Stichting Heartcry

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

refo schreef:Ja, want hoe meten we of het volgende 'echt' is en niet 'ingebeeld'?

"Maar om nu eens als een onwaardige, alles missende en dode smekeling aan de voeten van Christus te komen, ja vrezende en bevende voor het aangezicht van de Heere; wat zal het dan eeuwig meevallen. Het is een Godswonder, dat dit besef eens doorleefd zou worden."

Uiteindelijk zijn dit net zo goed maar termen, mogelijk voortkomend uit een bepaalde gemoedsgesteldheid (laten we het noemen: een openstellen voor Hem).
Het lijken wat op de automatische piloot geformuleerde waarheden ja. Daar kan ik ook niet goed tegen. Maar om nu alle gemoedsgesteldheden weg te schrijven onder de dubieuze titel dat het onzekerheid oplevert, dat gaat natuurlijk veel te ver.

Een gewoon bijbels voorbeeld van genoemde zaken vind je in Jeremia 31: Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
refo schreef:Ja, want hoe meten we of het volgende 'echt' is en niet 'ingebeeld'?

"Maar om nu eens als een onwaardige, alles missende en dode smekeling aan de voeten van Christus te komen, ja vrezende en bevende voor het aangezicht van de Heere; wat zal het dan eeuwig meevallen. Het is een Godswonder, dat dit besef eens doorleefd zou worden."

Uiteindelijk zijn dit net zo goed maar termen, mogelijk voortkomend uit een bepaalde gemoedsgesteldheid (laten we het noemen: een openstellen voor Hem).
Het lijken wat op de automatische piloot geformuleerde waarheden ja. Daar kan ik ook niet goed tegen. Maar om nu alle gemoedsgesteldheden weg te schrijven onder de dubieuze titel dat het onzekerheid oplevert, dat gaat natuurlijk veel te ver.

Een gewoon bijbels voorbeeld van genoemde zaken vind je in Jeremia 31: Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren.
Met alle respect Herman, gaat dit over een individu of over een volk? Kun je dit echt 1 op 1 zetten als weg van bekering? Ik meen toch van niet.
De Bijbel zelf geeft een veelkleurigheid weer.
Ik besef dat veel meteen denken die wil over de ellende heenstappen, maar dat is juist niet het geval.
Laten we God God laten en op Zijn Woord geloven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

liz boer schreef: Met alle respect Herman, gaat dit over een individu of over een volk? Kun je dit echt 1 op 1 zetten als weg van bekering? Ik meen toch van niet.
De Bijbel zelf geeft een veelkleurigheid weer.
Ik besef dat veel meteen denken die wil over de ellende heenstappen, maar dat is juist niet het geval.
Laten we God God laten en op Zijn Woord geloven.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.

Dit gaat over het komen van een mens tot Zijn God en dat stoelt op de gehele breedte van de Schrift.

Elke zondaar die boven de gestalte uitkomst van een smekend mens, is niet op zijn plek.

Klaar, punt, uit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

Herman schreef:
liz boer schreef: Met alle respect Herman, gaat dit over een individu of over een volk? Kun je dit echt 1 op 1 zetten als weg van bekering? Ik meen toch van niet.
De Bijbel zelf geeft een veelkleurigheid weer.
Ik besef dat veel meteen denken die wil over de ellende heenstappen, maar dat is juist niet het geval.
Laten we God God laten en op Zijn Woord geloven.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.

Dit gaat over het komen van een mens tot Zijn God en dat stoelt op de gehele breedte van de Schrift.

Elke zondaar die boven de gestalte uitkomst van een smekend mens, is niet op zijn plek.

Klaar, punt, uit.
Helemaal met je eens, Herman. Anders zetten we echt de deur open voor een onbijbelse opvatting over wat bekering is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
liz boer schreef: Met alle respect Herman, gaat dit over een individu of over een volk? Kun je dit echt 1 op 1 zetten als weg van bekering? Ik meen toch van niet.
De Bijbel zelf geeft een veelkleurigheid weer.
Ik besef dat veel meteen denken die wil over de ellende heenstappen, maar dat is juist niet het geval.
Laten we God God laten en op Zijn Woord geloven.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.

Dit gaat over het komen van een mens tot Zijn God en dat stoelt op de gehele breedte van de Schrift.

Elke zondaar die boven de gestalte uitkomst van een smekend mens, is niet op zijn plek.

Klaar, punt, uit.
Dan zijn we het niet eens over de toepassing of dit voor of na het komen tot Jezus gebeurt.
Als je het ervoor plaatst werp je een blokkade op.
Dode zullen horen de Stem van de Zoon van God.
De rechtvaardiging van de goddeloze.
Steeds wordt gezegd er moet iets zijn, maar dat is niet aan ons. Godzelf geeft de prediking Hij nodigt Hij lokt, Hij wijst de Weg aan, Hij wijst de Deur aan!
Als ik mezelf goed voel of opknapt of zelf goede werken doe heb ik er geen boodschap aan.
Als de Heere je hart gaande maakt zul je gaan op wat voor manier ook.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
liz boer schreef: Met alle respect Herman, gaat dit over een individu of over een volk? Kun je dit echt 1 op 1 zetten als weg van bekering? Ik meen toch van niet.
De Bijbel zelf geeft een veelkleurigheid weer.
Ik besef dat veel meteen denken die wil over de ellende heenstappen, maar dat is juist niet het geval.
Laten we God God laten en op Zijn Woord geloven.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.

Dit gaat over het komen van een mens tot Zijn God en dat stoelt op de gehele breedte van de Schrift.

Elke zondaar die boven de gestalte uitkomst van een smekend mens, is niet op zijn plek.

Klaar, punt, uit.
Nee, dit kun je niet zomaar als de weg van persoonlijke bekering nemen. Het gaat over het thuis komen van het volk Israël in het land. In hetzelfde hoofdstuk staat dat ze zullen komen en juichen en vooraan niet meer treurig zullen zijn. Zelfs de rei(dans) wordt genoemd. Als je één vers uit dit hoofdstuk neemt, haal je het echt los uit de context.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

liz boer schreef:
Dan zijn we het niet eens over de toepassing of dit voor of na het komen tot Jezus gebeurt.
Als je het ervoor plaatst werp je een blokkade op.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Nee, dit kun je niet zomaar als de weg van persoonlijke bekering nemen. Het gaat over het thuis komen van het volk Israël in het land. In hetzelfde hoofdstuk staat dat ze zullen komen en juichen en vooraan niet meer treurig zullen zijn. Zelfs de rei(dans) wordt genoemd. Als je één vers uit dit hoofdstuk neemt, haal je het echt los uit de context.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.

Als God een heel volk genadig is, zou hij dan de enkeling laten staan?

Maak het je niet moeilijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
liz boer schreef:
Dan zijn we het niet eens over de toepassing of dit voor of na het komen tot Jezus gebeurt.
Als je het ervoor plaatst werp je een blokkade op.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.
Misschien moeten we het hier bij laten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Nee, dit kun je niet zomaar als de weg van persoonlijke bekering nemen. Het gaat over het thuis komen van het volk Israël in het land. In hetzelfde hoofdstuk staat dat ze zullen komen en juichen en vooraan niet meer treurig zullen zijn. Zelfs de rei(dans) wordt genoemd. Als je één vers uit dit hoofdstuk neemt, haal je het echt los uit de context.
Ik spreek hier gewoon naar de Schrift zonder theologische bijbedoelingen.

Als God een heel volk genadig is, zou hij dan de enkeling laten staan?

Maak het je niet moeilijk.
Ik maak het mezelf helemaal niet moeilijk want daar ging de discussie niet over. Het gaat om de vraag of je deze ene tekst uit zijn verband mag halen en dan zeggen dat zo de bekeringsweg er uit moet zien. En daarvan zeg ik dat dat niet mag omdat het hoofdstuk daar niet over gaat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Ik maak het mezelf helemaal niet moeilijk want daar ging de discussie niet over. Het gaat om de vraag of je deze ene tekst uit zijn verband mag halen en dan zeggen dat zo de bekeringsweg er uit moet zien. En daarvan zeg ik dat dat niet mag omdat het hoofdstuk daar niet over gaat.
Ik heb deze tekst als voorbeeld gesteld voor een algemeen geldend voorkomend gemoedstoestand die elke christen kent! En dat zonder bijbedoelingen om ook maar op enige wijze van de bekeringsweg een schema en een verplichting te maken. En dat heb ik tot vier keer toe herhaald. En dit is dus de 5de keer. Geen theologische bijbedoelingen!

Maar nee. Een op zichzelf duidelijke bijbeltekst moet ter discussie worden gesteld. Deze moet geïsoleerd worden van het gehele spreken van de Schrift over boete en berouw en daarmee zonder opgaaf van redenen de onderliggende zaak ter discussie worden gesteld.

Terzijde. Deze grondhouding wijst er sterk op dat dus de zondagen 2 (!) tot en met 7 worden overgeslagen.

Die weg is heilloos!

Ook de positieve verwoording, als Gods genade voor heel een volk geldt, waarom dan niet voor de enkeling, wordt terzijde geschoven. Hoe positief wil je de vertaalslag hebben? En toch de waarheid van Gods Woord toch blijven ontkennen?
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Huismoeder »

Ditbenik schreef:
Nee, dit kun je niet zomaar als de weg van persoonlijke bekering nemen. Het gaat over het thuis komen van het volk Israël in het land. In hetzelfde hoofdstuk staat dat ze zullen komen en juichen en vooraan niet meer treurig zullen zijn. Zelfs de rei(dans) wordt genoemd. Als je één vers uit dit hoofdstuk neemt, haal je het echt los uit de context.
Misschien moet je het even nalezen in wat Schriftverklaringen. Dan ontdek je wel dat het niet zo is, als je zegt.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Huismoeder »

lizboer schreef:
Dan zijn we het niet eens over de toepassing of dit voor of na het komen tot Jezus gebeurt.
Als je het ervoor plaatst werp je een blokkade op.
Dode zullen horen de Stem van de Zoon van God.
De rechtvaardiging van de goddeloze.
Steeds wordt gezegd er moet iets zijn, maar dat is niet aan ons. Godzelf geeft de prediking Hij nodigt Hij lokt, Hij wijst de Weg aan, Hij wijst de Deur aan!
Als ik mezelf goed voel of opknapt of zelf goede werken doe heb ik er geen boodschap aan.
Als de Heere je hart gaande maakt zul je gaan op wat voor manier ook.
Met zulke standpunten breng je anderen in grote verwarring. Ik heb wel eens dit voorbeeld gehoord: Je doet dan net als iemand die reclame maakt voor een goed ziekenhuis en een goede arts in een straat waar allemaal ernstig zieke mensen wonen, die dat van zichzelf niet weten. Als die mensen de reclame horen, gaan ze of niet naar de dokter, of ze gaan wel naar het ziekenhuis, maar dan naar de 'open dag' om te zien hoe mooi alles is, en hoe goed de dokter is. Maar niet om genezen te worden. Ze blijven dus hun kwaal houden. Dus je biedt mensen een blijde boodschap, maar ze zijn niet ontdekt aan hun ellende. Dan blijft de kwaal.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Ik maak het mezelf helemaal niet moeilijk want daar ging de discussie niet over. Het gaat om de vraag of je deze ene tekst uit zijn verband mag halen en dan zeggen dat zo de bekeringsweg er uit moet zien. En daarvan zeg ik dat dat niet mag omdat het hoofdstuk daar niet over gaat.
Ik heb deze tekst als voorbeeld gesteld voor een algemeen geldend voorkomend gemoedstoestand die elke christen kent! En dat zonder bijbedoelingen om ook maar op enige wijze van de bekeringsweg een schema en een verplichting te maken. En dat heb ik tot vier keer toe herhaald. En dit is dus de 5de keer. Geen theologische bijbedoelingen!

Maar nee. Een op zichzelf duidelijke bijbeltekst moet ter discussie worden gesteld. Deze moet geïsoleerd worden van het gehele spreken van de Schrift over boete en berouw en daarmee zonder opgaaf van redenen de onderliggende zaak ter discussie worden gesteld.

Terzijde. Deze grondhouding wijst er sterk op dat dus de zondagen 2 (!) tot en met 7 worden overgeslagen.

Die weg is heilloos!

Ook de positieve verwoording, als Gods genade voor heel een volk geldt, waarom dan niet voor de enkeling, wordt terzijde geschoven. Hoe positief wil je de vertaalslag hebben? En toch de waarheid van Gods Woord toch blijven ontkennen?
Het is inderdaad een heilloze weg om op deze manier te discussiëren. Je verdraait mijn woorden. Ik stel de tekst niet ter discussie maar benadruk juist dat je die in het verband van het hele hoofdstuk moet laten staan. Dat is de enige manier waarop je Gods Woord kunt laten staan. Je beschuldiging dat ik de waarheid van God Woord blijf ontkennen slaat helemaal nergens op. Integendeel, ik neem het op voor het Woord van God en probeer duidelijk te maken dat je Gods Woord laat buikspreken als je één tekst uit dat hoofdstuk weghaalt.
Ook je ongefundeerde beschuldiging dat ik de zondagen 2 tot en met 7 oversla slaat helemaal nergens op. Dit is een bijzonder laffe en totaal onchristelijke manier van discussiëren. Als jij je gelijk niet krijgt roep je gewoon dat je opponent Gods Woord en een deel van de HC ontkent. Dan weet je zeker dat die in de hoek staat, afgeschreven en afgebrand is. Tjsa, ik zou zeggen geniet er van.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

De kanttekeningen bij Jeremia 31 leggen een verband de volgende twee teksten:

26 Over hun zonden. Zie Matth. 3:6. Hand. 2:37, enz. verwijsteksten

Matth. 3:6 En werden van hem gedoopt in de Jordaan, belijdende hun zonden.
Hand. 2:37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders?

Ik wens er dan niet van beticht te worden de bijbel te laten buikspreken. Nogmaals. Ik heb helemaal geen theologische bijbedoelingen. Ik leer absoluut geen (!) voorwaardelijk Evangelie. En ik wens evenmin betuttelt te worden. Ik wijs er alleen op dat smeken en geween een voluit bijbelse zaak zijn. Net zoals vers 20 een uitnemend voorbeeld is van Gods genade, zichtbaar in zijn liefde voor Efraïm, het troetelkind. Met en in de Jezus mag Gods kind zich bewust zijn van de bijzondere vermaking en ontferming van Gods onvoorwaardelijke liefde tot hem.

Of geldt dit vers ook alleen het volk toen?
Plaats reactie