Welke dag stierf Jezus?

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Zonderling »

Ja, maar ik ben absoluut niet overtuigd van het feit dat er twee sabbatten zouden liggen tussen de kruisiging en de opstanding.
Dan zou Christus feitelijk ten 4e dage zijn opgestaan (er moet naar gewoon gebruik inclusief geteld worden, dus vanaf de dag van de kruisiging).
Naast andere bezwaren die ik tegen deze rekening heb.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Zonderling schreef:Er staat op diverse plaatsen: één van de sabbattoon = eerste dag van de sabbatten = eerste dag van de week.
Uit dat meervoud kun je helemaal niets halen over het aantal sabbatten, het meervoud is onderdeel van het taaleigen (een hebraïsme).
Net zoals in het Oude Testament geldt: één van de maanden = eerste dag van de maand.
(Eén wordt in het Hebreeuws vaak gebruikt als rangtelwoord: eerste.)
Ik zou graag een voorbeeld zien van waar in het NT (grieks) ''de eerste dag van de maand'' voorkomt.
de enige keer is dat volgens mij in Colossenzen 2:16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een
feestdag, NIEUWE MAAN of sabbat …
Net zoals in het OT, inderdaad, ''nieuwe maan''.
Komt ''eerste der sabbatten'' in het NT niet telkens voor, wanneer het een en ander zich afspeelt binnen de 7 weken van het Wekenfeest?
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Zonderling schreef:Ja, maar ik ben absoluut niet overtuigd van het feit dat er twee sabbatten zouden liggen tussen de kruisiging en de opstanding.
Wijst de opmerking van de overpriesters en de oudsten in Matth. 26:5 niet in die richting: "Niet in het feest" ?
"Niet in het feest" in plaats van "Niet op sabbat". Er was een feestdag EN een sabbath .
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Zonderling »

Hansie schreef:
Zonderling schreef:Er staat op diverse plaatsen: één van de sabbattoon = eerste dag van de sabbatten = eerste dag van de week.
Uit dat meervoud kun je helemaal niets halen over het aantal sabbatten, het meervoud is onderdeel van het taaleigen (een hebraïsme).
Net zoals in het Oude Testament geldt: één van de maanden = eerste dag van de maand.
(Eén wordt in het Hebreeuws vaak gebruikt als rangtelwoord: eerste.)
Ik zou graag een voorbeeld zien van waar in het NT (grieks) ''de eerste dag van de maand'' voorkomt.
de enige keer is dat volgens mij in Colossenzen 2:16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een
feestdag, NIEUWE MAAN of sabbat …
Net zoals in het OT, inderdaad, ''nieuwe maan''.
Ik bedoelde wel het Grieks, maar het Oude Testament, namelijk de Septuaginta. Maar ik heb de plaats(en) niet paraat.
Komt ''eerste der sabbatten'' in het NT niet telkens voor, wanneer het een en ander zich afspeelt binnen de 7 weken van het Wekenfeest?
Eerste der sabbatten betekent - nogmaals - gewoon eerste dag van de week.
Het komt ook voor in Handelingen 20:7 en 1 Korinthe 16:2.
Ook DAAR staat in het Grieks meervoud (sabbattoon).
In 1 Korinthe 16:2 gaat het heel duidelijk om iedere eerste dag van de week ongeacht welke.
Het meervoud is onderdeel van het taaleigen. De meervoudsVORM heeft geen specifieke meervoudsBETEKENIS.
Verder meen ik maar gewoon naar de woordenboeken te verwijzen.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Zonderling schreef:
Hansie schreef:
Zonderling schreef:Er staat op diverse plaatsen: één van de sabbattoon = eerste dag van de sabbatten = eerste dag van de week.
Uit dat meervoud kun je helemaal niets halen over het aantal sabbatten, het meervoud is onderdeel van het taaleigen (een hebraïsme).
Net zoals in het Oude Testament geldt: één van de maanden = eerste dag van de maand.
(Eén wordt in het Hebreeuws vaak gebruikt als rangtelwoord: eerste.)
Ik zou graag een voorbeeld zien van waar in het NT (grieks) ''de eerste dag van de maand'' voorkomt.
de enige keer is dat volgens mij in Colossenzen 2:16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een
feestdag, NIEUWE MAAN of sabbat …
Net zoals in het OT, inderdaad, ''nieuwe maan''.
Ik bedoelde wel het Grieks, maar het Oude Testament, namelijk de Septuaginta. Maar ik heb de plaats(en) niet paraat.
Komt ''eerste der sabbatten'' in het NT niet telkens voor, wanneer het een en ander zich afspeelt binnen de 7 weken van het Wekenfeest?
Eerste der sabbatten betekent - nogmaals - gewoon eerste dag van de week.
Het komt ook voor in Handelingen 20:7 en 1 Korinthe 16:2.
Ook DAAR staat in het Grieks meervoud (sabbattoon).
In 1 Korinthe 16:2 gaat het heel duidelijk om iedere eerste dag van de week ongeacht welke.
Het meervoud is onderdeel van het taaleigen. De meervoudsVORM heeft geen specifieke meervoudsBETEKENIS.
Verder meen ik maar gewoon naar de woordenboeken te verwijzen.
Neem nog even het hele schriftgedeelte door, alsjeblieft.
1. Handelingen 20:6 Het feest van de gezuurde broden, gevolgd door Pinksteren (vers 16)
2. 1 Korinthe 16:8 TOT PINKSTEREN zal Paulus wegblijven, welke is het einde van het WEKENFEEST!
Als alle leden dan 7 weken lang geld apart hebben gelegd, naar vermogen, hoeft dat niet meer ingezameld te worden, als de apostel met Pinksteren pas weer terug is.
3. Dit loopt geheel synchroon met Deut 6:10 , waar wederom als deel van het WEKENFEEST word verzocht vrijwillig te geven naar de mate vande gaven !!!
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Hansie schreef:
Zonderling schreef:Ja, maar ik ben absoluut niet overtuigd van het feit dat er twee sabbatten zouden liggen tussen de kruisiging en de opstanding.
Wijst de opmerking van de overpriesters en de oudsten in Matth. 26:5 niet in die richting: "Niet in het feest" ?
"Niet in het feest" in plaats van "Niet op sabbat". Er was een feestdag EN een sabbath .
Misschien iets meer overtuigd? ;-)
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

http://www.hebrew4christians.com/Script ... esach.html

Kruisiging 14 Nisan
Opstanding 17 Nisan
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Zonderling »

Hansie schreef:
Hansie schreef:
Zonderling schreef:Ja, maar ik ben absoluut niet overtuigd van het feit dat er twee sabbatten zouden liggen tussen de kruisiging en de opstanding.
Wijst de opmerking van de overpriesters en de oudsten in Matth. 26:5 niet in die richting: "Niet in het feest" ?
"Niet in het feest" in plaats van "Niet op sabbat". Er was een feestdag EN een sabbath .
Misschien iets meer overtuigd? ;-)
Nee
utrech
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 nov 2010, 13:09

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door utrech »

vraag: wat betekent nu 3 dagen en 3 nachten. is dat 72 uur of kan 36 ook? t zijn in ieder geval geen 3 nachten.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

utrech schreef:vraag: wat betekent nu 3 dagen en 3 nachten. is dat 72 uur of kan 36 ook? t zijn in ieder geval geen 3 nachten.
Ik ben ervan overtuigd, dat Jezus op 14 Nisan is gekruisigd, en op 17 Nisan is opgestaan.
Zeker is Hij op 17 Nisan opgestaan, want 17 Nisan is het Feest der eerstelingen, dus geheel volgens de Schrift vervulde Hij ook in deze het Woord, dat was vlees geworden.
En gehoorzaam heeft Hij onze straf ondergaan, als een Lam dat ter slachting wordt geleid.
In het jaar 30, want in 70 werd Jeruzalem verwoest, en de bijbelse 40 jaar komt hier overeen met de 40 jaar in de woestijn etc.
Bovendien gaat Jezus als ''Hogepriester'' pas op zijn 30 ste zijn werk doen op aarde, waarvan ter inleiding Hij gedoopt werd. Ook geheel volgens de Joodse wet, welke Hij vervulde.

Utrech, van 14-17 Nisan kom ik op 3 dagen en 3 nachten.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Zonderling schreef:Ja, maar ik ben absoluut niet overtuigd van het feit dat er twee sabbatten zouden liggen tussen de kruisiging en de opstanding.
Dan zou Christus feitelijk ten 4e dage zijn opgestaan (er moet naar gewoon gebruik inclusief geteld worden, dus vanaf de dag van de kruisiging).
.
Dan zouden joodse jongetjes na een week besneden worden ipv op de achtste dag.:-)
Hoe dan ook, de 'ontjoodsing' door de kerk van weleer heeft zijn werk goed gedaan, we hebben geen flauw benul meer van de betekenis van God's kalender en de ware betekenis van hoe Zijn Woord vlees geworden is.Voor een gezindte die het OT zo belangrijk vindt, lijken we slecht op de hoogte van hoogtijdagen en andere verordeningen uit Leviticus, Deuteronomium enz, welke allemaal zinnebeelden waren van waar het OT naar toe wijst: Jezus Christus!
Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Aad »

Zonderling schreef:Aad,

Ik heb nog eens naar je artikel gekeken en naast wat ik al eerder schreef, valt mij onder meer op:

* De term 'op het feest' gebruik je als argument tégen een kruisiging op 14 Nisan, omdat dit niet OP het paasfeest zou zijn. Echter 14 Nisan kan wel degelijk al 'het feest' genoemd worden. Deze dag stond geheel in het teken van het pesach en op de avond ná de 14e vindt de pesachmaaltijd plaats. Je vergist je wanneer je per se alleen 15 Nisan wilt identificeren met het paasfeest en 14 Nisan daarvan uitsluit.

(N.B. strikt genomen is 15 Nisan niet de 1e pesachdag, maar de 1e dag van de ongezuurde broden. Pesach valt volgens de wetten van Mozes niet op 7 dagen, maar hoort nadrukkelijk bij het slachten van de paaslammeren, 14 Nisan dus, en de daaropvolgende Pesachviering. Wanneer Christus dus op Pesach gestorven is, klopt dat met de kruisiging op 14 Nisan.)

* Verder las ik nog dat je 15 Nisan ook de dag van de eerstelingen noemt. Dat is onjuist. De dag van de eerstelingen was (en is nog steeds) 16 Nisan, de dag ná de paassabbat. Deze 16 Nisan vormt ook dag nummer 1 in de 50 dagen telling tot pinksteren, dat precies 7 weken na 16 Nisan gevierd wordt. Ook dit stemt overeen met het feit dat we van de opstandingsdag tot pinksteren precies 7 weken hebben (16 Nisan = dag 1; Pinksteren = dag 50). En het stemt ook overeen met de joodse kalender. Wie de opstandingsdag op 17 Nisan plaatst heeft hier een probleem, want hij komt een dag tekort tot Pinksteren.

* Je gaat al te gemakkelijk voorbij aan het argument dat het onmogelijk is dat de kruisiging plaats zou vinden op de paassabbat (wat volgens jou gebeurd is wanneer de kruisiging plaatsvond op 15 Nisan). Wanneer je de Evangeliën leest, dan is toch duidelijk dat de farizeeën aan de sabbatsinstellingen zeer veel deden. Het is al te gemakkelijk om hun godsdienst als verdorven af te schilderen en te menen dat zij zich aan dit sabbatsgebod niet gehouden hebben.

M.vr.gr.
Z.
Dank voor je reactie.

1. Joods pasen is deze ene speciale dag: de 15de Nissan. Nissan 15 is de dag van Gods oordeel middels de doodsengel, over de eerstGEBORENEN van Egypte. Lees Ex. 12 en mijn artikel goed.
Jezus als eerstgeborene van de schepping, Coll. 1:15, heeft juist dit oordeel, buiten de wet van Mozes om, gedragen en zo voor heel de mensheid vrijheid van het oordeel van God gebracht. Daarom moest Hij ook aan de heidenen overgeleverd worden, en door de joden 'uit het huis gezet' worden, verbannen uit de synagoge, buiten het verbond en de wet geplaatst worden.

Ex.12:13 En het bloed zal u dienen als een teken aan de huizen, waar gij zijt, en wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij. Aldus zal er geen verdervende plaag onder u zijn, wanneer Ik het land Egypte sla.
14 En deze dag zal u een gedenkdag zijn,

2. 'Een dag van eerstelingen', zoals jij zegt dat ik schrijf, komt in mijn artikel niet voor. Wel zeg ik dat Jezus de eersteling van de gestorvenen is, die is opgestaan. En dat op de zondag na het paasfeest, op het feest van de eerstelingen.1Cor.15:20

3. Joh.2:24 "maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende".

Denk je nou werkelijk dat de gezagsdragers van die tijd, als het om hun hachje ging, toch fatsoenlijk, integer en wetsgetrouw bleven?
Neen, het was toen hetzelfde als nu. Matteus schrijft hier ook (exemplarisch) over: de leiders waren corrupt, en maakten de maat van hun voorouders vol. Zij regelden proces en kruisiging op die 15de Nissan, de feestdag. Zij wilden hem met list en bedrog laten verdwijnen en dat is hen gelukt met behulp van de heidenen.

groet
Aad
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Aad schreef:
Zonderling schreef:Aad,

Ik heb nog eens naar je artikel gekeken en naast wat ik al eerder schreef, valt mij onder meer op:

* De term 'op het feest' gebruik je als argument tégen een kruisiging op 14 Nisan, omdat dit niet OP het paasfeest zou zijn. Echter 14 Nisan kan wel degelijk al 'het feest' genoemd worden. Deze dag stond geheel in het teken van het pesach en op de avond ná de 14e vindt de pesachmaaltijd plaats. Je vergist je wanneer je per se alleen 15 Nisan wilt identificeren met het paasfeest en 14 Nisan daarvan uitsluit.

(N.B. strikt genomen is 15 Nisan niet de 1e pesachdag, maar de 1e dag van de ongezuurde broden. Pesach valt volgens de wetten van Mozes niet op 7 dagen, maar hoort nadrukkelijk bij het slachten van de paaslammeren, 14 Nisan dus, en de daaropvolgende Pesachviering. Wanneer Christus dus op Pesach gestorven is, klopt dat met de kruisiging op 14 Nisan.)

* Verder las ik nog dat je 15 Nisan ook de dag van de eerstelingen noemt. Dat is onjuist. De dag van de eerstelingen was (en is nog steeds) 16 Nisan, de dag ná de paassabbat. Deze 16 Nisan vormt ook dag nummer 1 in de 50 dagen telling tot pinksteren, dat precies 7 weken na 16 Nisan gevierd wordt. Ook dit stemt overeen met het feit dat we van de opstandingsdag tot pinksteren precies 7 weken hebben (16 Nisan = dag 1; Pinksteren = dag 50). En het stemt ook overeen met de joodse kalender. Wie de opstandingsdag op 17 Nisan plaatst heeft hier een probleem, want hij komt een dag tekort tot Pinksteren.

* Je gaat al te gemakkelijk voorbij aan het argument dat het onmogelijk is dat de kruisiging plaats zou vinden op de paassabbat (wat volgens jou gebeurd is wanneer de kruisiging plaatsvond op 15 Nisan). Wanneer je de Evangeliën leest, dan is toch duidelijk dat de farizeeën aan de sabbatsinstellingen zeer veel deden. Het is al te gemakkelijk om hun godsdienst als verdorven af te schilderen en te menen dat zij zich aan dit sabbatsgebod niet gehouden hebben.

M.vr.gr.
Z.
Dank voor je reactie.

1. Joods pasen is deze ene speciale dag: de 15de Nissan. Nissan 15 is de dag van Gods oordeel middels de doodsengel, over de eerstGEBORENEN van Egypte. Lees Ex. 12 en mijn artikel goed.
Jezus als eerstgeborene van de schepping, Coll. 1:15, heeft juist dit oordeel, buiten de wet van Mozes om, gedragen en zo voor heel de mensheid vrijheid van het oordeel van God gebracht. Daarom moest Hij ook aan de heidenen overgeleverd worden, en door de joden 'uit het huis gezet' worden, verbannen uit de synagoge, buiten het verbond en de wet geplaatst worden.

Ex.12:13 En het bloed zal u dienen als een teken aan de huizen, waar gij zijt, en wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij. Aldus zal er geen verdervende plaag onder u zijn, wanneer Ik het land Egypte sla.
14 En deze dag zal u een gedenkdag zijn,

2. 'Een dag van eerstelingen', zoals jij zegt dat ik schrijf, komt in mijn artikel niet voor. Wel zeg ik dat Jezus de eersteling van de gestorvenen is, die is opgestaan. En dat op de zondag na het paasfeest, op het feest van de eerstelingen.1Cor.15:20

3. Joh.2:24 "maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende".

Denk je nou werkelijk dat de gezagsdragers van die tijd, als het om hun hachje ging, toch fatsoenlijk, integer en wetsgetrouw bleven?
Neen, het was toen hetzelfde als nu. Matteus schrijft hier ook (exemplarisch) over: de leiders waren corrupt, en maakten de maat van hun voorouders vol. Zij regelden proces en kruisiging op die 15de Nissan, de feestdag. Zij wilden hem met list en bedrog laten verdwijnen en dat is hen gelukt met behulp van de heidenen.

groet
Aad
En Matth 26:5 dan?
Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Aad »

Hansie: En Matth 26:5 dan?
Over Mt.26:5: niet op het feest.

Dit is het interessante; als je die uitspraak bij Marcus ziet, dan staat die op zichzelf, maar bij Matteus is de context interessant en van belang. Hier ben ik in mijn artikel op in gegaan:

1. Benedictus wijst erop dat de joodse gezagsdragers zeggen: ‘niet op het feest’, (Mc.14:1). In de beschrijving van Matteus is de context van deze uitspraak van de gezagsdragers de volgende:

“Toen Jezus deze laatste rede had uitgesproken, zei hij tegen zijn leerlingen:
‘Over twee dagen is het, zoals jullie weten, Pesach. Dan wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te worden.’ Ondertussen kwamen de hogepriesters en de oudsten van het volk bijeen in het paleis van de hogepriester, Kajafas. Daar beraamden ze het plan om Jezus door middel van een list gevangen te nemen en hem te doden.‘Maar niet op het feest, ‘zeiden ze, ‘want dan komt het volk in opstand.’” Mt.26:1-5.

Jezus verklaart hier zelf dat hij op het paasfeest uitgeleverd zal worden en gekruisigd. Ondertussen zeggen de gezagsdragers hoe zij dit willen zien gebeuren: niet op het feest. Zij vinden dat niet opportuun, het geeft teveel beroering onder het volk. De uitspraak van Jezus dat Hij op het paasfeest zal sterven wordt hier door Matteus doelbewust lijnrecht tegenover de uitspraak van de gezagsdragers geplaatst (niet op het feest). Jezus' woorden zullen echter vervuld worden, ondanks en in tegenstelling tot de boze plannen van de joodse leiders. Matteus laat Jezus nadrukkelijk zeggen dat hij op het paasfeest zal sterven.
De weergave van Matteus is interessant omdat hij die twee uitspraken ('op het feest', en 'niet op het feest') tegenover elkaar plaatst. Als Jezus zegt: over 2 dagen is het Pesach, dan bedoelt hij niet de 14de Nissan, maar de feestdag zelf, de 15de Nissan. Check de bronnen, vraag het de joden: joods paasfeest is Nissan 15, geen twijfel mogelijk.

De vraag kwam dan ook bij mij boven: wat voor dag is dat paasfeest, Nissan 15, dan eigelijk?
Lees Ex.12.
Het is een angstaanjagende dag, de dag des oordeels, de dag van het oordeel over de eerstgeborenen van 'Egypte' (van mens en vee, de mensheid). En op die dag stierf Jezus, de Eerstgeborene van de schepping, onder Gods oordeel, om het weg te dragen, plaatsvervangend, voor alle mensen. Daarvoor diende hij 'uit huis gezet' te worden, het huis waarvan de deurposten/dorpel gesmeerd waren met bloed van het paaslam: die beschutting had hij niet meer, hij was overgeleverd aan de heidenen, gebracht onder het oordeel van God.

groet
Aad
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Zonderling »

Zonderling schreef:* De term 'op het feest' gebruik je als argument tégen een kruisiging op 14 Nisan, omdat dit niet OP het paasfeest zou zijn. Echter 14 Nisan kan wel degelijk al 'het feest' genoemd worden. Deze dag stond geheel in het teken van het pesach en op de avond ná de 14e vindt de pesachmaaltijd plaats. Je vergist je wanneer je per se alleen 15 Nisan wilt identificeren met het paasfeest en 14 Nisan daarvan uitsluit.

(N.B. strikt genomen is 15 Nisan niet de 1e pesachdag, maar de 1e dag van de ongezuurde broden. Pesach valt volgens de wetten van Mozes niet op 7 dagen, maar hoort nadrukkelijk bij het slachten van de paaslammeren, 14 Nisan dus, en de daaropvolgende Pesachviering. Wanneer Christus dus op Pesach gestorven is, klopt dat met de kruisiging op 14 Nisan.)
Aad schreef:1. Joods pasen is deze ene speciale dag: de 15de Nissan.
Dat is niet juist. Lees alleen maar Numeri 28:16-17:
16 En in de eerste maand, op den veertienden dag der maand, is het pascha den HEERE.
17 En op den vijftienden dag derzelver maand is het feest; zeven dagen zullen ongezuurde broden gegeten worden.
14 Nisan moet je dus identificeren met het pascha, terwijl vanaf 15 Nisan het feest van de ongezuurde broden volgde.
Natuurlijk hebben beide heel veel met elkaar maken, maar wel degelijk mogen we 14 Nisan reeds de dag van het pascha noemen (zoals in deze tekst in Numeri immers ook gebeurt!).
Ex.12:13 En het bloed zal u dienen als een teken aan de huizen, waar gij zijt, en wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij. Aldus zal er geen verdervende plaag onder u zijn, wanneer Ik het land Egypte sla.
14 En deze dag zal u een gedenkdag zijn,
Vanaf vers 6 is gesproken over de veertiende dag van de maand. DEZE DAG in vers 14 kan dus heel goed reeds slaan op de 14e dag, echter - dat erken ik - inclusief de avond die daarop volgt.
N.B. Pas in vers 15 en vers 16 wordt gesproken over 15 Nisan.

Er is dus niets ongerijmds in dat Christus inderdaad stierf op het feest van Pesach, namelijk op 14 Nisan. Het feest van Pesach en het feest van de ongezuurde broden overlappen elkaar op de avond na 14 Nisan, maar we moeten er wel onderscheid tussen maken!
Aad schreef:2. 'Een dag van eerstelingen', zoals jij zegt dat ik schrijf, komt in mijn artikel niet voor. Wel zeg ik dat Jezus de eersteling van de gestorvenen is, die is opgestaan. En dat op de zondag na het paasfeest, op het feest van de eerstelingen.1Cor.15:20
je artikel schreef:“de eerste dag van de week”, 20:1
Het is “de eerste dag van de week”, zondag, waarop de opstanding van Jezus, als eerste van de gestorvenen (1Cor.15:20) plaatsvindt. Dit is de dag waarop de eerste oogst (de ‘eerstelingen’) voor God gebracht wordt in de tempel.
Inderdaad moet ik mij corrigeren. In deze passage stel je de opstandingsdag gelijk aan de dag van de eerstelingen. Dat doe ik ook, echter het verschil is dat dit bij mij 16 Nisan is en bij jou 17 Nisan. Volgens de joodse kalender is de dag van de eerstelingen 16 Nisan!
Zonderling schreef:* Je gaat al te gemakkelijk voorbij aan het argument dat het onmogelijk is dat de kruisiging plaats zou vinden op de paassabbat (wat volgens jou gebeurd is wanneer de kruisiging plaatsvond op 15 Nisan). Wanneer je de Evangeliën leest, dan is toch duidelijk dat de farizeeën aan de sabbatsinstellingen zeer veel deden. Het is al te gemakkelijk om hun godsdienst als verdorven af te schilderen en te menen dat zij zich aan dit sabbatsgebod niet gehouden hebben.
Aad schreef:3. Joh.2:24 "maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende".

Denk je nou werkelijk dat de gezagsdragers van die tijd, als het om hun hachje ging, toch fatsoenlijk, integer en wetsgetrouw bleven?
Neen, het was toen hetzelfde als nu. Matteus schrijft hier ook (exemplarisch) over: de leiders waren corrupt, en maakten de maat van hun voorouders vol. Zij regelden proces en kruisiging op die 15de Nissan, de feestdag. Zij wilden hem met list en bedrog laten verdwijnen en dat is hen gelukt met behulp van de heidenen.
Alles in de Evangeliën - en ook in de geschiedenis van de kruisiging - pleit tegen de opvatting dat de leiders van die tijd de joodse sabbat of feestdagen niet zouden houden. Het maakt deze theorie ongeloofwaardig. Ik vind dat je daar wel heel erg gemakkelijk overheen stapt met een zeer algemeen argument, omdat specifiek bewijs voor je stelling ontbreekt.

Bovendien spreekt Johannes erover dat het de voorbereiding van het pascha was. Dat duidt toch op de diverse voorbereidingen die plaatsvonden op 14 Nisan, zoals het paaslam laten slachten en alle zuurdesem uit de huizen wegnemen, waarbij de huizen nauwgezet doorzocht worden (ik meen zelfs gereinigd worden). Vóór de avond moest dat alles gereed zijn. Hoe zou men een feestdag gelijkstellen met een dag van voorbereiding? Wanneer er alleen gestaan had 'voorbereiding voor de sabbat', dan zou deze opvatting nog te verdedigen zijn, maar nu staat er duidelijk 'voorbereiding van pascha'. Ook staat er: 'opdat zij het pascha eten zouden'. Nu, waarom moeilijke uitleggingen zoeken, wanneer we het ook eenvoudig kunnen verstaan, namelijk dat dit van de pesachmaaltijd gezegd is.

Ik houd het er ook voor dat je de gebeurtenissen toch echt één dag eerder moet plaatsen op de joodse kalender:
- Christus gestorven op de dag dat de paaslammeren geslacht werden, 14 Nisan,
- Christus gerust in het graf op de feestdag die op het Pesach volgde, 15 Nisan,
- Christus gerust op de weeksabbat,
- Christus opgestaan op de dag van de eerstelingen, 16 Nisan,
- Christus opgestaan op de dag dat voor het eerst geoogst mocht worden, 16 Nisan.

Ik noem hier de typologische elementen, maar historisch op grond van de Evangeliën is het hier ook voor te houden, ik noemde al twee argumenten vanuit het Johannesevangelie.

[N.B. deze posting heb ik nog iets nabewerkt, laatste wijziging 20.33 uur.]
Plaats reactie