De GG kunnen niet mee met de HSV

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Kan iemand mij eveneens vertellen waar in de Bijbel staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen?
Ik denk dat je hier een kern van het probleem raakt. De boel wordt omgedraaid. We moeten gaan luisteren naar de jeugd. 't Is altijd andersom geweest. We willen allemaal heel vraaggestuurd bezig zijn omdat we anders denken de jeugd kwijt te raken. Dat is een groot en levensgevaarlijk misverstand. Willem noemde al het inscherpen (wat overigens in Deutoronomium staat). Ik kreeg vroeger catechisatie van een oude dominee met een methode die nu direct als bijzonder ouderwets en jeugdonvriendelijk zou worden weggehoond ('t was inderdaad ook niet zijn sterkste kant, catechisatie geven) maar ik ben hem nog steeds dankbaar voor de enorme dosis kennis die ik daardoor nog steeds mag hebben. Neem de jeugd aan de hand en vertel ze wat de Bijbel zegt. Daarbij is het helaas zo dat we vaak geen voorbeelden zijn en niet de goede geur verspreiden. Maar als het wel eens zo mag zijn, dan wordt er geleerd. Hoe gebrekkig en ouderwets het ook gebracht wordt door mensen die niet zoveel pedagogische vaardigheden hebben.
Onze kinderen en jongeren groeien op in een onvoorstelbaar moeilijke tijd vol met verleidingen. De HSV zal daar niet bij helpen. Het gebed van de rechtvaardige wel! Zijn die er op dit forum? Bid aub voor onze kinderen , ook zij zijn op weg naar de eeuwigheid en liggen van nature verloren. Alleen Gods Geest kan die wederbarende genade schenken. Bid om die Geest en Hij zal u geschonken worden.
Goede aanvulling! We moeten niet te gering denken over wat er op onze jonge mensen afkomt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

refo schreef:
Paulus schreef:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.

22 Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou.

23 En dit doe ik om des Evangelies wil, opdat ik hetzelve mede deelachtig zou worden.
Daar staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen.
Dat lijkt me trouwens nogal voor de hand liggen.
Het gaat hier over zwakken, kleinen in het geloof. Vooral diegenen die nog zo vast zitten in de Joodse ceremoniële dienst. En inderdaad, je moet wel naar hun niveau afdalen. Een kleutergroep tracteer je niet op een lesje dogmatiek. Maar daarvoor hoef ik niet eerst naar de kleuters te luisteren hoor. Dat weet ik op zich wel.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

huisman schreef: Onze kinderen en jongeren groeien op in een onvoorstelbaar moeilijke tijd vol met verleidingen. De HSV zal daar niet bij helpen.
Netzomin als de SV daarbij helpt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door huisman »

Rambam schreef:
huisman schreef: Onze kinderen en jongeren groeien op in een onvoorstelbaar moeilijke tijd vol met verleidingen. De HSV zal daar niet bij helpen.
Netzomin als de SV daarbij helpt.
Ik bedoel niet dat Gods Woord niet helpt , maar het is wel Woord en Geest dan is de vertaling niet onbelangrijk maar niet doorslaggevend. Dat mis ik in de discussie een beetje. De één denkt dat alleen de SV een middel kan zijn om mensen zalig te maken en de ander denkt dat de HSV veel meer jongeren zal bekeren. De Heilige Geest als inspirator, bewaarder en werker van dat Woord is noodzakelijk om de Woorden Gods indachtig te maken. Die Heilige Geest vergeten wij toch niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

huisman schreef:Ik bedoel niet dat Gods Woord niet helpt , maar het is wel Woord en Geest dan is de vertaling niet onbelangrijk maar niet doorslaggevend. Dat mis ik in de discussie een beetje. De één denkt dat alleen de SV een middel kan zijn om mensen zalig te maken en de ander denkt dat de HSV veel meer jongeren zal bekeren. De Heilige Geest als inspirator, bewaarder en werker van dat Woord is noodzakelijk om de Woorden Gods indachtig te maken. Die Heilige Geest vergeten wij toch niet?
Eensch.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Willem »

Je mag idd mijn naam weglaten, daar hoeft men niet naar te luisteren. En verder wordt hier een anarchie gepredikt waarvan mij de rillingen over het lijf lopen. Arme jeugd, dat zelf mag interpreteren wat en hoe de Schrift dingen zegt. Een jeugd die vervolgens zelf mag verzinnen hoe e.e.a. wordt gezegd en daarnaar hun eigen leven mogen inrichten. Prediker? Dat was toch zo'n domoor die de visie van 2500 jaar geleden opschreef? Dat is toch allang achterhaald?

Dat de jeugd niet kan en ook niet wil luisteren naar wat de Heere zegt blijkt uit het eenvoudige feit dat er in de Schrift staat dat men gehoorzaam dient te zijn aan allen die over je gesteld zijn. En wat blijkt? De jeugd accepteert geen gezag om het gezag. Zie het relaas van Ronald.
Laatst gewijzigd door Willem op 15 dec 2010, 23:16, 3 keer totaal gewijzigd.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door theoloog »

@Willem

ik stel je een heel persoonlijke vraag en hij is niet aanvallend bedoeld.
Wie zijn jouw geestelijke ouders? Van wie heb jij de babymelk van Gods Woord ontvangen?
Wat was de omgeving waarin je tot geloof kwam?


Misschien begrijp ik, maar ook anderen, dan waarom je sommige dingen zegt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door refo »

Ander schreef:
refo schreef:
Paulus schreef:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.

22 Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou.

23 En dit doe ik om des Evangelies wil, opdat ik hetzelve mede deelachtig zou worden.
Daar staat dat opvoeders eerst naar de jongeren moeten luisteren alvorens hun uitleggingen en onderwijs te beginnen.
Dat lijkt me trouwens nogal voor de hand liggen.
Het gaat hier over zwakken, kleinen in het geloof. Vooral diegenen die nog zo vast zitten in de Joodse ceremoniële dienst. En inderdaad, je moet wel naar hun niveau afdalen. Een kleutergroep tracteer je niet op een lesje dogmatiek. Maar daarvoor hoef ik niet eerst naar de kleuters te luisteren hoor. Dat weet ik op zich wel.
Da's mooi.
Dan word je de kleuter een kleuter.
Als je even nadenkt bevestig je op deze manier de stelling, al wil je hem graag tegenspreken.
Je 'weet het op zich wel' en handelt er automatisch al naar.

Maar het gaat niet alleen over de Joden. Allen is hij (Paulus) alles geworden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door memento »

Op slot

Aangezien deze topic weinig zinvols meer voortbrengt, een slotje. :lock

Uw moderator
Gesloten