Christelijk Informatie Platform

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:Allen gelijk, allen één. :nonnon
Waarom zou je gelijk zijn als je iemand met z'n voornaam aanspreekt?

Ik spreek bijv. mijn directeur (van een internationaal bedrijf van 150 werknemers), of onze kerkenraadsleden ook met hun voornaam aan.
Maar daarmee ben ik nog niet gelijk aan hen.

De 'machtigste' man op aarde wordt ook steevast met z'n voornaam genoemd: Barak Obama.

Nee hoor, ik ben voor voornamen, met name de jeugd (de volgende cultuur) maakt daar steeds meer gebruik van.
Ik ben niet tegen het gebruik van voornamen, maar ik vind het niet gepast om een predikant ONGEVRAAGD als ds. Piet Jansen te duiden.
Als hij dat zelf onder zijn meditaties zet, prima.
Maar ik zie dat het steeds vaker "gewoon" wordt en daar maak ik bezwaar tegen.
In familieverband of vriendenkring zal de beste man ook met voornaam worden aangesproken, volstrekt logisch, maar er moet m.i. verschil gemaakt worden in gelegenheid, plaats e.d.
En respect tonen zit niet in het gebruik van titels, dat weet ik.
In België is het gebruik van het woord U precies andersom. Maar daar hoeven we ons toch niet aan te meten? Dat doen zij ook niet.
Ik heb destijds voor 2 directeuren gewerkt, de één wilde persé met zijn voornaam aangesproken, de ander als meneer.
Dat respecteer ik dan, want zij stellen het voor.
Om terug te keren naar het begin: ds. Kieviet zei niets over tutoyeren tegen de jongeman, deze voelde niet aan dat hij een andere manier van aanspreken moest gebruiken en dat begrijp ik niet, gezien zijn opleiding (ik neem aan dat hij die toch met goed gevolg afgesloten heeft?)
In zijn positie moet hij toch kunnen aanvoelen: deze meneer/predikant zal ik toch anders moeten benaderen dan een joviale student?
Maar goed, wij maken ons er misschien veel drukker over dan ds. en mevrouw Kieviet zelf :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door DDD »

Overigens is het niet zo dat als iemand zich met voor- en achternaam aanduidt dat je hem dan bij de voornaam moet noemen. Dat is helemaal niet gebruikelijk (meer). In zakelijke meer afstandelijke contacten kun je gewoon u gebruiken. Ik zou er ook helemaal niet voor zijn om een dominee of tandarts zomaar met je aan te spreken. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze hun brieven, artikelen of meditaties met alleen de achternaam hoeven af te sluiten? Bijna niemand met een publieke functie doet dat meer. Ik blijf erbij dat daarmee een onnodige afstand wordt gecreerd met de normale cultuur en dat dat kerkvervreemding in de hand werkt.

http://www.beatrijs.com/jonge-patienten-aanspreken/

http://www.beatrijs.com/cat/advies/comm ... anspreken/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Mara »

DDD schreef:Overigens is het niet zo dat als iemand zich met voor- en achternaam aanduidt dat je hem dan bij de voornaam moet noemen. Dat is helemaal niet gebruikelijk (meer). In zakelijke meer afstandelijke contacten kun je gewoon u gebruiken. Ik zou er ook helemaal niet voor zijn om een dominee of tandarts zomaar met je aan te spreken. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze hun brieven, artikelen of meditaties met alleen de achternaam hoeven af te sluiten? Bijna niemand met een publieke functie doet dat meer. Ik blijf erbij dat daarmee een onnodige afstand wordt gecreerd met de normale cultuur en dat dat kerkvervreemding in de hand werkt.

http://www.beatrijs.com/jonge-patienten-aanspreken/

http://www.beatrijs.com/cat/advies/comm ... anspreken/
Toen mijn zoon overstapte van de kinderartsen in het kinderziekenhuis, naar het gewone ziekenhuis, was hij meteen meneer, terwijl hij net 18 jaar was geworden.
Dat klonk zo onwennig voor hem. De vaste arts spreekt hem inmiddels wel met zijn voornaam aan, maar de andere artsen beginnen meteen met u en meneer. Totdat hij vraagt: zegt u maar ...(voornaam) hoor.
Zelfs de co-assistenten, niet veel ouder dan hij, stellen zich niet met voornaam voor. Alleen hun achternaam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
DDD schreef:Overigens is het niet zo dat als iemand zich met voor- en achternaam aanduidt dat je hem dan bij de voornaam moet noemen. Dat is helemaal niet gebruikelijk (meer). In zakelijke meer afstandelijke contacten kun je gewoon u gebruiken. Ik zou er ook helemaal niet voor zijn om een dominee of tandarts zomaar met je aan te spreken. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze hun brieven, artikelen of meditaties met alleen de achternaam hoeven af te sluiten? Bijna niemand met een publieke functie doet dat meer. Ik blijf erbij dat daarmee een onnodige afstand wordt gecreerd met de normale cultuur en dat dat kerkvervreemding in de hand werkt.

http://www.beatrijs.com/jonge-patienten-aanspreken/

http://www.beatrijs.com/cat/advies/comm ... anspreken/
Toen mijn zoon overstapte van de kinderartsen in het kinderziekenhuis, naar het gewone ziekenhuis, was hij meteen meneer, terwijl hij net 18 jaar was geworden.
Dat klonk zo onwennig voor hem. De vaste arts spreekt hem inmiddels wel met zijn voornaam aan, maar de andere artsen beginnen meteen met u en meneer. Totdat hij vraagt: zegt u maar ...(voornaam) hoor.
Zelfs de co-assistenten, niet veel ouder dan hij, stellen zich niet met voornaam voor. Alleen hun achternaam.
Dat laatste is protocol. De intensivisten spreek ik altijd aan met voornaam, maar bij het bed is het dokter.... Dit schept afstand zoals het hoort en een professionele houding. Ik ben er voor.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door DDD »

Maar hoe ondertekenen ze hun artikelen en brieven?

Misschien zit ik gewoon in een te moderne omgeving. In mijn omgeving is er geen professional die zich met de achternaam laat aanspreken. De medische wereld is natuurlijk cultureel gezien veel conservatiever, misschien beinvloedt dat mijn blik.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door vlinder »

DDD schreef:Maar hoe ondertekenen ze hun artikelen en brieven?

Misschien zit ik gewoon in een te moderne omgeving. In mijn omgeving is er geen professional die zich met de achternaam laat aanspreken. De medische wereld is natuurlijk cultureel gezien veel conservatiever, misschien beinvloedt dat mijn blik.
Dr. Huppeldepup cardioloog
Of
AIOS dr. van Dijk
Of
Dr. De Boer arts-assistent cardiologie
Of
P.O. Dr. van Dam.

Ik heb nog nooit een arts iets zien tekenen met zijn voornaam als het om formele brieven gaat of in een professionele situatie.

Wel in informele sfeer zoals het briefje van vorige week bij een patient met een maagbloeding.

2e infuus, pantazolpomp, 4x FFP, 2x PC 1 thrombo's, AB door, kruislab +IC3, Aug+genta.
Bedankt X

En dan in het gebruikelijke doktershandschrift. :OO3
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door DDD »

Dat maakt het dan al minder raar dat dominees dat doen. Toch kom ik het in de media eigenlijk nooit tegen dat iemand alleen bij zijn initialen wordt aangeduid, behalve bij dominees. Bijzonder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door -DIA- »

Bij AH is het zo dat normaal iedereen bij de voornaam wordt aangesproken.
De laatste jaren zelfs soms de filiaalheerder. Maar toch is er onderscheid
als de namen worden omgeroepen. De filiaalbeheerder en de adjunct-filiaalbeheerder worden altijd "Meneer Achternaam" en "mevrouw Ahternaam" genoemd. Teamleiders soms, niet altijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Ad Anker »

vlinder schreef: 2e infuus, pantazolpomp, 4x FFP, 2x PC 1 thrombo's, AB door, kruislab +IC3, Aug+genta.
Bedankt X

En dan in het gebruikelijke doktershandschrift. :OO3
Sowieso een beetje een wazig briefje, moet ik zeggen. Arme patiënt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door vlinder »

Anker schreef:
vlinder schreef: 2e infuus, pantazolpomp, 4x FFP, 2x PC 1 thrombo's, AB door, kruislab +IC3, Aug+genta.
Bedankt X

En dan in het gebruikelijke doktershandschrift. :OO3
Sowieso een beetje een wazig briefje, moet ik zeggen. Arme patiënt.
Nee, hoor. Patient was erg instabiel en was binnen 1 uur stabiel. Daarnaast is alles geprotocolleerd, dus erg duidelijk. Delegeren gaat makkelijk: jij zorgt voor alle labzaken en jij voor alle medicatie en jij voor de patient en jij voor familie.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Ad Anker »

vlinder schreef:
Anker schreef:
vlinder schreef: 2e infuus, pantazolpomp, 4x FFP, 2x PC 1 thrombo's, AB door, kruislab +IC3, Aug+genta.
Bedankt X

En dan in het gebruikelijke doktershandschrift. :OO3
Sowieso een beetje een wazig briefje, moet ik zeggen. Arme patiënt.
Nee, hoor. Patient was erg instabiel en was binnen 1 uur stabiel. Daarnaast is alles geprotocolleerd, dus erg duidelijk. Delegeren gaat makkelijk: jij zorgt voor alle labzaken en jij voor alle medicatie en jij voor de patient en jij voor familie.
binnen 1 uur4 FFP, 2 PC en 1 Thrombo's? :) Knap.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door vlinder »

Anker schreef:
vlinder schreef:
Anker schreef:
vlinder schreef: 2e infuus, pantazolpomp, 4x FFP, 2x PC 1 thrombo's, AB door, kruislab +IC3, Aug+genta.
Bedankt X

En dan in het gebruikelijke doktershandschrift. :OO3
Sowieso een beetje een wazig briefje, moet ik zeggen. Arme patiënt.
Nee, hoor. Patient was erg instabiel en was binnen 1 uur stabiel. Daarnaast is alles geprotocolleerd, dus erg duidelijk. Delegeren gaat makkelijk: jij zorgt voor alle labzaken en jij voor alle medicatie en jij voor de patient en jij voor familie.
binnen 1 uur4 FFP, 2 PC en 1 Thrombo's? :) Knap.
Yep. Sterker nog later kwamen er nog 2 PC's bij binnen datzelfde uur. Drukzakken, 2 PC's tegelijk (via ander infuus) daarvoor FFP en trombo tegelijk. Stand 999. Alles gietend naar binnen. Toen ik naar huis ging waren er ruim 11 zakken getransfundeerd.
Moet ik er wel bij zeggen dat patient later weer instabiel werd en uiteindelijk aan de beademing ging en zelfs een Sengstakentube kreeg, iets wat wij vrijwel nooit meer gebruiken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door WimA »

Altijd leuk om te volgen, zo'n paar opscheppende leerling verpleegkundigen :super
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door vlinder »

WimA schreef:Altijd leuk om te volgen, zo'n paar opscheppende leerling verpleegkundigen :super
Klopt. Alleen ben ik geen leerling-verpleegkundige :)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door henriët »

vlinder schreef:
WimA schreef:Altijd leuk om te volgen, zo'n paar opscheppende leerling verpleegkundigen :super
Klopt. Alleen ben ik geen leerling-verpleegkundige :)
:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie