Christelijk Informatie Platform

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door helma »

Mara schreef:
WimA schreef:Kijk gewoon niet naar al die rommel. Of ze er nu christelijk voorzetten of niet. Dan heb je er ook geen last van.
Bedenk: Zonde lokt zonde uit, zonde leidt tot zonde!
Daar moet ik je ergens toch gelijk in geven, want onwillekeurig denk je bij die ene predikant: wat ongastvrij.
Maar waarom zou een dominee altijd maar klaar moeten staan?
Het geloer over de schutting vond ik bijzonder brutaal en irritant.
De jongen heeft niet iets ontwapenends. Jammer, want daarom schiet het zijn doel voorbij.

Ik geef hem groot gelijk; waarom zou je voor een camera gelijk in de houding moeten springen? En hij kan toch gewoon al iets anders hebben? En dat loeren over de schutting is gewoon puberaal :huhu
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Mara »

Waarom hebben ze dat erbij uitgezonden? Had gewoon het filmpje laten beginnen op het moment dat ds. Kieviet "toevallig" voorbij kwam fietsen.
Want dat was ook geënsceneerd.
Nu komt het op mij over: kijk eens, de ene dominee wilde niet, moet persé afspraak maken en de andere doet mogelijk niet open.
Toch nog even loeren, nee hoor, echt niet thuis.
Maar goed dat mijn man geen dominee is. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
WimA schreef: Mwah, zo langzamerhand vormt mijn mening zich wel de richting op dat ook deze site afhoud van het enige nodige, eerder tot zonde aanzet dan dat het aanspoort tot levensheiliging. Dus ik kan met jouw conclusie eigenlijk niet instemmen.
Helaas moet ik soms ook wel eens tot deze gedachten komen...
En daar hebben jullie beiden zelf natuurlijk geheel geen aandeel in ?
Als iedereen maar de bijbelverklaring van Mattew Henry gebruikte... dan zouden veel problemen zijn opgelost... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Waarom hebben ze dat erbij uitgezonden? Had gewoon het filmpje laten beginnen op het moment dat ds. Kieviet "toevallig" voorbij kwam fietsen.
Want dat was ook geënsceneerd.
Nu komt het op mij over: kijk eens, de ene dominee wilde niet, moet persé afspraak maken en de andere doet mogelijk niet open.
Toch nog even loeren, nee hoor, echt niet thuis.
Maar goed dat mijn man geen dominee is. :haha
En... als je dominee nu eens geen man was... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:
WimA schreef: Mwah, zo langzamerhand vormt mijn mening zich wel de richting op dat ook deze site afhoud van het enige nodige, eerder tot zonde aanzet dan dat het aanspoort tot levensheiliging. Dus ik kan met jouw conclusie eigenlijk niet instemmen.
Helaas moet ik soms ook wel eens tot deze gedachten komen...
En daar hebben jullie beiden zelf natuurlijk geheel geen aandeel in ?
Als iedereen maar de bijbelverklaring van Mattew Henry gebruikte... dan zouden veel problemen zijn opgelost... :)

Precies..b.v. ook Matthew Henry's verklaring van Joh3:16 onderschrijven.
De Joden hadden de ijdele, verwaande gedachte, dat de Messias alleen tot hun volk in liefde zou worden gezonden, en hen zou bevoorrechten ten koste van hun naburen, maar Christus zegt hun, dat Hij tot de gehele wereld in liefde is gekomen, tot de heidenen zowel als tot de Joden, 1 Joh. 2:2. Hoewel er velen uit de wereld van het mensdom omkomen, is toch Gods geven van Zijn eniggeboren Zoon een voorbeeld van Zijne liefde voor de gehele wereld, omdat door Hem een algemene aanbieding van leven en zaligheid gedaan is aan allen. Het is liefde jegens de oproerige, in opstand gekomen provincie, om ene proclamatie van vergeving en straffeloosheid uit te vaardigen voor allen, die willen komen, er op gebogen knieën op pleiten en terugkeren tot trouw en gehoorzaamheid. Alzo lief heeft God de afvallige, gevallen wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft met dit prachtige voorstel, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve. De zaligheid was uit de Joden, maar nu is Christus tot zaligheid tot aan het uiterste der aarde, een gemene zaligheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door refo »

huisman schreef:
De Joden hadden de ijdele, verwaande gedachte, dat de Messias alleen tot hun volk in liefde zou worden gezonden, en hen zou bevoorrechten ten koste van hun naburen, maar Christus zegt hun, dat Hij tot de gehele wereld in liefde is gekomen, tot de heidenen zowel als tot de Joden, 1 Joh. 2:2. Hoewel er velen uit de wereld van het mensdom omkomen, is toch Gods geven van Zijn eniggeboren Zoon een voorbeeld van Zijne liefde voor de gehele wereld, omdat door Hem een algemene aanbieding van leven en zaligheid gedaan is aan allen. Het is liefde jegens de oproerige, in opstand gekomen provincie, om ene proclamatie van vergeving en straffeloosheid uit te vaardigen voor allen, die willen komen, er op gebogen knieën op pleiten en terugkeren tot trouw en gehoorzaamheid. Alzo lief heeft God de afvallige, gevallen wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft met dit prachtige voorstel, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve. De zaligheid was uit de Joden, maar nu is Christus tot zaligheid tot aan het uiterste der aarde, een gemene zaligheid.
Deze quote zouden de bovenbazen van refo-Nederland in gedachten moeten houden. De krant staat vandaag weer vol van denkbeelden om de dijken te bewaken tegen de boze buitenwereld. Maar als ze dit vergeten hebben ze God niet mee.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Chrisje72 »

ik leerde vroeger op cathechisatie dat dit de wereld van de uitverkorenen betekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Ad Anker »

refo schreef: Deze quote zouden de bovenbazen van refo-Nederland in gedachten moeten houden. De krant staat vandaag weer vol van denkbeelden om de dijken te bewaken tegen de boze buitenwereld. Maar als ze dit vergeten hebben ze God niet mee.
Ja, ds. Silfhout zet het uiteindelijk in het juiste perspectief, tegenover het activisme van ds. Visscher en B.J. Spruyt. Alsof de seculiere tegenwind net begonnen is. Ben je mal, die waait al tientallen jaren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door refo »

Maar ds Silfhout snapt het ook niet helemaal.
Het is een beetje: net als we al doen of deden, maar dan wat nadrukkelijker.
Het werkt niet als de ref. gezindte een tandje bijzet.
De machine moet naar de sloop en terug naar handbediening.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Maar ds Silfhout snapt het ook niet helemaal.
Het is een beetje: net als we al doen of deden, maar dan wat nadrukkelijker.
Het werkt niet als de ref. gezindte een tandje bijzet.
De machine moet naar de sloop en terug naar handbediening.
Zoiets staat toch in het laatste zinnetje van het artikel? 'k Heb het nu niet bijdehand, dus kan het niet citeren.
Tandje bijzetten, nee, dat gaat ook niet werken. Sloop is verootmoediging en handbediening is de dagelijkse wandel met God. In plaats van refo-wereldgelijkvormigheid.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door henriët »

WimA schreef:Kijk gewoon niet naar al die rommel. Of ze er nu christelijk voorzetten of niet. Dan heb je er ook geen last van.
Bedenk: Zonde lokt zonde uit, zonde leidt tot zonde!
Ik weet niet of je het filmpje gezien hebt, maar ik vind het ronduit schandalig als je dit filmpje als rommel bestempeld.
Dat had ik ook niet van jou verwacht.
Het is een heldere Boodschap!

En idd, dat geloer over die schutting, dat hadden ze niet moeten doen, en dat ds Hofman ( of hoe heet hij ook alweer) aangeeft dat hij alleen op afspraak werkt, dat is wellicht vanwege de werkdruk begrijpelijk, anderzijds, met eerbied gesproken, God werkt ook niet op afspraak.
Maar goed, de ds geeft wel aan dat hij op een ander tijdstip in gesprek wil. Prima toch, wellicht had hij nu geen tijd.

De manier van spreken van de journalist mag nog wel op een hoger niveau komen. Niet omdat een ds. heilig is. Maar gewoon respect voor een ouder iemand en daarbij ook gewoon de normale fatsoensnormen in acht nemen.

Enfin, WimA, ik zou zeggen, stap over je gevoelens heen en beluister dit Woord.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door DDD »

Toen ik dit filmpje zag, dacht ik wel: ik word oud.

Het is overduidelijk dat de journalist wel respect heeft voor dominees en liefde tot het Evangelie, maar zijn manier van communiceren zou ik nog niet tegen een zaterdaghulp bij Albert Heijn gebruiken. Maar ja, ik ben niet de norm van alle dingen.

Zoiets laat wel zien dat de kloof met de algemene cultuur steeds groter wordt. Ik vind het al een beetje belachelijk dat dominees zich met hun achternaam voorstellen of worden aangeduid, wat moet iemand van de generatie van deze jongen daar dan wel niet van vinden? Dat valt volkomen buiten zijn belevingswereld.

Anderzijds zou ik niet op zo'n manier willen worden toegesproken, al was de journalist 80 jaar. Dat zou iemand met zo'n functie toch ook moeten weten?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:Helaas moet ik soms ook wel eens tot deze gedachten komen...
En daar hebben jullie beiden zelf natuurlijk geheel geen aandeel in ?
Als iedereen maar de bijbelverklaring van Mattew Henry gebruikte... dan zouden veel problemen zijn opgelost... :)

Precies..b.v. ook Matthew Henry's verklaring van Joh3:16 onderschrijven.
De Joden hadden de ijdele, verwaande gedachte, dat de Messias alleen tot hun volk in liefde zou worden gezonden, en hen zou bevoorrechten ten koste van hun naburen, maar Christus zegt hun, dat Hij tot de gehele wereld in liefde is gekomen, tot de heidenen zowel als tot de Joden, 1 Joh. 2:2. Hoewel er velen uit de wereld van het mensdom omkomen, is toch Gods geven van Zijn eniggeboren Zoon een voorbeeld van Zijne liefde voor de gehele wereld, omdat door Hem een algemene aanbieding van leven en zaligheid gedaan is aan allen. Het is liefde jegens de oproerige, in opstand gekomen provincie, om ene proclamatie van vergeving en straffeloosheid uit te vaardigen voor allen, die willen komen, er op gebogen knieën op pleiten en terugkeren tot trouw en gehoorzaamheid. Alzo lief heeft God de afvallige, gevallen wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft met dit prachtige voorstel, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve. De zaligheid was uit de Joden, maar nu is Christus tot zaligheid tot aan het uiterste der aarde, een gemene zaligheid.
En zou huisman dan ook deze van Matthew Henry onderschrijven:
Lach en traan
05-10-2012 19:28
Romeinen 6:14b

„Maar gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.”


U denkt dat u geen genade hebt, omdat u niet die duidelijk merkbare vreugde en troost hebt die u behoort te bezitten. Maar weet dat zij die hun eigen onvolkomenheid zien, evenzeer door de Heilige Geest verlicht zijn als degenen die Christus’ schoonheid aanschouwen. Het kind dat schreit leeft even zeker als het kind dat lacht. De nieuwe mens klaagt zowel over geestelijke zwarigheden als dat hij roemt over en dankt voor geestelijke zegeningen.

Moedeloos hart, u bent onder de genade, en niet onder de wet. En daarom, oordeel uzelf naar de maatstaf der genade, en niet naar het richtsnoer der wet. U hebt met Iemand te doen Die gewillig is u zalig te maken en de gewilligheid des Geestes zal aannemen en de zwakheid des vlezes vergeven. Laat het ootmoedig gevoel van uw eigen dwaasheden en slechtheden u niet beroven van Gods genadewerkingen in u. Laat ook uw wantrouwen aangaande uzelf uw vertrouwen op Christus niet schokken. Dank God voor hetgeen Hij voor u gedaan heeft. Laat Hem de lof ervan ontvangen, dan zult gij er de blijdschap van genieten.

Matthew Henry
(1662-1714)

(”Aan Zijn tafel”)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Chrisje72 schreef:ik leerde vroeger op catechisatie dat dit de wereld van de uitverkorenen betekent.
Maar het staat er niet.
Het heeft Gods Geest goed gedacht dat er niet bij te zetten, zegt Calvijn dan als er iets niet staat.
Gods liefde en nodiging en zijn uitverkiezing we krijgen het niet bij elkaar dat hoeft ook niet.

We dienen beide te laten staan, zo zegt ook bijv. Prof. Dr. Jacobus Trigland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Mara »

DDD schreef:Toen ik dit filmpje zag, dacht ik wel: ik word oud.

Het is overduidelijk dat de journalist wel respect heeft voor dominees en liefde tot het Evangelie, maar zijn manier van communiceren zou ik nog niet tegen een zaterdaghulp bij Albert Heijn gebruiken. Maar ja, ik ben niet de norm van alle dingen.

Zoiets laat wel zien dat de kloof met de algemene cultuur steeds groter wordt. Ik vind het al een beetje belachelijk dat dominees zich met hun achternaam voorstellen of worden aangeduid, wat moet iemand van de generatie van deze jongen daar dan wel niet van vinden? Dat valt volkomen buiten zijn belevingswereld.

Anderzijds zou ik niet op zo'n manier willen worden toegesproken, al was de journalist 80 jaar. Dat zou iemand met zo'n functie toch ook moeten weten?
Dat laatste vraag ik me af. Men weet af en toe niet meer zoveel. Als je hoort hoe sommige mensen een dominee of arts aanspreken, vraag je je af of dit in de opvoeding is geleerd.
Maar wat bedoel je precies met de zin: "Ik vind het een beetje belachelijk dat dominees zich met hun achternaam voorstellen?"
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie