"Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Herziening 3 FvE : voor of tegen ?

Ja, voor onze jeugd moet dit gedaan worden.
53
78%
Nee, ik heb principiële bezwaren.
15
22%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

"Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Wilhelm »

Arnoud Proos in de Daniel schreef:
Klare taal.

Aangezien de Drie Formulieren van Enigheid (als daar zijn de Heidelbergse Catechismus, de Belijdenis des Geloofs alsmede de Dordtse Leerregels) zekerlijk een schone en waarachtige inhoud bevatten, zo moeten deze rijkdommen voor het nageslacht zekerlijk behouden worden en den oprechten godsdienst ongeschonden op de nakomelingen voortgezet. Overmits het openbaar geweld der vijanden en de arglistigheid der ketters zich inzonderlijk richten op het nageslacht, zo moet een iegelijk erkennen dat zij de doorwrochte inhoud dezer geschriften het minst ontberen kunnen.

Hoewel wij verstaan dat ouderen zeer gehecht zijn aan de taal der aloude formulieren, zo dienen zij toch te overdenken de zwarigheden waardoor inzonderheid de kinderen der gemeenten de inhoud dezer geschriften niet langer ontdekken en tot zich nemen.
De voormelde zwarigheden vindt men voornamelijk in de wijze van spraak die in de formulieren gevonden wordt, mitsgaders ook de niet langer toegepaste lengte en formuleringen der zinnen. Aangezien de ogen van vele bezorgde opvoeders en leermeesters ootmoedig gevestigd zijn op de leidslieden der kerk, zo mag de kerk de voormelde zorgen niet lichtvaardig aan zich voorbij laten gaan, maar moet zij overwegen te zoeken naar kloekmoedig mannen die de inhoud der formulieren zullen overzetten naar de spraak die alhier en thans in dezer landen gesproken en geschreven en door jongelieden verstaan wordt. Eensdeels moeten wij niet alleenlijk alles van mensen verwachten, anderdeels daareentegen met een getrouwe consciëntie arbeiden en niet langer vertragen om de nakomelingen in deze zaken in klare taal te onderwijzen en te doen onderwijzen.

Arnoud Proos.
Duidelijke taal, en ik hoop dat het opgepakt wordt door de meerdere vergaderingen.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 08 mar 2010, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Zita »

Wilhelm schreef: Duidelijke taal
:haha
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door MarthaMartha »

Geweldig!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Joannah »

ALs A. Proos het dan maar niet zelf gaat doen, want in dit stukje staan zeker 10 woorden die de gemiddelde nederlander echt niet meer terugvindt in de spreektaal van tegenwoordig.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door hmprff »

Joannah schreef:ALs A. Proos het dan maar niet zelf gaat doen, want in dit stukje staan zeker 10 woorden die de gemiddelde nederlander echt niet meer terugvindt in de spreektaal van tegenwoordig.
:oO
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Jo-Ann »

mwah, ik vind er weinig geweldigs aan.
onvoorstelbaar dat dit in de Daniël komt.
De taal die Arnoud bezigt, past niet bij hem. Zo past het bij de 3FvE niet om deze in hedendaagse taal te herschrijven.
Maak dan een nieuw en ander formulier.
Nogmaals: ik vind het onvoorstelbaar. Dit zou ook een lans breken voor een andere bijbelvertaling? Want van het één komt het ander.
En moet dit richtinggevend zijn voor de jongeren????
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Wilhelm »

Jo-Ann schreef:. Zo past het bij de 3FvE niet om deze in hedendaagse taal te herschrijven.
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door MarthaMartha »

Joannah schreef:ALs A. Proos het dan maar niet zelf gaat doen, want in dit stukje staan zeker 10 woorden die de gemiddelde nederlander echt niet meer terugvindt in de spreektaal van tegenwoordig.
Volgens mij heb jij de clou gemist...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door memento »

Al lezend vroeg ik me af, of iedereen de bedoeling van het taalgebruik van de column zou snappen...
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door MarthaMartha »

Jo-Ann schreef:mwah, ik vind er weinig geweldigs aan.
onvoorstelbaar dat dit in de Daniël komt.
De taal die Arnoud bezigt, past niet bij hem. Zo past het bij de 3FvE niet om deze in hedendaagse taal te herschrijven.
Maak dan een nieuw en ander formulier.
Nogmaals: ik vind het onvoorstelbaar. Dit zou ook een lans breken voor een andere bijbelvertaling? Want van het één komt het ander.
En moet dit richtinggevend zijn voor de jongeren????
Die taal past bij niemand meer van onze generatie, daar pleit hij juist voor...

zo'n stukje vinden we bizar, toch?
maar dat de jeugd dezelfde taal moet lezen, begrijpen, aanhoren, etc... in de formulieren vinden we heel gewoon....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door MarthaMartha »

memento schreef:Al lezend vroeg ik me af, of iedereen de bedoeling van het taalgebruik van de column zou snappen...
niet dus....

maar ik dacht dat dit voor iedereen ogen-openend zou zijn..... ;(
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:
Joannah schreef:ALs A. Proos het dan maar niet zelf gaat doen, want in dit stukje staan zeker 10 woorden die de gemiddelde nederlander echt niet meer terugvindt in de spreektaal van tegenwoordig.
Volgens mij heb jij de clou gemist...
sorry voor een blond moment, het is al laat :-)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Jo-Ann »

MarthaMartha schreef:
memento schreef:Al lezend vroeg ik me af, of iedereen de bedoeling van het taalgebruik van de column zou snappen...
niet dus....

maar ik dacht dat dit voor iedereen ogen-openend zou zijn..... ;(
Ik begrijp wel waarom dat hij dit juist in deze taal doet. Ik vind het alleen erg afstotend.
Ik ga er vanuit dat als je scribent bent van de Daniël dat je dan opbouwend bezig bent. En zijn er zaken waar je je aan stoort of ergert, je dit op een andere wijze uit dan een column in een jongerenblad.
En dat ik er geen voorstander voor ben om de 3 FvE te hertalen heeft er meer mee te maken dat ik me daar niets bij kan voorstellen. Ik denk dat er dan al snel iets van de inhoud verloren gaat.
Leg liever aan jongeren uit wat de woorden betekenen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door jakobmarin »

Mooi zeg! Nu nog zo'n stukje over de HSV :huhu
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door jvdg »

De 3 FvE waren en zijn bedoeld om de bijbelse leer te verduidelijken en uit te leggen.
Als er aanleiding voor is om deze formulieren te hertalen zie ik geen problemen.
Mits de doelen die die herziene FvE nastreven maar niet in strijd zijn met Gods Woord.

Mss. is dan ook de controversiële HSV niet meer nodig.
Plaats reactie