Toch niet recht gedaan...

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:Hoe hier echter uitspraken van predikanten verdraaid en vals geïnterpreteerd worden vind ik wel heftig. Willem heeft daar al wat over gezegd in zijn op één na laatste posting.
Ach ja, hoe hier uitspraken van een predikant goedgepraat worden, terwijl ze in wezen heel triest zijn omdat ze predikanten uit de GG in het verdachtenhoekje plaatsen, en daarmee in wezen de deur naar samenwerking en eenheid potdicht getrokken wordt, vindt ik wel heftig. Meerdere forummers hebben daar al wat over gezegd in hun postings.
Ik praat geen uitspraken goed. Ik interpreteer ze wel iets anders dan jij doet. Ten principale vind ik het echt fout hoe o.a. jij met uitspraken van predikanten omgaat. Ga met hem praten wat mij betreft. Ik ben echt fel geweest in dit topic maar hoe jij ook nu in deze posting weer reageert is wat mij betreft een staaltje van betweterige hoogmoed. Ik word daar niet goed van.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door henriët »

Ander schreef:
memento schreef:
Ander schreef:Hoe hier echter uitspraken van predikanten verdraaid en vals geïnterpreteerd worden vind ik wel heftig. Willem heeft daar al wat over gezegd in zijn op één na laatste posting.
Ach ja, hoe hier uitspraken van een predikant goedgepraat worden, terwijl ze in wezen heel triest zijn omdat ze predikanten uit de GG in het verdachtenhoekje plaatsen, en daarmee in wezen de deur naar samenwerking en eenheid potdicht getrokken wordt, vindt ik wel heftig. Meerdere forummers hebben daar al wat over gezegd in hun postings.
Ik praat geen uitspraken goed. Ik interpreteer ze wel iets anders dan jij doet. Ten principale vind ik het echt fout hoe o.a. jij met uitspraken van predikanten omgaat. Ga met hem praten wat mij betreft. Ik ben echt fel geweest in dit topic maar hoe jij ook nu in deze posting weer reageert is wat mij betreft een staaltje van betweterige hoogmoed. Ik word daar niet goed van.
Ander, dat je fel bent, dat mag, dat kan in een discussie soms zelfs wel eens goed zijn, maar wat je nu zegt vind ik te ver gaan. Kunnen we niet gewoon zorgen dat de sfeer goed blijft, ondanks meningsverschillen of andere interpretaties?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Ander schreef:Hoe hier echter uitspraken van predikanten verdraaid en vals geïnterpreteerd worden vind ik wel heftig. Willem heeft daar al wat over gezegd in zijn op één na laatste posting.
Ach ja, hoe hier uitspraken van een predikant goedgepraat worden, terwijl ze in wezen heel triest zijn omdat ze predikanten uit de GG in het verdachtenhoekje plaatsen, en daarmee in wezen de deur naar samenwerking en eenheid potdicht getrokken wordt, vindt ik wel heftig. Meerdere forummers hebben daar al wat over gezegd in hun postings.
Ik praat geen uitspraken goed. Ik interpreteer ze wel iets anders dan jij doet. Ten principale vind ik het echt fout hoe o.a. jij met uitspraken van predikanten omgaat. Ga met hem praten wat mij betreft. Ik ben echt fel geweest in dit topic maar hoe jij ook nu in deze posting weer reageert is wat mij betreft een staaltje van betweterige hoogmoed. Ik word daar niet goed van.
Ten principale weet ik zeker dat mijn uitleg wél recht doet aan deze uitspraken. Omdat dit niet de eerste keer is, dat vanuit de GGiN zulke uitspraken gedaan worden over GG predikanten. Soms worden er zelfs namen genoemd. En je kan kort of lang praten, als een predikant in een rechtse kerk iets zegt als dat er "geen geestelijke herkenning" is, dan wordt dit opgevat als: Die ander deugt niet, er is iets mis met zijn bekering, want als de bekering van God was dan was die "geestelijke herkenning" er wel geweest.

Hetzelfde is het ontbreken van elke erkenning van schuld. Waar ds. Eckeveld dit nogmaals uitspreekt, op zich op een nederige wijze opstelt, erkent de GGiN dominee geen enkele schuld. Wel vrome woorden over "in de schuld gebracht worden", maar geen schuld erkennen voor de fouten in het verleden. En om te weten dat er van beide partijen woorden en beschuldigingen gevallen zijn die het betamelijke overschrijden, daar heb je geen "onderzoek" voor nodig.

Ander, je bent m.i. erg raar bezig. Zodra er maar de minste kritiek op een predikant naar jouw smaak geuit wordt, ook al is die onderbouwd, en gaat die kritiek over de inhoud en niet de persoon, dan zit je in de hoogste boom. Wordt hier even een heel aantal GG-predikanten als verdacht, als onzuiver weggezet, zonder dat dit onderbouwd wordt, dan zit je in de hoogste boom als mensen vinden dat dat niet kan. Nee, Ander, je openbaart nogal een vooringenomenheid, waarbij wie jouw favoriete predikanten aanraakt per definitie ongelijk heeft, en waarbij wat jouw favoriete predikanten zeggen per definitie juist is, en als het niet juist is maar kloppend gepraat wordt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb gelukkig de discussie gemist omdat ik ziek was maar heb wel het krantenartikel gelezen. Ik heb het anders ervaren als enkelen hier. Wel vond ik de houding van ds. Van Eckeveld inschikkelijker dan die van ds. Roos, maar, ik denk dat ds. Roos verkeerd verstaan wordt door enkelen hier (en dat zou weleens te maken kunnen hebben met of een onjuiste weergave van zijn woorden of een onjuiste uitdrukking door ds. Roos die het m.i. goed bedoeld.

Dat er volgens ds. Roos geen geestelijke herkenning is, wordt volgens mij door hem louter bedoeld als: in die preken herkennen wij ons niet, er zijn dingen die bij ons zo nooit gezegd worden. Want, laten we wel wezen, het is hoogst onwaarschijnlijk dat alle GGiN die hier iets over mogen zeggen de bekering van de bewuste GG-predikanten hebben horen vertellen. En het is m.i. essentieel als je iemand niet kan overnemen, dat je gehoord hebt wat hij kon vertellen over zijn bekering. Dus ik weet bijna wel zeker dat ds. Roos dit niet bedoeld heeft betreffende de genadestaat van betreffende predikanten (ook al omdat er een onbepaald deel genoemd wordt).
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Auto »

Er is voldoende gezegd!
Gesloten