Interview met Prof W Van 't Spijker

Plaats reactie
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Interview met Prof W Van 't Spijker

Bericht door huisman »

Mooi interview met deze Prof in het RD van vandaag

Over de kerk
Van ’t Spijker is bekend om zijn irenische instelling en afkeer van partijschappen. „Soms denk ik: Ben je daardoor niet te slap? Aan de andere kant is dat wat zich onder christenen afspeelt gespeend van dat wat de Bijbel ons leert: vriendelijkheid, de ander uitnemender achten dan jezelf. Dat trekt me in Bucer. Die had altijd de eenheid van de kerk op het oog.” De emeritus hoogleraar signaleert veel nodeloze kerkelijke verdeeldheid, om bijzaken. „Het is diep triest dat de aardse kerk in geen enkel opzicht een weerspiegeling is van de eenheid die er in de hemel zal zijn.”

Dominantie ziet de éminence grise van de Christelijke Gereformeerde Kerken als een groot gevaar voor de christelijke gemeente. „Het Führerbegrip kennen we niet in de kerk: „Eén is uw meester en gij zijt allen broeders.””


Over de kennis van de talen
Een tweede vereiste is voor Van ’t Spijker kennis van de talen. „Als je ervan overtuigd bent 
dat de Heilige Geest het Woord heeft geïnspireerd, moet je op 
de letters letten. Waarom staat hier de tegenwoordige en niet de ver­leden tijd? Waarom is deze zin zo geconstrueerd? De echte theologen uit de geschiedenis waren mensen die de tálen kenden.”
Over de verdeeldheid
De gereformeerde gezindte heeft de kern van de Reformatie behouden, vindt de Apeldoornse emeritus hoogleraar, maar mist vaak evenwicht. „Als je onderdelen uit de dogmatiek zo uitvergroot dat ze niet meer in het geheel passen, krijg je iets sektarisch. De verdeeldheid wordt daardoor groter en groter. Door die versplintering krijgt alles een te kleine schaal voor het grootse werk van God in Zijn wereld. Blaas ik in een kopje water, dan vliegt het vocht er aan alle kanten uit. Gooi ik dat kopje leeg in een teil vol water en ga ik dáárin blazen, dan zie je een vage rimpeling. Door de kleine schaal wordt het allemaal zo hevig en heftig.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nochtans
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 sep 2010, 14:34

Re: Interview met Prof W Van 't Spijker

Bericht door Nochtans »

Prof. Van 't Spijker schreef:„Als je onderdelen uit de dogmatiek zo uitvergroot dat ze niet meer in het geheel passen, krijg je iets sektarisch. De verdeeldheid wordt daardoor groter en groter. Door die versplintering krijgt alles een te kleine schaal voor het grootse werk van God in Zijn wereld. Blaas ik in een kopje water, dan vliegt het vocht er aan alle kanten uit. Gooi ik dat kopje leeg in een teil vol water en ga ik dáárin blazen, dan zie je een vage rimpeling. Door de kleine schaal wordt het allemaal zo hevig en heftig.”
Zeer treffend geformuleerd!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Interview met Prof W Van 't Spijker

Bericht door huisman »

Nochtans schreef:
Prof. Van 't Spijker schreef:„Als je onderdelen uit de dogmatiek zo uitvergroot dat ze niet meer in het geheel passen, krijg je iets sektarisch. De verdeeldheid wordt daardoor groter en groter. Door die versplintering krijgt alles een te kleine schaal voor het grootse werk van God in Zijn wereld. Blaas ik in een kopje water, dan vliegt het vocht er aan alle kanten uit. Gooi ik dat kopje leeg in een teil vol water en ga ik dáárin blazen, dan zie je een vage rimpeling. Door de kleine schaal wordt het allemaal zo hevig en heftig.”
Zeer treffend geformuleerd!

Vind ik ook (zo nu staat dit topic weer bovenaan wordt er misschien nog op gereageerd ;) )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Interview met Prof W Van 't Spijker

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Nochtans schreef:
Prof. Van 't Spijker schreef:„Als je onderdelen uit de dogmatiek zo uitvergroot dat ze niet meer in het geheel passen, krijg je iets sektarisch. De verdeeldheid wordt daardoor groter en groter. Door die versplintering krijgt alles een te kleine schaal voor het grootse werk van God in Zijn wereld. Blaas ik in een kopje water, dan vliegt het vocht er aan alle kanten uit. Gooi ik dat kopje leeg in een teil vol water en ga ik dáárin blazen, dan zie je een vage rimpeling. Door de kleine schaal wordt het allemaal zo hevig en heftig.”
Zeer treffend geformuleerd!

Vind ik ook (zo nu staat dit topic weer bovenaan wordt er misschien nog op gereageerd ;) )

Wat moeten we aanvullen ? Het is een interview waar iedereen achter staat denk. En dan komt er geen discussie van ;)
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Interview met Prof W Van 't Spijker

Bericht door Marco »

Wilhelm schreef:Wat moeten we aanvullen ? Het is een interview waar iedereen achter staat denk. En dan komt er geen discussie van ;)
[ironie]Nou, dan zie ik jullie allemaal komende zondag bij ons in de kerk... :?[/ironie]
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Interview met Prof W Van 't Spijker

Bericht door vlinder »

Marco schreef:
Wilhelm schreef:Wat moeten we aanvullen ? Het is een interview waar iedereen achter staat denk. En dan komt er geen discussie van ;)
[ironie]Nou, dan zie ik jullie allemaal komende zondag bij ons in de kerk... :?[/ironie]
:haha :haha
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie