Christelijk Informatie Platform

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Helaas moet ik soms ook wel eens tot deze gedachten komen...

Als iedereen maar de bijbelverklaring van Mattew Henry gebruikte... dan zouden veel problemen zijn opgelost... :)

Precies..b.v. ook Matthew Henry's verklaring van Joh3:16 onderschrijven.
De Joden hadden de ijdele, verwaande gedachte, dat de Messias alleen tot hun volk in liefde zou worden gezonden, en hen zou bevoorrechten ten koste van hun naburen, maar Christus zegt hun, dat Hij tot de gehele wereld in liefde is gekomen, tot de heidenen zowel als tot de Joden, 1 Joh. 2:2. Hoewel er velen uit de wereld van het mensdom omkomen, is toch Gods geven van Zijn eniggeboren Zoon een voorbeeld van Zijne liefde voor de gehele wereld, omdat door Hem een algemene aanbieding van leven en zaligheid gedaan is aan allen. Het is liefde jegens de oproerige, in opstand gekomen provincie, om ene proclamatie van vergeving en straffeloosheid uit te vaardigen voor allen, die willen komen, er op gebogen knieën op pleiten en terugkeren tot trouw en gehoorzaamheid. Alzo lief heeft God de afvallige, gevallen wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft met dit prachtige voorstel, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve. De zaligheid was uit de Joden, maar nu is Christus tot zaligheid tot aan het uiterste der aarde, een gemene zaligheid.
En zou huisman dan ook deze van Matthew Henry onderschrijven:
Lach en traan
05-10-2012 19:28
Romeinen 6:14b

„Maar gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.”


U denkt dat u geen genade hebt, omdat u niet die duidelijk merkbare vreugde en troost hebt die u behoort te bezitten. Maar weet dat zij die hun eigen onvolkomenheid zien, evenzeer door de Heilige Geest verlicht zijn als degenen die Christus’ schoonheid aanschouwen. Het kind dat schreit leeft even zeker als het kind dat lacht. De nieuwe mens klaagt zowel over geestelijke zwarigheden als dat hij roemt over en dankt voor geestelijke zegeningen.

Moedeloos hart, u bent onder de genade, en niet onder de wet. En daarom, oordeel uzelf naar de maatstaf der genade, en niet naar het richtsnoer der wet. U hebt met Iemand te doen Die gewillig is u zalig te maken en de gewilligheid des Geestes zal aannemen en de zwakheid des vlezes vergeven. Laat het ootmoedig gevoel van uw eigen dwaasheden en slechtheden u niet beroven van Gods genadewerkingen in u. Laat ook uw wantrouwen aangaande uzelf uw vertrouwen op Christus niet schokken. Dank God voor hetgeen Hij voor u gedaan heeft. Laat Hem de lof ervan ontvangen, dan zult gij er de blijdschap van genieten.

Matthew Henry
(1662-1714)

(”Aan Zijn tafel”)

Ja hoor absoluut....het hele boek "Aan Zijn tafel" is prachtig, pastoraal en zoekt niet naar verzekerd geloof maar juist naar het toevluchtnemend geloof. Ook zij worden genodigd aan de tafel des Heeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door DDD »

@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Simon »

Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Als je het over de apostelen hebt, om maar een voorbeeld te noemen, gebruiken we toch ook gewoon de voornaam?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Als je het over de apostelen hebt, om maar een voorbeeld te noemen, gebruiken we toch ook gewoon de voornaam?
Die liepen op sandalen en in kemelsharen mantels. Doe jij toch ook niet? :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door jakobmarin »

Simon schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Als je het over de apostelen hebt, om maar een voorbeeld te noemen, gebruiken we toch ook gewoon de voornaam?
Ik vind het ook altijd vreemd:
Maarten Luther, Johannes Calvijn, Wilhelmus a Brakel, maar ds. G.H. Kersten, ds. A. Moerkerken....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Dat meen ik inderdaad...

Dat vind ik dus raar, aangezien dat precies de tegenovergestelde mening is natuurlijk. Ik vind ds. Piet Jansen normaal.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door jakobmarin »

DDD schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Dat meen ik inderdaad...

Dat vind ik dus raar, aangezien dat precies de tegenovergestelde mening is natuurlijk. Ik vind ds. Piet Jansen normaal.
Inderdaad: ds. P. van Tarsus klinkt ook gek...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Dat ik het zelf al raar vind dat dominees zich in bepaalde kringen niet gewoon met voor- en achternaam laten aanduiden, terwijl dat voor werkelijk ieder ander mens wel gebruikelijk is.
Meen je dat nou?
En wat vind je dan van het gegeven dat veel mensen graag zien dat onder een meditatie staat:
ds. P. Jansen. Er zijn predikanten die gewoon simpel P. Jansen er onder zetten, of zelfs Piet Jansen ;)
Als je het over de apostelen hebt, om maar een voorbeeld te noemen, gebruiken we toch ook gewoon de voornaam?
Die liepen op sandalen en in kemelsharen mantels. Doe jij toch ook niet? :huhu
Waarom kun jij nou nooit eens normaal discussieren en moet je altijd een persoonlijke, enigszins denigrerende veralgemenisering erin gooien, die niets te maken heeft met het onderwerp?
Bovendien vergis je je weer eens, alleen Johannes de Doper was zo gekleed, volgens mij.
Maar zoals ik al zei, hoe ze destijds gekleed gingen heeft niets te maken met hoe iemand betiteld zou moeten worden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door jakobmarin »

Wat geweldig dat we Jezus bij Zijn voornaam mogen aanspreken!

En een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, dus hup, alle voornamen erin en titels eruit!! :) :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Cees »

jakobmarin schreef:Wat geweldig dat we Jezus bij Zijn voornaam mogen aanspreken!

En een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, dus hup, alle voornamen erin en titels eruit!! :) :)
Stoere praat, maar wil jij dan alle fatsoens normen overboord zetten?

Dit is volgens mij juist een groot probleem in onze maatschappij dat er geen enkel respect voor gezag meer is voor verhoudingen en pleit jij er nog voor om als vriendjes met de Heere Jezus om gaan.

Het spijt mij dan heb ik meer begrip voor een atheistische collega die zei nadat hij eens bij een trouwdienst van een buurman was geweest: 'ik begrijp werkelijk niet waarom het zo'n vriendjes club moet zijn in een kerk. Die man (dominee) maakt zich niet serieus zoals hij zijn boodschap goedkoop moet brengen'. Het bleek dus dat de desbetreffende predikant erg amicaal sprak over de Heere Jezus. Die collega zei er nog bij, je zou bijna nog geld geven aan die vereniging 'Bond tegen het vloeken'.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:Wat geweldig dat we Jezus bij Zijn voornaam mogen aanspreken!

En een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, dus hup, alle voornamen erin en titels eruit!! :) :)
Wat een vreemde, provocerende opmerking. Ik noem mijn ouders niet bij hun voornaam en personen die ouder zijn dan ik ben, ook niet. Behalve als ze dat per se willen. Dat is een kwestie normen en waarden. Respect en eerbied voor degenen die over je gesteld zijn. In de Bijbelse tijd was er nog helemaal geen sprake van een achternaam. Bovendien spreek ik het liefst over "Heere Jezus".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:Wat geweldig dat we Jezus bij Zijn voornaam mogen aanspreken!

En een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, dus hup, alle voornamen erin en titels eruit!! :) :)
Wat een vreemde, provocerende opmerking. Ik noem mijn ouders niet bij hun voornaam en personen die ouder zijn dan ik ben, ook niet. Behalve als ze dat per se willen. Dat is een kwestie normen en waarden. Respect en eerbied voor degenen die over je gesteld zijn. In de Bijbelse tijd was er nog helemaal geen sprake van een achternaam. Bovendien spreek ik het liefst over "Heere Jezus".
Helemaal eens. Ik vind dat jakobmarin enorm doordraaft.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door vlinder »

DDD schreef:Toen ik dit filmpje zag, dacht ik wel: ik word oud.

Het is overduidelijk dat de journalist wel respect heeft voor dominees en liefde tot het Evangelie, maar zijn manier van communiceren zou ik nog niet tegen een zaterdaghulp bij Albert Heijn gebruiken. Maar ja, ik ben niet de norm van alle dingen.

Zoiets laat wel zien dat de kloof met de algemene cultuur steeds groter wordt. Ik vind het al een beetje belachelijk dat dominees zich met hun achternaam voorstellen of worden aangeduid, wat moet iemand van de generatie van deze jongen daar dan wel niet van vinden? Dat valt volkomen buiten zijn belevingswereld.

Anderzijds zou ik niet op zo'n manier willen worden toegesproken, al was de journalist 80 jaar. Dat zou iemand met zo'n functie toch ook moeten weten?
Ik vind mezelf nog relatief jong, maar ook ik vond de jongen onbeleefd. Jij zeggen tegen ouderen hoort gewoon niet, tenzij ze dat zelf aangeven. Ook je visie dat er soms heiligen van predikanten worden gemaakt deel ik. Uiteindelijk is hij niet meer dan een ouderling met bijzondere opdracht. Zo kwam onze dominee in onze gemeente, en zijn vrouw (26!) wilde op de vrouwenvereniging met mevrouw K. Aangesproken worden, terwijl bijna iedereen (ook dames van 60) elkaar met de voornaam aanspraken. Ze vroegen: hoe wilt u genoemd worden? Het antwoord was: mevrouw graag. Neem je jezelf dan niet iets te serieus vraag ik me dan af?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijk Informatie Platform

Bericht door jakobmarin »

Oh sorry, mijn opmerking was met humor doorspekt, maar niet minder waar, wat mij betreft.

Sommigen laten zich aanspreken met allerlei titels en zijn 'in hoogheid gezeten' en gedragen zich ook zo, terwijl Jezus 'nederig van hart is' en Hij dit ons graag wil leren.

En als we zo op titels gesteld zijn, waarom noemen we Dr. M. Luther dan Maarten en ds. W. Á Brakel dan Wilhelmus (om maar iets te noemen). En noemen we Gerrit Kersten dan ds. G.H. Kersten en Arie Moerkerken ds. A. Moerkerken?

Dat is dan toch een gek verschil?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie