Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Wilhelm »

Weliswaar een heel verkeerd topic, maar ik kon zo snel geen betere vinden.

Ik ben op zoek naar het eerste deel van het vervolgverhaal "De kerk in de grot" (Daniel nr 13)
Mn zoontje komt er in de laatste Daniel achter dat het een mooi verhaal is , maar wil nu nog graag het eerste deel lezen, en die hebben wij niet meer.
Wie kan mij een scan daarvan leveren?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Weliswaar een heel verkeerd topic, maar ik kon zo snel geen betere vinden.

Ik ben op zoek naar het eerste deel van het vervolgverhaal "De kerk in de grot" (Daniel nr 13)
Mn zoontje komt er in de laatste Daniel achter dat het een mooi verhaal is , maar wil nu nog graag het eerste deel lezen, en die hebben wij niet meer.
Wie kan mij een scan daarvan leveren?
Hier is deel 1. Het eindigt wat abrupt maar dat doet het in Daniël nr. 13 ook. Veel leesplezier, kleine Wilhelm!
De kerk in de grot (1)
Ik woon bij mijn oma. Dat komt omdat mijn vader en moeder elke dag moeten werken en dan bijna geen tijd voor mij hebben. Het is best fijn bij oma. Ze vertelt vaak verhalen over vroeger, toen opa nog leefde en mama nog een meisje was. Maar wat nog belangrijker is: oma vertelt mij ook veel verhalen uit de Bijbel en ze leert mij bidden. Op zondag werken mijn ouders ook en dan neemt oma me mee naar de kerk. Het is eigenlijk een beetje stiekem, want mama wil dat niet. Twee jaar geleden vertelde ik aan haar dat ik in de Heere Jezus geloofde. Ze werd toen heel boos. "Ningning, daar ben je veel te klein voor. Bovendien ben je Chinees en Chinezen geloven niet in sprookjes. Wij geloven in onszelf!" Oma zegt dat mama niet wil dat ik christen ben, omdat mama vroeger erge dingen heeft meegemaakt. Het was in de tijd dat Mao Zedong onze leider was. Het was toen verboden om een Bijbel te hebben en in God te geloven. Christenen werden erg vervolgd.
Mijn opa was in die tijd dominee van een huisgemeente. Zijn gemeente groeide in een paar maanden van acht naar 67 gemeenteleden. In het geheim kwam de gemeente bij elkaar. In het begin gebeurde dat bij opa en oma thuis, maar al gauw werd het huis te klein. Ze kwamen toen samen in een grot net buiten hun stadje. Op een dag deed de politie een inval. Weet je hoe dat ging?

Heel stil lopen twee mensen in het donker de stad uit. Ze gaan over de akkers. Ze moeten voorzichtig zijn om niet op de jonge rijstplantjes te trappen. De twee mannen hebben wel lantaarns bij zich, maar durven die nog niet aan te doen. Ze zijn bang dat anderen hen zullen zien. De maan laat maar een klein beetje licht over de donkere aarde vallen. Maar het is net genoeg om de paadjes tussen de akkers te kunnen zien. Er izjn maar weinig sterren deze avond. Voor hen loopt nog een donkere gestalte. Het is een vrouw die ze goed kennen. Ook zij komt elke week naar de bijeenkomsten in de grot. Met z'n drieën vervolgen ze hun weg. Bij de rand van het bos kijkt één man achterom. Even opletten of er niet iemand is die hen volgt. Het is zo donker dat er weinig te zien is. De omtrekken van de bomen kun je maar net zien. Ze zien er dreigend uit. Dan stappen de drie mensen het bos in, naar de bergen. Al gauw doen ze hun lantaarns aan want hier is het veilig genoeg. Zonder de lantaarns zou je in het bos geen hand voor ogen kunnen zien. Na een halfuurtje bereiken ze de bergen. Grote rotsmassa's rijzen voor hun ogen op. De scherpe randen van de bergtoppen steken af tegen de zwak verlichte hemel. Aan de voet van de berg zijn dichte prikkelstruiken. Voorzichtig duwen ze wat takken opzij. Ze moeten uitkijken dat hun kleren niet aan de stekels blijven haken of dat ze hun handen openhalen. In de loop van de tijd is er een paadje ontstaan dat naar de grot leidt. Hun lantaarns schijnen op de rotsen. Tastend lopen ze langs de ruwe wand. Daar zijn ze bij de opening van de grot. Het licht komt hen al tegemoet.

Een zendingswerker in Oost-Azië
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Wilhelm »

Dank Ander!
Ook namens kleine Wilhelm ;)

Ik heb ze zelf net ook gelezen, de overgang tussen twee en drie is ook wat onduidelijk. Maar goed, zoonlief vind het een indrukwekkend verhaal, en dat is het ook wel.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door MarthaMartha »

mmm... ik word ook nieuwsgierig naar het vervolg...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Jongere »

Over zendingswerkers en kerkelijke bladen gesproken.
De columns van ds. Ijsselstein in de Paulus vind ik altijd zeer de moeite waard.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Ander »

Jongere schreef:Over zendingswerkers en kerkelijke bladen gesproken.
De columns van ds. Ijsseltein in de Paulus vind ik altijd zeer de moeite waard.
Inderdaad, heel goed ja!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Upquark »

De 'Paulus'? Wat voor blad is dat?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Tiberius »

Upquark schreef:De 'Paulus'? Wat voor blad is dat?
De twee-maandelijkse uitgave van de Zending Gereformeerde Gemeente, http://www.zgg.nl/Home/ZGG-uitgaven
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Jongere schreef:Over zendingswerkers en kerkelijke bladen gesproken.
De columns van ds. Ijsseltein in de Paulus vind ik altijd zeer de moeite waard.
Inderdaad, heel goed ja!
Mooi stukje over ds. P. Blok.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Over zendingswerkers en kerkelijke bladen gesproken.
De columns van ds. Ijsselstein in de Paulus vind ik altijd zeer de moeite waard.
Zijn preken zijn ook zeer de moeite waard en voor kinderen zeer begrijpelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door henriët »

Ik vind het altijd wel fijn het kerkblad te krijgen, een kort stukje bezinning en daarbij ook nieuws uit de gemeente(n), zodat je als broeders en zusters met elkaar mee kunt leven enzo.
Ook waardeer ik 'om sions wil'erg.
Goede stof om over na te denken. Niet te lange stukken, niet het lange is goed. maar het goede laat zich lang(er) over nadenken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Schemerlichtje »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
Jongere schreef:Over zendingswerkers en kerkelijke bladen gesproken.
De columns van ds. Ijsseltein in de Paulus vind ik altijd zeer de moeite waard.
Inderdaad, heel goed ja!
Mooi stukje over ds. P. Blok.
??
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door GJdeBruijn »

Erasmiaan schreef:Mooi stukje over ds. P. Blok.
Is dat een gokje? Volgens mij stond er geen naam in het stukje. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door Luther »

Ik betrap me erop dat ik steeds minder de behoefte heb om dit soort blaadjes te lezen, hoe goed bedoeld en goed gevuld ook. Het ontneemt je vaak de tijd om eens een stevige theologische pil door te nemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kerkelijke bladen, nodig of overbodig?

Bericht door GJdeBruijn »

Luther schreef:Ik betrap me erop dat ik steeds minder de behoefte heb om dit soort blaadjes te lezen, hoe goed bedoeld en goed gevuld ook. Het ontneemt je vaak de tijd om eens een stevige theologische pil door te nemen.
Het is beter betrokken te zijn bij de realiteit van de realisatie van Gods Koninkrijk dan daarover in dikke boeken allerlei beschouwingen te vernemen ;)
Nog beter: Beide ter hand nemen. :huhu
Plaats reactie