De GG kunnen niet mee met de HSV

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door parsifal »

Als ik trouwens zie waar de HSV tot nu toe verbeteringen heeft aangebracht, is dit een typisch voorbeeld waarvan ik verwacht dat het in een volgende editie herzien wordt en teruggegaan wordt naar de keuze van de SV. Iemand met kennis van de talen die naar de stichting wil mailen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Erasmiaan »

En die mensen die een Bijbel gekocht hebben kunnen hem weer weggooien en een nieuwe kopen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Verder: Ik vrees dat op catechisatie, zeker richting oudere catechiseermeesters (30+), jongeren al vaak sociaal-wenselijke antwoorden geven. Zo sprak ik eens een catechiseermeester en daarna enkele van zijn catechisanten, en het verhaal van de catechiseermeester (hij zou zijn jeugd van bepaalde dingen overtuigd hebben) kwam helemaal niet overeen met wat die catechisanten noemde (de meester gaf geen antwoord op hun vragen, maar hield "een preek").
Ook hier denk ik dat je het verkeerd ziet. Ik zou adviseren: ga eens echt in gesprek met jongeren, dan merk je dat ze doorgaans geen sociaal-wenselijke antwoorden geven, noch aan jongere noch aan oudere leidinggevenden in de gemeente. Ze zeggen echt gewoon wat ze ergens van vinden. Maar nogmaals: wellicht kom ik met andere jeugd in aanraking, maar dat is wel de jeugd voor wie ds. Moens bijvoorbeeld schrijft, namelijk de jeugd van de GG.
Ik probeer waar mogelijk jeugd te spreken. Op hun niveau, dus open en eerlijk, doorvragend en geen genoegen nemend met sociaal-wenselijke antwoorden (tenzij men die antwoorden echt meent, wat ook wel eens voorkomt). Maar ik spreek ook wel eens jeugd uit jouw gemeente. Daar hoor ik toch echt andere verhalen van. Als ik jouw verhaal naast die verhalen leg, dan vrees ik dat je onterecht optimistisch bent over hoe jongeren werkelijk hun catechiseermeester en zijn "antwoorden" op hun vragen zien. Tenminste, ik hoor van hun heel andere dingen dan jij zegt...
Ik ontken ook nregens dat er jeugd is in onze gemeente die weggegroeid zijn van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid. Zoals al eerder gezegd: die afhakers heb je altijd, zowel mensen die helemaal niet meer geloven als mensen die zich aangetrokken weten tot een lichtere godsdienst. Maar ook die jongeren zou je met een vertaling als de HSV er niet bijhouden. Hooguit even, maar dan vinden ze ook die weer te moeilijk.
Maar over het algemeen zeggen jongeren heus wel tegen leidinggevenden, ouder of jonger, catechiseermeester, ouder of jonger, wat hen bezielt.

Overigens acht ik het niet echt kies om hier ontevredenheid in individuele gemeentes te gaan bespreken, want dan kan ik over jouw gemeente ook wel wat zaken vertellen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:En die mensen die een Bijbel gekocht hebben kunnen hem weer weggooien en een nieuwe kopen?
Zo groot is het verschil nu ook weer niet. Je gooit de SV toch ook niet weg omdat ze uit het niets komen met een schuingedrukte tekst waaruit duidelijk wordt dat zon en sterren planeten zijn, of dat er in de kanttekeningen soms meer staat dan waartoe opdracht is gegeven.

De HSV heeft een vertaling die misverstanden kan opleveren. Dat is jammer, juist ook omdat ze juist proberen dat te voorkomen. Maar de vertaling is op zich niet fout (als ik zonderling goed begrijp)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door memento »

Tiberius schreef: Ik ontken ook nregens dat er jeugd is in onze gemeente die weggegroeid zijn van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid. Zoals al eerder gezegd: die afhakers heb je altijd, zowel mensen die helemaal niet meer geloven als mensen die zich aangetrokken weten tot een lichtere godsdienst. Maar ook die jongeren zou je met een vertaling als de HSV er niet bijhouden. Hooguit even, maar dan vinden ze ook die weer te moeilijk.
Maar over het algemeen zeggen jongeren heus wel tegen leidinggevenden, ouder of jonger, catechiseermeester, ouder of jonger, wat hen bezielt.
Ho ho, dat was niet mijn punt.

Mijn punt was: De argumenten die jij en mensen als ds. Moens noemen, overtuigen de jeugd niet (tenminste, misschien wel de lager-opgeleiden, maar de hoger-opgeleiden niet). De jeugd acht die veroordelingen (duivelswerk enzow) dan als grove woorden, zonder dat daar argumenten bij genoemd worden die voor hun werken. De vorm van argumenteren die de gebruikers van zulke grove woorden hanteren, is een vorm van argumenteren in een gezagscultuur: Iets is waar, omdat degene die het zegt gezag heeft. Dat werkt voor jongeren niet meer. Het gaat bij jongeren er niet om dat de dominee het zegt, maar wat inhoudelijk zijn argumenten zijn. Dat willen ze kunnen controleren. Ze vragen dus om concrete en controleerbare bewijzen, om echte argumenten.

Niet: Ik, als dominee zeg het (en kijk, ik heb ook nog 1 voorbeeldje om mijn gelijk te "bewijzen"), en ach als we anders doen dat gaat het slecht, want zulk duivelswerk, etc. Dat werkt alleen in een cultuur waarin de dominee altijd gelijk heeft. Een cultuur van de oudere generaties.

De jeugd heeft op school kritisch leren nadenken. Ze verwachten een evenwichtige verantwoorde argumentatie: Dit en dit is voor de HSV te zeggen. Dit en dit is tegen de HSV te zeggen. De argumenten tegen zijn om deze en deze reden veel zwaarwegender dan de argumenten voor. Dus zijn we tegen de HSV.

De vraag is: Wat willen we? Willen we de jeugd overtuigen, of zijn we tevreden als het lijkt alsof ze in het spoor lopen? Om de jeugd te overtuigen (zeker de studerende jeugd, HBO en hoger) volstaat de oude manier van argumenteren niet meer. Voor hun is zo'n manier van argumenteren ongeloofwaardig, te kort door de bocht. Je kan dat activistisch en verstandsgeloof noemen, dat ze een "lichtere godsdienst" willen. Dat is wel lekker makkelijk, want dan ligt het lekker aan die dwarse jongeren, niet aan die ouderlingen en predikanten die het echt wel goed menen. Het probleem is, dat dit geen recht doet aan de zaken. Juist kritische jongeren kan je overtuigen met goede, steekhoudende argumenten. Zoals bv Zonderling probeert te geven. Als je echt met inhoudelijke argumenten komt, heb je ze vaak ook snel overtuigd. Maar door niet met concrete en controleerbare bewijzen te komen, terwijl je wel het grove woorden gebruikt, kom je bij een deel van de jeugd heel ongeloofwaardig over. Schelden is immers een gebrek aan argumenten...

De vraag is: Ben je bekommerd om de kritisch denkende jeugd? Wil je heb binnenboord houden, en hen overtuigen? Of ben je ze liever kwijt, en praat je dat goed door te zeggen dat ze aangetrokken zijn tot een "lichtere godsdienst"? Waar is het brandende hart, om hun ziel te behouden?
Tiberius schreef: Overigens acht ik het niet echt kies om hier ontevredenheid in individuele gemeentes te gaan bespreken, want dan kan ik over jouw gemeente ook wel wat zaken vertellen.
Je deed net alsof in jouw kerkgenootschap en jouw gemeente zulke dingen niet voorkwamen. Ik heb dat gecontroleerd (zou immers veel van te leren zijn als dat waar was), en dat ideaalbeeld bleek niet juist te zijn...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door refo »

Wij hadden gisteren huisbezoek.
De HSV lag naast me in de vensterbank.

Aan het eind is er meestal een vragenrondje: is dit het Woord van God of het Woord van de duivel?
Antwoord: Woord van God is het zeker. De vertaling is zonder meer goed te noemen. Mag best gebruikt worden.

Da's winst.

(De mensen van het 'tweede bezoek' zullen wel gedacht hebben: waar blijven die mannenbroeders)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef:
Tiberius schreef:
Evangelist schreef:Dit is de leugen waarmee vele critici zich op de been houden.
Hiermee doe je zowel de vertaling als de critici geen recht.
Beste Tiberius,

Ik heb best even nagedacht over de vraag of ik hier het woord 'leugen' zou moeten gebruiken. Ik heb dat toch gedaan. Je kunt vanalles vinden over de HSV, maar met één argument zet je jezelf makkelijk buiten de discussie, namelijk door de HSV onbetrouwbaar te noemen, hetgeen jij deed
Evangelist, van mag je iets noemen zoals je wilt, maar daarmee zet je de discussie erg op scherp. Jij hebt dat een beetje gemist, omdat dat voor jouw rentree was, maar door zaken als leugen te bestempelen, eigen werken van de duivel, listen van satan, en noem maar op, krijg je hier op het forum een wat nare sfeer om te discussiëren. Dat is niet handig, bovendien doe je daar iemands argumenten geen recht aan.
Evangelist schreef:De SV is door het woordgebruik en de zinsbouw die ver af staat van de huidige taalontwikkeling ook minder 'betrouwbaar' als je dat woord graag wilt gebruiken. Omdat woorden soms andere betekenissen heeft gekregen, word je als lezer op het verkeerde been gezet. Dat ligt niet aan de vertaling, maar aan de ontwikkeling van de Nederlandse taal.
En om op basis van enkele voorbeelden een hele vertaling als onbetrouwbaar weg te zetten, is nogal grotesk.
Dat is een wat vreemde redenering. Als iemand zegt, dat de HSV onbetrouwbaar is, roept men om voorbeelden. Als men voorbeelden geeft, dan krijg je als redenatie dat het nogal grotesk is om een hele vertaling als onbetrouwbaar weg te zetten op basis van een paar voorbeelden.
Welk criterium wil je dan aanleggen om een vertaling te beoordelen? De naam? De verbondenheid met de belijdenisgeschriften? De kerkelijke opdracht? Zeg het maar.
Evangelist schreef:Misschien helpt het ook als je niet zo zwart-wit reageert. Mensen die de HSV lezen zetten de SV helemaal niet overboord. Ik moet je zelfs zeggen dat juist nu we de HSV er naast lezen, er meer licht valt over de betekenis van de SV, die daardoor ook met meer nauwkeurigheid wordt gelezen.
Daar ben ik oprecht blij om.
Evangelist schreef:Zeker, de GG doet veel voor studerenden, waar overigens een kleine minderheid van de GG-studenten gebruik van maken. Hetzelfde geldt voor de JBGG-activiteiten. Die waardeer ik zeer; maar men bereikt slechts een minderheid. Denk met name aan de VMBO-jongeren.
Waar haal je die cijfers vandaan? Volgens de statistieken is het eerder andersom.
Evangelist schreef:Verder had ik nog geschreven (en daar ga je niet op in):
Op een forum is het vaak zo, als mensen het met je eens zijn, gaat men er niet of nauwelijks op in. Hooguit een verdwaald "Klopt" of soms zelfs een (overigens misplaatst) "Amen", maar verder niet. Dat is maar goed ook, anders zou het ietwat eentonig worden, want over het algemeen zijn we het in 99% van de gevallen met elkaar eens. Dan zou het hier net een olieveld lijken, met al die jaknikkers.
Evangelist schreef:Als een predikant waarschuwt voor de NBV kan ik dat begrijpen; daar zijn stukken van teksten wegvertaald, of in de brieven echt een remonstrantse theologie in de vertaling geschoven. Maar dat verwijt kun je de HSV niet maken. Dan geeft het al helemaal geen pas om daar de duivel bij te halen. Of, als je dat wel wilt, dan moet je dat verwijt ook de vertaling van Luther geven. En dat zou toch niemand willen.
Nu draaf je wat door; dat beweert hier ook niemand.
Overigens wordt Luther wel eens onrecht aangedaan door bovenstaande suggestie. Luther was het juist, die zei, dat hij liever de Duitse taal geweld aan wilde doen, dan de tekst, waarin Gods eigen woorden zijn opgeschreven, een andere betekenis te geven.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Je deed net alsof in jouw kerkgenootschap en jouw gemeente zulke dingen niet voorkwamen. Ik heb dat gecontroleerd (zou immers veel van te leren zijn als dat waar was), en dat ideaalbeeld bleek niet juist te zijn...
Dit zei Tiberius:
Ook hier denk ik dat je het verkeerd ziet. Ik zou adviseren: ga eens echt in gesprek met jongeren, dan merk je dat ze doorgaans geen sociaal-wenselijke antwoorden geven, noch aan jongere noch aan oudere leidinggevenden in de gemeente. Ze zeggen echt gewoon wat ze ergens van vinden. Maar nogmaals: wellicht kom ik met andere jeugd in aanraking, maar dat is wel de jeugd voor wie ds. Moens bijvoorbeeld schrijft, namelijk de jeugd van de GG.
Ik vind de gevolgtrekking hierboven wel er boud. En om dan te zeggen dat je deze stelling hebt gecontroleerd... Dan moet je wel met iedereen in gesprek zijn geweest...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:En die mensen die een Bijbel gekocht hebben kunnen hem weer weggooien en een nieuwe kopen?
Zo groot is het verschil nu ook weer niet. Je gooit de SV toch ook niet weg omdat ze uit het niets komen met een schuingedrukte tekst waaruit duidelijk wordt dat zon en sterren planeten zijn, of dat er in de kanttekeningen soms meer staat dan waartoe opdracht is gegeven.

De HSV heeft een vertaling die misverstanden kan opleveren. Dat is jammer, juist ook omdat ze juist proberen dat te voorkomen. Maar de vertaling is op zich niet fout (als ik zonderling goed begrijp)
Parsifal, dan hoeft er ook geen wijziging te komen, als de fouten blijven staan. Ik begrijp juist van Zonderling en anderen dat de vertaling in deze context wél fout is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef: Ik ontken ook nregens dat er jeugd is in onze gemeente die weggegroeid zijn van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid. Zoals al eerder gezegd: die afhakers heb je altijd, zowel mensen die helemaal niet meer geloven als mensen die zich aangetrokken weten tot een lichtere godsdienst. Maar ook die jongeren zou je met een vertaling als de HSV er niet bijhouden. Hooguit even, maar dan vinden ze ook die weer te moeilijk.
Maar over het algemeen zeggen jongeren heus wel tegen leidinggevenden, ouder of jonger, catechiseermeester, ouder of jonger, wat hen bezielt.
Ho ho, dat was niet mijn punt.

Mijn punt was: De argumenten die jij en mensen als ds. Moens noemen, overtuigen de jeugd niet (tenminste, misschien wel de lager-opgeleiden, maar de hoger-opgeleiden niet). De jeugd acht die veroordelingen (duivelswerk enzow) dan als grove woorden, zonder dat daar argumenten bij genoemd worden die voor hun werken. De vorm van argumenteren die de gebruikers van zulke grove woorden hanteren, is een vorm van argumenteren in een gezagscultuur: Iets is waar, omdat degene die het zegt gezag heeft. Dat werkt voor jongeren niet meer. Het gaat bij jongeren er niet om dat de dominee het zegt, maar wat inhoudelijk zijn argumenten zijn. Dat willen ze kunnen controleren. Ze vragen dus om concrete en controleerbare bewijzen, om echte argumenten.
Waar zie/hoor je mij of ds. Moens die door jou geschetste veroordelingen noemen? Zoals duivelswerk, grove woroden zonder argumenten. Juist ds. Moens geeft concrete, controleerbare bewijzen en echte argumenten.
memento schreef:De vraag is: Ben je bekommerd om de kritisch denkende jeugd? Wil je heb binnenboord houden, en hen overtuigen? Of ben je ze liever kwijt, en praat je dat goed door te zeggen dat ze aangetrokken zijn tot een "lichtere godsdienst"? Waar is het brandende hart, om hun ziel te behouden?
Bekommerd: zeker wel. Brandend hart ook. Maar je moet hen wel de waarheid voorhouden. Aanpassen aan de jeugd is prima, maar dat kan slechts tot op bepaalde hoogte.
memento schreef:
Tiberius schreef:Overigens acht ik het niet echt kies om hier ontevredenheid in individuele gemeentes te gaan bespreken, want dan kan ik over jouw gemeente ook wel wat zaken vertellen.
Je deed net alsof in jouw kerkgenootschap en jouw gemeente zulke dingen niet voorkwamen. Ik heb dat gecontroleerd (zou immers veel van te leren zijn als dat waar was), en dat ideaalbeeld bleek niet juist te zijn...
Zoals ik al meermalen zei: Ik ontken ook nergens dat er jeugd is in onze gemeente die weggegroeid zijn van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid.

Overigens, wat Erasmiaan al terecht citeerde: ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig jongeren tegenkom die van hun hart een moordkuil maken, om het zo maar eens te zeggen. De meesten zeggen gewoon wat er leeft. Maar mogelijk gaat een enkeling bij jou zijn nood klagen; dat zou kunnen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

Evangelist schreef:Nee, ik ben geen hartelijk aanhanger van de HSV; ik wil alleen een eerlijk gesprek en dat is helaas niet mogelijk als de duivel in de argumentatie wordt betrokken. Nu wilde ik de bijdrage van ds. Moens positief uitleggen, maar ook dat werd niet gewaardeerd. Het valt me overigens op dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn redenering, namelijk dat HSV'ers zich zich gekwetst voelden door de zinsnede van ds. Moens, aangetast in hun integriteit en gediskwalificeerd in hun intenties. Ik heb ze gesproken en dat ging heel diep. Daarom was ik blij dat ds. Moens in het RD aangaf dat hij nooit mensen heeft willen kwetsen en ok intenties heeft willen diskwalificeren. (Daarmee is impliciet aangeven (gelukkig!): Ik had het woord "list van de vorst der duisternis" niet moeten gebruiken.)
Dat laatste kan dus wel: het verschijnsel van de zoveelste aanslag op de meest betrouwbare vertaling een list van de duivel noemen zonder dat er mensen mee gekwetst worden. 't Is nogal makkelijk om bij elke waarschuwing iets krom te gaan staan en te zeggen hoe diep het wel niet gaat.
Inderdaad, evenals dat jouw beschrijving subjectief is, alsof er geen probleem is.
Dan zijn we het hier in ieder geval eens.
Evangelist schreef:Nee, ik doe helemaal niet badinerend over de kanttekeningen. Ik wil niets meer zeggen dan ook drs. P.L. Rouwendal zei, dat bijv. de kanttekening dat Jozef een "gemene knecht" was, meer vragen oproept dan antwoorden geeft. En dat dus de kanttekeningen helemaal niet altijd zo verduidellijkend zijn als nu wordt voorgesteld. Verder maak ik wel bezwaar tegen verafgoding van de SV en haar kanttekening, die ik bij fervente HSV-tegenstanders bespeur. Ook de kanttekeningen zijn in 17e eeuws Nederlands geschreven, dat is het enige dat ik wilde stellen.
Geen verafgoding maar liefde voor de betrouwbare overzetting van Gods Woord. Ik kan nu ook stellen dat deze onzinnige beschuldigingen ook diep kunnen gaan.
Je andere argument is met alle respect een vorm van mensen geestelijk in de hoek zetten. Tere vreze Gods geeft liefde voor Gods Woord, maar is echt niet gebonden aan een vertaling. Als je dat wel vindt, dan heb je een heel smalle visie op vreze Gods. Dan beperk je de schare die niemand tellen kan tot een heel klein groepje in een bepaald kerkelijk deel van Nederland. Dat is tegen Gods Woord.
Ik weet niet hoe je deze gedachtenkronkel bij elkaar verzonnen krijgt. Jij leest, en dat merk ik wel meer, zelfs in de krant m.b.t. het stukje van des. Moens, heel veel in opmerkingen die er niet staan en niet bedoeld worden. Bevooroordeeld lezen heet dat. En dan kunnen we deze discussie blijven voortzetten en komen we telkens weer op hetzelfde uit.
Als jouw enige antwoord m.b.t. de taalkundige verstaanskloof is: 'tere vreze Gods', dan lijkt het alsof het je niets doet dat velen in onze kring, ook van de jongeren, nog wel Bijbel lezen, maar de boodschap niet meer verstaan. En nog een keer: Zij die beweren dat er eigenlijk geen probleem is, weten echt niet waar ze over praten. En ja, dat is een diskwalificatie van deze visie.
Ik ontken nergens dat er een probleem is. Ik ontken wel dat de HSV dé oplossing is.
Ik ben het met memento eens: Ambtsdragers binnen de (O)GG(iN) die beweren dat er nog veel positieve jongeren zijn, die niet veel behoefte hebben aan de HSV, die nog betrokken meedoen, horen dus echt alleen de sociaal-wenselijke antwoorden. Ga maar eens incognito (dus niet als ouder, ambtsdrager, leraar, o.i.d.) met jongeren praten en schrik! Deze kerkverbanden staan aan de vooravond van een grote kerkverlating. Het contact is grootdeels verloren, met name door redeneringen die je hier ten beste geeft. Ik zeg niet dat je dat expres doet, maar ik wil je er wel in liefde op wijzen. Dat geldt ook voor Willem, die in feite zegt: Ach, hoe het verder met de jongeluitjes afloopt, daar kunnen we toch niets aan veranderen. Ik mis zo de liefde, de liefde, de liefde! En dat heeft niet zozeer met voor of tegen de HSV te maken, maar wel met oprechte bewogenheid. Als je weet dat er één jongere in de gemeenteis die dreigt af te haken, en als je zou weten dat dat zou komen door jouw woordkeuze, dan ga je alles doen om 'm erbij te halen, dan ga je voeten wassen.
Wederom ben je in staat om mij van alles in mijn schoenen te schuiven: er is geen contact met de jeugd, net als bij Willem, die kletst ook maar wat, ik heb geen liefde, ik moet leren voeten wassen. Man, je moet eens weten. Ik vind het schandelijk hoe jij met mensen omgaat. Je bent geen hartelijk aanhanger van de HSV (waar ik niets op tegen heb, ik ken ze die gekozen hebben voor de HSV waar ik eerlijk mee in gesprek kan zijn en waar wederzijds begrip is) maar zo als jij het manifesteert hier wil je aanhangers van de SV van alles in de schoenen schuiven wat mooi en lelijk is. En dan grote woorden gebruiken als 'liefde' en 'voeten wassen'. Ik herhaal mijn vorige post: Schaam je.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Wilhelm »

Wel grappig: de uitspraken van Zonderling worden gezien als het einde van alle tegenspraak en de HSV medewerkers (theologen en bekend in de talen en hooggeacht binnen onze kerkelijke gezindte!) als een stel nietswetende amateurs.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Juist ds. Moens geeft concrete, controleerbare bewijzen en echte argumenten
Zou je ze even kort en helder kunnen weergeven. Misschien heb ik ze niet goed gelezen of verkeerd begrepen.

En denk dan ook is: Hoe zou een jongere, die opgeleid wordt om kritisch argumenten voor en tegen te wegen, die argumenten (die jij concreet en controleerbare bewijzen noemt) wegen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

Ik ben het met memento eens: Ambtsdragers binnen de (O)GG(iN) die beweren dat er nog veel positieve jongeren zijn, die niet veel behoefte hebben aan de HSV, die nog betrokken meedoen, horen dus echt alleen de sociaal-wenselijke antwoorden. Ga maar eens incognito (dus niet als ouder, ambtsdrager, leraar, o.i.d.) met jongeren praten en schrik! Deze kerkverbanden staan aan de vooravond van een grote kerkverlating. Het contact is grootdeels verloren, met name door redeneringen die je hier ten beste geeft. Ik zeg niet dat je dat expres doet, maar ik wil je er wel in liefde op wijzen. Dat geldt ook voor Willem, die in feite zegt: Ach, hoe het verder met de jongeluitjes afloopt, daar kunnen we toch niets aan veranderen. Ik mis zo de liefde, de liefde, de liefde! En dat heeft niet zozeer met voor of tegen de HSV te maken, maar wel met oprechte bewogenheid. Als je weet dat er één jongere in de gemeenteis die dreigt af te haken, en als je zou weten dat dat zou komen door jouw woordkeuze, dan ga je alles doen om 'm erbij te halen, dan ga je voeten wassen.
Ik lees dit nu pas n.a.v. onderstaande post.
Het zou me niet verbazen als schrijver deze geen enkele contact heeft met jongeren in het midden en ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte, want hij/zij slaat de plank echt volkomen mis.
Dan sluit ik me bij Ander aan: schaam je om vanuit zoveel onwetendheid zulke boude uitspraken te doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:Juist ds. Moens geeft concrete, controleerbare bewijzen en echte argumenten
Zou je ze even kort en helder kunnen weergeven. Misschien heb ik ze niet goed gelezen of verkeerd begrepen.
Zie de Saambinder-artikelen:
- de naam
- het mandaat
- de breuk met de belijdenisgeschriften/oudvaders
- wijziging van passief in actief (met div. vb'en)
- etc (misschien vergeet ik nog wel wat)
Gesloten