Gian schreef:Fjodor schreef:Gian schreef:Fjodor schreef:
Lees je Rom 2:19 dan wel goed? Het gaat daar heel duidelijk over de gehele wereld...
Paulus heeft het hier juist tegen de joden, de mensen onder de wet. De wereld wordt beschuldigt, de joden des te meer omdat die juist onder de wet waren terwijl ze dachten dat ze met hun wet beter waren dan de wereld.
En waar geen wet is, is ook geen overtreding. Er is dan wel zonde, maar geen overtreding.
Het gaat mij er vooral om dat de mond van de gehele wereld, van Joden en van Grieken, gestopt moet worden. Dat duit op een ervaren van het zondig zijn. Niet zozeer als verloste mens die de zonde ervaart, maar als niet-wedergeborene die met de gehele wereld voor God verdoemelijk is.
De mond van de heiden was al gestopt. Het was hier expliciet tegen de Jood. Nogmaals, de kwalificering van Paulus is iets anders dan de ervaring. Daar gaat het hier helemaal niet om.
Natuurlijk is iedereen zondig, alleen door te stellen dat je je zonden moet kennen voordat je tot Christus mag gaan is mi een onbijbelse voorwaarde die in bepaalde kringen vooral mensen afhoudt om tot Christus te komen. Want in de werkelijkheid gaat het in onze kringen vooral om mensen die zich niet zondig genoeg voelen, en daarom niet durven te komen.
Als Paul Washer voor publiek mag spreken die vooral het welvaartsevangelie aanhangen, dan kan mij niet genoeg zondekennis gepreekt worden. Alleen hier op dit forum waar het altijd over de zonden en zondekennis vraag ik me af wat het nut is om het weer over de noodzaak van zondenkennis te hebben. Want wees nu eerlijk, wie behalve de farizeeër zal menen zonder zonde te zijn..? Dan gaat het mij te ver om daar allerlei bevindelijke rangen in aan te brengen, dan wordt het alleen maar vager. Die kunnen feitelijk alleen maar in de weg staan, want dan vraag ik met Grace; wanneer heb ik genoeg zondekennis? Dan is mijn antwoord; geen flauw idee, je moet niet op zondekennis wachten, je moet geloven dat Jezus je jou zalig wil maken.
Over Rom 3:19 (ik schreef per abuis 2:19) zit je toch echt mis.. Eerst wordt iedereen aangeklaagd en een leugenaar etc. genoemd, zowel Jood als Griek. Daarna wordt de wet hierbij genoemd als datgene dat deze leugenaars verdoemelijk maakt. De wet spreekt dit
opdat alle mond gestopt zal worden en iedereen verdoemelijk zal zijn. Moet de wet dit dan enkel tot de Joden spreken om zo der Grieken mond te stoppen? Lijkt me stug. De wet moest ook tot de Grieken gebracht worden opdat ook hun mond gestopt zou worden. Als je verder leest in Rom 3 dan zie je dat de openbaring van Gods rechtvaardigheid het getuigenis heeft van de wet en de profeten (3:21). Het evangelie komt dus mét de wet, en door de wet is de kennis van zonde (3:20).
Je maakt verder de stap naar de huidige situatie in de gereformeerde gezindte. Het lijkt me nu alsof je met een bepaalde gedachte daarover hebt gediscussieerd. Dat vind ik jammer, want dan gaat het zo snel niet meer over het onderwerp zelf maar over een bepaalde achterliggende agenda die sturend is voor het argumenteren en die de discussie vertroebelt.
Dus misschien zijn we het qua algemene inhoud redelijk eens.
Ik ben het met je eens dat de hoeveelheid zondekennis in principe niet uit maakt. Volgens mij zijn velen hier het daarover eens. Maar als het punt is dat we
als zondaar tot de Heere Jezus hebben te komen, kunnen we het dan niet eens zijn?