Toch niet recht gedaan...

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Toch niet recht gedaan...

Bericht door -DIA- »

Het helaas gesloten topic over de "kritiek op de Wachter Sions" is niet helemal recht gedaan aan de waarheid.
In het laatste nummer schrijft ds. Roos een verantwoording.
Zeer lezenswaardig en opmerkelijk.

Graag zou ik het hele artikel hier plaatsen. Maar daar het nu nacht en ontij is wil ik lievr wachten tot de morgen.
Ik wil alvast zeggen dat ik van ds. Roos van harte bijval.

Niet onnodig polariseren.

(Artikel volgt)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door -DIA- »

De tekst van het genoemde artikel:

KRITIEK OP HET KERKBLAD ‘DE WACHTER SIONS’

Dit opschrift was te lezen in het Nederlands Dagblad op 16 oktober. Tijdens de synode van de Gereformeerde Gemeenten
werd onder meer het rapport “Kerkelijke eenheid en verscheidenheid” behandeld. Volgens de verslagen in het Reformatorisch Dagblad
en het Nederlands Dagblad betreurt de synode het dat in ons kerkelijk blad ‘soms kritische artikelen over de Gereformeerde Gemeenten
verschijnen’.
In het Nederlands Dagblad lezen we dat ds. Van Eckeveld nog verder gaat.
Hij constateert het volgende: “Intussen worden echter karikaturen van de Gereformeerde Gemeenten geschetst.
Als de redactie bij ons iets vindt waarop ze de pijlen kan afschieten, doen ze dat. Het is karikatuurvorming. Ze willen zich
een eigen identiteit geven door zich negatief op te stellen tegenover ons.”


Deze beschuldigingen hebben ons diep getroffen. Wij weten echt niet over welke artikelen het moet gaan om dit te bevestigen.
Juist zijn we erop gericht om heel terughoudend te zijn om negatief te schrijven over genoemd kerkverband. Wij zijn dan
ook verbaasd over deze uitspraken van ds. Van Eckeveld en de opmerkingen van de synode. We herkennen ons namelijk niet
in het hierboven genoemde.

Onze lezers zullen met ons ervan overtuigd zijn dat we van ons blad geen strijdblad maken, maar dat het juist onze behoefte
is om Gods Woord in de artikelen te laten spreken.
Door middel van ons kerkelijk blad willen we jongeren en ouderen duiden op het ene nodige. We proberen door middel van
de artikelen in De Wachter Sions op de ontzaglijke verdorvenheid van de mens, en dat niets dan genade en het bloed van de
Zone Gods aan de ziel ontdekt en toegepast door de Heilige Geest, een zondaar kan behouden.
We ondervinden dat, hoe zwarter wij het innerlijk bestaan en hoe meer wij ons eigen beeld schetsen, hoe meer Gods ware
volk daarbij aansluiting vindt. Maar ook worden wij dan temeer gedrongen om Christus uit te stallen als blank en rood, Die
de Banierdrager is boven tienduizend.

We hebben dan ook geen behoefte om, zoals ds. Van Eckeveld zegt, de pijlen te scherpen en op hem af te schieten. Wel is
het onze begeerte of de Heere de artikelen als gescherpte pijlen wil gebruiken om de harten van arme zondaars zaligmakend
te treffen.
We weten dat we elke dag moeten leren om in spreken en schrijven zachtmoedig en nederig te zijn, laag van onszelf te
denken, de genade in anderen te waarderen, en zeer hoog te denken van de Heere, Die mildelijk geeft en niet verwijt.
We achten dit veel beter dan te streven naar wie de beste en de meeste is. Dit neemt niet weg dat we ons wel eens
gedrongen voelen om op een gepaste wijze te reageren als wij bemerken dat er verkeerd wordt omgegaan met de aloude
beproefde waarheid. Zoals bijvoorbeeld onze geachte scribent, dhr. L.M.P. Scholten op een waardige wijze schrijft over
`De Protestantse Kerk en haar grondslag´.

We denken daarom dat de reacties van de synode van de Gereformeerde Gemeenten niet tot bevordering zijn van het doel
van de commissie “Kerkelijke eenheid en verscheidenheid”. We zouden haast moeten constateren dat op deze wijze een
karikatuur van ons kerkelijk blad en van ons kerkverband wordt gemaakt.
Nogmaals, het heeft ons verbaasd en bedroefd, maar ook gedrongen om met Gods hulp door te gaan!

Ds. J. Roos


-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-o0o-

Nog een persoonlijke opmerking:
Iedereen kan uit mijn reacties hier gedaan, weten hoe ik graag de eenheid begeer van wat geestelijk één is.
Het is dus niet bedoeld om te polariseren, maar wel om toch te zien dat niet alles zomaar één is wat zich
reformatorisch noemt. Verenigen van wat niet waar één is, zal dan ook niet gaan. Maar in beide kerkverbanden,
waar het hier om gaat, zie ik wel broeders van hetzelfde huis. En dat diegenen, die broeders van hetzelfde
huis genoemd kunnen worden tot één mochten worden is mijn uitzien.
Dus niet polariseren, wel de ogen open proberen te houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Wilhelm »

Als je zo de nadruk wilt leggen op het "niet polariseren" moet je zeker geen topic openen.
Het zou me niets verbazen dat Ds v Eckeveld nog met een reactie komt, laten we die eerst maar even rustig afwachten. Als er namenlijk één is die niet graag polariseerd maar juist graag bruggen slaat, dan is dat Ds van Eckeveld wel. Zijn uitspraken zijn dan meestal ook voldoende beargumenteerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Als je zo de nadruk wilt leggen op het "niet polariseren" moet je zeker geen topic openen.
Het zou me niets verbazen dat Ds v Eckeveld nog met een reactie komt, laten we die eerst maar even rustig afwachten. Als er namenlijk één is die niet graag polariseerd maar juist graag bruggen slaat, dan is dat Ds van Eckeveld wel. Zijn uitspraken zijn dan meestal ook voldoende beargumenteerd.
Maar ik vind de reactie van Ds J Roos wel waardig , Ds J.J. van Eckeveld kan twee dingen doen, of met concrete voorbeelden komen, of (en dat lijkt mij beter) de zaak afsluiten en blij zijn met deze verantwoording van Ds J Roos. De bijbelse opdracht is toch dat de één de ander uitnemender acht als zichzelf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Als je zo de nadruk wilt leggen op het "niet polariseren" moet je zeker geen topic openen.
Het zou me niets verbazen dat Ds v Eckeveld nog met een reactie komt, laten we die eerst maar even rustig afwachten. Als er namenlijk één is die niet graag polariseerd maar juist graag bruggen slaat, dan is dat Ds van Eckeveld wel. Zijn uitspraken zijn dan meestal ook voldoende beargumenteerd.
Maar ik vind de reactie van Ds J Roos wel waardig , Ds J.J. van Eckeveld kan twee dingen doen, of met concrete voorbeelden komen, of (en dat lijkt mij beter) de zaak afsluiten en blij zijn met deze verantwoording van Ds J Roos. De bijbelse opdracht is toch dat de één de ander uitnemender acht als zichzelf.
In 1 van de topics is het voorbeeld al gegegeven:
Vanzelfsprekend lezen we ook van de ontwikkelingen rond ds. R. Kok en dr. C. Steenblok. Van de zijde van de Gereformeerde Gemeenten heeft men toegegeven dat er in de zaak van dr. C. Steenblok niet goed gehandeld is. Van officiele zijde spreekt men van "ernstige kerkordelijke fouten" maar het zou beter zijn te spreken van "doelbewust kerkonwaardige zaken". Het ging niet alleen hoofdzakelijk om de persoon dr. Steenblok, maar om de aloude beproefde waarheid. Er waren namelijk een niet gering aantal ambtsdragers die sympathiseerden met ds. R. Kok en zijn leeropvattingen. Men wilde genoemde leraar rehabiliteren en een ander curatorium werd gekozen, en dat alles met en vooropgezet doel. Laat men officieel toegeven dat er een complot gevord was om genoemde zaken erdoor te krijgen, zodat dit nog eens in de Acta van dit kerkverband wordt erkend en vermeld.
Ik heb dat ook gelezen en toen had ik al zoiets dit is ongepast om op deze wijze te bespreken en ongepast om het vervolgens nog in het openbaar te publiceren. Als er zulke vermoedens zijn hoor je dat te bespreken met het desbetreffende deputaatschap.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Klopt. Het voorbeeld wat Auto geeft is wel duidelijk wat negatief getint. Al zegt dat niet zoveel over het kerkverband maar meer over een besluit uit 1953. Dat ligt wel wat onderscheiden, dunkt me. Ik ben benieuwd of er nog een reactie komt van de kant van ds. van Eckeveld.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Johann »

Ik vind het een heel mooi artikel,

Maar het bedroefd me dat de brug weer verder lijkt/is... Dat vind ik in en in verdrietig..
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Als je zo de nadruk wilt leggen op het "niet polariseren" moet je zeker geen topic openen.
Het zou me niets verbazen dat Ds v Eckeveld nog met een reactie komt, laten we die eerst maar even rustig afwachten. Als er namenlijk één is die niet graag polariseerd maar juist graag bruggen slaat, dan is dat Ds van Eckeveld wel. Zijn uitspraken zijn dan meestal ook voldoende beargumenteerd.
Maar ik vind de reactie van Ds J Roos wel waardig , Ds J.J. van Eckeveld kan twee dingen doen, of met concrete voorbeelden komen, of (en dat lijkt mij beter) de zaak afsluiten en blij zijn met deze verantwoording van Ds J Roos. De bijbelse opdracht is toch dat de één de ander uitnemender acht als zichzelf.
Ik dacht toch werlkelijk dat de bijbelse opdracht was dat je de minstye moet zijn, ipv de meerdere.
Ook de aangehaalde identiteits-strijd is volledig tegengesteld aan de boodschap. Als leden van Christus' Lichaam gaat het helemaal niet om onze identiteit, maar om het EEN zijn IN Hem.
Wie Jezus aanneemt is zachtmoedig en nederig van hart.Dat is Zijn identiteit.
(Waar dit soort verwijten en geschillen plaatsvindt, wijkt dus de Geest, want waar de liefde ontbreekt ....etc)
Daarom bidden de apostelen en Jezus Zelf ook zo om Eenheid.
Of het nu kerk of maatschappij, een cultuur, volk of ras is, tweedracht is het begin van het einde.
Wij zijn broeders en zusters, geen slaven en heersers.
Van ieder woord moet verantwoording afgelegd worden, en iedere verborgenheid zal openbaar worden.
"Gij geheel anders" betekent niet dat we net als de wereld lopen te bakkeleien, alleen nu over kerk en geloofszaken, want dan zijn we net als de wereld die overal over strijdt.
Strijdt tegen jezelf, de duistere machten, en strijdt om in te gaan, maar oordeel niet over Andermans knecht.
Zo, en dit zeg ik dan ook maar weer eens tegen mezelf, want het is me niet vreemd verleid te worden tot confronterend, bot en ongevoelig gedrag.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Tiberius »

Ik vind het heel erg jammer......... Daarmee zal de polarisatie tussen beide bladen en tussen mensen van de beide kerkverbanden wel weer toenemen.
Heel jammer. Juist op het grondvlak begon iets minder wantrouwen tegenover elkaar te ontstaan en nu dit weer.
Ik heb zowel ds. Van Eckeveld als ds. Roos erg hoog staan; ik hoop maar dat ds. Van Eckeveld met een wijze reactie komt, die aan de GGiN de kou uit de lucht neemt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Ik vind het heel erg jammer .............. Daarmee zal de polarisatie tussen beide bladen en tussen mensen van de beide kerkverbanden wel weer toenemen.
Heel jammer. Juist op het grondvlak begon iets minder wantrouwen tegenover elkaar te ontstaan en nu dit weer.
Ik heb zowel ds. Van Eckeveld als ds. Roos erg hoog staan; ik hoop maar dat ds. Van Eckeveld met een wijze reactie komt, die aan de GGiN de kou uit de lucht neemt.
Bedoel je er mee dat de synode van de GG het verkeerd begrepen heeft? Ik zie toch vrij vaak tedentieuze uitspraken in De Wachter Sions richting een deel van de GG. En elke keer komt men uit bij 1953 en 1950. In dat licht is de uitspraak van de synode bij monde van ds Van Eckeveld te begrijpen?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Tiberius schreef:Ik vind het heel erg jammer ............ Daarmee zal de polarisatie tussen beide bladen en tussen mensen van de beide kerkverbanden wel weer toenemen.
Heel jammer. Juist op het grondvlak begon iets minder wantrouwen tegenover elkaar te ontstaan en nu dit weer.
Ik heb zowel ds. Van Eckeveld als ds. Roos erg hoog staan; ik hoop maar dat ds. Van Eckeveld met een wijze reactie komt, die aan de GGiN de kou uit de lucht neemt.
Bedoel je er mee dat de synode van de GG het verkeerd begrepen heeft? Ik zie toch vrij vaak tedentieuze uitspraken in De Wachter Sions richting een deel van de GG. En elke keer komt men uit bij 1953 en 1950. In dat licht is de uitspraak van de synode bij monde van ds Van Eckeveld te begrijpen?
Ik hoop dat ds. van Eckeveld met een reactie komt want ik begrijp zijn uitspraken ook niet zo. Er moet echt wel wat zijn, anders zegt hij het niet op deze manier. Er is één citaat, ooit door Willem geplaatst en hieronder door Auto gequoted, waar er scherp gereageerd wordt op de gebeurtenissen rond '50, maar vrij vaak, zoals Auto beschrijft, daar ben ik het niet mee eens. Dat zou ik dan graag gestaafd zien met citaten. Ds. Roos heeft gelijk wanneer hij schrijft daar uiterst terughoudend te zijn. Ten tijde van de vorige eindredacteur was dat vaak wel anders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door huisman »

Volgens mij is er maar één vraag belangrijk: Is er een leerverschil tussen de GGiN en de GG die zo groot is dat die kerkscheidend mag zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door vlinder »

huisman schreef:Volgens mij is er maar één vraag belangrijk: Is er een leerverschil tussen de GGiN en de GG die zo groot is dat die kerkscheidend mag zijn?
Dat telt natuurlijk niet alleen voor deze twee kerkverbanden....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door huisman »

vlinder schreef:
huisman schreef:Volgens mij is er maar één vraag belangrijk: Is er een leerverschil tussen de GGiN en de GG die zo groot is dat die kerkscheidend mag zijn?
Dat telt natuurlijk niet alleen voor deze twee kerkverbanden....
Precies ... maar in dit topic gaat het over deze twee kerkverbanden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Jongere »

Ik hoop dat mensen eens leren met verschillen om te gaan. In de leer, maar ook in het overige. De hele commotie rond zo'n uitspraak bevestigt weer dat dat helaas vaak niet kan.
We zijn uiterst gevoelig. Niet alleen rond dit onderwerp overigens.

Paulus gaf Petrus in het openbaar een bestraffing. Ik ben bang dat er in onze tijd al 4 kerkverbanden om een dergelijk conflict waren ontstaan.
Gesloten