Stichting Heartcry

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:Dan ten tweede. Als de kenbron van onze ellende volgens de HC de wet Gods is, dan spreekt de catechismus niet voor niets over 'dat leert ons Christus in een hoofdsom'.
Ik lees nu pas deze post. Het lijkt mij niet juist om een speciale betekenis te hechten aan wat de HC hier leert. Dat Christus de wet samenvat in een hoofdsom (en wat wij dus in het evangelie kunnen lezen), daar moet m.i. niet een speciale betekenis voor de bevinding aan worden toegeschreven. Elders in de HC staat geschreven dat de twaalf artikelen iets leren in een hoofdsom. Daar gaan we toch ook niets achter zoeken?
Binnen de Hervormde kringen worden deze woorden aangegrepen om lijnen te trekken naar de volkomen gehoorzaamheid van Christus, die de wet heeft vervuld. Dat is mij i.i.g. tot nu toe drie keer opgevallen. De conclusie overigens die ik trek is geheel voor mijn rekening.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Binnen de Hervormde kringen worden deze woorden aangegrepen om lijnen te trekken naar de volkomen gehoorzaamheid van Christus, die de wet heeft vervuld. Dat is mij i.i.g. tot nu toe drie keer opgevallen. De conclusie overigens die ik trek is geheel voor mijn rekening.
Ik zie deze uitleg regelmatig voorbij komen op RF. Lijkt mij een vorm van inlegkunde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

@Posthoorn. Ter informatie een citaat van G. Boer uit zijn preek over zondag 2:
ds. G. Boer schreef:Nu zegt de catechismus in het voetspoor van de Schrift, dat heel de wet en al de profeten om
dat ene gebod draaien. Dat is als een ouderwetse deur met twee pinnen, in de boven- en de
benedendorpel. Alles draait daar om die stang. Zo draait het hele Oude Verbond om liefde tot
God en liefde tot de naaste. Daar gaat het om. Altijd opnieuw. Wie heeft zich daarover
bekreund? Er is er maar Een die bevoegd is om dat uit te leggen, de Heere Jezus Christus.
Worden wij als kenbron van onze ellende verwezen naar de wet Gods? Jawel, maar uitgelegd
door Christus. Hij is bevoegd. Dat leert ons Christus. Als een mens de Bergrede leest, tot in de
vezels van zijn bestaan, is daar een stuk onthulling en een stuk ontdekking. Er is er maar Een
geweest, die de Wet kan uitleggen. Er is er ook maar Een geweest, die de Wet gehouden
heeft en vanuit het paradijs via de Horeb belichaamd heeft en Die de wet meegenomen heeft
naar Golgotha. Er is er maar Een geweest, die deze wet Zelf heeft meegenomen en omgekeerd
nam die wet Jezus ook mee! De wet werd ook een instantie tegenover Hem. Hij droeg
hem niet alleen in Zijn ingewanden, maar hij werd ook een vloekinstantie tegenover Hem. De
vloek Gods ging dwars door Zijn ziel heen; Hij ging er onderdoor, Hij werd er door veroordeeld.
Dat noemen wij de passieve gehoorzaamheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:@Posthoorn. Ter informatie een citaat van G. Boer uit zijn preek over zondag 2:
ds. G. Boer schreef:Nu zegt de catechismus in het voetspoor van de Schrift, dat heel de wet en al de profeten om
dat ene gebod draaien. Dat is als een ouderwetse deur met twee pinnen, in de boven- en de
benedendorpel. Alles draait daar om die stang. Zo draait het hele Oude Verbond om liefde tot
God en liefde tot de naaste. Daar gaat het om. Altijd opnieuw. Wie heeft zich daarover
bekreund? Er is er maar Een die bevoegd is om dat uit te leggen, de Heere Jezus Christus.
Worden wij als kenbron van onze ellende verwezen naar de wet Gods? Jawel, maar uitgelegd
door Christus. Hij is bevoegd. Dat leert ons Christus. Als een mens de Bergrede leest, tot in de
vezels van zijn bestaan, is daar een stuk onthulling en een stuk ontdekking. Er is er maar Een
geweest, die de Wet kan uitleggen. Er is er ook maar Een geweest, die de Wet gehouden
heeft en vanuit het paradijs via de Horeb belichaamd heeft en Die de wet meegenomen heeft
naar Golgotha. Er is er maar Een geweest, die deze wet Zelf heeft meegenomen en omgekeerd
nam die wet Jezus ook mee! De wet werd ook een instantie tegenover Hem. Hij droeg
hem niet alleen in Zijn ingewanden, maar hij werd ook een vloekinstantie tegenover Hem. De
vloek Gods ging dwars door Zijn ziel heen; Hij ging er onderdoor, Hij werd er door veroordeeld.
Dat noemen wij de passieve gehoorzaamheid.
Ja, dit gaat over het onderwijs van Christus in het openbaar. Niet over hoe Hij het werkt in het hart van de zondaar. En dat wil men er dan in lezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

Dat Zijn onderwijs onderscheiden is, is wat anders dan een tegenstelling tussen openbaar en persoonlijk. Dat laatste is onmogelijk.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Stichting Heartcry

Bericht door GGotK »

Ook refobaptisten hebben nogal wat bezwaren tegen Heartcry en met name Dhr Baan.

http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... 0Baan.html
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Auto »

GGotK schreef:Ook refobaptisten hebben nogal wat bezwaren tegen Heartcry en met name Dhr Baan.

http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... 0Baan.html
Dat zijn niet de refobaptisten die op dit moment op Urk en in Overberg aan de weg timmeren. De stichting Reformatorische Baptisten hebben een ander uitgangspunt dan de Sola5baptisten. Dat zegt ook wel weer wat.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Junia »

Auto schreef:
GGotK schreef:Ook refobaptisten hebben nogal wat bezwaren tegen Heartcry en met name Dhr Baan.

http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... 0Baan.html
Dat zijn niet de refobaptisten die op dit moment op Urk en in Overberg aan de weg timmeren. De stichting Reformatorische Baptisten hebben een ander uitgangspunt dan de Sola5baptisten. Dat zegt ook wel weer wat.


Inderdaad, dat is weer een heel ander clubje. Ik heb eens een aantal mailwisselingen gehad met iemand van de genoemde website, en werd daar niet blij van. De man was wat gematigder dan de heer Burggraaf, maar kwam met een zelfde soort uitingen. Het ging alleen maar over ergens 'tegen' zijn, allemaal negativiteit. Er ging niets van uit. Zo triest.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

Het is niettemin een interessante publicatie.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Stichting Heartcry

Bericht door GGotK »

Auto schreef:
GGotK schreef:Ook refobaptisten hebben nogal wat bezwaren tegen Heartcry en met name Dhr Baan.

http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... 0Baan.html
Dat zijn niet de refobaptisten die op dit moment op Urk en in Overberg aan de weg timmeren. De stichting Reformatorische Baptisten hebben een ander uitgangspunt dan de Sola5baptisten. Dat zegt ook wel weer wat.
Ze beschouwen zichzelf in ieder geval wel als DE refobaptisten:

"De Stichting Reformatorische Baptisten Nederland is opgericht in 2005. Voor de duidelijkheid merken wij op dat deze stichting geen enkele band heeft met groepen, die nadien de naam Reformatorische Baptisten zijn gaan voeren."
Laatst gewijzigd door GGotK op 12 okt 2018, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Stichting Heartcry

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:Het is niettemin een interessante publicatie.
Mee eens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

Auto schreef:
GGotK schreef:Ook refobaptisten hebben nogal wat bezwaren tegen Heartcry en met name Dhr Baan.

http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... 0Baan.html
Dat zijn niet de refobaptisten die op dit moment op Urk en in Overberg aan de weg timmeren. De stichting Reformatorische Baptisten hebben een ander uitgangspunt dan de Sola5baptisten. Dat zegt ook wel weer wat.
Ik mag het eigenlijk niet zo zeggen, maar het eerste wat ik me opkomt is, alweer een groepje stumpers die denken het licht gezien te hebben.

Voor alle duidelijkheid, ik spreek geen oordeel uit over de leer van die of van die, maar zijn we niet met zijn allen verkeerd bezig? de Heere Jezeus Zelf zegt:
matth 12: 30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
Lukas 11: 23 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
Markus 9: 36 En nemende een kindeken, stelde Hij dat midden onder hen en qomving het met Zijn armen en zeide tot hen:
37 Zo wie een van zodanige kinderkens zal ontvangen in Mijn Naam, die ontvangt Mij; en zo wie Mij zal ontvangen, die ontvangt Mij niet, maar Dien Die Mij gezonden heeft.
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester, wij hebben een gezien die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
41 Want zo wie ulieden een beker water zal geven te drinken in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Herman »

liz boer schreef:Ik mag het eigenlijk niet zo zeggen, maar het eerste wat ik me opkomt is, alweer een groepje stumpers die denken het licht gezien te hebben.
Zeg het dan ook niet zo.

Mijn indruk is dat deze mensen op het standpunt van de gezonde gereformeerde leer van zonde en genade staan, en hooguit op het gebied van de doop een ander standpunt dan onze gezindte innemen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
liz boer schreef:Ik mag het eigenlijk niet zo zeggen, maar het eerste wat ik me opkomt is, alweer een groepje stumpers die denken het licht gezien te hebben.
Zeg het dan ook niet zo.

Mijn indruk is dat deze mensen op het standpunt van de gezonde gereformeerde leer van zonde en genade staan, en hooguit op het gebied van de doop een ander standpunt dan onze gezindte innemen.
Prima, maar ik blijf erbij, verstooien we (zowel Refo5baptist of Heart Cry) of vergaderen we?
Ik ben daar echt oprecht over aan het nadenken, ook of juist mezelf sluit ik er bij in.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Stichting Heartcry

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
Herman schreef:
liz boer schreef:Ik mag het eigenlijk niet zo zeggen, maar het eerste wat ik me opkomt is, alweer een groepje stumpers die denken het licht gezien te hebben.
Zeg het dan ook niet zo.

Mijn indruk is dat deze mensen op het standpunt van de gezonde gereformeerde leer van zonde en genade staan, en hooguit op het gebied van de doop een ander standpunt dan onze gezindte innemen.
Prima, maar ik blijf erbij, verstooien we (zowel Refo5baptist of Heart Cry) of vergaderen we?
Ik ben daar echt oprecht over aan het nadenken, ook of juist mezelf sluit ik er bij in.
Mooie vraag liz boer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie