Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
Grafstenen van overleden predikanten opknappen, zodat mensen ze als een soort relikwie kunnen bezoeken :?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Mee eens. We mogen leren van hen, ook geloofsgetuigen die ons nu aanmoedigen. Waar we moeten uitkijken voor een soort verheerlijking, voor een idee van vroeger was alles beter, of te denken dat die mensen onfeilbaar waren in leer en leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door geledu »

Marnix schreef: Mee eens.
:shock: :shock: :roll: :roll: :wink: :lol:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
is nog ergens een topic van
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

freek schreef:
Hendrikus schreef:
Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
Grafstenen van overleden predikanten opknappen, zodat mensen ze als een soort relikwie kunnen bezoeken :?
Met als verklaring een bijbeltekst uit Hebreeën 13:7 : Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door accoord »

Marnix schreef:
geledu schreef: Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.
Behalve Dr. Steenblok moet het telkens ontgelden als er een bijdrage van Dr. Rouwendal in staat, daar is hij op gepromoveert natuurlijk. En gezien zijn achtergrond is hij niet of nooit positief over Dr. Steenblok. Ook de geselecteerde sitaten niet.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef:
Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
Het zíjn spelonkiemensen, stuk voor stuk.

Ik heb het blad weleens gelezen, vindt het een beetje hagiografie. Lees liever over het leven en werk van Petrus en Johannes dan van dominee Den Zuchter of oefenaar Ruimstra. Nog liever of het leven en werk van Jezus, trouwens.

Wat heb je er aan om al die anecdotes te lezen? Ik heb het nooit zo zinvol gevonden.

"Ds van Pimmelen ontmoette vaak Jansje Tureluur. Op een keer bracht ze lekkere eitjes voor hem mee. Dat had ze eens gehoord van buurvrouw de Vries, dat de dominee daar zo van hield. Buurvrouw de Vries kon zo heerlijk advocaat maken. Maar hun vorige dominee, dominee Jaspers, kon dat niet waarderen. Hij was geheelonthouder. Maar dominee Jaspers neigde ook naar de Confessionele richting. Gelukiig had hij gauw een beroep naar Friesland aangenomen en konden ze hier weer een olderwetse leraar beroepen. Na vier vergeefse pogingen voelde de jonge kandidaat Van Pimmelen dat hij geroepen was hier voor te gaan. Hij had veel achting onder het oude volk. Hij was nog een verre neef van Gait Boeremans uit Speuld..." enz enz
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Unionist schreef:
Hendrikus schreef:
Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
Het zíjn spelonkiemensen, stuk voor stuk.

Ik heb het blad weleens gelezen, vindt het een beetje hagiografie. Lees liever over het leven en werk van Petrus en Johannes dan van dominee Den Zuchter of oefenaar Ruimstra. Nog liever of het leven en werk van Jezus, trouwens.

Wat heb je er aan om al die anecdotes te lezen? Ik heb het nooit zo zinvol gevonden.

"Ds van Pimmelen ontmoette vaak Jansje Tureluur. Op een keer bracht ze lekkere eitjes voor hem mee. Dat had ze eens gehoord van buurvrouw de Vries, dat de dominee daar zo van hield. Buurvrouw de Vries kon zo heerlijk advocaat maken. Maar hun vorige dominee, dominee Jaspers, kon dat niet waarderen. Hij was geheelonthouder. Maar dominee Jaspers neigde ook naar de Confessionele richting. Gelukiig had hij gauw een beroep naar Friesland aangenomen en konden ze hier weer een olderwetse leraar beroepen. Na vier vergeefse pogingen voelde de jonge kandidaat Van Pimmelen dat hij geroepen was hier voor te gaan. Hij had veel achting onder het oude volk. Hij was nog een verre neef van Gait Boeremans uit Speuld..." enz enz
Tja als je er niets aan vind zou ik ze ook niet lezen nee.
Tijd is dan wel aan iets anders te gebruiken toch :?:
Wat zouden wij nog met oude paden in onze tijd van verlichting
Ben benieuwd wie nog met zijn hart kan vertellen wat de HEERE
aan zijn of haar ziel heeft gedaan.
Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oude-Waarheid schreef: Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
Jaja, die oudjes waren tenminste nog echte hartenkenners.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

wim schreef:
Oude-Waarheid schreef: Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
Jaja, die oudjes waren tenminste nog echte hartenkenners.
En waar het hart vol van is loopt de mond over.
Waar loopt onze mond van over :?:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oude-Waarheid schreef:
wim schreef:
Oude-Waarheid schreef: Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
Jaja, die oudjes waren tenminste nog echte hartenkenners.
En waar het hart vol van is loopt de mond over.
Waar loopt onze mond van over :?:
Als ik het daar over ga hebben, zit het vast een voet te hoog.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Unionist schreef:

"Ds van Pimmelen ontmoette vaak Jansje Tureluur. Op een keer bracht ze lekkere eitjes voor hem mee. Dat had ze eens gehoord van buurvrouw de Vries, dat de dominee daar zo van hield. Buurvrouw de Vries kon zo heerlijk advocaat maken. Maar hun vorige dominee, dominee Jaspers, kon dat niet waarderen. Hij was geheelonthouder. Maar dominee Jaspers neigde ook naar de Confessionele richting. Gelukkig had hij gauw een beroep naar Friesland aangenomen en konden ze hier weer een olderwetse leraar beroepen. Na vier vergeefse pogingen voelde de jonge kandidaat Van Pimmelen dat hij geroepen was hier voor te gaan. Hij had veel achting onder het oude volk. Hij was nog een verre neef van Gait Boeremans uit Speuld..." enz enz
Hoewel ik een anecdote als bovenstaande ook in de verste verte niet kan waarderen, is het bestuderen van de gezelschappen en van wat zij over hun innerlijk hebben nagelaten best de moeite waard. Ik stel dat niet op dezelfde voet als het tijdschrift Oude Paden doet, maar wel bijvoorbeeld met een studie als 'stille luyden' die gaat over deze groep in de 19e eeuw.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Het gevaar van bladen van het kaliber van Oude Paden is dat mensen het soms gebruiken om het bevel tot geloof en bekering te ontkrachten, omdat met het ook op een bepaalde manier mee wil maken. Ondanks dat lees ik graag over God's genadige voorzienigheid en leiding in levens van gelovigen, en vind ik dat bemoedigend en aanscherpend. Prachtig vind ik bijvoorbeeld het boekje van William Huntington, "God, de kassier der armen of de geloofsbank", dat kan ik een ieder aanbevelen. Hoewel er een bepaalde eenzeidigheid heerst in Oude Paden gooi ik niet het kind met het water weg. Uiteraard moeten we allereerst de bijbel lezen, maar dat belet ons niet om daarnaast ook andere goede lectuur te lezen (en uiteraard te toetsen aan de bijbel).
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

J.C. Philpot schreef:Het gevaar van bladen van het kaliber van Oude Paden is dat mensen het soms gebruiken om het bevel tot geloof en bekering te ontkrachten, omdat met het ook op een bepaalde manier mee wil maken. Ondanks dat lees ik graag over God's genadige voorzienigheid en leiding in levens van gelovigen, en vind ik dat bemoedigend en aanscherpend. Prachtig vind ik bijvoorbeeld het boekje van William Huntington, "God, de kassier der armen of de geloofsbank", dat kan ik een ieder aanbevelen. Hoewel er een bepaalde eenzeidigheid heerst in Oude Paden gooi ik niet het kind met het water weg. Uiteraard moeten we allereerst de bijbel lezen, maar dat belet ons niet om daarnaast ook andere goede lectuur te lezen (en uiteraard te toetsen aan de bijbel).
Ik ben het roerend met je eens, maar niet iedereen is het gegeven de geboden informatie te toetsen. Het gevaar van "meegevoerd" worden is groot.

Ja, dat boekske van WH geeft een diepe blik in de rijk gevulde kassa en bank van de God van WH.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

wim schreef:
Oude-Waarheid schreef: Nee niet met het hoofd maar met het hart met ons hoofd weten
we het wel te vertellen maar dan zeggen die oude paden ons het
zit een voet te hoog :!:
Jaja, die oudjes waren tenminste nog echte hartenkenners.
Nee, dat zouden ze je nooit nazeggen. Dan zouden ze zeggen: 'We zijn geen hartenkenners, maar wel vruchtenkenners'.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie