Welke dag stierf Jezus?

Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Aad »

Beste mensen,

Ik ben op dit moment een boek aan het lezen van J.P. Meier, A marginal Jew, 1991. Dit n.a.v. van het boek van Paus Benedictus XVI Jezus van Nazareth, deel 2.

Daar wordt o.a. het 'probleem' van de chronologie van het leven van Jezus besproken, met name de datum van het laatste avondmaal.

Daar heb ik als reactie een artikel over geschreven:
http://www.ajdebruijn.nl/web/index.php?itemid=52

Het is teveel om hier te plakken, maar mijn samenvatting/conclusie is de volgende:

Stierf Jezus op dezelfde dag/tijd als de dag waarop het joodse paaslam geslacht werd, de 14de Nissan, of stief Hij op de paasfeestdag zelf, de 15de Nissan?
De synoptische evangelisten maken volkomen duidelijk dat Jezus stierf op de feestdag zelf. Deze dag was oorspronkelijk een huiveringwekkende dag van oordeel over de eerstgeborenen van Egypte. Jezus, als eerstgeborene van de mensheid, stierf plaatsvervangend op deze speciale dag.
Johannes noemt nergens de slachting van paaslammeren, hij beschrijft geen joods paasmaal en geen eucharistische instellingswoorden. Wel gaat alles in zijn evangelie naar Jeruzalem en naar pasen toe. En het wordt ook pasen in zijn verhaal: op de dag en het tijdstip van de joodse paasmaaltijd verklaart Jezus, als hogepriester van het nieuwe verbond, de betekenis van dit paasmaal zoals het door zijn Woord vervuld wordt in het nieuwe verbond (hoofdstuk 15,16,17). Het joodse paasmaal is bij Johannes letterlijk vervangen door het Woord van het nieuwe verbond.
Op die joodse feestdag wordt het paaslam van het nieuwe verbond (voor)bereidt. Johannes houdt zijn spel met dubbele betekenissen tot het einde toe vol. Het pasen van de joden is de (voor)bereidingsdag van het Pasen van God en van het nieuwe verbond voor alle mensen (19:14).
Ik denk dat Johannes het eens was met de synoptici dat Jezus stierf op het paasfeest, de 15de Nissan.


Wat vinden jullie?

groet
Aad
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Aad schreef:Beste mensen,

Ik ben op dit moment een boek aan het lezen van J.P. Meier, A marginal Jew, 1991. Dit n.a.v. van het boek van Paus Benedictus XVI Jezus van Nazareth, deel 2.

Daar wordt o.a. het 'probleem' van de chronologie van het leven van Jezus besproken, met name de datum van het laatste avondmaal.

Daar heb ik als reactie een artikel over geschreven:
http://www.ajdebruijn.nl/web/index.php?itemid=52

Het is teveel om hier te plakken, maar mijn samenvatting/conclusie is de volgende:

Stierf Jezus op dezelfde dag/tijd als de dag waarop het joodse paaslam geslacht werd, de 14de Nissan, of stief Hij op de paasfeestdag zelf, de 15de Nissan?
De synoptische evangelisten maken volkomen duidelijk dat Jezus stierf op de feestdag zelf. Deze dag was oorspronkelijk een huiveringwekkende dag van oordeel over de eerstgeborenen van Egypte. Jezus, als eerstgeborene van de mensheid, stierf plaatsvervangend op deze speciale dag.
Johannes noemt nergens de slachting van paaslammeren, hij beschrijft geen joods paasmaal en geen eucharistische instellingswoorden. Wel gaat alles in zijn evangelie naar Jeruzalem en naar pasen toe. En het wordt ook pasen in zijn verhaal: op de dag en het tijdstip van de joodse paasmaaltijd verklaart Jezus, als hogepriester van het nieuwe verbond, de betekenis van dit paasmaal zoals het door zijn Woord vervuld wordt in het nieuwe verbond (hoofdstuk 15,16,17). Het joodse paasmaal is bij Johannes letterlijk vervangen door het Woord van het nieuwe verbond.
Op die joodse feestdag wordt het paaslam van het nieuwe verbond (voor)bereidt. Johannes houdt zijn spel met dubbele betekenissen tot het einde toe vol. Het pasen van de joden is de (voor)bereidingsdag van het Pasen van God en van het nieuwe verbond voor alle mensen (19:14).
Ik denk dat Johannes het eens was met de synoptici dat Jezus stierf op het paasfeest, de 15de Nissan.


Wat vinden jullie?

groet
Aad
Jezus IS het Lam, en zal gestorven zijn op het moment , waar alle ceremoniele feesten al sinds de instelling ervan door God, naar toe wezen.
Het enige teken dat de joden kregen als bewijs dat Hij de Messias is, was het feit dat hij 3 dagen en 3 nachten begraven zou zijn, net als Jonah.
Er waren 2 sabbatten die week!(Het voorbereidingsfeest en de gewone sabbath)
Gebruikersavatar
Bastiano
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2011, 12:34

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Bastiano »

Lees de kanttekeningen bij Johannes 19:14:

Namelijk volgens der Joden gebruik; want anders was het, naar de instelling Gods, dezelfde dag, op welken het paaslam geslacht en gegeten moest worden, gelijk ook Christus en Zijne apostelen gedaan hebben. Zie de aantekeningen Matth. 26:20.

En bij Mattheus 26:20:

Christus heeft dan het pascha gegeten ter rechter tijd, op den avond van den veertienden dag, gelijk God bevolen had, Exod. 12:6,18; Lev. 23:5. Doch de Joden hebben hetzelve toen ter tijd eerst gegeten des anderen daags des avonds, gelijk blijkt uit de gehele geschiedenis en inzonderheid Joh. 18:28. Hetwelk geschiedde uit een oud gebruik, waardoor zij, als de veertiende dag viel op den dag voor den sabbat, denzelven verzetten op den volgenden sabbat, opdat zij niet genoodzaakt zouden zijn twee dagen aan elkander van hun werk te rusten. Zo is dan Christus, het ware pascha, op den rechten dag van God geordonneerd voor onze zonden opgeofferd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door rekcor »

Aad schreef:Wat vinden jullie?
Kun je misschien in kort bestek uitleggen wat er op het spel staat? Ik kan de gedachte 'so what' namelijk niet onderdrukken, maar dat komt vast door mijn beperkte kennis :).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Afgewezen »

Hoewel het onderwerp een boek als uitgangspunt heeft, past het misschien beter in een andere rubriek.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Oude-Waarheid »

Waarom deze vraag eigenlijk?
De hoofdzaak is toch dat Hij gestorven is en ten derde dagen opgestaan is.
En nu zit aan Vaders rechterhand ons ten goede!! Zijn offer Zijn Vader voorhoudende
voor al degene die Hij gekocht heeft met Zijn Bloed.

Is de vraag dan van zo belang welke dag dit geweest is?
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Bastiano schreef:Lees de kanttekeningen bij Johannes 19:14:

Namelijk volgens der Joden gebruik; want anders was het, naar de instelling Gods, dezelfde dag, op welken het paaslam geslacht en gegeten moest worden, gelijk ook Christus en Zijne apostelen gedaan hebben. Zie de aantekeningen Matth. 26:20.

En bij Mattheus 26:20:

Christus heeft dan het pascha gegeten ter rechter tijd, op den avond van den veertienden dag, gelijk God bevolen had, Exod. 12:6,18; Lev. 23:5. Doch de Joden hebben hetzelve toen ter tijd eerst gegeten des anderen daags des avonds, gelijk blijkt uit de gehele geschiedenis en inzonderheid Joh. 18:28. Hetwelk geschiedde uit een oud gebruik, waardoor zij, als de veertiende dag viel op den dag voor den sabbat, denzelven verzetten op den volgenden sabbat, opdat zij niet genoodzaakt zouden zijn twee dagen aan elkander van hun werk te rusten. .
De joden zouden zelf middels een ''oud gebruik'' een dag verzetten? Daar geloof ik niks van.Licht eens toe, aub.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Tiberius »

Ik kan me deze vraag wel voorstellen: vanuit de schriftkritische gelederen wordt deze kwestie aangegrepen om discrepantie tussen de verschillende evangeliebeschrijvingen aan te tonen.

@Afgewezen: topic is verplaatst.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3981
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Terri »

Soms kan de vervulling van de joodse feesten door God ingesteld, een verdieping geven aan ons geloofsleven.
Dat heeft dan niks te maken met "wijs willen wezen"
Het is toch juist Goddelijk dat wat wij ook verzinnen(of de duivel) God alles gebruikt zodat de "dingen" op z'n plek komen.

Ds.M.M. van Campen heeft er ook een serie preken over gehouden, van harte aan bevolen!
Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Aad »

Dank voor jullie reacties.
So what? en Wat staat er op het spel?

Op zich goede vragen.

Voor het geloof en voor de praktijk van alledag is de vraag volkomen onbelangrijk: volg Jezus in je hart, doen en laten, wees een licht voor de wereld, daar gaat het primair om.

Maar het gaat toch ook om:

- de eenheid en betrouwbaarheid van de Schrift, ondanks historische en redactionele kritiek, (c.q. de synoptici t.o.v. Johannes).
- de blijkbare impact van de zoektocht naar de 'historische Jezus'. Zelfs de Paus raakt hierdoor in de war, wat toch verbazingwekkend is in mijn ogen.
- de vrijheid van het geloof in Jezus omdat Hij verlossing bracht buiten de wet om.

Verder:
Juist Joh. 18:28 vraagt in dit verband om een bepaalde uitleg, zie artikel.

met vriendelijke groet
Aad
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Zonderling »

Aad,

Ik heb mij zeer in het onderwerp verdiept en naar mijn overtuiging is de dag van de kruisiging 14 Nisan geweest volgens de tijdrekening van de joden en de dag van de opstanding 16 Nisan. Misschien kan ik er nog eens wat over opzoeken voor een verdere uitleg, het onderwerp is te complex en mijn tijd nu te beperkt om dit verder uit te werken.

Heel kort:

Christus heeft met zijn discipelen het paaslam een dag eerder gegeten dan de joden, echter Hij heeft dat niet tegen de wet gedaan. Beide tijdrekeningen zijn naar de wet, aangezien het mogelijk is dat de nieuwe maan net wel / net niet op een bepaalde dag gezien kon worden (astronomische berekeningen bevestigen dit). Daarom kon Christus als Heere van alle inzettingen afwijken van de tijdrekening van de joden en het paaslam één dag eerder eten, terwijl hij tevens stierf gelijktijdig met de paaslammeren van de joden (14 Nisan), op de paassabbat in het graf rustte (15 Nisan; dat jaar tevens weeksabbat) en opstond op de dag van de eerstelingen (16 Nisan), de dag dat voor het eerst de vruchten van de nieuwe oogst mochten worden ingezameld.

Z
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Fjodor »

Zonderling schreef:Aad,

Ik heb mij zeer in het onderwerp verdiept en naar mijn overtuiging is de dag van de kruisiging 14 Nisan geweest volgens de tijdrekening van de joden en de dag van de opstanding 16 Nisan. Misschien kan ik er nog eens wat over opzoeken voor een verdere uitleg, het onderwerp is te complex en mijn tijd nu te beperkt om dit verder uit te werken.

Heel kort:

Christus heeft met zijn discipelen het paaslam een dag eerder gegeten dan de joden, echter Hij heeft dat niet tegen de wet gedaan. Beide tijdrekeningen zijn naar de wet, aangezien het mogelijk is dat de nieuwe maan net wel / net niet op een bepaalde dag gezien kon worden (astronomische berekeningen bevestigen dit). Daarom kon Christus als Heere van alle inzettingen afwijken van de tijdrekening van de joden en het paaslam één dag eerder eten, terwijl hij tevens stierf gelijktijdig met de paaslammeren van de joden (14 Nisan), op de paassabbat in het graf rustte (15 Nisan; dat jaar tevens weeksabbat) en opstond op de dag van de eerstelingen (16 Nisan), de dag dat voor het eerst de vruchten van de nieuwe oogst mochten worden ingezameld.

Z
Zonderling, kan het niet zijn dat Jezus 'gewoon' het avondmaal instelde op de avond van 13 Nisan, waardoor zijn eten van het paaslam niet met de Joodse wet verantwoord hoeft te worden, maar een vooruitgrijpen op het herdenken van onze tijd is?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Zonderling »

Fjodor schreef:Zonderling, kan het niet zijn dat Jezus 'gewoon' het avondmaal instelde op de avond van 13 Nisan, waardoor zijn eten van het paaslam niet met de Joodse wet verantwoord hoeft te worden, maar een vooruitgrijpen op het herdenken van onze tijd is?
M.i. niet, omdat Hij ook zelf zegt dat Hij zeer verlangde met zijn discipelen het pascha te eten en ook daadwerkelijk deze maaltijd bereid is. De oude bedeling was nog niet afgesloten, dat gebeurde pas bij Zijn dood en opstanding. Zoals Christus naar de wet besneden is, in de tempel voorgesteld, enzovoort enzovoort, zo heeft Hij ook naar de wet het pascha gevierd vóór Zijn dood.

Maar inderdaad: volgens de rekening van de joden was het de 13e Nisan. Overigens komt het ook nu in de joodse tijdrekening voor dat er een dag verschil is tussen de echte nieuwe maan en de 1e dag van de joodse maand (de echte nieuwe maan valt dan 1 dag eerder, nooit 1 dag later, omdat de joden de eerste dag van de maand nooit zullen vieren wanneer het niet echt nieuwe maan geweest is). Dat is niets nieuws, de eeuwen door bestaat de mogelijkheid van een verschil van één dag.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Hansie »

Zonderling schreef:Aad,

Ik heb mij zeer in het onderwerp verdiept en naar mijn overtuiging is de dag van de kruisiging 14 Nisan geweest volgens de tijdrekening van de joden en de dag van de opstanding 16 Nisan.
De dag van de opstanding is 17 Nisan.
Ik heb me er ook in verdiept.
Gebruikersavatar
Bastiano
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2011, 12:34

Re: Welke dag stierf Jezus?

Bericht door Bastiano »

Zonderling, wat zou dan dat oude gebruik van de Joden zijn waar de kanttekenaren van schrijven?
Want hij vraagt het aan mij, maar ik zou het niet weten.
Plaats reactie