Homoseksualiteit

windorgel

Re: Homoseksualiteit

Berichtdoor windorgel » 10 Jun 2021, 10:18

Charles schreef:Van 4 kinderen slaat men al achterover. Het is ook pittig btw. Valt me idd op hoe in de wereld (collega’s) vragen worden gesteld die wat mij betreft te teer liggen en tegen de etiquette zijn. Of er nog een volgende komt of dat je er een knoop in laat leggen. Meestal ben je te verbijsterd om een goed antwoord te geven.

Of; gaan jullie net zo lang door tot jullie een mongooltje krijgen?

Van vriendinnen hoor ik juist dat ze vanaf een 4e zwangerschap vaker nare reacties krijgen van mensen 'uit eigen kring' dan van mensen daarbuiten ('alweer?', 'ben je er wel blij mee?'). Die laatsten vinden het vaak 'interessant', maar zeggen er verder niets van.

-DIA-

Re: Homoseksualiteit

Berichtdoor -DIA- » 10 Jun 2021, 11:16

Naar mijn bescheiden mening gaan we verschuiven... Het gaat via homoseksualiteit naar het kindertal, wat naar mijn bescheiden inzicht toch een weinig off-topic is.

Maar als we het dan toch over verschuivingen hebben, dan zou ik zomaar even tussendoor kunnen opmerken dat er niet alleen in dit topic verschuivingen plaatsvinden, en ook niet alleen in reformatorische kring.

Ik moet denken aan onze oude buren in het dorp waar ik geboren en getogen ben. Nee, ze waren niet bepaald kerkelijk. Dat was men in het gehele dorp overigens niet. Maar misschien was dit wel het opvallende: Ze hadden geen 10 kinderen, nee, ze hadden er 12 of 13. Sorry dat ik de tel een beetje kwijt ben geraakt, daar zullen wellicht ook de sporen der jaren mede debet aan zijn.

Maar wat ik bedoelde te zeggen, dat gezin was in de ogen van onze mededorpelingen meer normaal dan wij. Door zaken waarop wij hier, naar mijn gevoelen niet nader behoeven in te gaan, bestond het gezin waar ik opgroeide uit een vader en een moeder met 'maar' twee kinderen. Het grote gezin werd zondermeer geaccepteerd door de gehele dorpsgemeenschap, maar ons kleine gezinnetje niet.

Hiermede denken we een punt te hebben dat op zich niet het kindertal een punt van acceptatie dan wel niet-acceptatie is, maar dat dit dieper ligt. Hier ging het over onze, van de mededorpelingen, een afwijkende kerkelijke verbondenheid, waardoor je niet zomaar altijd overal geaccepteerd werd.
Je behoorde min of meer bij een categorie mensen die wel eens ‘dwars’ konden liggen, vooral het feit dat we op zondag geen visite ontvingen. En juist de zondag was in ons dorp de uitgaans- en visite-dag bij uitstek.
.......

Terug naar “Theologie - Bezinning”