aan. Het staat bij ons onder toezicht van de kerkeraad. Ze doen geen uitvoeringen. Ze zingen alleen de 450 Psalters en ik kan het terdege merken in de samenzang. Er wordt goed meegezongen en ook meerstemmig.

Wat dat betreft kan ik er niet tegen zijn. Als het daar maar bij blijft.

In de tijd van ds.Kersten kreeg men ook zangkoren. W geworden.

We zijn niet voor zanguitvoeringen. De dominee doet een openingswoord en dan krijg je die uitvoeringen van verschillende koren. Dat is juist de vrucht van geesteloosheid. Het moet de mensen daarom echt te doen zijn om tot een goede gemeentezang te komen. Dat is de voorwaarde.

Het is ook van belang dat het onder ambtelijke leiding

Ja, er moeten regels gesteld worden. De kerkeraad moet die regels zelf opmaken en ondertekenen. En ook handhaven! Maar ja, hoe is de kerkeraad? En de volgende kerkeraad? Als de grenzen binnen de kerkeraad vervagen, dan vervaagt alles op den duur.

U zou er in de Nederlandse situatie huiverig voor z

Je hebt hier toch eigen scholen. Daar leren ze de psalmen. Hier is het niet nodig.

Wij hebben ook wel een eigen school, maar de noodzaak tot het oefenen van de Psalters is aanleiding geweest tot oprichting van een koor.

Hoe denkt u over de interkerkelijke zaterdagavondbijee

Daar ben ik een uitgesproken tegenstander van. Men onderscheidt het niet. "Dat is ook een aardige man, die brengt het ook wel goed. Een beetje anders dat wel." We kunnen natuurlijk makkelijk stellen: Het deugt niet. Maar wat is dan het alternatief? Probeer dan, als het noodzakelijk is en de jeugd stelt het op prijs, iets onder toezicht van de kerkeraad te organiseren. Maar dan voor de eigen jeugd en zeker niet interkerkelijk.

Ziet u dan de oplossing in een jeugdvereniging?

Een voorstander van een jeugdvereniging ben ik nooit geweest. Ik heb ook nog nooit een vraag gehad van de jeugd of dat op zaterdagavond plaats kon vinden. Ik weet niet hoe groot die animo bij ons is. Want dan zou toch hoofdzakelijk een onderwerp op grond van Gods Woord of iets dergelijks worden behandeld. Zal men daarmee de jeugd uit het café trekken? Dat vraag ik mij af.

Heeft de kerk een taak om op de zaterdagavond iets voor de jongelui?

Natuurlijk ben je dan al een stap te ver, het moet vanuit het huisgezin beginnen. Nou ja, als de sfeer er niet is en de ouders zijn zaterdagsavonds weg en doen andere dingen, dan kan een kerkeraad zich moeilijk erin mengen. Je moet de ouders wel wijzen op hun plicht natuurlijk. Het grootste probleem is, dat ouders de zaterdagavond niet meer zien als de voorsabbat, de voorbereiding voor de sabbat. Wat kun je dan verwachten van de jeugd? Ze zoeken natuurlijk ook hun vrije tijd te verdrijven.

Toch is de jeugd boeiend?

We zijn ook de hele week druk en haast elke avond bezet. Mijn leermeester stelde: De zaterdagavond moet je voor je gezin houden. Wees in je gezin bezig, doe een spelletje als ze klein zijn, lees een en ander en zing samen. Je ziet dat de kinderen daar behoefte aan hebben. Ze willen dan ook niet weg. Het eerste vereiste is dat de ouders zelf sfeer scheppen.

Het is toch erg, dat de kerk zich met de zaterdagauondbeste de jongelui moet gaan bemoeien?

Juist. Ik zal nooit vergeten dat er op de classis ook zoiets gaande was. Toen stond ouderling Rijksen op en hij zei: " We moeten bij de ouders beginnnen."

Al dat organiseren zie ik als een gevolg van gebrek aan geestelijk leven in de huisgezinnen. Waar kunnen onze kinderen nog geestelijke gesprekken aanhoren?

U hebt eens gewaarschuwd tegen de Wegwijsbeurs

Men is materialistisch bezig. Het samenkomen gaat om de money onder de noemer van de reformatorische gezindte. Gaat het echt om samen te binden, om het isoleren van de wereld? Ik denk dat het meer uit materialistisch oogpunt is opgezet, waar een vroom sausje over wordt gedaan. Dit is ook weer een vrucht van gebrek aan geestelijk leven. De Heere geeft ons duidelijk te kennen, dat wij van Hem zijn afgeweken. En dan probeert men bij elkaar steun te zoeken en bij elkaar de tijd te verdrijven. Het oordeel begint bij het huis Gods. Hebben we waadijk op de wacht gestaan?

U hoopt straks na uw ambtelijke arbeid hier terug te gaan naar Canada. Welke boodschap zou U het Nederlandse volk en?
Dat we wel zien dat de oordelen al zijn gekomen. De Heere brengt in vervulling wat ds. Van der Groe al gezien heeft, nl. dat de Heere steeds meer en meer met Zijn Geest gaat wijken. We mogen het niet zo strak doortrekken, dat er geen geestelijk leven meer is. Maar het waar zaligmakende leven is haast niet te vinden. Als dat niet meer te vinden is, dan is het volk ontbloot van kennis. Mocht er maar een wederkeer gevonden worden tot de Wet en de Getuigenis. Anders zal het geen dageraad hebben. De oorzaak van deze ellendige gesteldheid is, dat er geen schuld is. De ongerechtigheden maken een scheiding tussen u en Mij.

Ik was eens in een moedeloze situatie. De Heere bepaalde mij erbij dat ik teveel op de omstandigheden zag. Dat de Koning der kerk, die verheerlijkt is en aan de rechterhand des Vaders zit, toch voor Zijn kerk zal blijven zorgen. De Heere bepaalde me toen ook bij de laatste verzen van Jesaja 59. 'Mijn Geest, Die op u is, en Mijne woorden, die Ik in uwen mond gelegd heb, die zullen van uwen mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads, zegt de Heere, van nu aan tot in eeuwigheid toe.'

Toen liet de Heere zien, dat Hij met Zijn vergaderend werk door zal blijven gaan, zoals we kunnen lezen in Zondag 21. Ik mocht vast geloven, dat - hoe ellendig het er ook bij staat-de Heere met dat vergaderend werk zal doorgaan. In Canada en in Holland. Maar door welke wegen zal Hij Zijn kerk leiden? Wie zal dan staande blijven? Er is alleen hoop en verwachting als we al onze afgoden wegdoen, waardoor we van de Heere zijn afgeweken. De Heere stapt daar niet overheen. Er zijn zoveel roepende zonden, ook onder ons. Ik moet mezelf aanklagen: "Is het mij recht tot schuld, dat ik de oorzaak ben? " Ik heb niet op anderen te wijzen, maar ik kan de hand in eigen boezem steken. Maar er zijn toch ogenblikken, dat ik zeg: "Heere Jezus, U weet hoe het erbij staat, maar alleen al mijn ambtelijke schuld is de oorzaak, dat U niet meer met ons zoudt optrekken. Zoudt U nog in de toorn des ontfermens willen denken aan Uw verbond? "' Dan is het een wonder dat de Heere toch nog zegt: "Ik ben met ulieden alle de dagen tot aan de voleinding der wereld."
Het is mijn verwachting of de Heere nog in het Nederlandse volk wil werken. Ook in de gemeenten, opdat uit de jeugd de kerk nog gebouwd mag worden en de ambten nog op waardige wijze in stand mogen blijven.

En aan de jeugd?
Ze moeten maar vragen om ontdekkend genadelicht. Zoals de Heere in het voorgeslacht in het verleden gewerkt heeft, kan en wil de Heere ook in het nageslacht werken. Het nageslacht zal Zijn grootheid zingen. De Heere beware de jeugd maar bij de zuiverheid van Zijn Woord, in leer en leven. Dat ze die bevindelijk mogen leren kennen. Dat de oudvaders maar gelezen mochten worden. Ze horen zo weinig meer uit het geestelijk leven. Daarom hebben we zo met de jeugd te doen.
Er is echter verwachting voor de nakomelingen. Zolang de zon en maan zullen schijnen, zal Hij Zijn Naam van kind tot kind voortplanten. De zon schijnt nog. Dat geeft moed om door te gaan.

Dominee Roos, hartelijk bedankt!

Bron: Criterium 1992 via Digibron
Nachrift: Ik heb er wat fouten uitgehaald, Digibron geeft niet altjd een juiste weergaven, soms vervormen letters... Vandaar dat het er 2x staat. Dit tweede moet ook nog verder worden nagezien, want ik merk dat er nog heel wat fouten in staan... Houdt daar even rekening mee.

---Modinfo: Het eerste niet-gecorrigeerde bericht heb ik daarom maar weggehaald---
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Lezenswaardig

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:De link houdt niet, en verspringt steeds, vandaar dat ik de tekst even letterlijk weergeef
Het geeft duidelijk aan wat de Weg des Heeren is. Daarom ook zo de moeite waard om te lezen.
De Heere zegene de waarheid. Mocht het hart ook opreacht zijn, dat geeb Jehu's ijver mij zou
drijven. En ik weet het, als er enige ontdeking mocht zijn, dan is het alleen God Die het
werkt.
Het is lang, maar niet te lang, hoop ik.


Interview

HET BELANG VAN LEER EN LEVEN

Interview met ds. J.Roos
Beste Dia,
Het valt mij op in dit interview met ds. J. Roos dat hij veel spreekt over geesteloosheid.
Zo zegt hij o.a.:
We zijn niet voor zanguitvoeringen. De dominee doet een openingswoord en dan krijg je die uitvoeringen van verschillende koren. Dat is juist de vrucht van geesteloosheid.

Ik denk dat die geesteloosheid meer ligt aan onszelf
dan aan het organiseren van bijvoorbeeld een Psalmzangavond.
Even een voorbeeld: ik was afgelopen zaterdagavond in Rijssen in de Tabernakelkerk,
de Psalmzangavond met het Noordermannenkoor was om zo te zeggen mooi,
kijk, dan is het onze geesteloosheid hoe wij hebben gezongen,
namelijk met het hart of gedachtenloos zonder wezenlijke inhoud.
Ik neem aan dat dit laatste iedereen weleens zal gebeuren.
We kunnen psalm 38 zingen, terwijl we die ellendekennis
op dat moment niet gevoelen, dat geldt evenzeer als we
Psalm 150 mechanisch zingen, terwijl ons hart in de geest van Psalm 38 is.
Kijk dan durf ik niet te zeggen dat het organiseren van een zangavond geesteloos zou zijn :)
Het ligt echt aan ons, hetzij we op een zangkoor
of als belangstellende meezingen, hoe we zingen.
Als alles zo geesteloos wordt voorgesteld, dan
zouden we ook in de eredienst niet kunnen zingen.
Hooguit mechanisch zingen, zonder dat het hart eronder getuigt.
Als het hart er niet bij is, is alles geesteloos, dan is alles slechts sleur en vormendienst, en geesteloosheid is het gevolg.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lezenswaardig

Bericht door eilander »

(in de posting van SecorDabar de hele lange tekst van het interview weggehaald: zie voor deze tekst de posting van - DIA -)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Lezenswaardig

Bericht door dennis »

Ik heb dit interview gelezen. Bedankt voor het plaatsen. Ik heb veel respect voor deze predikant (niet van 'mijn' kerkverband).
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het in alles met hem eens kan zijn.
Ik heb vrienden in de Ger Gem en Ned. Over het algemeen vind ik de wijze waarop soms op de Ger.Gemeenten wordt afgegeven iets heel ergs. ( en iets wat in Bijbels licht ook absoluut niet mag).Dat doet ds. Roos hier gelukkig niet zo.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Lezenswaardig

Bericht door caprice »

Houd wel in de gaten dat het interview al bijna 20 jaar oud is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lezenswaardig

Bericht door huisman »

caprice schreef:Houd wel in de gaten dat het interview al bijna 20 jaar oud is.
Precies. Ik was dankbaar dat deze predikant het in 2010 opnam voor een predikant als Spurgeon. Best dapper omdat Spurgeon door velen in zijn kerkverband voor verdacht wordt gehouden.
Ds J.Roos schreef:We hopen dat u het ons niet kwalijk neemt dat we het vorenstaande wat uitgebreid hebben neergeschreven. De reden waarom we dit doen, is omdat men onder ons nogal kritisch over Spurgeon denkt. Een vooroordeel zonder zijn preken gelezen te hebben is strijdig met Gods Woord. Al gauw wordt gezegd dat hij de mensen aanspoort om in Christus te geloven. Zijn wij als dienstknechten deze aansporing dan niet verplicht? We weten wel dat we door bepaalde mensen om die reden in een zeker hokje worden geplaatst. Dat zij dan zo; als wij maar weten naar Gods Woord te zijn, doet bepaalde kritiek ons niet veel. Overigens, Spurgeon is geen Arminiaan, want hij ageert duidelijk tegen hen (46, 60, 61, 133). Verder protesteert hij krachtig tegen een predikant die had geroepen: 'Geloof! Geloof! Geloof! De mensen verlieten Gods huis, en zeiden: 'Ik ben een gelovige'. Echter zij konden geen rekenschap geven van de hoop die in hen was' (89). Spurgeon roept terecht zondaars op tot bekering en geloof, maar voegt er dan wel het volgende aan toe, zoals we bijvoorbeeld op bladzij 104 lezen: 'Mag God u helpen om dit te doen, om Christus' wil (104).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Lezenswaardig

Bericht door Alexander CD »

DIA,

De Roomse kerk( concilie Trente) verteld ons dat we in dit leven geen geloofs of verkiezingszekerheid kunnen hebben dan door "bijzondere tekenen".
De reformatie leert ons dat we geen geloofszekerheid kunnen hebben buiten Jezus Christus, dat is, leerden ze, de hele bijbel, Gods Woord, te geloven. Simpel te vertrouwen op Gods beloften.
Niet door iets van onszelf zijn wij Gode aangenaam, zelfs niet vanwege de waardigheid van ons geloof, alleen door de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus.
Hier is ook sprake van een bijzondere ervaring, ten diepste Rooms, die ook geen geloofszekerheid geeft, omdat de Roos iets in zichzelf, zijn ervaring met God, boven het werk van Christus zet voor zijn geloofszekerheid.
Een bijzondere ervaring draagt niet eens bij tot geloofszekerheid.
De zekerheid dat God onze God is in Christus is heel bepalend of Gods beloften wel voor ons zijn, of wij die ons ook in Christus toe eigenen kunnen, hoe zullen wij Hem anders de eer en lof brengen die Hem toekomt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:De link houdt niet, en verspringt steeds, vandaar dat ik de tekst even letterlijk weergeef
Het geeft duidelijk aan wat de Weg des Heeren is. Daarom ook zo de moeite waard om te lezen.
De Heere zegene de waarheid. Mocht het hart ook opreacht zijn, dat geeb Jehu's ijver mij zou
drijven. En ik weet het, als er enige ontdeking mocht zijn, dan is het alleen God Die het
werkt.
Het is lang, maar niet te lang, hoop ik.


Interview

HET BELANG VAN LEER EN LEVEN

Interview met ds. J.Roos
Beste Dia,
Het valt mij op in dit interview met ds. J. Roos dat hij veel spreekt over geesteloosheid.
Zo zegt hij o.a.:
We zijn niet voor zanguitvoeringen. De dominee doet een openingswoord en dan krijg je die uitvoeringen van verschillende koren. Dat is juist de vrucht van geesteloosheid.

Ik denk dat die geesteloosheid meer ligt aan onszelf
dan aan het organiseren van bijvoorbeeld een Psalmzangavond.
Even een voorbeeld: ik was afgelopen zaterdagavond in Rijssen in de Tabernakelkerk,
de Psalmzangavond met het Noordermannenkoor was om zo te zeggen mooi,
kijk, dan is het onze geesteloosheid hoe wij hebben gezongen,
namelijk met het hart of gedachtenloos zonder wezenlijke inhoud.
Ik neem aan dat dit laatste iedereen weleens zal gebeuren.
We kunnen psalm 38 zingen, terwijl we die ellendekennis
op dat moment niet gevoelen, dat geldt evenzeer als we
Psalm 150 mechanisch zingen, terwijl ons hart in de geest van Psalm 38 is.
Kijk dan durf ik niet te zeggen dat het organiseren van een zangavond geesteloos zou zijn :)
Het ligt echt aan ons, hetzij we op een zangkoor
of als belangstellende meezingen, hoe we zingen.
Als alles zo geesteloos wordt voorgesteld, dan
zouden we ook in de eredienst niet kunnen zingen.
Hooguit mechanisch zingen, zonder dat het hart eronder getuigt.
Als het hart er niet bij is, is alles geesteloos, dan is alles slechts sleur en vormendienst, en geesteloosheid is het gevolg.
Ik heb de Psalmzangavond ook gehoord. Het is wel mooi, en ik kon er van genieten.
Verder geloof ik echter wel dat we meer geesteloos zijn dan we wel in de gaten hebben...
Als je leest hoe ook alles zo opschuift, en hoe we in onze stad nauwelijks de ambten meer vervuld kunnen krijgen.
Dat heeft toch ook wel iets te zeggen, en dat vind ik geen teken van een geetelijke bloeitijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

Alexander CD schreef:DIA,

De Roomse kerk( concilie Trente) verteld ons dat we in dit leven geen geloofs of verkiezingszekerheid kunnen hebben dan door "bijzondere tekenen".
De reformatie leert ons dat we geen geloofszekerheid kunnen hebben buiten Jezus Christus, dat is, leerden ze, de hele bijbel, Gods Woord, te geloven. Simpel te vertrouwen op Gods beloften.
Niet door iets van onszelf zijn wij Gode aangenaam, zelfs niet vanwege de waardigheid van ons geloof, alleen door de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus.
Hier is ook sprake van een bijzondere ervaring, ten diepste Rooms, die ook geen geloofszekerheid geeft, omdat de Roos iets in zichzelf, zijn ervaring met God, boven het werk van Christus zet voor zijn geloofszekerheid.
Een bijzondere ervaring draagt niet eens bij tot geloofszekerheid.
De zekerheid dat God onze God is in Christus is heel bepalend of Gods beloften wel voor ons zijn, of wij die ons ook in Christus toe eigenen kunnen, hoe zullen wij Hem anders de eer en lof brengen die Hem toekomt?
Mag ik even een toelichting waar deze opmerkingen op slaan? Ik begrijp het namelijk niet...

Wat ds. Roos betreft, hij verteld een bijbelse bekering, en ik weet dat er weinig menssen zullen zijn die echt bekeerde mensen op hun weg hebben,
en dat is ook de reden waarom er vreemd tegen zo'n bekering wordt aangekeken denk ik.
Het is niets ut hem maar alles uit Hem. Hij kwam in aanraking met het Goddelijk Recht. Daaraan moest genoeg geschieden. Dat is niet Rooms.
Als de mens in dat dodelijkst tijdsgewricht komt blijft er van de mens niets over. Dan zal ieder die daar wat van kent, moeten ervaren dat ze niet meer
anders kunnen verwachten dan de eeuwige verlorenheid. Maar juist op dát ogenblik, daar komt de Borg zich te openbaren. Aan een helwaardige.
Hij is niet voor slechte mensen... nee, want iedereen zal wel in min of meerdere mate iets kennen van zijn zonden. Maar helwaardig wordenm
het hoofd op het blok leggen, Heere wat U doet dat is Recht... Dat is toch de bevinding van alle christenen? En dat is zuiver Bijbels.
Dat dit niet door ieder in de Bijbel wordt gelezen ligt eraan dat de mens van naturen niet begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn. Die
kan hij niet verstaan. Dan gaat een mens met de rede werken...

Nu weet ik wel dat dit niet iedereen zo leert kennen. Maar daardoor blijft juist de onzekerheid en de onvastheid bestaan.
Als de mens mag weten dat zijn staat vast ligt in Christus dan ligt dat eeuwig vast. Dan is er niets vaster.
Of dat altijd in de stand van het leven wordt ervaren laat ik maar even rusten, want zelfs de meest begenadigde kan wel
vallen, maarniet van de genade vervallen. Denk aan David, als hij bidt: Neem Uw Heilige Geest niet van mij. Toch kon dat nooit van
Gods kant, tenminste hij kon het leven door de Geest niet verliezen, daar lag zijn staat vast. Of bedoel je wat anders?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 feb 2012, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Lezenswaardig

Bericht door SecorDabar »

Alexander CD schreef:DIA,

De Roomse kerk( concilie Trente) verteld ons dat we in dit leven geen geloofs of verkiezingszekerheid kunnen hebben dan door "bijzondere tekenen".
De reformatie leert ons dat we geen geloofszekerheid kunnen hebben buiten Jezus Christus, dat is, leerden ze, de hele bijbel, Gods Woord, te geloven. Simpel te vertrouwen op Gods beloften.
Niet door iets van onszelf zijn wij Gode aangenaam, zelfs niet vanwege de waardigheid van ons geloof, alleen door de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus.
Hier is ook sprake van een bijzondere ervaring, ten diepste Rooms, die ook geen geloofszekerheid geeft, omdat de Roos iets in zichzelf, zijn ervaring met God, boven het werk van Christus zet voor zijn geloofszekerheid.
Een bijzondere ervaring draagt niet eens bij tot geloofszekerheid.
De zekerheid dat God onze God is in Christus is heel bepalend of Gods beloften wel voor ons zijn, of wij die ons ook in Christus toe eigenen kunnen, hoe zullen wij Hem anders de eer en lof brengen die Hem toekomt?
Beste Alexander CD,
Je schrijft: simpel te vertrouwen op Gods beloften.
Dit heeft mijns inziens een nadere uitleg nodig wat je met "simpel" bedoeld.
Het is maar net wat je onder "simpel" verstaat.
(Hou me ten goede, maar in geheel de Bijbel komt het woordje simpel niet voor....)

Ook wat je onder "vertrouwen" verstaat, zou welkom zijn,
aangezien ook hierin de verschillen onderhand groot zijn wat men onder "vertrouwen" verstaat.

Je schrijft: Hier is ook sprake van een bijzondere ervaring, ten diepste Rooms, die ook geen geloofszekerheid geeft, omdat ds. Roos iets in zichzelf, zijn ervaring met God, boven het werk van Christus zet voor zijn geloofszekerheid.

Ik denk dat juist ds. J. Roos leert dat alle gronden van ervaringen buiten de gerechtigheid van Christus
ten ene male afsnijdt, omdat God een afgesneden zaak gaat houden met Zijn uitverkorenen.
Christus en Zijn duurgekochte bruid zijn één. Door de zaligmakende bearbeiding van de Heilige Geest wordt geschonken de bevinding van het geloof, immers een geloof zonder bevinding is geen zaligmakend geloof, en een bevinding zonder zaligmakend geloof is geen bevinding.

N.B. Ik behoor niet tot het kerkverband van Ds. J. Roos, maar dat neemt niet weg, dat ik dit misverstand wil wegnemen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef: N.B. Ik behoor niet tot het kerkverband van Ds. J. Roos, maar dat neemt niet weg, dat ik dit misverstand wil wegnemen.

Dat geldt ook voor mij. Maar de Kerk stoort zich niet aan kerkmuren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Lezenswaardig

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: ik weet dat er weinig menssen zullen zijn die echt bekeerde mensen op hun weg hebben,
en dat is ook de reden waarom er vreemd tegen zo'n bekering wordt aangekeken denk ik.
O, weet jij dat? Kun jij bepalen of iemand "echt bekeerd" is? Je doet de Heere weer tekort door zo'n uitspraak te doen. Alsof Hij niet werkt, alsof er niet overal mensen worden gegrepen door het Woord. Ofwel je verkeert in de verkeerde kringen, waar dat dan kennelijk niet gebeurt, ofwel je invulling van het begrip "echt bekeerd" bestaat uit uiterlijkheden die op vele bekeerden niet van toepassing zijn, maar die ook niet de kern raken.
Maar wat je nu zegt, kan écht niet.
~~Soli Deo Gloria~~
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Lezenswaardig

Bericht door vragensteller »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: ik weet dat er weinig menssen zullen zijn die echt bekeerde mensen op hun weg hebben,
en dat is ook de reden waarom er vreemd tegen zo'n bekering wordt aangekeken denk ik.
O, weet jij dat? Kun jij bepalen of iemand "echt bekeerd" is? Je doet de Heere weer tekort door zo'n uitspraak te doen. Alsof Hij niet werkt, alsof er niet overal mensen worden gegrepen door het Woord. Ofwel je verkeert in de verkeerde kringen, waar dat dan kennelijk niet gebeurt, ofwel je invulling van het begrip "echt bekeerd" bestaat uit uiterlijkheden die op vele bekeerden niet van toepassing zijn, maar die ook niet de kern raken.
Maar wat je nu zegt, kan écht niet.
Kan dit wel dan:
Alexander CD schreef: Simpel te vertrouwen op Gods beloften.
? DIA had het niet over uiterlijkheden wat de bekering betreft. Ik heb overigens ook mijn vragen bij delen uit DIA`s post.

@ DIA, hoe moet ik dit lezen:
DIA schreef:Dat dit niet door ieder in de Bijbel wordt gelezen ligt eraan dat de mens van naturen niet begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn. Die kan hij niet verstaan. Dan gaat een mens met de rede werken...
Waar denk jij dan dat er dingen in de Bijbel staan die mensen niet lezen? Kun je concrete teksten noemen, want ik vind het lastig me er iets bij voor te stellen. Iets wat er niet staat, kan niemand lezen en wat er wel staat kan iedereen lezen, maar misschien bedoel je dat alleen levendgemaakten die dingen verstaan (d.i. m.i. niet hetzelfde als lezen). M.a.w. wil je een tekst geven waar meer staat dan dat op het eerste gezicht lijkt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezenswaardig

Bericht door -DIA- »

vragensteller schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: ik weet dat er weinig menssen zullen zijn die echt bekeerde mensen op hun weg hebben,
en dat is ook de reden waarom er vreemd tegen zo'n bekering wordt aangekeken denk ik.
O, weet jij dat? Kun jij bepalen of iemand "echt bekeerd" is? Je doet de Heere weer tekort door zo'n uitspraak te doen. Alsof Hij niet werkt, alsof er niet overal mensen worden gegrepen door het Woord. Ofwel je verkeert in de verkeerde kringen, waar dat dan kennelijk niet gebeurt, ofwel je invulling van het begrip "echt bekeerd" bestaat uit uiterlijkheden die op vele bekeerden niet van toepassing zijn, maar die ook niet de kern raken.
Maar wat je nu zegt, kan écht niet.
Kan dit wel dan:
Alexander CD schreef: Simpel te vertrouwen op Gods beloften.
? DIA had het niet over uiterlijkheden wat de bekering betreft. Ik heb overigens ook mijn vragen bij delen uit DIA`s post.

@ DIA, hoe moet ik dit lezen:
DIA schreef:Dat dit niet door ieder in de Bijbel wordt gelezen ligt eraan dat de mens van naturen niet begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn. Die kan hij niet verstaan. Dan gaat een mens met de rede werken...
Waar denk jij dan dat er dingen in de Bijbel staan die mensen niet lezen? Kun je concrete teksten noemen, want ik vind het lastig me er iets bij voor te stellen. Iets wat er niet staat, kan niemand lezen en wat er wel staat kan iedereen lezen, maar misschien bedoel je dat alleen levendgemaakten die dingen verstaan (d.i. m.i. niet hetzelfde als lezen). M.a.w. wil je een tekst geven waar meer staat dan dat op het eerste gezicht lijkt?
De gang van een Bijbelse bekering is na te gaan in elke bekering die in de Bijbel wordt genoemd.
Daarenregen wordt in de Bijbel het remonstrantse en wat dies meer zij niet geleerd.
Lees maar, en vraag daarbij om licht, want zonder licht zien we dit niet.
Ik heb ook altijd weer nodig om erop gewezen te worden, en daarom kan ik zo zeggen dat ik
dingen weet, zoals die bij de mens van nature zijn, omdat die bij mij precires eender zijn.
Er is een volk op de aarde, dat de nabijkomende kan onderscheiden, meer er is ook een volk
op de aarde dat zeer nabij kan zijn, en in zijn eigen waarneming bekeerd is. Maar er ook een
volk dat de weg des Heeren wel verstandelijk kan vertellen... en daarvoor moeten wel zeer
bevreesd zijn. Het komt er wel op aan of het werk Gods in onze harten wordt gevonden.
Wat uit de Geest geboren is, dat is Geest, maar het vlees blijft vlees. En zal nooit in kunnen
komen waar het leven in komt. Daarom is een onderscheindende, separerende prediking zo
onmisbaar, want anders zal een mens zich zeker bedriegen voor de eeuwigheid. In elke preek
moet een mens zich kunnen toestsen: Is het uit God of is het allemaal mensenwerk, eigen werk?

Bij een volk dat iets kent van de gangen die God houdt met Zijn volk zal er toch wel eens wat
in de ziel gaan opspringen als zo de zielsbevindelijk gangen van het leven Gods worden verteld.
Dan zal zo'n ziel toch enige onderscheidene kennis daaraan hebben. In de wedergeboorte
wordt het Leven geschonken. Het leven voelt leven. Maar zeg mij, zal een dode iets merken
van het leven? Ik denk dat dit ook duidelijk is.
* Vraag je dit af: Als ik de Weg hoor die God met zijn volk hoor: Verblijd ik mij daarin?
* Als ik een bekering hoor, kan ik daar jaloers op worden?
Dat ligt hier wel duidelijk. Hier hebben wij geen kunstig verdichte fabelen. Nee, dit is het
leven, wat deze dominee verteld.
Teksten noemen kan ik niet aan beginnen, want de hele Bijbel staat er vol van.
Toets het ook maar aan de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelberger Catechismus,
etc. Onze vaderen hebben ook nooit anders geleerd. En wat onuitsprkekelijk meer is:
De Heilige Geest leert het ook niet anders. Het zou toch maar arm en bedenkelijk zijn als
we ons zouden moeten verlaten op wat een mens getuigt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Lezenswaardig

Bericht door dennis »

Er wordt in enkele berichten gesteld dat de bekeringsgeschiedenis van ds. Roos, zoals door hemzelf weergegeven, roomse elementen zou bevatten.
Ik heb het hele interview gelezen en ik kom ze niet tegen.
Al geloof ik van harte dat niet iedere ware gelovige dezelfde bekeringsweg zal hebben als ds. Roos, en dat hoeft ook niet. Ik ben er wel van overtuigd dat dezelfde zaken - in meerdere of mindere mate- worden beleefd.
Dus: een last krijgen van de zonde. Een mishagen aan onzelf. Een toevallen aan het recht Gods (de Heere doet geen onrecht meer als Hij ons voorbij zou gaan), maar ook: een vluchten tot Hem die vroeger geen echte waarde voor ons had, maar nu zo waardevol wordt: Jezus Christus. En het ervaren dat Hij uit louter genade in gunst op me neerziet. En me aanneemt tot de Zijne, zodat ik ga jubelen van zielenvreugd.
Dit is geen schema. Absoluut niet. En trap en mate kunnen verschillen. Maar dit is wel de weg die de Heere met een zondaar gaat.

In een zaak heb ik moeite met wat ds. Roos schrijft. Hij heeft het over een predikant uit de gereformeerde gemeenten die de zondenkennis in verband brengt met Christus. Hij keurt dit af, maar daarin heeft hij geen gelijk. Want de ware zondekennis heeft juist alles met Christus te maken. Je krijgt veel meer last van je zonden als er een - aanvankelijke - kennis van en liefde tot de Zaligmaker in ons hart is gekomen. Zondigen tegen een goeddoend God doet zoveel meer pijn, dan als er nog geen enkele kennis en liefde is. Dat is de realiteit in het hart van een christen. Maar misschien heb ik ds. Roos hierin niet helemaal goed begrepen...
Plaats reactie