GerefGemeente-lid schreef:Zozo, zo rigoureus kende ik dr. Van den Brink nog niet...: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... sonneveld/
Valt je mee he? Beluister anders ook eens deze lezing: https://www.youtube.com/watch?v=Abe6lbmmf4g&t=208s.
GerefGemeente-lid schreef:Zozo, zo rigoureus kende ik dr. Van den Brink nog niet...: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... sonneveld/
parsifal schreef:Ik zie nog steeds John Stott's boek over het kruis als een heel goed en toegankelijk boek over dit onderwerp.
Er zijn wat mensen die met het zien reeds genoeg hebben, en daar rustig hun zaligheid op bouwen. Ze hebben een tekst gehad, en een soort belofte en een toestandje beleefd, een beetje zenuwachtig, en toen waren ze bekeerd. En toen hebben ze zichzelf er maar bijgezet. Maar zitten hier nog zielen die er buiten staan? God zet ze er stuk voor stuk buiten, om ze er op Zijn tijd en wijze eeuwig in te zetten. Rachab die had veel ervaren, kostelijke zaken beleeft, maar is het ons wel eens opgevallen toen ze bij Jozua kwam zei ze: zet mij maar buiten de legerplaats. Dat was een vrouw die met de weldaden Gods een buitenstaander was. Die mensen ontmoet je zoveel niet in onze dagen. En hoe komt dat? Om onszelf maar te handhaven. Dat is de verdoemelijke wortel. En de Heilige Geest gaat die wortel blootleggen.
Ds G. Schipaanboord
Jeremiah schreef:Er zijn wat mensen die met het zien reeds genoeg hebben, en daar rustig hun zaligheid op bouwen. Ze hebben een tekst gehad, en een soort belofte en een toestandje beleefd, een beetje zenuwachtig, en toen waren ze bekeerd. En toen hebben ze zichzelf er maar bijgezet. Maar zitten hier nog zielen die er buiten staan? God zet ze er stuk voor stuk buiten, om ze er op Zijn tijd en wijze eeuwig in te zetten. Rachab die had veel ervaren, kostelijke zaken beleeft, maar is het ons wel eens opgevallen toen ze bij Jozua kwam zei ze: zet mij maar buiten de legerplaats. Dat was een vrouw die met de weldaden Gods een buitenstaander was. Die mensen ontmoet je zoveel niet in onze dagen. En hoe komt dat? Om onszelf maar te handhaven. Dat is de verdoemelijke wortel. En de Heilige Geest gaat die wortel blootleggen.
Ds G. Schipaanboord
-DIA- schreef:Oude taal die ons de mond moest stoppen. Ook ds. Schipaanboord zal weinig begrepen worden. En dan moeten we niet eerst naar een ander kijken maar eerst: Mijn ziel doorziet gij uw lot...
Jeremiah schreef:Er zijn wat mensen die met het zien reeds genoeg hebben, en daar rustig hun zaligheid op bouwen. Ze hebben een tekst gehad, en een soort belofte en een toestandje beleefd, een beetje zenuwachtig, en toen waren ze bekeerd. En toen hebben ze zichzelf er maar bijgezet. Maar zitten hier nog zielen die er buiten staan? God zet ze er stuk voor stuk buiten, om ze er op Zijn tijd en wijze eeuwig in te zetten. Rachab die had veel ervaren, kostelijke zaken beleeft, maar is het ons wel eens opgevallen toen ze bij Jozua kwam zei ze: zet mij maar buiten de legerplaats. Dat was een vrouw die met de weldaden Gods een buitenstaander was. Die mensen ontmoet je zoveel niet in onze dagen. En hoe komt dat? Om onszelf maar te handhaven. Dat is de verdoemelijke wortel. En de Heilige Geest gaat die wortel blootleggen.
Ds G. Schipaanboord
Ds G. Schipaanboord
Hoopvol schreef:Jeremiah schreef:Er zijn wat mensen die met het zien reeds genoeg hebben, en daar rustig hun zaligheid op bouwen. Ze hebben een tekst gehad, en een soort belofte en een toestandje beleefd, een beetje zenuwachtig, en toen waren ze bekeerd. En toen hebben ze zichzelf er maar bijgezet. Maar zitten hier nog zielen die er buiten staan? God zet ze er stuk voor stuk buiten, om ze er op Zijn tijd en wijze eeuwig in te zetten. Rachab die had veel ervaren, kostelijke zaken beleeft, maar is het ons wel eens opgevallen toen ze bij Jozua kwam zei ze: zet mij maar buiten de legerplaats. Dat was een vrouw die met de weldaden Gods een buitenstaander was. Die mensen ontmoet je zoveel niet in onze dagen. En hoe komt dat? Om onszelf maar te handhaven. Dat is de verdoemelijke wortel. En de Heilige Geest gaat die wortel blootleggen.
Ds G. Schipaanboord
Ik snap de dikgedrukte zin niet zo. Ik heb zitten zoeken maar waar kan ik in de Bijbel vinden dat Rachab tegen Jozua zei: zet mij maar buiten het leger? Weet iemand dit?
CvdW schreef:Hoopvol schreef:Jeremiah schreef:Er zijn wat mensen die met het zien reeds genoeg hebben, en daar rustig hun zaligheid op bouwen. Ze hebben een tekst gehad, en een soort belofte en een toestandje beleefd, een beetje zenuwachtig, en toen waren ze bekeerd. En toen hebben ze zichzelf er maar bijgezet. Maar zitten hier nog zielen die er buiten staan? God zet ze er stuk voor stuk buiten, om ze er op Zijn tijd en wijze eeuwig in te zetten. Rachab die had veel ervaren, kostelijke zaken beleeft, maar is het ons wel eens opgevallen toen ze bij Jozua kwam zei ze: zet mij maar buiten de legerplaats. Dat was een vrouw die met de weldaden Gods een buitenstaander was. Die mensen ontmoet je zoveel niet in onze dagen. En hoe komt dat? Om onszelf maar te handhaven. Dat is de verdoemelijke wortel. En de Heilige Geest gaat die wortel blootleggen.
Ds G. Schipaanboord
Ik snap de dikgedrukte zin niet zo. Ik heb zitten zoeken maar waar kan ik in de Bijbel vinden dat Rachab tegen Jozua zei: zet mij maar buiten het leger? Weet iemand dit?
Jozua 6:22 en 23. Ik denk dat het naar aanleiding van deze tekst is, maar hier staat het wel iets anders opgetekend.
Terug naar “Theologie - Bezinning”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten