Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

caprice schreef:
wim schreef:
Oude-Waarheid schreef: Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
Jaja, die oudjes waren tenminste nog echte hartenkenners.
Nee, dat zouden ze je nooit nazeggen. Dan zouden ze zeggen: 'We zijn geen hartenkenners, maar wel vruchtenkenners'.
En wat zagen zij als vruchten............?

Niet ons, niet ons, maar Uwen Naam zij d'Eer.......

Vergeet trouwens niet, dat er ook heden ten dage nog "oudjes" zijn.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:
caprice schreef:
wim schreef:
Oude-Waarheid schreef: Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
Jaja, die oudjes waren tenminste nog echte hartenkenners.
Nee, dat zouden ze je nooit nazeggen. Dan zouden ze zeggen: 'We zijn geen hartenkenners, maar wel vruchtenkenners'.
En wat zagen zij als vruchten............?

Niet ons, niet ons, maar Uwen Naam zij d'Eer.......

Vergeet trouwens niet, dat er ook heden ten dage nog "oudjes" zijn.
En die zullen jong en fris zijn om te verkondigen dat de HEERE recht is.
Wout

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Wout »

accoord schreef:
Behalve Dr. Steenblok moet het telkens ontgelden als er een bijdrage van Dr. Rouwendal in staat, daar is hij op gepromoveert natuurlijk. En gezien zijn achtergrond is hij niet of nooit positief over Dr. Steenblok. Ook de geselecteerde sitaten niet.
Volgens mij moet je zijn pennevruchten nog eens nalezen. Hij is naar mijn idee heel eerlijk. De recentie van zijn boek in de Wachter Sions had ook relatief weinig kritiek, en dat zegt veel.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Ik lees O.P. hoofdzakelijk omdat ik, zoals ik al vaker verkondigd heb, over kerkmuren heen kijk, om te zien hoe dáár gedacht en geleefd werd, nú en tóén, en mij niet vastpin binnen de eigen kerkmuren.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Oude Paden

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Oude Paden »

Wout schreef:
accoord schreef:
Behalve Dr. Steenblok moet het telkens ontgelden als er een bijdrage van Dr. Rouwendal in staat, daar is hij op gepromoveert natuurlijk. En gezien zijn achtergrond is hij niet of nooit positief over Dr. Steenblok. Ook de geselecteerde sitaten niet.
Volgens mij moet je zijn pennevruchten nog eens nalezen. Hij is naar mijn idee heel eerlijk. De recentie van zijn boek in de Wachter Sions had ook relatief weinig kritiek, en dat zegt veel.
Inderdaad zijn de bijdragen van Rouwendal zeer mild van toon t.o.v. Dr. Steenblok.
M.i. heeft hij een van de juiste visies op de zaak.
Hij weegt veel factoren mee in zijn bijdrage over de discussie betreffende het aanbod van Genade.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Rens schreef:... en mij niet vastpin binnen de eigen kerkmuren.
Héb je die dan? :wink:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef:
Rens schreef:... en mij niet vastpin binnen de eigen kerkmuren.
Héb je die dan? :wink:
idd, ééntje van oorsprong, waar ik tóch steeds weer op terugval.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Ik vind Oude Paden een lezenswaardig tijdschrift, met info die je elders niet vindt.
Lijkt inhoudelijk op de voormalige periodieken "De Hoeksteen" en "Kerkhistorische Kroniek", maar uiteraard moderner en veel fraaier uitgevoerd.
Ik hoop het nog lang te kunnen lezen.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Ik lees het vaak met genoegen. DE laatste tijd vindt ik de artikelen wat 'ouder' van toon. Ik bedoel het leven van ouderen wordt beschreven. Mag ook wel weer eens iets hedendaagser in.

Verder een goed blad.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door henriët »

geledu schreef:Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Onlangs kreeg ik dit blad onder ogen.
Mwah.. ik geef liever mn geld uit aan om sions wil
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
geledu schreef:Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Onlangs kreeg ik dit blad onder ogen.
Mwah.. ik geef liever mn geld uit aan om sions wil
Ik ken ze allebei niet...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Mister »

Oude Paden heeft de sanering in huize Mister niet overleefd, ben ik bang... :huhu
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Gijs83 »

henriët schreef:
geledu schreef:Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Onlangs kreeg ik dit blad onder ogen.
Mwah.. ik geef liever mn geld uit aan om sions wil
Ik zit ook over Om Sions Wil na te denken. Van Oud gereformeerd tot hersteld hervormd bijbelgetrouwe schrijvers zie ik altijd op de voorkant staan, waar ik me wel bij thuis voel. Wellicht kunnen in dit blad voors en tegens van ontwikkelingen in de 'refozuil' worden uitgewisseld. Lijkt me uitermate geschikt medium voor.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door -DIA- »

Af en toe heb ik een stapeltje Oude Paden te leen.

En verschillende artikelen zijn leerzaam. Het is niet de bedoeling om de oude vromen op een voetstuk te zetten.
Wel is het ter lering en nagedachtenis goed om het te lezen, onderscheid makende. Want het ene artikel kan
niet veel nuttigs zijn, terwijl het andere artikel wel stichtelijk is.

Over het algemeen kan ik wel zeggen, dat, hoewel ik geen abonnee ben, het een blad is waar je meer aan hebt
als Terdege of GezinsGids, waar ik wel op geabonneerd ben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Af en toe heb ik een stapeltje Oude Paden te leen.

En verschillende artikelen zijn leerzaam. Het is niet de bedoeling om de oude vromen op een voetstuk te zetten.
Wel is het ter lering en nagedachtenis goed om het te lezen, onderscheid makende. Want het ene artikel kan
niet veel nuttigs zijn, terwijl het andere artikel wel stichtelijk is.

Over het algemeen kan ik wel zeggen, dat, hoewel ik geen abonnee ben, het een blad is waar je meer aan hebt
als Terdege of GezinsGids, waar ik wel op geabonneerd ben.
Misschien een idee om die abonnementen dan om te wisselen?
Plaats reactie