Kerkblad OGGiN

Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Yesenaer »

caprice schreef:Hij is vandaag verschenen, met enkele nieuwe rubrieken erin. De Dordtse kerkorde wordt behandeld, er is een rubriek over 'planten in de Bijbel' en een nieuwe rubriek die heet 'Van Achterberg tot Zoetermeer', waar elke keer een plaatselijke gemeente voor het voetlicht gehaald wordt met wat geschiedenis en foto's. De eerste gemeente die er in staat is Oosterland.
Wij krijgen `m altijd via via dus de laatste die we hebben is van juli 2013.
De stukjes van Achterberg tot Zoetermeer vind ik altijd mooie stukjes.
Ede, Lienden, Zoetermeer, Zierikzee, Sint Phillipsland heb ik al gezien.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door albion »

eilander schreef:
albion schreef:
eilander schreef: Privégebruik van internet is censurabel, al wordt in diverse gemeenten een lijn gekozen die ook in de praktijk te hanteren is: wijzen op de gevaren van internet in het algemeen + een goed filter aanbevelen (+ evt. hulp aanbieden bij overstap).

Emails zijn toch niet censurabel??? Volgens mij zijn er maar zeer weinig gezinnen zonder computer + internet. De leerlingen die geen internet thuis hebben zijn op 1 hand te tellen, en die zijn niet van de OGGiN
Of emails censurabel zijn, weet ik niet. Ik kan alleen maar zeggen wat de officiële lijn van de OGGiN is: privégebruik van internet is censurabel. Ik weet niet of er kerkenraden zijn die het letterlijk in de praktijk brengen, maar ik heb iemand van het deputaatschap ICT dit zelf horen zeggen. En daarbij maakt het niet uit of het Kliksafe is of niet.
Zoals gezegd: in de praktijk is dit niet (meer) te hanteren en het wordt voorzover ik kan zien ook niet zo in de praktijk gebracht. Maar het is wel de officiële lijn!
Ik heb het idee dat elke gemeente op zichzelf staat als ik naar de officiële lijn kijk. TV is ook censurabel maar wordt nu oogluikend toegestaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
eilander schreef:
albion schreef:
eilander schreef: Privégebruik van internet is censurabel, al wordt in diverse gemeenten een lijn gekozen die ook in de praktijk te hanteren is: wijzen op de gevaren van internet in het algemeen + een goed filter aanbevelen (+ evt. hulp aanbieden bij overstap).

Emails zijn toch niet censurabel??? Volgens mij zijn er maar zeer weinig gezinnen zonder computer + internet. De leerlingen die geen internet thuis hebben zijn op 1 hand te tellen, en die zijn niet van de OGGiN
Of emails censurabel zijn, weet ik niet. Ik kan alleen maar zeggen wat de officiële lijn van de OGGiN is: privégebruik van internet is censurabel. Ik weet niet of er kerkenraden zijn die het letterlijk in de praktijk brengen, maar ik heb iemand van het deputaatschap ICT dit zelf horen zeggen. En daarbij maakt het niet uit of het Kliksafe is of niet.
Zoals gezegd: in de praktijk is dit niet (meer) te hanteren en het wordt voorzover ik kan zien ook niet zo in de praktijk gebracht. Maar het is wel de officiële lijn!
Ik heb het idee dat elke gemeente op zichzelf staat als ik naar de officiële lijn kijk. TV is ook censurabel maar wordt nu oogluikend toegestaan.
Maar als het bekend is dat een lid tv heeft, wordt die wel censurabel geacht, d.w.z. dat degene de sacramenten worden
onthouden. De toegang tot het H. Avondmaal ontzegt en ook kunnen er geen kinderen gedoopt worden.
Dit was ook de gang van zaken in onze gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door eilander »

albion schreef:
eilander schreef:
albion schreef:
eilander schreef: Privégebruik van internet is censurabel, al wordt in diverse gemeenten een lijn gekozen die ook in de praktijk te hanteren is: wijzen op de gevaren van internet in het algemeen + een goed filter aanbevelen (+ evt. hulp aanbieden bij overstap).

Emails zijn toch niet censurabel??? Volgens mij zijn er maar zeer weinig gezinnen zonder computer + internet. De leerlingen die geen internet thuis hebben zijn op 1 hand te tellen, en die zijn niet van de OGGiN
Of emails censurabel zijn, weet ik niet. Ik kan alleen maar zeggen wat de officiële lijn van de OGGiN is: privégebruik van internet is censurabel. Ik weet niet of er kerkenraden zijn die het letterlijk in de praktijk brengen, maar ik heb iemand van het deputaatschap ICT dit zelf horen zeggen. En daarbij maakt het niet uit of het Kliksafe is of niet.
Zoals gezegd: in de praktijk is dit niet (meer) te hanteren en het wordt voorzover ik kan zien ook niet zo in de praktijk gebracht. Maar het is wel de officiële lijn!
Ik heb het idee dat elke gemeente op zichzelf staat als ik naar de officiële lijn kijk. TV is ook censurabel maar wordt nu oogluikend toegestaan.
Dat is in sommige gemeenten van de OGGiN al sinds eind jaren '70 zo.
De opmerking van DIA is de praktijk in veruit de meeste OGGiN-gemeenten, maar niet in alle.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door ejvl »

De OGG heeft een rekverband :super

Overigens is TV niet verbonden aan een toestel, maar meer aan internet, ook via Solcon kun je gewoon Ned 1, 2 en 3 bekijken, wat dan weer niet censurabel geacht wordt, maar die richtlijnen worden in de loop der tijd wel aangepast, dat heeft wat tijd en expertise nodig verwacht ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door eilander »

ejvl schreef:De OGG heeft een rekverband :super

Overigens is TV niet verbonden aan een toestel, maar meer aan internet, ook via Solcon kun je gewoon Ned 1, 2 en 3 bekijken, wat dan weer niet censurabel geacht wordt, maar die richtlijnen worden in de loop der tijd wel aangepast, dat heeft wat tijd en expertise nodig verwacht ik.
Het is niet het belangrijkste in dit leven of het kerkverband waartoe je behoort, iets wel of niet censurabel heeft gesteld. Voor alles moet je voor God kunnen verantwoorden wat je doet.

Mijn mening (los van het feit dat ik nooit zo gelukkig ben geweest met het censurabel stellen van een apparaat): als je meent dat TV-kijken via internet wel kan, omdat je kerkverband nu eenmaal zo dom is om alleen het apparaat televisie censurabel te stellen, is ook je geweten erg rekbaar. Of je hebt het niet begrepen...

Overigens is dit voor de OGGiN helemaal niet waar. In de OGGiN is privégebruik van internet niet toegestaan, hoe lastig ook om dit praktisch handen en voeten te geven.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door ejvl »

Ik meende dat dit al even was opgeheven?
Er zijn namelijk ook een aantal OGG (Kampen, Utrecht) die via internet de kerkdienst uitzenden, en dat is toch ook privé gebruik om te luisteren?
Ik meende dat alleen open internet censurabel was.
Zie ook: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_568729

Overigens ben ik het met de rest van je post helemaal eens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik meende dat dit al even was opgeheven?
Er zijn namelijk ook een aantal OGG (Kampen, Utrecht) die via internet de kerkdienst uitzenden, en dat is toch ook privé gebruik om te luisteren?
Ik meende dat alleen open internet censurabel was.
Zie ook: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_568729

Overigens ben ik het met de rest van je post helemaal eens.
Ik zit even wat terug te kijken, daarbij ontdek ik dat je opmerking waarschijnlijk juist is. Ik zeg: waarschijnlijk, omdat deze wijziging in elk geval niet duidelijk is gecommuniceerd. Maar inderdaad kunnen we hieruit wel afleiden dat alleen een internetaansluiting zonder filtering nog censurabel is. Eerder heb ik hier verwezen naar uitspraken van een lid van deputaten ICT, maar die zijn -bij nader inzien- van vóór deze synodevergadering.

Overigens vind ik je opmerking over privégebruik van internet om een kerkdienst mee te luisteren, niet zo steekhoudend. Ik denk dat het hier vooral om oudere mensen gaat, daarbij zullen er zijn die alleen een internetverbinding hebben om een of ander kastje aan te sluiten om 's zondags mee te luisteren. Dat kun je toch geen gewone internetaansluiting noemen?
Ik neem tenminste aan dat niet iedereen in de OGGiN 's zondags zijn computer aanzet om een dienst mee te luisteren, dus dat het via een ander apparaat gaat, weliswaar middels een aansluiting, maar toch...
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door sirdanilot »

Ik vraag me dan altijd af, uit welke Bijbeltekst zij menen te begrijpen dat privégebruik van internet censurabel is.

Of zijn we zelfs in onze gezindte ver afgedreven van het Woord Gods, dat wij liever onze eigen regels bepalen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:Ik vraag me dan altijd af, uit welke Bijbeltekst zij menen te begrijpen dat privégebruik van internet censurabel is.
Dit is dus niet meer juist. Censurabel is nu het ongefilterd internet. Daarvoor is trouwens ook geen bijbeltekst te vinden, om alvast antwoord te geven op je volgende vraag...
sirdanilot schreef:Of zijn we zelfs in onze gezindte ver afgedreven van het Woord Gods, dat wij liever onze eigen regels bepalen?
Deze vraag vind ik geen recht doen aan de oprechte zorg die er is om onszelf en onze kinderen te behoeden van de vuiligheid van internet. De manier waarop dat gebeurt, vind ik ook reden tot wat vragen; maar om dit zonder meer te bestempelen als "onze eigen regels bepalen" vind ik onterecht.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
sirdanilot schreef:Ik vraag me dan altijd af, uit welke Bijbeltekst zij menen te begrijpen dat privégebruik van internet censurabel is.
Dit is dus niet meer juist. Censurabel is nu het ongefilterd internet. Daarvoor is trouwens ook geen bijbeltekst te vinden, om alvast antwoord te geven op je volgende vraag...
sirdanilot schreef:Of zijn we zelfs in onze gezindte ver afgedreven van het Woord Gods, dat wij liever onze eigen regels bepalen?
Deze vraag vind ik geen recht doen aan de oprechte zorg die er is om onszelf en onze kinderen te behoeden van de vuiligheid van internet. De manier waarop dat gebeurt, vind ik ook reden tot wat vragen; maar om dit zonder meer te bestempelen als "onze eigen regels bepalen" vind ik onterecht.
Toch zit ik wel met een vraag. Ik heb gefilterd internet... Kan toch tv programma's etc terugzien als ik wil. Maar we worden er geacht, en terecht, daar op een goede manier mee om te gaan. Geen haan die ernaar kraait.
We worden platgegooid met advertenties vanuit het reformatorisch materialisme etc... Aan allerlei verleidingen op dat gebied blootgesteld. Allerlei onbijbelse leer kan je tot je nemen...

Nu heeft iemand tv. Ook die gaat er selectief mee om. Kijkt dezelfde programma's die door kliksafe opengesteld zijn door hun filter... Weet dat ook te verantwoorden voor God.
Maar er staat een tv in huis...

En eerlijk gezegd lijkt met het riool van het internet groot en nog moeilijker te omzeilen dan een tv waar iemand die die zelfdiscipline heeft een knop op heeft om uit te zetten...

Verder is het censurabel stellen van deze dingen best wel lastig. Is de ene zonde groter dan de ander? TV of gefilterd internet? TV of onchristelijke lectuur... TV of het refomaterialisme...
Ik bedoel. Je hebt geen TV, gefilterd internet (maar verdoet je tijd daarop ipv bezig te zijn met Zijn Woord) en wat ligt er in de lectuurbak of wordt er gelezen? Maar je mag aan alle sacramenten deelnemen.

Of

Je hebt TV /(gefilterd) internet. Je houdt je bezig met de dingen waar we ons mee bezig moeten houden. Je lectuurmand en boekenkasten kunnen de toetsteen doorstaan. Maar je wordt uitgesloten van de sacramenten. Want er staat een TV...

Mogen we elkaar wel de maat nemen in deze dingen? Wanneer iemand daar werkelijk op een goede manier mee omgaat? Weet je ik kan dat niet. Houdt je dan van verre. Maar is dat niet met alles zo? En ook weet ik dat het vlees zwak is. Maar niet zwakker als met gefilterd internet!

En echt ik deel de zorg. De vragen die op gezinnen afkomen. Maar we denken dat we met allerlei filters. Door allerlei ge en verboden de wereld buiten de deur te houden. Is het niet beter om onze jeugd te wapenen ipv te verstoppen? Ze voor te leven vanuit. Ipv na te leven over...
En natuurlijk staan ze dan allerlei gevaren bloot. Daar staan wij ook aan. Zodra we onze ogen opendoen...
Zelfs binnen ons veilige refowereldje...

Wanneer de moderator vindt dat het beter naar een andere topic verplaatst kan worden, ook goed hoor..
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Mona Lisa »

TV is zeker niet in alle OGGiN's censurabel. Er zijn er waar het ook nog nooit censurabel is geweest. Discussie over internet is nog veel meer irrelevant. Iedereen weet dat zo ongeveer iedereen het heeft. So what? We kunnen niet meer zonder. In ieder geval niet als zaken als opgroeien, onderwijs en werken onderdeel van ons leven zijn. De telefoon, de krant, de radio, de TV, je boeken, je muziek, je betalingen, onderwijs, je agenda, je belasting-aangifte, de communicatie met de overheid, etc. etc. , alles loopt (of gaat binnen afzienbare tijd lopen) over het internet. Ik vind het heel vervelend dat de privacy daardoor steeds meer in gevaar komt maar voor de rest zullen we het er mee moeten doen. Als je dat niet wil moet je als kluizenaar in een hutje op de hei gaan wonen, je eigen geit melken en uit je eigen moestuin eten. Ik beschouw het als een slecht teken dat we zoveel tijd over hebben voor het achterhoedegevecht over internet.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door -DIA- »

Mona Lisa schreef:TV is zeker niet in alle OGGiN's censurabel. Er zijn er waar het ook nog nooit censurabel is geweest. Discussie over internet is nog veel meer irrelevant. Iedereen weet dat zo ongeveer iedereen het heeft. So what? We kunnen niet meer zonder. In ieder geval niet als zaken als opgroeien, onderwijs en werken onderdeel van ons leven zijn. De telefoon, de krant, de radio, de TV, je boeken, je muziek, je betalingen, onderwijs, je agenda, je belasting-aangifte, de communicatie met de overheid, etc. etc. , alles loopt (of gaat binnen afzienbare tijd lopen) over het internet. Ik vind het heel vervelend dat de privacy daardoor steeds meer in gevaar komt maar voor de rest zullen we het er mee moeten doen. Als je dat niet wil moet je als kluizenaar in een hutje op de hei gaan wonen, je eigen geit melken en uit je eigen moestuin eten. Ik beschouw het als een slecht teken dat we zoveel tijd over hebben voor het achterhoedegevecht over internet.
Techniek is onzeker, en gevoelig voor storingen. Op die manier kan een heel land, ja zelfs de hele wereld afhankelijk worden
van een techniek waar maar iets fout hoeft te gaan, en de wereld ligt stil.
Dan zou een kluizenaar wellicht er nog beter afkomen... (Ik merk dat de kerktelefoon weer begint, er was daar ook al een
storing, vandaar dat ik hier wat rondkeek. Nu dus weer naar een herstelde Kerktelefoonverbinding!)

© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door MoesTuin »

Mona Lisa schreef:je eigen geit melken en uit je eigen moestuin eten. Ik beschouw het als een slecht teken dat we zoveel tijd over hebben voor het achterhoedegevecht over internet.
Mee eens Mona Lisa
Zeker over de moestuin spreekt me zeer aan.

&Dia, ik grinnek nog na, "herstelde kerktelefoonverbinding" hoe kom je er op, ik las bijna dat je een herstelde hervormde kerkdienst beluisterde, maar las op tijd achter hersteld, kerktelefoonverbinding"
Goede Dienst!

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door ejvl »

Of gaat het via internet DIA? Dan is het geen kerktelefoon ;)
Plaats reactie