Kerkblad OGGiN

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door albion »

Mona Lisa schreef:TV is zeker niet in alle OGGiN's censurabel.
Alle OGGiN zijn aangesloten bij een classis. Deze komen bij elkaar op een synode. Daar worden besluiten genomen die door alle OGGiN nagevolgd moeten worden neem ik aan. De besluiten worden toch gezamenlijk genomen? Ik vraag me dan ook af wat de zin van een synode is, als ieder gemeente op zichzelf beslissen of ze het zullen toepassen of niet.
Was je vroeger lid van de OGGiN in de ene gemeente en je hebt TV wordt je afgesneden, ben je lid in een OGGiN gemeente een paar km verder dan is er niets aan de hand. Vreemd. Het komt bij mij erg willekeurig over. TV is volgens mij meer voor het genot in huis genomen, lekker relaxen etc, dan het Internet. Met het Internet heb je veel meer mogelijkheden om daar voor je studie bv mee bezig te zijn, of voor je werk etc. Iemand noemde het Internet als het busverkeer. Je kan uitstappen bij elk willekeurige halte die je wilt. Je kan verkeerd willen, maar dat kan je zonder Internet ook. Als ik de boekenwinkel binnenstapt en ik wil een tijdschrift kopen dan zie je ook van alles...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door ejvl »

Dat geld voor de TV ook.
Al is het meeste rommel en vermaak (te vergelijken met het lezen van een boerenstreekroman of een spelletje Monopoly), er komen ook zeer interessante dingen voorbij op bijvoorbeeld National Geographic, al is dat weer niet te zien via het internet volgens mij, verder heb ik er weinig verstand van.
Overigens is het zakelijk gebruik van de TV echt niet censurabel, anders had dhr van de Staaij ook wel onder censuur gestaan, want de SGP moet de TV gewoon zakelijk volop gebruiken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:Dat geld voor de TV ook.
Al is het meeste rommel en vermaak (te vergelijken met het lezen van een boerenstreekroman of een spelletje Monopoly), er komen ook zeer interessante dingen voorbij op bijvoorbeeld National Geographic, al is dat weer niet te zien via het internet volgens mij, verder heb ik er weinig verstand van.
Overigens is het zakelijk gebruik van de TV echt niet censurabel, anders had dhr van de Staaij ook wel onder censuur gestaan, want de SGP moet de TV gewoon zakelijk volop gebruiken.
Ik had tv, met name voor het journaal en interessante documentaires. Toen ik (weer) lid van de GG werd, moest die tv weg. Inmiddels kijk ik weer vrolijk naar het journaal. En gisteren heb ik ook een documentaire zitten bekijken. Dus ja... :hum
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:Dat geld voor de TV ook.
Al is het meeste rommel en vermaak (te vergelijken met het lezen van een boerenstreekroman of een spelletje Monopoly), er komen ook zeer interessante dingen voorbij op bijvoorbeeld National Geographic, al is dat weer niet te zien via het internet volgens mij, verder heb ik er weinig verstand van.
Overigens is het zakelijk gebruik van de TV echt niet censurabel, anders had dhr van de Staaij ook wel onder censuur gestaan, want de SGP moet de TV gewoon zakelijk volop gebruiken.
Ik had tv, met name voor het journaal en interessante documentaires. Toen ik (weer) lid van de GG werd, moest die tv weg. Inmiddels kijk ik weer vrolijk naar het journaal. En gisteren heb ik ook een documentaire zitten bekijken. Dus ja... :hum
En het is misschien niet in alle kerken censurabel... maar wanneer er TV in huis is, kom je bij voorbaat niet in de kerkenraad. Terwijl een ander die geen tv heeft maar wel open internet en alles kan bekijken wel erin komt.... En dat wordt natuurlijk nooit officieel zo gezegd... Maar de praktijk leert dat het zo gaat.

Bij sollicitaties op refoscholen wordt gevraagd naar tv bezit. Maar iemand die tv heeft wordt het liefst afgewezen. Ook al gaat die er selectief mee om... Terwijl een ander die dat ding niet heeft, een streepje voor heeft. Maar in de praktijk er niet selectief mee omgaat.
Dat zijn dingen die ik niet kan snappen... tv bezit lijkt een beslissende graadmeter te zijn...

Het apparaat lijkt belangrijker te zijn dan de levenshouding....?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
Posthoorn schreef:
ejvl schreef:Dat geld voor de TV ook.
Al is het meeste rommel en vermaak (te vergelijken met het lezen van een boerenstreekroman of een spelletje Monopoly), er komen ook zeer interessante dingen voorbij op bijvoorbeeld National Geographic, al is dat weer niet te zien via het internet volgens mij, verder heb ik er weinig verstand van.
Overigens is het zakelijk gebruik van de TV echt niet censurabel, anders had dhr van de Staaij ook wel onder censuur gestaan, want de SGP moet de TV gewoon zakelijk volop gebruiken.
Ik had tv, met name voor het journaal en interessante documentaires. Toen ik (weer) lid van de GG werd, moest die tv weg. Inmiddels kijk ik weer vrolijk naar het journaal. En gisteren heb ik ook een documentaire zitten bekijken. Dus ja... :hum
En het is misschien niet in alle kerken censurabel... maar wanneer er TV in huis is, kom je bij voorbaat niet in de kerkenraad. Terwijl een ander die geen tv heeft maar wel open internet en alles kan bekijken wel erin komt.... En dat wordt natuurlijk nooit officieel zo gezegd... Maar de praktijk leert dat het zo gaat.

Bij sollicitaties op refoscholen wordt gevraagd naar tv bezit. Maar iemand die tv heeft wordt het liefst afgewezen. Ook al gaat die er selectief mee om... Terwijl een ander die dat ding niet heeft, een streepje voor heeft. Maar in de praktijk er niet selectief mee omgaat.
Dat zijn dingen die ik niet kan snappen... tv bezit lijkt een beslissende graadmeter te zijn...

Het apparaat lijkt belangrijker te zijn dan de levenshouding....?
Ik vrees wel eens dat we de macht over alle weerhoudende zaken kwijt zijn. De grote doorbraak lijkt voor de deur te staan of is er in veel gevallen al. De kerk moet opgaan in de wereld, en niet al te veel belemmeringen graag...
Maar andersom, de wereld accepteert de kerk niet. Lees de krant maar: Aan de universiteit te Wageningen moest een verwijzing naar God in een proefschrift verwijderd worden. De wetenschap accepteert geen enkele verwijzing naar religie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door eilander »

De vragen die Lien75 heeft, heb ik eigenlijk ook. Het geeft wel een beetje de onmacht aan die we voelen bij dit onderwerp.

Tegelijkertijd vind ik het een veeg teken als iemand tot een kerkverband behoort waarin dit al jaren een regel is en dit ondanks dat aan zijn laars lapt. Op een of andere manier kan ik daar toch niet zo goed tegen.

Verder mag ik toch aannemen dat iemand in zijn geweten wel aanvoelt dat het heel erg fout is, als je bewust geen tv in huis hebt en toch via internet allerlei rommel zit te bekijken en daarbij denkt dat hij daarmee keurig binnen zijn kerkverband past. Nogmaals, we moeten ons in de eerste plaats voor God verantwoorden, dat is duidelijk. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand zo denkt. Dan handel je misschien wel naar de letter, maar absoluut niet naar de geest van een dergelijke "regel".
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Sheba »

@ DIA
[quoteIk vrees wel eens dat we de macht over alle weerhoudende zaken kwijt zijn. De grote doorbraak lijkt voor de deur te staan of is er in veel gevallen al. De kerk moet opgaan in de wereld, en niet al te veel belemmeringen graag...
Maar andersom, de wereld accepteert de kerk niet. Lees de krant maar: Aan de universiteit te Wageningen moest een verwijzing naar God in een proefschrift verwijderd worden. De wetenschap accepteert geen enkele verwijzing naar religie.][/quote]

Ik deel je zorg wat verwijzing religie en wetenschap. Het verband met het onderwerp waarmee we bezig zijn ontgaat me...
Wbt macht over weerhoudende zaken.... die zullen we nooit hebben vanuit onszelf zolang we op aarde leven, ook na ontvangen genade. Het is de wapenrusting die mij wordt aangedaan die mij beschermt... niet ik maar Hij. Moet ik mijzelf moedwillig in verleidingen brengen? Nee, zeker niet. Maar kunnen wij zeggen dat de verleidingen voor ieder hetzelfde zijn?
De zonde zit in de mens.Doortrekt alles. Maar we staan wel in deze wereld. Zodra ik naar buiten loop kom ik met allerlei verleidingen in aanraking. Hebzucht, verleidelijke reclame die ontrouw stimuleren. Contact met andere mensen die het slechte in de mens naar boven kunnen halen. Door het bezit van voertuigen ben ik mobiel, en door mijn financiële status kan ik op reis, waarnaartoe? niemand zegt blijf in huis. doe je ogen dicht etc.... Want we raken de macht over weerhoudende zaken kwijt.
Is die auto zondig? nee. wel mijn houding hoe ik ermee om ga....
Is winkelen zondig? Nee, wel hoe ik het doe.
Is vakantie zondig? Nee wel hoe en waar ik het doe...
Is de pc zondig? Nee wel hoe en wat ik doe...
Is....?
Ja maar met dit of dat haal je de wereld in huis! Is dat zo? Of zit de wereld in de mens?

Verder denk ik inderdaad als iets al jaren een afspraak is je daar niet moedwillig tegenin moet gaan... maar erover nadenken met zijn allen is wel zinvol.
Verder zijn er ook kerkverbanden waar het officieel geen afspraak is, maar het als een ongeschreven wet fungeert. Tja....
Laatst gewijzigd door Sheba op 27 feb 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door ejvl »

Heel mooi Lien75.
Niet het middel, maar het gebruik kan zondig zijn.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Heel mooi Lien75.
Niet het middel, maar het gebruik kan zondig zijn.
En wie is er op deze wereld die oprecht kan zeggen rein van hart te zijn? Uit het hart komen voort..
Dat weten we hier ook wel.
Zou de geneigdheid van het hart met betrekking tot de moderne media er wat beter afkomen?

Nee, niet het middel is zondig, maar het hart van de mens, dat is zondig, en geneigd tot alle kwaad.
Eens sprak de Heere Jezus een indringende vraag tot vrome mensen: Wie van ulieden zonden zonde is,
werpe de eerste steen....
en beginnende van de oudste... die wisten meer, hadden meer de praktijk van
de verdorvenheid van hun hart... daar ligt de bron. Niet in de computer, de tv, of wat ook. De bron
ligt in ons hart, dat totaal verdorven is.
En dan zegt de meest geoefende in de genade nog: Het goede dat ik doen wil doe ik niet, maar het kwade
wat ik niet wil dat doe ik.

Anderzijds is het wel waar, wat ik eens hoorde zeggen: De vreze des Heeren, in beoefening, is het beste filter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door astroguy »

Een vraag. Ik mis een tweetal bladzijden uit het kerkblad OGGN 16de jaargang 1993, nl. de blz. 187 en 188. Is er iemand die deze zou kunnen scannen voor mij en per email kan sturen? Alvast bedankt voor de moeite.
Atze
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door -DIA- »

astroguy schreef:Een vraag. Ik mis een tweetal bladzijden uit het kerkblad OGGN 16de jaargang 1993, nl. de blz. 187 en 188. Is er iemand die deze zou kunnen scannen voor mij en per email kan sturen? Alvast bedankt voor de moeite.
Ik moet ze wel hebben. Ik heb de jaargangen vanaf ergens in 1987 tot 2014 compleet. Maar ik had ze eigenlijk al verkocht... De koper laat echter niets meer van zich horen. Ik kan proberen een pb te sturen of hij nog wil, anders bied ik ze opnieuw te koop aan voor een klein prijsje. Wat iemand ervoor wil geven, al zijn het maar dat de verzendkosten betaalt worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Bruna »

astroguy schreef:Een vraag. Ik mis een tweetal bladzijden uit het kerkblad OGGN 16de jaargang 1993, nl. de blz. 187 en 188. Is er iemand die deze zou kunnen scannen voor mij en per email kan sturen? Alvast bedankt voor de moeite.
Digibron misschien?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door astroguy »

Bruna schreef:
astroguy schreef:Een vraag. Ik mis een tweetal bladzijden uit het kerkblad OGGN 16de jaargang 1993, nl. de blz. 187 en 188. Is er iemand die deze zou kunnen scannen voor mij en per email kan sturen? Alvast bedankt voor de moeite.
Digibron misschien?
Dit kerkblad is niet op digibron opgenomen, vandaar mijn vraag of ik van deze blz.den een copie kan krijgen. Ik heb het kerkblad van 1977 tot 2005 compleet, op deze 2 blz. dus na.
Atze
Plaats reactie