Toch niet recht gedaan...

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Ander schreef: Ook hier worden weer karikaturen geschapen. En dat vind ik op mijn beurt weer het ergste. En onbeschoft. Dat laatste woord herhaal ik bewust. Heel bewust.
En dit betreur ik ten zeerste, dit hoort niet! Als je op deze manier jouw zaak wilt verdedigen, vind ik dat persoonlijk erg jammer, want mijn inziens benadruk je de verschillen alleen maar extra.
Wat betreur je, Auto? Dat er karikaturen geschapen worden of dat ik het scheppen van karikaturen onbeschoft vind?
Wilhelm weet dat ik uit de GGiN kom en nu GG ben. Dus wat hij zegt kan ik op mezelf betrekken. Alleen, wat hij zegt, klopt van geen kant en is bedoeld om zijn stelling kloppend te maken. Ik vind dat kwalijk. Dat moet je niet doen.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Wilhelm schreef: En wat nog het ergste is, dat zie je ook op dit forum, dat het klagen over de breedte van de GG komt vooral van hen die vanaf de rechterkant pas op latere leeftijd de GG zijn binnengekomen. Zij die altijd al lid zijn binnen de GG kunnen deze breedte beter plaatsen en accepteren.
Nee, Wilhelm, dit is niet waar. Ik zou je het levende bewijs van het tegendeel kunnen tonen. Ik kan bijv. de boeken van ds. C. Harinck zeer waarderen en van mij zou je daarover geen (ver)oorde(e)l(ing) horen. Terwijl in een synodeverslag van de GGiN juist zijn publicaties eens (negatief) genoemd zijn.
Ook hier worden weer karikaturen geschapen. En dat vind ik op mijn beurt weer het ergste. En onbeschoft. Dat laatste woord herhaal ik bewust. Heel bewust.
Wilhelm spreekt zelf uit dat hij - en hij meent een groot gedeelte van de GG - meer verwantschap gevoeld met de HHK. De HHK heeft z'n wortels in de oude Hervormde Kerk, de GG heeft z'n wortels in de afgescheiden gemeenten (Kruisgezinden en Ledeboerianen) en is gebakerd en gevormd door de oudvaders uit de Nadere Reformatie. Iemand die dus meent wat Wilhelm hier stelt kent of de historie niet of moet gewoon eerlijk zijn in z'n bekentenis dat hij anders is gaan denken en niet de GG.
En dan is de scherpe reactie van Memento weer te begrijpen, inhoudelijk zitten Wilhelm en hij (HHK) dus op dezelfde lijn. Ze weten dus precies wat en wie Ds. Roos bedoelde met z'n opmerking. En hebben daar dezelfde mening over.
Laatst gewijzigd door Willem op 30 okt 2010, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Germanicus »

Als relatieve buitenstaander (uit een kerkverband dat hier waarschijnlijk helemaal goed kan doen) ben ik blij niet in dit soort haarkloverijen verwikkeld te zijn. Dat wil ik toch wel even zeggen. Ik vind het bijna ziekelijk hoe we hier met elkaar omgaan. Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden. Sommigen worden vereerd, anderen verguisd. En ondertussen maar klagen dat er van de kerk zo weinig uitgaat. Omwille van de 'zuivere waarheid' willen we allemaal ons punt maken. Scherpslijpers zijn over het algemeen niet de beste ambassadeurs van het Koninkrijk. Dit topic is een leutertopic in een vroom jasje.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Auto schreef:
Ander schreef: Ook hier worden weer karikaturen geschapen. En dat vind ik op mijn beurt weer het ergste. En onbeschoft. Dat laatste woord herhaal ik bewust. Heel bewust.
En dit betreur ik ten zeerste, dit hoort niet! Als je op deze manier jouw zaak wilt verdedigen, vind ik dat persoonlijk erg jammer, want mijn inziens benadruk je de verschillen alleen maar extra.
Wat betreur je, Auto? Dat er karikaturen geschapen worden of dat ik het scheppen van karikaturen onbeschoft vind?
Wilhelm weet dat ik uit de GGiN kom en nu GG ben. Dus wat hij zegt kan ik op mezelf betrekken. Alleen, wat hij zegt, klopt van geen kant en is bedoeld om zijn stelling kloppend te maken. Ik vind dat kwalijk. Dat moet je niet doen.
Als jou iets te ver vind gaan dan ga je dat via pb'en uit de wereld helpen, maar om hier elke keer op postings superlatieven te gebruiken gaat mij te ver. Toen ik vanmorgen dat stuk in de krant las, dacht ik al dat wordt een discussie weer vandaag en het zal wel weer eindigen met het gebruik maken van superlatieven als men hun zin niet krijgt. En daar zie ik het inderdaad weer op uitdraaien. En dan gaan we weer op de zondag aan en dan zitten weer allemaal onder het Woord en is het dan allemaal weer goed voor ons zelf? (en dat zeg ik niet alleen tegen jou, maar tegen IEDEREEN also moi)

Ga de postings maar eens na en kijk waar voor het eerst zulke woorden worden gebruikt .....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Germanicus schreef:Als relatieve buitenstaander (uit een kerkverband dat hier waarschijnlijk helemaal goed kan doen) ben ik blij niet in dit soort haarkloverijen verwikkeld te zijn. Dat wil ik toch wel even zeggen. Ik vind het bijna ziekelijk hoe we hier met elkaar omgaan. Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden. Sommigen worden vereerd, anderen verguisd. En ondertussen maar klagen dat er van de kerk zo weinig uitgaat. Omwille van de 'zuivere waarheid' willen we allemaal ons punt maken. Scherpslijpers zijn over het algemeen niet de beste ambassadeurs van het Koninkrijk. Dit topic is een leutertopic in een vroom jasje.
Hier ben ik het nu van harte mee eens. Eén opmerking begrijp ik niet helemaal:
Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden.
Hoe moet ik het commentaar op ds. Roos zien, in het licht van jouw posting?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Wilhelm »

Willem schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef: En wat nog het ergste is, dat zie je ook op dit forum, dat het klagen over de breedte van de GG komt vooral van hen die vanaf de rechterkant pas op latere leeftijd de GG zijn binnengekomen. Zij die altijd al lid zijn binnen de GG kunnen deze breedte beter plaatsen en accepteren.
Nee, Wilhelm, dit is niet waar. Ik zou je het levende bewijs van het tegendeel kunnen tonen. Ik kan bijv. de boeken van ds. C. Harinck zeer waarderen en van mij zou je daarover geen (ver)oorde(e)l(ing) horen. Terwijl in een synodeverslag van de GGiN juist zijn publicaties eens (negatief) genoemd zijn.
Ook hier worden weer karikaturen geschapen. En dat vind ik op mijn beurt weer het ergste. En onbeschoft. Dat laatste woord herhaal ik bewust. Heel bewust.
Wilhelm spreekt zelf uit dat hij - en hij meent een groot gedeelte van de GG - meer verwantschap gevoeld met de HHK. De HHK heeft z'n wortels in de oude Hervormde Kerk, de GG heeft z'n wortels in de afgescheiden gemeenten (Kruisgezinden en Ledeboerianen) en is gebakerd en gevormd door de oudvaders uit de Nadere Reformatie. Iemand die dus meent wat Wilhelm hier stelt kent of de historie niet of moet gewoon eerlijk zijn in z'n bekentenis dat hij anders is gaan denken en niet de GG.
En dan is de scherpe reactie van Memento weer te begrijpen, inhoudelijk zitten Wilhelm en hij (HHK) dus op dezelfde lijn.
Fijn dat je uitleg geeft over de afkomst van beiden kerkverbanden, maar ik spreek in mijn gevoel van verwantschap met de HHK ,de laatste Synode na. Lees de verslagen maar eens terug.
Dus dan zou niet alleen ik , maar ook de GG veranderd zijn ? Want laten we eerlijk zijn , ook in samenwerking zijn er meer initiatieven met HHK en GG dan GGiN en GG. Neem alleen de hervormingsavonden maar. Vanavond de avond bekeken in Delft. Prachtig toch die interkerkelijke samenwerking ? Ik hoop dat de GG spoedig het voorbeeld volgt vd CGK, om de kansels open te stellen voor predikanten uit de HHK.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Germanicus »

Ander schreef:
Germanicus schreef:Als relatieve buitenstaander (uit een kerkverband dat hier waarschijnlijk helemaal goed kan doen) ben ik blij niet in dit soort haarkloverijen verwikkeld te zijn. Dat wil ik toch wel even zeggen. Ik vind het bijna ziekelijk hoe we hier met elkaar omgaan. Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden. Sommigen worden vereerd, anderen verguisd. En ondertussen maar klagen dat er van de kerk zo weinig uitgaat. Omwille van de 'zuivere waarheid' willen we allemaal ons punt maken. Scherpslijpers zijn over het algemeen niet de beste ambassadeurs van het Koninkrijk. Dit topic is een leutertopic in een vroom jasje.
Hier ben ik het nu van harte mee eens. Eén opmerking begrijp ik niet helemaal:
Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden.
Hoe moet ik het commentaar op ds. Roos zien, in het licht van jouw posting?
Mijn laatste opmerking was een algemene opmerking eigenlijk. En niet persé gericht op ds. Roos, maar meer op de kritiek op 'linkse' predikanten binnen de Gereformeerde Gemeente. Wellicht ben ik niet goed op de hoogte, maar wat is het probleem bij 'rechtse' Ger. Gemmers met ds. Vreugdenhil, bijvoorbeeld (om maar eens man en paard te noemen)? Eigenlijk ben ik niet benieuwd naar het antwoord. Laten we ons richten op de dingen die ons verbinden en zodoende een lichtend licht en een zoutend zout zijn.
Hier beneden is het niet.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Germanicus schreef:
Ander schreef:
Germanicus schreef:Als relatieve buitenstaander (uit een kerkverband dat hier waarschijnlijk helemaal goed kan doen) ben ik blij niet in dit soort haarkloverijen verwikkeld te zijn. Dat wil ik toch wel even zeggen. Ik vind het bijna ziekelijk hoe we hier met elkaar omgaan. Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden. Sommigen worden vereerd, anderen verguisd. En ondertussen maar klagen dat er van de kerk zo weinig uitgaat. Omwille van de 'zuivere waarheid' willen we allemaal ons punt maken. Scherpslijpers zijn over het algemeen niet de beste ambassadeurs van het Koninkrijk. Dit topic is een leutertopic in een vroom jasje.
Hier ben ik het nu van harte mee eens. Eén opmerking begrijp ik niet helemaal:
Predikanten en forumleden worden hier gewogen en (meestal) te licht bevonden.
Hoe moet ik het commentaar op ds. Roos zien, in het licht van jouw posting?
Mijn laatste opmerking was een algemene opmerking eigenlijk. En niet persé gericht op ds. Roos, maar meer op de kritiek op 'linkse' predikanten binnen de Gereformeerde Gemeente. Wellicht ben ik niet goed op de hoogte, maar wat is het probleem bij 'rechtse' Ger. Gemmers met ds. Vreugdenhil, bijvoorbeeld (om maar eens man en paard te noemen)? Eigenlijk ben ik niet benieuwd naar het antwoord. Laten we ons richten op de dingen die ons verbinden en zodoende een lichtend licht en een zoutend zout zijn.
Daar moeten we het inderdaad maar niet over hebben. Je laatste opmerking onderschrijf ik van harte.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Willem »

Auto schreef:
Ander schreef:
Auto schreef:
Ander schreef: Ook hier worden weer karikaturen geschapen. En dat vind ik op mijn beurt weer het ergste. En onbeschoft. Dat laatste woord herhaal ik bewust. Heel bewust.
En dit betreur ik ten zeerste, dit hoort niet! Als je op deze manier jouw zaak wilt verdedigen, vind ik dat persoonlijk erg jammer, want mijn inziens benadruk je de verschillen alleen maar extra.
Wat betreur je, Auto? Dat er karikaturen geschapen worden of dat ik het scheppen van karikaturen onbeschoft vind?
Wilhelm weet dat ik uit de GGiN kom en nu GG ben. Dus wat hij zegt kan ik op mezelf betrekken. Alleen, wat hij zegt, klopt van geen kant en is bedoeld om zijn stelling kloppend te maken. Ik vind dat kwalijk. Dat moet je niet doen.
Als jou iets te ver vind gaan dan ga je dat via pb'en uit de wereld helpen, maar om hier elke keer op postings superlatieven te gebruiken gaat mij te ver. Toen ik vanmorgen dat stuk in de krant las, dacht ik al dat wordt een discussie weer vandaag en het zal wel weer eindigen met het gebruik maken van superlatieven als men hun zin niet krijgt. En daar zie ik het inderdaad weer op uitdraaien. En dan gaan we weer op de zondag aan en dan zitten weer allemaal onder het Woord en is het dan allemaal weer goed voor ons zelf? (en dat zeg ik niet alleen tegen jou, maar tegen IEDEREEN also moi)

Ga de postings maar eens na en kijk waar voor het eerst zulke woorden worden gebruikt .....
k'heb het e.e.a nagekeken. Het is begonnen met flink wat kritiek op het intervieuw. Over Ds. Roos die gezegd heeft - volgens criticasters begrijpt iedereen dat hij dat heeft bedoeld - dat een deel van de GG dominees niet bekeerd zijn en hij houdt klaagzangen om te laten zien hoe rechtzinnig hij is. Lees maar na. pb gewoon even memento met dit soort opmerkingen i.p.v. degenen te bekritiseren die een poging doen om het positieve te halen uit zo'n samenspreking en aangeven dat de kritiek wat al te goedkoop en makkelijk is.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Willem »

Wilhelm schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef: En wat nog het ergste is, dat zie je ook op dit forum, dat het klagen over de breedte van de GG komt vooral van hen die vanaf de rechterkant pas op latere leeftijd de GG zijn binnengekomen. Zij die altijd al lid zijn binnen de GG kunnen deze breedte beter plaatsen en accepteren.
Nee, Wilhelm, dit is niet waar. Ik zou je het levende bewijs van het tegendeel kunnen tonen. Ik kan bijv. de boeken van ds. C. Harinck zeer waarderen en van mij zou je daarover geen (ver)oorde(e)l(ing) horen. Terwijl in een synodeverslag van de GGiN juist zijn publicaties eens (negatief) genoemd zijn.
Ook hier worden weer karikaturen geschapen. En dat vind ik op mijn beurt weer het ergste. En onbeschoft. Dat laatste woord herhaal ik bewust. Heel bewust.
Wilhelm spreekt zelf uit dat hij - en hij meent een groot gedeelte van de GG - meer verwantschap gevoeld met de HHK. De HHK heeft z'n wortels in de oude Hervormde Kerk, de GG heeft z'n wortels in de afgescheiden gemeenten (Kruisgezinden en Ledeboerianen) en is gebakerd en gevormd door de oudvaders uit de Nadere Reformatie. Iemand die dus meent wat Wilhelm hier stelt kent of de historie niet of moet gewoon eerlijk zijn in z'n bekentenis dat hij anders is gaan denken en niet de GG.
En dan is de scherpe reactie van Memento weer te begrijpen, inhoudelijk zitten Wilhelm en hij (HHK) dus op dezelfde lijn.
Fijn dat je uitleg geeft over de afkomst van beiden kerkverbanden, maar ik spreek in mijn gevoel van verwantschap met de HHK ,de laatste Synode na. Lees de verslagen maar eens terug.
Dus dan zou niet alleen ik , maar ook de GG veranderd zijn ? Want laten we eerlijk zijn , ook in samenwerking zijn er meer initiatieven met HHK en GG dan GGiN en GG. Neem alleen de hervormingsavonden maar. Vanavond de avond bekeken in Delft. Prachtig toch die interkerkelijke samenwerking ? Ik hoop dat de GG spoedig het voorbeeld volgt vd CGK, om de kansels open te stellen voor predikanten uit de HHK.
Ga idd maar eens goed lezen ;) vooral over het verschil tussen "verwantschap" en het door jouw gebruikte "meer verwantschap". En die kanselruil lijkt me geen goed idee. Als je een afgaande lijn voortvarend door wilt zetten moet je dit soort dingen vooral gaan doen. Kijk maar naar de CGK. En als de HHK zich op dezelfde manier organiseert als de CGK dan gaan ze dezelfde kant op. Het is even afwachten hoe hun verband zich gaat ontwikkelen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door pierre27 »

Wilhelm schreef:
Willem schreef:
Wilhelm schreef:Als er werkelijk iets in voorbereiding is dan hoop ik dat men tot het besef komt dat men kritiek heeft op Gods oogappels.


Hier zou men idd rekening mee moeten houden als men Ds. Roos z'n woorden op een dergelijke manier uitlegt en deze uitlegging vervolgens veroordeeld.

Dit is geen vergelijk. Pierre27 doet voorkomen alsof er een complot gevormd wordt binnen de GG om op meerdere vergaderingen te gaan klagen over predikanten ter linkerzijde binnen ons kerkverband waarmee men geen geestelijke herkenning heeft.

Dat is toch echt wat anders als kritiek hebben op een op zich zelfstaande uitspraak van een predikant.

En wat nog het ergste is, dat zie je ook op dit forum, dat het klagen over de breedte van de GG komt vooral van hen die vanaf de rechterkant pas op latere leeftijd de GG zijn binnengekomen. Zij die altijd al lid zijn binnen de GG kunnen deze breedte beter plaatsen en accepteren.

En let wel, ik zeg niet dat er geen discussie mag zijn, graag zelfs! Want dan moeten meningen daadwerkelijk beargumenteerd worden op Schrift en belijdenis. En dan kunnen we nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Beste Wilhelm,

Ik weet niet wie jij gesproken heb maar volgens mij ben jij onjuist geinformeerd. Ik heb nooit en te nimmer gesproken over klagen op meerdere vergaderingen of wat dan ook. Waar het mij omgaat is gewoon een acceptatie dat we in de GG een bandbreedte of hoe dan ook genoemd hebben en dat wil ik t.z.t. afdwingen. Het andere herken ik mij niet in gezien wij vroeger al GG waren en ik sinds jaren weer GG ben. Ik neem aan dat jij met deze opmerking anderen bedoeld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Tiberius »

Wat een triest topic is dit geworden...
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Wat een triest topic is dit geworden...
vind ik eigenlijk ook...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:Wat een triest topic is dit geworden...
Klopt. Ik las het zaterdagmorgen en dan weet je bij voorbaat al dat het een topic wordt op het forum. Ik heb ook een rol in dit topic, en vast niet de beste rol. Daar ben ik me best van bewust. Hoe hier echter uitspraken van predikanten verdraaid en vals geïnterpreteerd worden vind ik wel heftig. Willem heeft daar al wat over gezegd in zijn op één na laatste posting.

Ook de 'beschuldiging' dat het met name de rechts-ingekomenen in de GG zijn die de eenheid blokkeren is wel heftig. Als ik de posters op een rijtje zet die in dit topic kritiek hebben op het artikel en op één van de predikanten is een conclusie trekken ook niet lastig. Wel zinloos, want het is niet objectief.

Wat mij betreft overigens maar een slotje.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:Hoe hier echter uitspraken van predikanten verdraaid en vals geïnterpreteerd worden vind ik wel heftig. Willem heeft daar al wat over gezegd in zijn op één na laatste posting.
Ach ja, hoe hier uitspraken van een predikant goedgepraat worden, terwijl ze in wezen heel triest zijn omdat ze predikanten uit de GG in het verdachtenhoekje plaatsen, en daarmee in wezen de deur naar samenwerking en eenheid potdicht getrokken wordt, vindt ik wel heftig. Meerdere forummers hebben daar al wat over gezegd in hun postings.
Gesloten