De Wachter Sions

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De Wachter Sions

Bericht door Terri »

Sheba schreef:
eilander schreef:Tja... ik ben blij met de positieve dingen, ik hoop dat je die ook ziet. Ik begrijp je punt, en ik ben het ook wel met je eens.

Toch moeten we ook niet in de kramp raken, als ik dat zo zeggen mag. Gisteren las ik nog: "Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn". Er staat ook "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering".

Dan kunnen we natuurlijk reageren 'o, maar iedereen heeft de Heere Jezus nodig' of 'de Heere roept iedereen' - allemaal volstrekt waar, maar het staat er niet voor niets op deze manier.
Wie niets ziet van eigen ellende, mág wel tot Hem komen, maar zál het niet doen.
Mensen die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig. Wel die ziek zijn. Maar alleen die weten dat ze ziek zijn? Of is het Christus die werkelijk ziet hoe ellendig de mens eraan toe is? En komt Hij als de medicijnmeester naar hen toe? Dat laatste is werkelijkheid geworden. Toen Hij naar de aarde kwam.

De farizeeers wisten dat ze ziek waren. Ze moesten immers iedere dag offeren. Maar geloofden niet hoe ernstig. En naderden niet tot Hem. En wanneer de Medicijnmeester hen de kwaal aanwees, waren ze vol haat. Er waren er die om genezing vroegen, en Hij genas ze.
Maar De Medicijnmeester zocht juist ook hen op die niet wisten dat ze ernstig ziek waren. En niet naar Hem toekwamen. Kijk maar bij Levi etc.
Mij trof afgelopen zondag dat door een gastpedikant uit dit gedeelte gepreekt werd er min of meer werd gezegd dat Levi last had van zijn zondige levenswandel. Dit liet mij niet los...
Ook mij viel namelijk toen op dat juist in dit gedeelte dat er niet staat. Wel dat hij gaat op inderdaad het machtswoord van Jezus. Hoe zie je hier de rechtvaardiging van de goddeloze! Niet een vrome goddeloze, maar een totaal goddeloze. En dat later de schriftgeleerden en Farizeeen zo boos zijn en vol haat omdat Jezus juist zondaren, goddelozen opzocht. Zij wisten tenminste dat ze verzoening nodig hadden, dat bleek wel uit hun nauwgezette offerdienst! En zijn goddelozen ook juist niet mensen die denken zonder God te kunnen? Die zich (meestal) geen missende zoekende zondaar voelen? En dat die ontmoeting niet zonder gevolgen blijft? Lees maar wat Levi doet. Hij is die ontmoeting denk ik nooit meer vergeten!
En ja dan zal er ook zondekennis zijn. En als ik voor mijzelf spreek. Hoe dichter levend vanuit en bij het levende Woord, hoe schitterender Christus, hoe gitzwarter mijn zondige ik. M.a.w. Die zondekennis is alleen maar groter geworden. Niet omdat ik hem opzocht, maar omdat Hij mij opzoekt. Mijn kwalen aanwijst. En Zijn Geest overtuigt me van die waarheid.
Levi kon niet anders, hij moest mee. En vroeg zich niet af heb ik dit of dat genoeg. Hij wist alleen dat het moest. en hij ging. Niet omdat hij Jezus had opgezocht, de Medicijnmeester. Maar de Medicijnmeester had hem opgezocht.
Rake typering van de farizeeërs :tilt
Even overgezet; mensen die weten dat ze zondig zijn, er best veel voor doen of laten, maar niet naar de Heere Jezus gaan....om allerlei redenen.
Toch hadden deze farizeeërs de beste 'dominee', maar ze kwamen niet (op enkele na).
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: De Wachter Sions

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Ik geloof niet dat er veel tegenstellingen te vinden zijn in de laatste postings. Ik ben het in elk geval met @Sheba helemaal eens.
Toch had ik het idee dat we niet helemaal opdezelfde lijn zaten. ;)

Ik reageerde dan ook vooral op de uitspraak zij die weten een doemwaardig zondaar te zijn, voor die is Jezus gekomen. En naar het leek de verbinding die jij maakte dat zij die niet weten ziek te zijn niet naar de Medicijnmeester zullen gaan.

Beiden dingen zijn waar. Maar ligt daar de nadruk op bij bijv. de geschiedenis van Levi?
Zijn er zeg maar gezonde mensen? Zij die meenden gezond te zijn, waren ook ongezond.

Wat mij dus trof afgelopen zondag was juist dat de nadruk niet ligt op het (van ons) tot de Medicijnmeester gaan en weten ziek te zijn. Maar juist op Hem , dat Hij kwam, Hij opzoekt. zo totaal andersom... Dat Hij opzocht de "vrome" farizeeer , de tollenaar, de hoeren etc. Niet omdat zij Hem nodig hadden. Maar omdat Hij dat wilde.
Dat zij die meenden gezond te zijn juist ook ziek waren. En Hem zeker nodig hadden, maar dat niet geloofden. Want die vrome farizeeer dacht het zo wel te kunnen. Zelfs al denk je een doemwaardig zondaar te zijn...

En Levi, zat hij op Jezus te wachten? We lezen er niets van.

En omdat Hij de macht heeft, de sleutels van het Hemels Koninkrijk. Overtuigde Hij Levi, en al die anderen die Hem tot hun Zaligmaker kregen. Op en door Zijn Woord!
En toen Levi geroepen werd, ging hij toen eerst zitten te bedenken of hij wel ziek genoeg was? Nee, hij ging met Hem mee. Hij kon niet anders. Omdat Hij wilde dat Levi ook bij Zijn Koninkrijk zou horen. Niet omdat Levi het wilde.

We hebben zo de neiging om te denken of de nadruk te leggen op dat alleen zij die weten een doemwaardige zondaar te zijn weten ziek te zijn. Dat je dan geschikt genoeg ben om naar Hem toe te gaan. Terwijl het juist Hij is die opzoekt ook die niet weten ziek te zijn. Omdat beiden verloren zijn. En als Hij tot ons komt overtuigt Hij met Zijn Geest dat we ziek zijn, en ons tot Hem om genezing mogen wenden. En dan kunnen we ook niet anders. Omdat je weet dat het waarheid is. Dan blijft Hij alleen over. Omdat Hij tot ons kwam. Niet omdat ik wist dat ik ziek ben. maar omdat Hij weet hoe ziek we zijn aan het medicijn alleen Hijzelf verworven heeft aan het kruis.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:Ik geloof niet dat er veel tegenstellingen te vinden zijn in de laatste postings. Ik ben het in elk geval met @Sheba helemaal eens.
Toch had ik het idee dat we niet helemaal opdezelfde lijn zaten. ;)

Ik reageerde dan ook vooral op de uitspraak zij die weten een doemwaardig zondaar te zijn, voor die is Jezus gekomen. En naar het leek de verbinding die jij maakte dat zij die niet weten ziek te zijn niet naar de Medicijnmeester zullen gaan.

Beiden dingen zijn waar. Maar ligt daar de nadruk op bij bijv. de geschiedenis van Levi?
Zijn er zeg maar gezonde mensen? Zij die meenden gezond te zijn, waren ook ongezond.
Tja, ook in deze ben ik het van harte met je eens. Misschien komt jouw idee dat we het niet met elkaar eens zijn, voort uit het feit dat ik de onderstreepte zin niet heb gezegd, en ook niet zou zeggen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: De Wachter Sions

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Ik geloof niet dat er veel tegenstellingen te vinden zijn in de laatste postings. Ik ben het in elk geval met @Sheba helemaal eens.
Toch had ik het idee dat we niet helemaal opdezelfde lijn zaten. ;)

Ik reageerde dan ook vooral op de uitspraak zij die weten een doemwaardig zondaar te zijn, voor die is Jezus gekomen. En naar het leek de verbinding die jij maakte dat zij die niet weten ziek te zijn niet naar de Medicijnmeester zullen gaan.

Beiden dingen zijn waar. Maar ligt daar de nadruk op bij bijv. de geschiedenis van Levi?
Zijn er zeg maar gezonde mensen? Zij die meenden gezond te zijn, waren ook ongezond.
Tja, ook in deze ben ik het van harte met je eens. Misschien komt jouw idee dat we het niet met elkaar eens zijn, voort uit het feit dat ik de onderstreepte zin niet heb gezegd, en ook niet zou zeggen.
Dat klopt die onderstreepte zin had je niet gezegd. Maar ik dacht even dat je wel een verbinding maakte door te zeggen zij die weten ziek te zijn hebben de Medicijnmeester nodig etc. En zij die het niet weten blijven zitten. Dus zij die weten (doemwaardig) zondaar te zijn hebben Hem nodig. En zullen tot Hem komen om genezing. En daarop zei ik dat de Farizeeen het ook wisten, offerden voor verzoening en zeer vroom waren, maar waar de Heere toch van zei; gij adderengebroedsel... omdat zij niet geloofden dat ook Hij voor Hen wilde komen, ( en niet goed zagen hoe ziek zij waren, ze waren nog heel wat.) dat Hij het medicijn is voor hun kwaal wilde ze niet. Ze zochten het in de vervulling van de Wet. Zij werden juist steeds vijandiger op zijn gezaghebbend Woord. Zo vijandig dat ze Hem sloegen aan het kruis. In hun vroomheid dachten tot God te naderen. terwijl ze bleven onder de heerschappij van de Satan.
Excuses als ik je verkeerd begrepen hebt.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De Wachter Sions

Bericht door Jongere »

Luther schreef eens: "It is certain that man must utterly despair of his own ability before he is prepared to receive the grace of Christ." (Al schreef hij dat ongetwijfeld in het latijn en niet in het engels.) Ook dat is het spreken van de reformatie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

Jongere schreef:Luther schreef eens: "It is certain that man must utterly despair of his own ability before he is prepared to receive the grace of Christ." (Al schreef hij dat ongetwijfeld in het latijn en niet in het engels.) Ook dat is het spreken van de reformatie.
Precies. Ik vind dat Calvijn hier ook vaak heel duidelijke uitspraken over doet; je merkt dat hij geen last had van discussies uit onze tijd.
Dat is ook wel een beetje wat ik in m'n achterhoofd had toen ik mijn uitspraken hier deed.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: De Wachter Sions

Bericht door Vagari »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Ik geloof niet dat er veel tegenstellingen te vinden zijn in de laatste postings. Ik ben het in elk geval met @Sheba helemaal eens.
Toch had ik het idee dat we niet helemaal opdezelfde lijn zaten. ;)

Ik reageerde dan ook vooral op de uitspraak zij die weten een doemwaardig zondaar te zijn, voor die is Jezus gekomen. En naar het leek de verbinding die jij maakte dat zij die niet weten ziek te zijn niet naar de Medicijnmeester zullen gaan.

Beiden dingen zijn waar. Maar ligt daar de nadruk op bij bijv. de geschiedenis van Levi?
Zijn er zeg maar gezonde mensen? Zij die meenden gezond te zijn, waren ook ongezond.
Tja, ook in deze ben ik het van harte met je eens. Misschien komt jouw idee dat we het niet met elkaar eens zijn, voort uit het feit dat ik de onderstreepte zin niet heb gezegd, en ook niet zou zeggen.
Dat klopt die onderstreepte zin had je niet gezegd. Maar ik dacht even dat je wel een verbinding maakte door te zeggen zij die weten ziek te zijn hebben de Medicijnmeester nodig etc. En zij die het niet weten blijven zitten. Dus zij die weten (doemwaardig) zondaar te zijn hebben Hem nodig. En zullen tot Hem komen om genezing. En daarop zei ik dat de Farizeeen het ook wisten, offerden voor verzoening en zeer vroom waren, maar waar de Heere toch van zei; gij adderengebroedsel... omdat zij niet geloofden dat ook Hij voor Hen wilde komen, ( en niet goed zagen hoe ziek zij waren, ze waren nog heel wat.) dat Hij het medicijn is voor hun kwaal wilde ze niet. Ze zochten het in de vervulling van de Wet. Zij werden juist steeds vijandiger op zijn gezaghebbend Woord. Zo vijandig dat ze Hem sloegen aan het kruis. In hun vroomheid dachten tot God te naderen. terwijl ze bleven onder de heerschappij van de Satan.
Excuses als ik je verkeerd begrepen hebt.
Ik heb sterk het idee dat dit ook zeer nauw samenhangt met dit gedeelte:
Johannes 9:39-41 / STV
39 ‭‭En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze‭⁴³‭ wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien,‭⁴⁴‭ zien mogen, en‭⁴⁵‭ die zien,‭⁴⁶‭ ‭blind‭ worden.‭⁴⁷‭‭ 40 ‭‭En dit hoorden ‭enigen‭ uit de Farizeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook ‭blind‭?‭ 41 ‭‭Jezus zeide tot hen: Indien gij ‭blind‭‭⁴⁸‭ waart, zo zoudt gij geen zonde hebben;‭⁴⁹‭ maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.‭⁵⁰‭‭

BTW
Over Levi en Zacheus enz.
Vergeet je niet dat Johannes de Doper daar gepreekt en gedoopt heeft?
Mattheüs 3:1-11 / STV
1 ‭‭En in die dagen‭¹‭ kwam Johannes de ‭Doper‭,‭²‭ predikende in de woestijn van Judéa,‭³‭‭ 2 ‭‭En zeggende: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen‭⁴‭ is nabij gekomen.‭ 3 ‭‭Want deze is het, van denwelken gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren,‭⁵‭ maakt Zijn paden recht!‭ 4 ‭‭En dezelve Johannes had zijn kleding van kemelshaar,‭⁶‭ en een lederen gordel om zijn lenden; en zijn voedsel was sprinkhanen‭⁷‭ en wilde honig.‭ 5 ‭‭Toen is tot hem uitgegaan Jeruzalem en geheel Judéa, en het gehele land rondom de Jordaan;‭ 6 ‭‭En werden van hem gedoopt in de Jordaan, belijdende hun zonden.‭⁸‭‭ 7 ‭‭Hij dan, ziende velen van de Farizeën en Sadduceën‭⁹‭ tot zijn doop komen, sprak tot hen: Gij adderengebroedsels! wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?‭ 8 ‭‭Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.‭¹⁰‭‭ 9 ‭‭En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.‭ 10 ‭‭En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd;‭¹¹‭ alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.‭ 11 ‭‭Ik doop u wel met water tot bekering;‭¹²‭ maar Die na mij komt,‭¹³‭ is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben ‭Hem‭ ‭na‭ te dragen;‭¹⁴‭ Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.‭¹⁵‭‭
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De Wachter Sions

Bericht door Marck »

In de DWS van deze week staat dat er als bijlage de Winterdijker is toegevoegd. Ik zie deze er echter niet bij. Wie wel?
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De Wachter Sions

Bericht door Hoopvol »

Marck schreef:In de DWS van deze week staat dat er als bijlage de Winterdijker is toegevoegd. Ik zie deze er echter niet bij. Wie wel?
Ik heb hem wel gekregen. Wil je hem lezen? Je mag hem wel komen halen
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De Wachter Sions

Bericht door Marck »

Hoopvol schreef:
Marck schreef:In de DWS van deze week staat dat er als bijlage de Winterdijker is toegevoegd. Ik zie deze er echter niet bij. Wie wel?
Ik heb hem wel gekregen. Wil je hem lezen? Je mag hem wel komen halen
Dank je. Woon een beetje uit de buurt :)
Ik lees sinds een korte tijd DWS als enkel belangstellende. Maar ik had nog niet van de Winterdijker gehoord.
Ik zag dat het betrekking heeft op Huize Winterdijk. Krijgen alle DWS lezers het erbij?
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De Wachter Sions

Bericht door Hoopvol »

Marck schreef:
Hoopvol schreef:
Marck schreef:In de DWS van deze week staat dat er als bijlage de Winterdijker is toegevoegd. Ik zie deze er echter niet bij. Wie wel?
Ik heb hem wel gekregen. Wil je hem lezen? Je mag hem wel komen halen
Dank je. Woon een beetje uit de buurt :)
Ik lees sinds een korte tijd DWS als enkel belangstellende. Maar ik had nog niet van de Winterdijker gehoord.
Ik zag dat het betrekking heeft op Huize Winterdijk. Krijgen alle DWS lezers het erbij?
Ja, tenzij je de administratie laat weten dat je er geen prijs op stel.
Je krijgt ook af en toe iets van stichting Betlehem en nog een paar kerkverband gerelateerde blaadjes. Dat gebeurt zo'n 6 keer per jaar schat ik.

Ik zal niet naar je woonplaats vragen maar wat is ongeveer een beetje uit de buurt?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De Wachter Sions

Bericht door Marck »

Hoopvol schreef:
Marck schreef:
Hoopvol schreef:
Marck schreef:In de DWS van deze week staat dat er als bijlage de Winterdijker is toegevoegd. Ik zie deze er echter niet bij. Wie wel?
Ik heb hem wel gekregen. Wil je hem lezen? Je mag hem wel komen halen
Dank je. Woon een beetje uit de buurt :)
Ik lees sinds een korte tijd DWS als enkel belangstellende. Maar ik had nog niet van de Winterdijker gehoord.
Ik zag dat het betrekking heeft op Huize Winterdijk. Krijgen alle DWS lezers het erbij?
Ja, tenzij je de administratie laat weten dat je er geen prijs op stel.
Je krijgt ook af en toe iets van stichting Betlehem en nog een paar kerkverband gerelateerde blaadjes. Dat gebeurt zo'n 6 keer per jaar schat ik.

Ik zal niet naar je woonplaats vragen maar wat is ongeveer een beetje uit de buurt?
Zuidoosten :)
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De Wachter Sions

Bericht door Bruna »

Is weer al even, maar De Winterdijker is ook behoorlijk ge-update.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:Is weer al even, maar De Winterdijker is ook behoorlijk ge-update.
Klopt, ik zag het ook.

En verder zou ik misschien mogen wijzen op de serie artikelen over de tekenen der tijden, die in de laatste nummers van DWS zijn geplaatst? Het is het opmerken zeker waard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
Marck schreef:Krijgen alle DWS lezers het erbij?
Ja, tenzij je de administratie laat weten dat je er geen prijs op stel.
Je krijgt ook af en toe iets van stichting Betlehem en nog een paar kerkverband gerelateerde blaadjes. Dat gebeurt zo'n 6 keer per jaar schat ik.
Sinds dat "Nabij jou" verschijnt krijg je die er ook als abonnee gratis bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie