De Wachter Sions

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

Prachtig stukje, bedankt voor het plaatsen!
(je moet niet bij het begin afhaken, wel doorlezen tot het eind...)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Wachter Sions

Bericht door refo »

Het is een erg lang stuk, maar samen te vatten met: vraag er maar veel om.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

refo schreef:Het is een erg lang stuk, maar samen te vatten met: vraag er maar veel om.
Als ik de samenvatting iets langer mag maken:
"Hij is een gewillige Zaligmaker voor zulke zondaren. O, roep Hem dan maar aan en vraag Hem maar of Hij zulk een ellendig schepsel zoals u uzelf waarneemt, genadig zou willen zijn, zoals altijd zulke mensen die zich zo waar moesten nemen, bij Hem terecht konden toen Hij op aarde was. Al is Hij nu in de hemel, zulke mensen wil Hij nog helpen."
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: De Wachter Sions

Bericht door coco »

refo schreef:Het is een erg lang stuk, maar samen te vatten met: vraag er maar veel om.
Ik begrijp je standpunt wel. Dat krijg je nu eenmaal als je niet wilt lezen en je vooroordelen als absolute waarheid ziet.

Misschien ook nog te goed om de farizeeër in jezelf te zien?

Hiermee wil ik overigens niet alleen maar van me af wijzen..
:hi
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Ook opmerkelijk, we ervaren dat zelf ook wel, als we ons niet vergissen:
"Laat ik echter ook nog de opmerking mogen maken, dat het te wensen was dat er nog wat meer slaafse vrees te vinden was. Als er zelfs geen slaafse vrees meer is, hebben we zeker niets goeds te verwachten. En het is ook wel het kenmerkende van deze tijd, dat er zelfs geen slaafse vrees meer is te vinden. Daarom gaat de mens maar door in het betreden van verkeerde wegen. Zo wordt de maat der ongerechtigheid maar vol gezondigd."
Zo staan er meer zaken in deze brief waaruit blijkt dat deze dominee niet over vreemde dingen schrijft, want het is te merken dat hij uit de beleefde kennis schrijft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Wachter Sions

Bericht door samanthi »

Het stukje is mooi, maar toch heb ik vragen bij dit soort zinnen:
Hij is een gewillige Zaligmaker voor zulke zondaren.

Hier doe je de Heere Jezus mee tekort, Hij is een gewillige Zaligmaker voor alle zondaren!
Niet voor zondaren met een etiketje,nee Hij is een gewillige Zaligmaker voor iedereen.
Waarom wordt niet iedereen zalig? Omdat we niet geloven dat Jezus Christus je zalig wil maken, maar dat je nog iets moet meenemen, dat kan zondekennis zijn, dat kan een braaf leven zijn, dat kan heel veel zijn.

De Heere Jezus huilt bij Jeruzalem, Hij moet zeggen gijlieden hebt niet gewild.
Dat mis ik in dit stukje, je kunt het met elkaar hebben over wie de grootste van de zondaren is, je kunt ook doorgaan zonder te beseffen wat een groot kwaad je tegen de Heere gedaan hebt, maar als je niet tot de Heere Jezus vlucht ga je met beiden voor eeuwig verloren.

Ik weet dat veel mensen nu denken dat ik vermogens in de mens leg, maar dat bedoel ik helemaal niet, het is voor 100% Gods werk, en deze God roept steeds Laat je met Mij verzoenen, Kom tot Mij, Zie op Mij, dan kan je niet zeggen ik ben nog niet "zulk een zondaar".

Lees het eens na in de Bijbel, Zacheus belijdt zijn zonden nadat Jezus in zijn huis kwam, het is niet los van elkaar, het is er allemaal, soms klein, soms heel zichtbaar of voelbaar, maar het is er.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

Samanthi, met welke bril heb je dit stukje gelezen?
'Voor zulke zondaren' inderdaad, welke worden hier genoemd? Voor mensen met een arglistig hart, voor vijanden...
Je gaat hier helemaal los op iets dat er niet staat.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Wachter Sions

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Samanthi, met welke bril heb je dit stukje gelezen?
'Voor zulke zondaren' inderdaad, welke worden hier genoemd? Voor mensen met een arglistig hart, voor vijanden...
Je gaat hier helemaal los op iets dat er niet staat.
Sorry Eilander, misschien ben ik wel erg kritisch, ik kom er nog op terug, dan lees ik het nog eens zonder vooroordeel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Wachter Sions

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
eilander schreef:Samanthi, met welke bril heb je dit stukje gelezen?
'Voor zulke zondaren' inderdaad, welke worden hier genoemd? Voor mensen met een arglistig hart, voor vijanden...
Je gaat hier helemaal los op iets dat er niet staat.
Sorry Eilander, misschien ben ik wel erg kritisch, ik kom er nog op terug, dan lees ik het nog eens zonder vooroordeel.
Ik heb het nog eens gelezen maar haal het er wel uit:
Als u over mag nemen dat u een vloek-en doemwaardig zondaar bent, is Jezus voor u in de wereld gekomen.
Als dat gebeurt, bent u geheel uitgewerkt. En als u uitgewerkt bent, kan Jezus Zijn werk aan u doen.
Hebt u zo''n boos hart? Waarom is Christus in de wereld gekomen? Omdat mensen zo''n boos hart hebben. Zij kunnen zichzelf niet verlossen. Daarom bleef er met eerbied gesproken, voor God geen andere weg over om zondaren zalig te maken, dan Zijn eigen geliefde Zoon in deze wereld te zenden. Hij heeft Hem aan die diepe vernedering en dat smartelijke lijden overgegeven.
Hij doet wel een apèl, op je hart, maar toch zijn er "als dit" en "als dat" aanwezig, maar als iemand dat niet ziet of dat er niet voor houdt, die zou denken dat hij of zij niet welkom is, maar moet wachten, op meer ontdekking of meer zondekennis of meer weet van een boos hart of moet weten dat hij/zij een uitgewerkte zondaar is, het zijn onnodige ophouders of zelfs afhouders.

Toen Barmhartige door de poort ging kon ze niets vertellen, alleen dat ze was meegegaan op de woorden van Christiana
Maar hier zie ik toch wat er eerst moet gebeuren...
Ik weet dat ik er kritisch op ben, maar ik kan niet anders, de Heere is gewillig om iedereen te verlossen.
Hij laat dat elke keer als je de Bijbel leest of een preekt hoort vertellen.

Hij kan en wil jou en mij graag zaligmaken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

Tja... ik ben blij met de positieve dingen, ik hoop dat je die ook ziet. Ik begrijp je punt, en ik ben het ook wel met je eens.

Toch moeten we ook niet in de kramp raken, als ik dat zo zeggen mag. Gisteren las ik nog: "Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn". Er staat ook "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering".

Dan kunnen we natuurlijk reageren 'o, maar iedereen heeft de Heere Jezus nodig' of 'de Heere roept iedereen' - allemaal volstrekt waar, maar het staat er niet voor niets op deze manier.
Wie niets ziet van eigen ellende, mág wel tot Hem komen, maar zál het niet doen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Wachter Sions

Bericht door samanthi »

qqqqqqq A 1
eilander schreef:Tja... ik ben blij met de positieve dingen, ik hoop dat je die ook ziet. Ik begrijp je punt, en ik ben het ook wel met je eens.

Toch moeten we ook niet in de kramp raken, als ik dat zo zeggen mag. Gisteren las ik nog: "Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn". Er staat ook "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering".

Dan kunnen we natuurlijk reageren 'o, maar iedereen heeft de Heere Jezus nodig' of 'de Heere roept iedereen' - allemaal volstrekt waar, maar het staat er niet voor niets op deze manier.
Wie niets ziet van eigen ellende, mág wel tot Hem komen, maar zál het niet doen.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor.
Het gaat er mij om dat als je alleen hoort wanneer je welkom bent je nooit zal gaan omdat het nooit genoeg is. Nog meer zonden kennen, nog meer vernederd worden, maar de wet zegt nooit het is genoeg.
Als je naar de Heere Jezus vlucht kom je nooit beschaamd uit.
Het verlangen wordt Door de Heere Zelf geplandt.

We mogen zomaar gaan, maar of we gaan?
Ongeloof houdt ons tegen.
Niet het gebrek aan...

Zeker ik ben het helemaal met je eens dat je op een of andere manier de Heere Jezus nodig gaat krijgen.
Toch kan het ook zonder, Levi bijvoorbeeld zalt in het Tolhuis. we lezen helemaal niets over wat hij denkt of beleeft, maar op het machtswoord van Jezus gaat hij.
Hij staat op en volgt.

Door de prediking worden we ook geroepen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: De Wachter Sions

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Tja... ik ben blij met de positieve dingen, ik hoop dat je die ook ziet. Ik begrijp je punt, en ik ben het ook wel met je eens.

Toch moeten we ook niet in de kramp raken, als ik dat zo zeggen mag. Gisteren las ik nog: "Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn". Er staat ook "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering".

Dan kunnen we natuurlijk reageren 'o, maar iedereen heeft de Heere Jezus nodig' of 'de Heere roept iedereen' - allemaal volstrekt waar, maar het staat er niet voor niets op deze manier.
Wie niets ziet van eigen ellende, mág wel tot Hem komen, maar zál het niet doen.
Mensen die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig. Wel die ziek zijn. Maar alleen die weten dat ze ziek zijn? Of is het Christus die werkelijk ziet hoe ellendig de mens eraan toe is? En komt Hij als de medicijnmeester naar hen toe? Dat laatste is werkelijkheid geworden. Toen Hij naar de aarde kwam.

De farizeeers wisten dat ze ziek waren. Ze moesten immers iedere dag offeren. Maar geloofden niet hoe ernstig. En naderden niet tot Hem. En wanneer de Medicijnmeester hen de kwaal aanwees, waren ze vol haat. Er waren er die om genezing vroegen, en Hij genas ze.
Maar De Medicijnmeester zocht juist ook hen op die niet wisten dat ze ernstig ziek waren. En niet naar Hem toekwamen. Kijk maar bij Levi etc.
Mij trof afgelopen zondag dat door een gastpedikant uit dit gedeelte gepreekt werd er min of meer werd gezegd dat Levi last had van zijn zondige levenswandel. Dit liet mij niet los...
Ook mij viel namelijk toen op dat juist in dit gedeelte dat er niet staat. Wel dat hij gaat op inderdaad het machtswoord van Jezus. Hoe zie je hier de rechtvaardiging van de goddeloze! Niet een vrome goddeloze, maar een totaal goddeloze. En dat later de schriftgeleerden en Farizeeen zo boos zijn en vol haat omdat Jezus juist zondaren, goddelozen opzocht. Zij wisten tenminste dat ze verzoening nodig hadden, dat bleek wel uit hun nauwgezette offerdienst! En zijn goddelozen ook juist niet mensen die denken zonder God te kunnen? Die zich (meestal) geen missende zoekende zondaar voelen? En dat die ontmoeting niet zonder gevolgen blijft? Lees maar wat Levi doet. Hij is die ontmoeting denk ik nooit meer vergeten!
En ja dan zal er ook zondekennis zijn. En als ik voor mijzelf spreek. Hoe dichter levend vanuit en bij het levende Woord, hoe schitterender Christus, hoe gitzwarter mijn zondige ik. M.a.w. Die zondekennis is alleen maar groter geworden. Niet omdat ik hem opzocht, maar omdat Hij mij opzoekt. Mijn kwalen aanwijst. En Zijn Geest overtuigt me van die waarheid.
Levi kon niet anders, hij moest mee. En vroeg zich niet af heb ik dit of dat genoeg. Hij wist alleen dat het moest. en hij ging. Niet omdat hij Jezus had opgezocht, de Medicijnmeester. Maar de Medicijnmeester had hem opgezocht.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Wachter Sions

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
eilander schreef:Tja... ik ben blij met de positieve dingen, ik hoop dat je die ook ziet. Ik begrijp je punt, en ik ben het ook wel met je eens.

Toch moeten we ook niet in de kramp raken, als ik dat zo zeggen mag. Gisteren las ik nog: "Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn". Er staat ook "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering".

Dan kunnen we natuurlijk reageren 'o, maar iedereen heeft de Heere Jezus nodig' of 'de Heere roept iedereen' - allemaal volstrekt waar, maar het staat er niet voor niets op deze manier.
Wie niets ziet van eigen ellende, mág wel tot Hem komen, maar zál het niet doen.
Mensen die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig. Wel die ziek zijn. Maar alleen die weten dat ze ziek zijn? Of is het Christus die werkelijk ziet hoe ellendig de mens eraan toe is? En komt Hij als de medicijnmeester naar hen toe? Dat laatste is werkelijkheid geworden. Toen Hij naar de aarde kwam.

De farizeeers wisten dat ze ziek waren. Ze moesten immers iedere dag offeren. Maar geloofden niet hoe ernstig. En naderden niet tot Hem. En wanneer de Medicijnmeester hen de kwaal aanwees, waren ze vol haat. Er waren er die om genezing vroegen, en Hij genas ze.
Maar De Medicijnmeester zocht juist ook hen op die niet wisten dat ze ernstig ziek waren. En niet naar Hem toekwamen. Kijk maar bij Levi etc.
Mij trof afgelopen zondag dat door een gastpedikant uit dit gedeelte gepreekt werd er min of meer werd gezegd dat Levi last had van zijn zondige levenswandel. Dit liet mij niet los...
Ook mij viel namelijk toen op dat juist in dit gedeelte dat er niet staat. Wel dat hij gaat op inderdaad het machtswoord van Jezus. Hoe zie je hier de rechtvaardiging van de goddeloze! Niet een vrome goddeloze, maar een totaal goddeloze. En dat later de schriftgeleerden en Farizeeen zo boos zijn en vol haat omdat Jezus juist zondaren, goddelozen opzocht. Zij wisten tenminste dat ze verzoening nodig hadden, dat bleek wel uit hun nauwgezette offerdienst! En zijn goddelozen ook juist niet mensen die denken zonder God te kunnen? Die zich (meestal) geen missende zoekende zondaar voelen? En dat die ontmoeting niet zonder gevolgen blijft? Lees maar wat Levi doet. Hij is die ontmoeting denk ik nooit meer vergeten!
En ja dan zal er ook zondekennis zijn. En als ik voor mijzelf spreek. Hoe dichter levend vanuit en bij het levende Woord, hoe schitterender Christus, hoe gitzwarter mijn zondige ik. M.a.w. Die zondekennis is alleen maar groter geworden. Niet omdat ik hem opzocht, maar omdat Hij mij opzoekt. Mijn kwalen aanwijst. En Zijn Geest overtuigt me van die waarheid.
Levi kon niet anders, hij moest mee. En vroeg zich niet af heb ik dit of dat genoeg. Hij wist alleen dat het moest. en hij ging. Niet omdat hij Jezus had opgezocht, de Medicijnmeester. Maar de Medicijnmeester had hem opgezocht.
eens
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4756
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Wachter Sions

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bij deze discussie moet ik denken aan deze uitspraak:
Geen zondaar is geschikt voor Christus, maar Christus is geschikt voor zondaren.
Robert Traill (1642 - 1716) (Puritein)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Wachter Sions

Bericht door eilander »

Ik geloof niet dat er veel tegenstellingen te vinden zijn in de laatste postings. Ik ben het in elk geval met @Sheba helemaal eens.
Plaats reactie