Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:
geledu schreef:Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Onlangs kreeg ik dit blad onder ogen.
Mwah.. ik geef liever mn geld uit aan om sions wil
Ik zit ook over Om Sions Wil na te denken. Van Oud gereformeerd tot hersteld hervormd bijbelgetrouwe schrijvers zie ik altijd op de voorkant staan, waar ik me wel bij thuis voel. Wellicht kunnen in dit blad voors en tegens van ontwikkelingen in de 'refozuil' worden uitgewisseld. Lijkt me uitermate geschikt medium voor.
Ik ben abonnee geweest van Om Sioms Wil, maar dat is alweer jaren geleden.
Toen schreef de bekende (hoop dat hij nog niet vergeten is) ds. J. Catsburg heel mooie stukjes daarin.
Later, na het overlijden van ds. Catsburg vond ik OSW iets minder aantrekkelijk... en heb ik
heb abonnement opgezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Later, na het overlijden van ds. Catsburg vond ik OSW iets minder aantrekkelijk... en heb ik
heb abonnement opgezegd.
En de Terdege en de Gezinsgids gehouden, terwijl je meer hebt aan Oude Paden?
Tijd voor een kleine reorganisatie?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Later, na het overlijden van ds. Catsburg vond ik OSW iets minder aantrekkelijk... en heb ik
heb abonnement opgezegd.
En de Terdege en de Gezinsgids gehouden, terwijl je meer hebt aan Oude Paden?
Tijd voor een kleine reorganisatie?
Nee, ik weet pas sinds enkele jaren (hooguit 2 jaar) van het blad Oude Paden af.
Ik lees ze nu samen met een kennis.
Terdege en GezinsGids hebben we al zolang ze bestaan. Die zeg je ook niet zomaar
op. Het zijn meer familiebladen. OSW kan kan heel goed vervangen worden door
(later) Het Gekrookte Riet (toen het nog bestond), De Saambinder, De Wachter Sions...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Later, na het overlijden van ds. Catsburg vond ik OSW iets minder aantrekkelijk... en heb ik
heb abonnement opgezegd.
En de Terdege en de Gezinsgids gehouden, terwijl je meer hebt aan Oude Paden?
Tijd voor een kleine reorganisatie?
Nee, ik weet pas sinds enkele jaren (hooguit 2 jaar) van het blad Oude Paden af.
Ik lees ze nu samen met een kennis.
Terdege en GezinsGids hebben we al zolang ze bestaan. Die zeg je ook niet zomaar
op. Het zijn meer familiebladen. OSW kan kan heel goed vervangen worden door
(later) Het Gekrookte Riet (toen het nog bestond), De Saambinder, De Wachter Sions...
Naar mijn mening kan OSW niet vervangen worden door de bladen die genoemd worden.
OSW is nl. interkerkelijk en dat heeft het grote voordeel dat er geen kerkelijke stokpaardjes bereden worden.
In OSW gaat het meestal om echt wezenlijke zaken .
Wat Oude paden betreft één jaar abonnee geweest vond het blad te duur en niet leerzaam.
Ik heb nooit zoveel leerzaams gezien in voorvallen en bekeringsgeschiedenissen van predikanten.
Kerkgeschiedenis kan boeiend zijn maar de oude paden brengt kerkgeschiedenis op madurodamschaal.
:nonnon
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Rens »

Als ik er het geld voor zou hebben, zou ik zowel OSW, als OudVaders als Oude Paden in huis halen zoals voorheen.

Terdege en de GezinsGids zijn duurbetaalde luxe glossy advertentiebladen geworden........zo komen ze op mij over als ik ze in handen heb..............heb op beiden een abonnement gehad overigens............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:
geledu schreef:Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Onlangs kreeg ik dit blad onder ogen.
Mwah.. ik geef liever mn geld uit aan om sions wil
Ik zit ook over Om Sions Wil na te denken. Van Oud gereformeerd tot hersteld hervormd bijbelgetrouwe schrijvers zie ik altijd op de voorkant staan, waar ik me wel bij thuis voel. Wellicht kunnen in dit blad voors en tegens van ontwikkelingen in de 'refozuil' worden uitgewisseld. Lijkt me uitermate geschikt medium voor.
Ik denk dat in OSW dat juist helemaal niet zo voorop staat om nu eens de voors en tegens te bespreken..
gelukkig niet.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Tiberius »

Tweeënhalf jaar geleden hebben wij een abonnement op OSW genomen (op de Duikenburgse dagen trouwens, maar dat terzijde); geen moment spijt er van gehad. Gister stonden ze weer op de Duikenburgse Wintermarkt, toen heb ik dat verteld en een complimentje over de aantrekkelijke layout gegeven.
De inhoud gaat inderdaad meestal over wezenlijke zaken, plus dat er schrijvers van verschillende kerkverbanden aan meewerken. Ook de layout is recent aanmerkelijk verbeterd.

Het blad Oude Paden vind ik wel erg prijzig en de inhoud is aan mij ook niet zo besteed.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Tweeënhalf jaar geleden hebben wij een abonnement op OSW genomen (op de Duikenburgse dagen trouwens, maar dat terzijde); geen moment spijt er van gehad. Gister stonden ze weer op de Duikenburgse Wintermarkt, toen heb ik dat verteld en een complimentje over de aantrekkelijke layout gegeven.
De inhoud gaat inderdaad meestal over wezenlijke zaken, plus dat er schrijvers van verschillende kerkverbanden aan meewerken. Ook de layout is recent aanmerkelijk verbeterd.

Het blad Oude Paden vind ik wel erg prijzig en de inhoud is aan mij ook niet zo besteed.
Ben het helemaal met je eens. Dan heb je de Duikenburgse Wintermarkt i.i.g. ten goede gebruikt...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Tweeënhalf jaar geleden hebben wij een abonnement op OSW genomen (op de Duikenburgse dagen trouwens, maar dat terzijde); geen moment spijt er van gehad. Gister stonden ze weer op de Duikenburgse Wintermarkt, toen heb ik dat verteld en een complimentje over de aantrekkelijke layout gegeven.
De inhoud gaat inderdaad meestal over wezenlijke zaken, plus dat er schrijvers van verschillende kerkverbanden aan meewerken. Ook de layout is recent aanmerkelijk verbeterd.

Het blad Oude Paden vind ik wel erg prijzig en de inhoud is aan mij ook niet zo besteed.
Ben het helemaal met je eens. Dan heb je de Duikenburgse Wintermarkt i.i.g. ten goede gebruikt...;)
Och, ik was van te voren voldoende geïnstrueerd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Tweeënhalf jaar geleden hebben wij een abonnement op OSW genomen (op de Duikenburgse dagen trouwens, maar dat terzijde); geen moment spijt er van gehad. Gister stonden ze weer op de Duikenburgse Wintermarkt, toen heb ik dat verteld en een complimentje over de aantrekkelijke layout gegeven.
De inhoud gaat inderdaad meestal over wezenlijke zaken, plus dat er schrijvers van verschillende kerkverbanden aan meewerken. Ook de layout is recent aanmerkelijk verbeterd.

Het blad Oude Paden vind ik wel erg prijzig en de inhoud is aan mij ook niet zo besteed.
Ben het helemaal met je eens. Dan heb je de Duikenburgse Wintermarkt i.i.g. ten goede gebruikt...;)
Och, ik was van te voren voldoende geïnstrueerd.
Je hebt dus alleen maar bijgetankt...? :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Tweeënhalf jaar geleden hebben wij een abonnement op OSW genomen (op de Duikenburgse dagen trouwens, maar dat terzijde); geen moment spijt er van gehad. Gister stonden ze weer op de Duikenburgse Wintermarkt, toen heb ik dat verteld en een complimentje over de aantrekkelijke layout gegeven.
De inhoud gaat inderdaad meestal over wezenlijke zaken, plus dat er schrijvers van verschillende kerkverbanden aan meewerken. Ook de layout is recent aanmerkelijk verbeterd.

Het blad Oude Paden vind ik wel erg prijzig en de inhoud is aan mij ook niet zo besteed.
Ben het helemaal met je eens. Dan heb je de Duikenburgse Wintermarkt i.i.g. ten goede gebruikt...;)
Och, ik was van te voren voldoende geïnstrueerd.
Je hebt dus alleen maar bijgetankt...? :)
Ook dat, ja. De erwtensoep was voortreffelijk. :super
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Tweeënhalf jaar geleden hebben wij een abonnement op OSW genomen (op de Duikenburgse dagen trouwens, maar dat terzijde); geen moment spijt er van gehad. Gister stonden ze weer op de Duikenburgse Wintermarkt, toen heb ik dat verteld en een complimentje over de aantrekkelijke layout gegeven.
De inhoud gaat inderdaad meestal over wezenlijke zaken, plus dat er schrijvers van verschillende kerkverbanden aan meewerken. Ook de layout is recent aanmerkelijk verbeterd.

Het blad Oude Paden vind ik wel erg prijzig en de inhoud is aan mij ook niet zo besteed.
Ben het helemaal met je eens. Dan heb je de Duikenburgse Wintermarkt i.i.g. ten goede gebruikt...;)
Och, ik was van te voren voldoende geïnstrueerd.
:huhu
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Afgewezen »

Dát is nou toch leuk, in de OP een afbeelding van een tegeltableau dat is geschilderd door mijn vader. Was afscheidscadeau van catechisanten destijds. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:Dát is nou toch leuk, in de OP een afbeelding van een tegeltableau dat is geschilderd door mijn vader. Was afscheidscadeau van catechisanten destijds. :)
Dat is zeker leuk :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik vind het een goed blad m.b.t. de kerkgeschiedenis en ook de interviews zijn redelijk om te lezen. Dit keer in de rubriek `Bij de kansel van...HEDEL kwam o.m. de predikant naar voren van wie ik cathechese heb gehad (Hij was toen al uit Hedel vertrokken). Maar je krijgt weer een `aha-erlebnis`.
Het verhaal van Albert van Dam, de man met het syndroom van Down (mongool)vind ik erg overtrokken. Kinderbijbel overschrijven versus BLO-school. En dan vooral het `geestelijk leven`veelal verteld door nabestaanden die deze man hebben gekend.
Drie dominees: Karens, de Vries en Roos die zulks moeten `bevestigen`. Een wonderlijk verhaal.
Plaats reactie