De GG kunnen niet mee met de HSV

Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Willem »

Evangelist schreef:Dat geldt ook voor Willem, die in feite zegt: Ach, hoe het verder met de jongeluitjes afloopt, daar kunnen we toch niets aan veranderen. Ik mis zo de liefde, de liefde, de liefde! En dat heeft niet zozeer met voor of tegen de HSV te maken, maar wel met oprechte bewogenheid.
Bovenstaand lezende moet ik met verbijstering constateren dat het blijkbaar mogelijk is om in dezelfde alinea A. tegenstanders van de HSV te verketteren omdat men meent dat zij de motieven van de HSV vertalers in twijfel trekken en dit een oneerlijke vorm van discusseren wordt gevonden en B. een medeforummer die een mening geeft over de commucatie met de jeugd te verwijten dat de liefde wordt gemist en oprechte bewogenheid ontbreekt. Geen inhoudelijke reactie maar de motivatie als moreel verwerpelijk neerzetten. Je moet maar durven.
ps. Het gebod van liefhebben geld niet alleen de jeugd, maar ook medeforummers
Laatst gewijzigd door Willem op 15 dec 2010, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

theoloog schreef:En ik wil niet vervelend zijn maar hier in Veenendaal kan ik zo 50 jongeren opnoemen die zijn gaan `schuiven`. Ze komen van de GG of OGG binnen een baptistengemeente.
Dat had ik inderdaad ook al geconstateerd, zoals je in mijn vorige postings kan lezen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Evangelist schreef:Dat geldt ook voor Willem, die in feite zegt: Ach, hoe het verder met de jongeluitjes afloopt, daar kunnen we toch niets aan veranderen. Ik mis zo de liefde, de liefde, de liefde! En dat heeft niet zozeer met voor of tegen de HSV te maken, maar wel met oprechte bewogenheid.
Bovenstaand lezende moet ik met verbijstering constateren dat het blijkbaar mogelijk is om in dezelfde alinea A. tegenstanders van de HSV te verketteren omdat men meent dat zij de motieven van de HSV vertalers in trekken en dit een oneerlijke vorm van discusseren wordt gevonden en B. een medeforummer die een mening geeft over de commucatie met de jeugd te verwijten dat de liefde wordt gemist en oprechte bewogenheid ontbreekt. Geen inhoudelijke reactie maar de motivatie als moreel verwerpelijk neerzetten. Je moet maar durven.
ps. Het gebod van liefhebben geld niet alleen de jeugd, maar ook medeforummers
Inderdaad zijn de bijdragen van Evangelist in deze topic met regelmaat onder de maat. Het neigt naar 'op de persoon spelen' en bovendien bega je door deze manier van reageren wél de fout die ze menen te zien bij anderen, zoals ds. Kort en ds. Moens. Dat inzicht ontbreekt.
Een les is wel om dan niet op dezelfde manier Evangelist weer van repliek te dienen. Dan bestrijd je het kwaad met hetzelfde kwaad. De laatste zin zeg ik met name tegen mezelf.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Willem »

memento schreef: De jongere, studerende generatie leert op school denken op basis van concrete en controleerbare argumenten. Voor hun overtuigd die oude argumentatie niet. En dat is m.i. een echt wezenlijk probleem. Het ontkennen van het probleem (zoals de stelling: De artikelen in de SB zijn geschreven voor de jeugd van de GG, en voor hen is dat goede argumentatie) helpt daar niet echt aan mee.
Waarom denk je dat de argumentatie in de Saambinder voor jongeren onvoldoende is? Waarom is de argumentatie daar gegeven niet concreet en verifieerbaar genoeg in jouw ogen?
memento schreef:Ik denk dat als daaraan niets veranderd, dat de kerk uitholt. Ik vind het verdrietig om te zien, dat steeds meer jonge mensen (ik ken dan met name studerenden) hun kerk verlaten om onkerkelijk of anders-kerkelijk te worden. Zij hebben ook een ziel!
Ik weet niet hoe oud je mij schat :nananere maar dit is iig geen concreet en verieerbaar argument. Dit lijkt op oude argumentatie waarvan je zelf zegt dat het niet afdoende is. Overigens heb ik geen enkele reden noch zal ik het in mijn hoofd halen je intenties in twijfel te trekken. Wel constateer ik dat je impliciet - door deze waarschuwing direct te plaatsen na de opmerking dat de argumentatie in jouw ogen niet voldoet - je nu zelf een relatie legt tussen de gebruikte communicatie methode en middelen en de kerkverlating. En als je eerder zelf de zin plaatst:
Harde oordelen, zoals het uitgesproken verwijt dat kerkverlating of verwisseling komt doordat......vindt ik te kort door de bocht
Dan is het wel een klein beetje een pot verwijt de ketel constructie.

En ik ben idd niet van de methodes om de jeugd maar van alles en nog wat zelf te laten uitzoeken en zelf te laten beslissen of e.e.a. past bij het leven voor Gods aangezicht. Als men zijn kinderen op 6 jarige leeftijd naar het voetbalveld stuurt dan is de training ook niet: "Kijk maar eens wat het beste werkt, het doel is veel doelpunten maken". Integendeel, de kinderen worden vanaf dag 1 afgebeuld met voor hun onbegrijpelijke oefeningen waarvan ze het nut mischien wel nooit gaan inzien.
Daarom staat er in de Prediker: "Gij zult het ze inscherpen". Nergens staat volgens mij in de Bijbel dat men de jeugd maar een beetje sturend en begeleidend moet opvoeden en onderwijzen. Integendeel in ieder geval tot een jaar of 14 a 15 dient het eenvoudigweg luisteren te zijn OMDAT (ik, catecheseermeester, de opvoeder etc.) het zeg. Worden ze ouder dan moeten ze leren zelf hun beslissingen te nemen en kan wat meer gestuurd worden op eigen waarnemingen en analyse. Een van de grootste geboden in de Bijbel is echter gehoorzaamheid. Hoe wil je dat verlangen van de jeugd als ze alleen maar leren luisteren op basis van argumenten? De jeugd moet gehoorzaamheid leren op basis van gezag. Voor de handhaving van het 4e gebod kan men vele rationele argumenten bedenken maar uiteindelijk is het enige argument wat telt: "Gedenk den Sabbath dat gij dien heiligt". Zonder argumenten. Simpelweg omdat het God is die het zegt. En dit soort gehoorzaamheid t.o.v van de over hun gestelden is nu net wat de oudere jeugd niet meer accepteert........ Maar als ze het niet leren waarom zouden ze dan zo'n gebod wel navolgen? En vergis je niet, als de jeugd het niet leert t.o.v. de mensen die over hun gesteld zijn hebben ze een zeer grote belemmering om het wel te doen voor God. Maar het is het paard achter de wagen spannen om dan maar anders te gaan onderwijzen.

Verder kan je je afvragen of het kader idd zo weining begrijpt van de oudere jeugd (+16). Ds. De Heer heeft ook in z'n opleiding de omslag naar het kritische denken i.p.v. het leren nog wel meegemaakt, zou oud is hij niet. Ik weet ook niet hoe oud jij bent maar het is een typische uiting van de jongere generatie's om maar te stellen dat de ouderen hun niet begrijpen. Dat wordt dan gezegd als de ouderen het niet zodaning voorstellen zoals de jeugd denkt dat het is...............Of als men vind dat er kritiek wordt uitgeoefend op iets waar toch geen kwaad in steekt.....
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door theoloog »

Tiberius schreef:
theoloog schreef:En ik wil niet vervelend zijn maar hier in Veenendaal kan ik zo 50 jongeren opnoemen die zijn gaan `schuiven`. Ze komen van de GG of OGG binnen een baptistengemeente.
Dat had ik inderdaad ook al geconstateerd, zoals je in mijn vorige postings kan lezen.
Ik bedoel hier niet dat veranderen van kerk slecht is ;) Maar dat het probleem is dat jongeren dat doen omdat ze niet gehoord worden. Daar ga je nu even niet op in.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Mara »

Jongeren niet gehoord ? Door wie precies ?
Sorry, maar ik snap niets van zulke uitspraken. DE jongeren, gelukkig ken ik veel jongeren die niet aan kerkverlating denken !
Kerkverlating is van alle tijden, ook onder jongeren ! De ger kerk meende dit in de jaren 60/70 tegen te kunnen houden door allerlei moderniseringen door te voeren. Een bandje in de kerk, jeugddiensten, getuigenissen, maar het heeft niet geholpen, alle goede bedoelingen ten spijt !
Wie is er niet jong geweest met vragen en misschien opstandigheid ? Ik mag (bijna) niks, poeh, wat een benauwde toestand.
Dat hoort er allemaal bij. Het geloof moet "leuker" gemaakt worden ?
Binnenkort Taize aan de Maas, ze zoeken nog gastouders :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Willem »

theoloog schreef:
Tiberius schreef:
theoloog schreef:En ik wil niet vervelend zijn maar hier in Veenendaal kan ik zo 50 jongeren opnoemen die zijn gaan `schuiven`. Ze komen van de GG of OGG binnen een baptistengemeente.
Dat had ik inderdaad ook al geconstateerd, zoals je in mijn vorige postings kan lezen.
Ik bedoel hier niet dat veranderen van kerk slecht is ;) Maar dat het probleem is dat jongeren dat doen omdat ze niet gehoord worden. Daar ga je nu even niet op in.
Kan iemand mij uitleggen wat jongeren nu zo graag willen zeggen wat niet gehoord wordt door de ouderen?
Kan iemand mij eveneens vertellen waar in de Bijbel staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

Ik heb een posting met laster + een aantal reacties verwijderd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

Willem schreef:Kan iemand mij eveneens vertellen waar in de Bijbel staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen?
Ik denk dat je hier een kern van het probleem raakt. De boel wordt omgedraaid. We moeten gaan luisteren naar de jeugd. 't Is altijd andersom geweest. We willen allemaal heel vraaggestuurd bezig zijn omdat we anders denken de jeugd kwijt te raken. Dat is een groot en levensgevaarlijk misverstand. Willem noemde al het inscherpen (wat overigens in Deutoronomium staat). Ik kreeg vroeger catechisatie van een oude dominee met een methode die nu direct als bijzonder ouderwets en jeugdonvriendelijk zou worden weggehoond ('t was inderdaad ook niet zijn sterkste kant, catechisatie geven) maar ik ben hem nog steeds dankbaar voor de enorme dosis kennis die ik daardoor nog steeds mag hebben. Neem de jeugd aan de hand en vertel ze wat de Bijbel zegt. Daarbij is het helaas zo dat we vaak geen voorbeelden zijn en niet de goede geur verspreiden. Maar als het wel eens zo mag zijn, dan wordt er geleerd. Hoe gebrekkig en ouderwets het ook gebracht wordt door mensen die niet zoveel pedagogische vaardigheden hebben.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

Ander schreef:Ik denk dat je hier een kern van het probleem raakt. De boel wordt omgedraaid. We moeten gaan luisteren naar de jeugd. 't Is altijd andersom geweest. We willen allemaal heel vraaggestuurd bezig zijn omdat we anders denken de jeugd kwijt te raken. Dat is een groot en levensgevaarlijk misverstand. Willem noemde al het inscherpen (wat overigens in Deutoronomium staat). Ik kreeg vroeger catechisatie van een oude dominee met een methode die nu direct als bijzonder ouderwets en jeugdonvriendelijk zou worden weggehoond ('t was inderdaad ook niet zijn sterkste kant, catechisatie geven) maar ik ben hem nog steeds dankbaar voor de enorme dosis kennis die ik daardoor nog steeds mag hebben. Neem de jeugd aan de hand en vertel ze wat de Bijbel zegt. Daarbij is het helaas zo dat we vaak geen voorbeelden zijn en niet de goede geur verspreiden. Maar als het wel eens zo mag zijn, dan wordt er geleerd. Hoe gebrekkig en ouderwets het ook gebracht wordt door mensen die niet zoveel pedagogische vaardigheden hebben.
Memento spreekt over jongeren die studeren. Dat betekent dat het mensen van tussen de 17 en 23 betreft. Die kun je moeilijk dwingend inscherpen, simpelweg omdat dat niet geaccepteerd wordt door hen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door rekcor »

Mara schreef:Kerkverlating is van alle tijden, ook onder jongeren ! De ger kerk meende dit in de jaren 60/70 tegen te kunnen houden door allerlei moderniseringen door te voeren. Een bandje in de kerk, jeugddiensten, getuigenissen, maar het heeft niet geholpen, alle goede bedoelingen ten spijt !
Als je theologie vrijzinnig wordt (zoals bij de Ger. Kerken helaas het geval was), dan helpen moderniseringen inderdaad niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze nooit helpen. Zie bijv. de enorme groei in de baptistengemeente te Drachten.

Daarnaast: wat jij hier als 'moderniseringen' bestempelt, is in de wereldwijde kerk vaak onderdeel van de traditie. Daar zou het zingen op hele noten een modernisering zijn :).

Zelf werk ik veel met buitenlandse Christenen, waardoor deze hele discussie al gauw ietwat...provinciaals aandoet. Hoewel ik ook begrijp dat het een goede discussie is, hoor.
Rambam schreef:Memento spreekt over jongeren die studeren. Dat betekent dat het mensen van tussen de 17 en 23 betreft. Die kun je moeilijk dwingend inscherpen, simpelweg omdat dat niet geaccepteerd wordt door hen.
Ooit, toen ik nog studeerde, ging een huisgenoot van mij naar de belijdeniscatechisatie in een GG. Vragen stellen was daar verboden, want dat waren toch alleen maar strikvragen.

Dat werkt echt niet met universitair geschoolden (de huisgenoot is inmiddels HHK)!

Dat is ook een beetje het probleem: de jeugd gaat steeds vaker studeren. En als je gaat studeren, wordt je kritisch. En als je naar een degelijke studentenvereniging gaat (C.S.F.R. bijv.) ga je zelf ook de boeken van Calvijn etc. bestuderen, boeken die je (niet-universitair geschoolde) predikant thuis misschien niet eens gelezen heeft. Dan kun je als predikant het op 'gezag' gooien (ik ben De Dominee, en jij moet maar luisteren), maar nogmaals: dat werkt echt niet.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Willem schreef:Tenslotte, Waar staat volgens jouw in de Bijbel dat "we" - de opvoeders, cathechesatieleiders, predikanten, ouderlingen etc. etc. - naar jongeren moeten luisteren? Dat staat nergens. Er staat wel in de Schrift: "Zo zij niet doen naar dit Woord, het zal geen dagenraad hebben". En dat moet hun worden ingescherpt.
Uiteindelijk wijzen cijfers uit waar het verloop het grootst is. Een welles nietes discussie gebaseerd op wat persoonlijke gesprekken met jeugd als criterium gebruiken voor de kwaliteit van het jeugdbeleid lijkt me een beetje irrelevant.
Nee, je moet vooral niet naar jongeren luisteren.
Cijfers, die laten je de waarheid zien. Daar kun je zien waar het verloop het grootst is. En waar het verloop dan minder groot is, daar is tenminste geloof. Ja toch? Zo simpel is het. :bobo :nonnon
Ik wist niet dat je zo naïef bent, Hendrikus :nonnon Het is volgens mij niet zo dat waar de meeste gelijk denken te hebben, het gelijk ook hun kant is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Willem schreef:Kan iemand mij eveneens vertellen waar in de Bijbel staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen?
Ik denk dat je hier een kern van het probleem raakt. De boel wordt omgedraaid. We moeten gaan luisteren naar de jeugd. 't Is altijd andersom geweest. We willen allemaal heel vraaggestuurd bezig zijn omdat we anders denken de jeugd kwijt te raken. Dat is een groot en levensgevaarlijk misverstand. Willem noemde al het inscherpen (wat overigens in Deutoronomium staat). Ik kreeg vroeger catechisatie van een oude dominee met een methode die nu direct als bijzonder ouderwets en jeugdonvriendelijk zou worden weggehoond ('t was inderdaad ook niet zijn sterkste kant, catechisatie geven) maar ik ben hem nog steeds dankbaar voor de enorme dosis kennis die ik daardoor nog steeds mag hebben. Neem de jeugd aan de hand en vertel ze wat de Bijbel zegt. Daarbij is het helaas zo dat we vaak geen voorbeelden zijn en niet de goede geur verspreiden. Maar als het wel eens zo mag zijn, dan wordt er geleerd. Hoe gebrekkig en ouderwets het ook gebracht wordt door mensen die niet zoveel pedagogische vaardigheden hebben.
Onze kinderen en jongeren groeien op in een onvoorstelbaar moeilijke tijd vol met verleidingen. De HSV zal daar niet bij helpen. Het gebed van de rechtvaardige wel! Zijn die er op dit forum? Bid aub voor onze kinderen , ook zij zijn op weg naar de eeuwigheid en liggen van nature verloren. Alleen Gods Geest kan die wederbarende genade schenken. Bid om die Geest en Hij zal u geschonken worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Joannah »

rekcor schreef:
Mara schreef:Kerkverlating is van alle tijden, ook onder jongeren ! De ger kerk meende dit in de jaren 60/70 tegen te kunnen houden door allerlei moderniseringen door te voeren. Een bandje in de kerk, jeugddiensten, getuigenissen, maar het heeft niet geholpen, alle goede bedoelingen ten spijt !
Als je theologie vrijzinnig wordt (zoals bij de Ger. Kerken helaas het geval was), dan helpen moderniseringen inderdaad niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze nooit helpen. Zie bijv. de enorme groei in de baptistengemeente te Drachten.

Daarnaast: wat jij hier als 'moderniseringen' bestempelt, is in de wereldwijde kerk vaak onderdeel van de traditie. Daar zou het zingen op hele noten een modernisering zijn :).

Zelf werk ik veel met buitenlandse Christenen, waardoor deze hele discussie al gauw ietwat...provinciaals aandoet. Hoewel ik ook begrijp dat het een goede discussie is, hoor.
Rambam schreef:Memento spreekt over jongeren die studeren. Dat betekent dat het mensen van tussen de 17 en 23 betreft. Die kun je moeilijk dwingend inscherpen, simpelweg omdat dat niet geaccepteerd wordt door hen.
Ooit, toen ik nog studeerde, ging een huisgenoot van mij naar de belijdeniscatechisatie in een GG. Vragen stellen was daar verboden, want dat waren toch alleen maar strikvragen.

Dat werkt echt niet met universitair geschoolden (de huisgenoot is inmiddels HHK)!

Dat is ook een beetje het probleem: de jeugd gaat steeds vaker studeren. En als je gaat studeren, wordt je kritisch. En als je naar een degelijke studentenvereniging gaat (C.S.F.R. bijv.) ga je zelf ook de boeken van Calvijn etc. bestuderen, boeken die je (niet-universitair geschoolde) predikant thuis misschien niet eens gelezen heeft. Dan kun je als predikant het op 'gezag' gooien (ik ben De Dominee, en jij moet maar luisteren), maar nogmaals: dat werkt echt niet.
Precies, de tijden van gezag zijn voorbij, de jeugd "'pikt" dat niet meer, ze willen wel geloven, maar niet uit gewoonte of traditie, of omdat de ouders geloofden, maar ze zoeken veel meer dan vroeger, en willen een levend geloof, geen lui geloof, of een geloof, waarvan jezus zegt dat het louw is, en Hij het uit zal spugen.religie zorgt voor scheuringen en twisten, waarover de bijbel duidelijk een veroordeling geeft.Ze willen terug naar de basis.
En daar zouden we ons over moeten verheugen
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door refo »

huisman schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Kan iemand mij eveneens vertellen waar in de Bijbel staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen?
Ik denk dat je hier een kern van het probleem raakt. De boel wordt omgedraaid. We moeten gaan luisteren naar de jeugd. 't Is altijd andersom geweest. We willen allemaal heel vraaggestuurd bezig zijn omdat we anders denken de jeugd kwijt te raken. Dat is een groot en levensgevaarlijk misverstand. Willem noemde al het inscherpen (wat overigens in Deutoronomium staat). Ik kreeg vroeger catechisatie van een oude dominee met een methode die nu direct als bijzonder ouderwets en jeugdonvriendelijk zou worden weggehoond ('t was inderdaad ook niet zijn sterkste kant, catechisatie geven) maar ik ben hem nog steeds dankbaar voor de enorme dosis kennis die ik daardoor nog steeds mag hebben. Neem de jeugd aan de hand en vertel ze wat de Bijbel zegt. Daarbij is het helaas zo dat we vaak geen voorbeelden zijn en niet de goede geur verspreiden. Maar als het wel eens zo mag zijn, dan wordt er geleerd. Hoe gebrekkig en ouderwets het ook gebracht wordt door mensen die niet zoveel pedagogische vaardigheden hebben.
Onze kinderen en jongeren groeien op in een onvoorstelbaar moeilijke tijd vol met verleidingen. De HSV zal daar niet bij helpen. Het gebed van de rechtvaardige wel! Zijn die er op dit forum? Bid aub voor onze kinderen , ook zij zijn op weg naar de eeuwigheid en liggen van nature verloren. Alleen Gods Geest kan die wederbarende genade schenken. Bid om die Geest en Hij zal u geschonken worden.
Paulus schreef:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.

22 Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou.

23 En dit doe ik om des Evangelies wil, opdat ik hetzelve mede deelachtig zou worden.
Daar staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen.
Dat lijkt me trouwens nogal voor de hand liggen.
Gesloten