Daar zit precies mijn probleempunt. De Schrift geeft geen uitgebreide beschrijving van de droefheid naar God lós van het geloof, geeft geen beschrijving "hoe dat gaat", geeft geen kenmerken van een onberouwelijk bekering tot zaligheid lós van het geloof in Christus, etc. Volgens mij ga je dan óf Schriftplaatsen die over gelovigen gaan verkeerd toepassen (die kan je namelijk niet toepassen op mensen die de rechtvaardiging niet kennen), of je gaat los van de Schrift spreken en dus je eigen mening/speculaties/beschouwingen geven hoe het gaat, wat de kenmerken zijn, etc.Marieke schreef:Als er gepreekt wordt over "de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid enz.", dan zal er uitgelegd moeten worden wat die droefheid naar God inhoudt, hoe dat gaat, wat de kenmerken zijn en wat die onberouwelijke bekering tot zaligheid inhoudt, waar die uit bestaat, hoe Christus hierin naar voren komt enz.. Dan laat je de bevinding ook echt uit de tekst opkomen.
Mijn andere punt is: Heeft de Heilige Geest, als je uitgaat van die opvatting, wel een goede Bijbel geschreven? Iets wat, in jouw visie, heel belangrijk is, wordt praktisch geheel genegeerd. De dingen die "uitgelegd moeten worden" volgens jou, heeft Hij verzaakt op te schrijven. Ik ga dan toch er liever van uit, dat de Heilige Geest wijs is geweest, zowel in wat Hij wél, als wat Hij niet op heeft laten tekenen. Zowel in wat Hij niet centraal stelt, als wat Hij wél centraal stelt. We geloven immers dat de Schrift klaar/helder is, in alles wat tot zaligheid nodig is...
Maargoed, misschien zie ik enige Schriftplaatsen over het hoofd, die specifiek uitleggen hoe het gaat in het leven van de wél wedergeboren maar nog niet in Christus gelovende en gerechtvaardigde mens. Dan hoor ik ze graag...
Nogmaals: De Schrift leert dat er wedergeboorte is enerzijds, en dat men zalig wordt door het bewuste geloof in Christus anderzijds. Of daar tijd tussen is, wordt niet expliciet gemaakt in de Schrift. Mijn stelling is: Laten we daarin gewoon de Schrift volgen, en niet wijzer willen wezen dan de Heilige Geest, in het vertrouwen dat het Woord wat Hij gegeven heeft in de vorm waarin het geschreven is, ook ten nutte is en geschikt is voor deze soort zondaren. Het gaat er niet om of ze ontdekken dat ze wedergeboren zijn of dat ze hongeren en dorsten (de focus op hetgeen in de mens is), het gaat er om dat zij Christus gaan omhelzen en Zijn weldaden aannemen door een waar geloof (de focus op Christus en Gods woorden). Net als iedere andere zondaar. Ik denk dat het juist zeer pastoraal is, ook en juist voor deze mensen, om alle gronden aan s mensen kant af te breken en heen te wijzen naar Christus als enige Middel tot behoud, als enige Grond voor de zaligheid.