Gelezen, gedacht, gehoord...

crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Erg mooi en waardevol! Dank voor het delen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Ik zou er ook wel wat van kunnen zeggen. Dan zou ik de rede even uittypen. Er is inderdaad best wat over te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Een tijdje geleden spraken we op het forum hoe de kinderen van Johannes Post het verzet van hun vader ervaren hebben. Nu een artikel in het RD over de keerzeide van het verzet in de tweede wereldoorlog.

Vergismoorden zijn schaduwzijde van verzet in Tweede Wereldoorlog
https://www.rd.nl/opinie/vergismoorden- ... -1.1666332

Het was en is dus niet allemaal romantiek, zoals we soms een beeld krijgen uit de kinderboeken. De werkelijkheid was en is veel complexer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Een tijdje geleden spraken we op het forum hoe de kinderen van Johannes Post het verzet van hun vader ervaren hebben. Nu een artikel in het RD over de keerzeide van het verzet in de tweede wereldoorlog.

Vergismoorden zijn schaduwzijde van verzet in Tweede Wereldoorlog
https://www.rd.nl/opinie/vergismoorden- ... -1.1666332

Het was en is dus niet allemaal romantiek, zoals we soms een beeld krijgen uit de kinderboeken. De werkelijkheid was en is veel complexer.
Zeker. Er was heel veel grijs in die tijd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Een tijdje geleden spraken we op het forum hoe de kinderen van Johannes Post het verzet van hun vader ervaren hebben. Nu een artikel in het RD over de keerzeide van het verzet in de tweede wereldoorlog.

Vergismoorden zijn schaduwzijde van verzet in Tweede Wereldoorlog
https://www.rd.nl/opinie/vergismoorden- ... -1.1666332

Het was en is dus niet allemaal romantiek, zoals we soms een beeld krijgen uit de kinderboeken. De werkelijkheid was en is veel complexer.
De exceptionele uitbarsting van geweld na september 1944 is inderdaad een bijzonder stuk geschiedenis. In dit hele stuk vind ik ontbreken dat de agitator toch echt de bezetter en hun handlangers waren, of ik moet dat stukje over het hoofd zien. In het verzet wortelt mogelijk de geest van de revolutie, maar daartegenover staat dat je altijd tegen onrecht mag en moet strijden.

Wat mij betreft is het verband wat gelegd wordt tussen een verzetsdaad en de te nemen represaillemaatregelen van de tegenstander, er eentje vanuit de luie stoel. Hierdoor laat je je als onderdrukker op voorhand geselen/chanteren en dat is de plek waar de bezetter het volk precies wilt hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Zeker. Er was heel veel grijs in die tijd.
De vader van de auteur die deze periode als grijs bestempelde in zijn boektitel behoorde zelf bij de top van de landwacht. Zijn perspectief is volgens mij duidelijk gekleurd: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/30/ik ... s-a3998351

Die kleur hoort zeker in het debat aanwezig te zijn, maar is dus niet het hele verhaal.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Zeker. Er was heel veel grijs in die tijd.
De vader van de auteur die deze periode als grijs bestempelde in zijn boektitel behoorde zelf bij de top van de landwacht. Zijn perspectief is volgens mij duidelijk gekleurd: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/30/ik ... s-a3998351

Die kleur hoort zeker in het debat aanwezig te zijn, maar is dus niet het hele verhaal.
Het was een algemene opmerking van mij Herman. Niet persé over dit boek.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Wat mij betreft is het verband wat gelegd wordt tussen een verzetsdaad en de te nemen represaillemaatregelen van de tegenstander, er eentje vanuit de luie stoel. Hierdoor laat je je als onderdrukker op voorhand geselen/chanteren en dat is de plek waar de bezetter het volk precies wilt hebben.
Ik vind het een terechte opmerking, dat je die context wel voor ogen moet houden. Duitsland was de onderdrukker, en wij waren de onderdrukte natie.

Dat laat niet onverlet dat je als onderdrukten ook een morele norm hebt. Als verzet mag je niet alle middelen gebruiken (bijvoorbeeld het vermoorden van onschuldigen), ook al gebruikt de onderdrukker die wel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Eens. Het lastige punt is in dat geval dat je als illegaliteit weinig tot geen rechtsmiddelen hebt om de schuld van iemand vast te stellen en het executeren van vermeende tegenstanders verwordt dan snel een zaak van willekeur.

Maar het kan gewoon niet zo zijn dat het actieve verzet via een indirecte redenering verantwoordelijk wordt gehouden voor Putten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Maar het kan gewoon niet zo zijn dat het actieve verzet via een indirecte redenering verantwoordelijk wordt gehouden voor Putten.
Precies.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

H. D. den Toom schreef:Wij worstelen altijd om God uit handen te blijven, tenzij overwinnende en inwinnende genade ons brengt aan de voeten van de Koning der koningen. Zou er wel een betere plaats zijn?
Bron: RD
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marion »

Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Treffend citaat van een ouderwets hervormde prediker die veel vrucht op zijn prediking zag!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:
Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Treffend citaat van een ouderwets hervormde prediker die veel vrucht op zijn prediking zag!
Prachtig, en zeker in deze dagen actueel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie