Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Auto »

henriët schreef:Sowieso lijkt t me erg goed dat ze ook in de ggn de vreemde talen (waarin de Bijbel oorspronkelijk was ) gr/lat/ hebr leren. En qua pastoraat en predikkunde zouden ze ook meer studie/ begeleiding moeten hebben.
...... je bent op de hoogte dat van de predikanten er minstens 2 zijn die de basis van Hebreeuws en Grieks hebben?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door henriët »

Auto schreef:
henriët schreef:Sowieso lijkt t me erg goed dat ze ook in de ggn de vreemde talen (waarin de Bijbel oorspronkelijk was ) gr/lat/ hebr leren. En qua pastoraat en predikkunde zouden ze ook meer studie/ begeleiding moeten hebben.
...... je bent op de hoogte dat van de predikanten er minstens 2 zijn die de basis van Hebreeuws en Grieks hebben?
...... dat zijn niet alle predikanten... en daar doel ik op......... Gewoon verplicht stellen...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Heus »

henriët schreef:
FlyingEagle schreef:Nou als ik onze buren hoor dan moeten ze nix van de GG hebben, dus het leeft wel onder de GGiN'rs
Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de personen wie je spreekt.
Ik ken ggn ers die open staan voor iedereen en alle kerkverbanden, ook kritisch (positief) de eigen ggn bezien,
maar helaas ken ik veel ggn ers die zeer kerkistisch zijn, die de waarheid alleen denken te hebben.
Dus het zou kunnen zijn dat jouw buren tot die laatste groep behoort.

@Heus: wat betreft opleiding zouden ze binnen de ggn echt meer moeten bieden. Maar goed, dat is een persoonlijke mening en daar mag en kun jij heel anders over denken.
Sowieso lijkt t me erg goed dat ze ook in de ggn de vreemde talen (waarin de Bijbel oorspronkelijk was ) gr/lat/ hebr leren. En qua pastoraat en predikkunde zouden ze ook meer studie/ begeleiding moeten hebben.
De GGiN was eerder met mentoraat voor pas-bevestigde predikanten dan de GG. Dus begeleiding krijgen ze heus wel. En vier predikanten kunnen Engels preken, Grieks en Latijn is voor twee predikanten ook niet helemaal vreemd. En predikkunde hebben de hedendaagse predikanten ook. De opleiding is ook verlengt naar 3 jaar, plus 2 jaar intensieve mentoraat. Dus nogmaals er zijn wel wat verschillen, maar de opleiding ligt redelijk dicht bij de GG.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:Nou als ik onze buren hoor dan moeten ze nix van de GG hebben, dus het leeft wel onder de GGiN'rs
In Gouda is de kleine oecumene ook nog niet ver gevorderd, nee.

Ik schat dat de verschillen veel groter zijn dan menigeen doet voorkomen. Er waren indertijd genoeg redenen voor de uitgetredenen om voor zichzelf te beginnen.

Is er overigens ook nog verschil met de briefjes? In onze gemeenten zijn er ook mensen die het vreselijk ongeestelijk vinden als een dominee veel briefjes gebruikt. Paar maanden geleden was ik in Gouda op het stationsplein en kreeg sterk het idee dat het allemaal uit 't hoofd ging.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door jvdg »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:Nou als ik onze buren hoor dan moeten ze nix van de GG hebben, dus het leeft wel onder de GGiN'rs
In Gouda is de kleine oecumene ook nog niet ver gevorderd, nee.

Ik schat dat de verschillen veel groter zijn dan menigeen doet voorkomen. Er waren indertijd genoeg redenen voor de uitgetredenen om voor zichzelf te beginnen.

Is er overigens ook nog verschil met de briefjes? In onze gemeenten zijn er ook mensen die het vreselijk ongeestelijk vinden als een dominee veel briefjes gebruikt. Paar maanden geleden was ik in Gouda op het stationsplein en kreeg sterk het idee dat het allemaal uit 't hoofd ging.
Straatevangelisatie?
Dat is meestal spontaan en er worden geen briefjes gebruikt.
Waarachtig, als het goed is, spreekt het hart, de ziel, de liefde.......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door refo »

:haha
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door caprice »

Heus schreef:http://www.nd.nl/artikelen/2010/oktober ... atuurvormi

http://www.refdag.nl/nieuws/synode_gg_h ... n_1_508879

Ik lees De Wachter Sions altijd aardig goed dacht ik. Maar kritiek op de Ger. Gem. kan ik toch haast niet vinden? Misschien uitgaven van 40 jaar terug?
Het komt mij ook wat vreemd over. Het eerder aangehaalde stuk zou een aanleiding kunnen zijn, en afgaand op mijn geheugen een artikel rondom het 100-jarig bestaan van het kerkverband, maar verder niet. Ik heb juist recensies gelezen over verschillende boeken die positief waren, zoals bijvoorbeeld het boek van ds. J.M.D. de Heer over de Evangelische wereld.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Ander »

refo schreef:Paar maanden geleden was ik in Gouda op het stationsplein.
Goed zo, goed zo.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Luther »

Ander schreef:
refo schreef:Paar maanden geleden was ik in Gouda op het stationsplein.
Goed zo, goed zo.
Huh?
Wat is daar zo goed aan.
Paar weken geleden was ik nog in Rotterdam op een stationsplein en enkele weken daarvoor in Amsterdam op het stationsplein.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Paar maanden geleden was ik in Gouda op het stationsplein.
Goed zo, goed zo.
Huh?
Wat is daar zo goed aan.
Paar weken geleden was ik nog in Rotterdam op een stationsplein en enkele weken daarvoor in Amsterdam op het stationsplein.
In Rotterdam en Amsterdam staan geen goeie kerken aan het Stationsplein. Dat is hét verschil, mijn waarde broeder!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Mara »

Rotterdam stationplein is 1 grote bouwput :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Oude-Waarheid »

Mara schreef:Rotterdam stationplein is 1 grote bouwput :fi
Amsterdam wat minder dan maar lijkt er ook op (Noord-zuidlijn metro)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Mara »

Tja, daar gaat het helemaal mis :nonnon
Maar in Rotterdam zijn ze ook nog niet klaar hoor.
Daar hebben ze ook hun blunderputten, (nu eindelijk klaar, maar veeeeel duurder) en de moskee op Zuid is nu ook af :offtopic .
Terug maar weer naar de W.S.
Daar heb ik geen kritiek op, ken het niet goed genoeg. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Rotterdam stationplein is 1 grote bouwput :fi
Om over Arnhem maar niet te spreken :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Kritiek op het kerkblad 'De Wachter Sions'

Bericht door Johann »

Om maar een on-topic reactie te geven:

Ik ervaar zelf in de Wachter weinig afgeven of kritiek geven op de GG...Of ik lees het niet goed.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gesloten