vragensteller schreef:Afgewezen schreef:Natuurlijk is er schijngeloof. Maar daar hebben we het hier toch niet over?
Wat is het kenmerk van schijngeloof? Dat het niet afkomstig is van de Geest van Christus. Daar hadden we het wel over. Dan is het idd een schijngeloof. Voor die kant ben ik beducht als het om jouw standpunten gaat.
Het gaat om de aard is van het geloof. Daarover verschillen wij van mening. Dat het benadrukken van het rechtvaardigend karakter mogelijk schijngeloof in de hand werkt, betekent niet dat je anders over het geloof moet gaan spreken. De Evangelieverkondiging brengt altijd schijnvruchten met zich mee, denk aan de gelijkenis van de zaaier.
vragensteller schreef:Afgewezen schreef:Die toerekening wordt nooit de mijne, zonder aanvaarding van mijn kant! Dat is het punt waar het om gaat.
Ik zeg je, dat deze situatie niet voorkomt. Waar Goddelijke toerekening is, zal de menselijke aanvaarding altijd volgen. Of ken jij voorbeelden van wedergeboren mensen, die niet tot de aanvaarding komen?
De grote vraag hier is: wat gelooft het geloof? Mijn antwoord is – en ik geloof dat ik hiermee in lijn ben met Schrift en belijdenis – is: God heeft Zich Zelf een Lam ten brandoffer voorzien. Dat is de vrijspraak zoals die in het Evangelie tot ons komt. Déze moet door ons in het geloof aanvaard worden. De toerekening is bij jou wat anders, jij ziet dat meer als het punt van het leven in de mens waarop Gods werk in de ziel een aanvang neemt. Ook al is het waar dat God die mens dan al in Christus aanziet, dát is niet de ‘toerekening’ die door ons in het geloof moet aangenomen worden. Nee, wij verstaan dat juist pas, nadát wij ‘amen’ hebben mogen zeggen op het getuigenis dat God getuigd heeft van Zijn Zoon.
vragensteller schreef:Kijk eens naar Abraham:
Gen. 15:6 En hij geloofde in den HEERE; en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.
ktt. 17 Niet dat Abram hier eerst begon te geloven, maar dat hij sterker werd in het geloof, overwinnende zijn vlees; en de grote beloften die hem God, vss. 1, 4, 5, van zijn zaad en voornamelijk van den Messias gedaan had, tot zijner ziele troost en zaligheid langs zo meer aannemende.
Wat wil je hiermee bewijzen? Dat Abraham al eerder geloofde, maar toen nog niet gerechtvaardigd was? Ik denk niet dat dat de bedoeling van deze Schriftplaats is.
vragensteller schreef:Afgewezen schreef:Het is de vraag door welke 'bril' wij de Bijbel lezen, en zo ook de geschiedenissen van de mensen die tot Jezus komen. Een- en andermaal is gezegd dat bijv. de geschiedenis van de Kananese vrouw geen bekeringsgeschiedenis is.
Daarmee is nog niet gezegd dat het ons niet leert hoe geloof openbaar kan komen/ eruit ziet in de praktijk.
Zie verder Mark 2:5 en ktt 10:
5 En Jezus hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.
10 Namelijk zo van den geraakte als van degenen die hem droegen.
Blijkbaar was het (aanvankelijke) geloof dat Jezus hem kon genezen, niet dat Hij het gedaan heeft aan hem persoonlijk en al helemaal niet dat Hij zijn zonden al vergeven had. Ik vraag me af welke bril ik moet opzetten om hier geen geloof voorafgaand aan en volgend op de vrijspraak in te zien. Als je dit naast de gesch van de Kananese vrouw legt vind ik de overeenkomsten treffend wat betreft de uitgaande geloofsdaden en de reactie van Jezus daarop.
Wat Jezus hier tegen de geraakte zegt, is niet wat ik onder de vrijspraak versta (zie boven). Het betreft hier een verklaring van Jezus
op het geloof van deze man, mogelijk te vergelijken met wat Jezus zegt tegen de bloedvloeiende vrouw “Ga heen en
wees genezen van deze uw kwaal", terwijl deze vrouw al genezen was en ook wist wat Jezus aan haar gedaan had, zoals wij in het vers daarvóór lezen (Mark. 5:33, 34). Zie ook wat Jezus zei tegen de zondares die Zijn voeten zalfde, uit liefde, omdat haar veel vergeven was (!). Toch Jezus zegt tegen haar: “
Uw zonden zijn u vergeven.”