De Wachter Sions

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Hoeveel procent van kerkelijk Nederland leest nu zulke bladen of heeft er een abonnement op?
Is het rendabel om zo'n blad uit te geven?
Wat is de meerwaarde van zo'n blad of om er op geabonneerd te zijn?
De Wachter zegt zelf, evenals trouwens de Saambinder, dat een kerkelijk orgaan (met alle nieuws en ontwikkelingen
in de kerken) in ieder meelevend kerkelijk gezin thuis hoort.

Dit is ook het geval voor de Saambinder. Maar hier constateerden kerkenraden dat de Saambinder de laatste
jaren niet meer als vanzelf in ieder gezin werd gelezen. De kerkenraad hier ter plaatse gaf (of dat nog zo is weet
ik niet) aan ieder bruidspaar een abonnement op de Saambinder cadeau. Waarschijnlijk een halfjaarabonnement.
Ik ben ook van mening dat een meelevend kerklid een abonnement heeft op het kerkelijk orgaan van zijn/haar
kerk, naast de plaatselijke Kerkbode.

Toen hier (ik meen in 1962 of 1963) door ds. J. van Haaren de Kerkbode werd opgericht werd de hele gemeente abonnee. Maar na een poosje bleek dat men de Kerkbode als een vervanger zag voor De Saambinder. Dat was
natuurlijk geheel niet de bedoeling, als gevolg een oproep in de Kerkbode om niet te denken dat de Kerkbode het landelijke kerkelijk orgaan zou vervangen. Daar waren dus toen al misverstanden over.

Het zal duidelijk zijn dat een plaatselijke kerkbode en heel ander soort blad is als het landelijk orgaan van de kerk.
Hier gaat het meer om het plaatselijke gemeentenieuws, als huwelijken, overlijdensberichten, verenigingsnieuws, en predikbeurten. In enkele zaken komt een plaatselijke kerkbode overeen met een landelijk kerkblad. Dat is doorgaans
de meditatie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Wachter Sions

Bericht door DDD »

Mijns inziens is het lezen van genoemde kerkbladen vooral goed om ontwikkelingen in de gaten te houden. Er staat zelden een origineel artikel in, zij het dat DWS daar wel iets positiever in afsteekt, mijns inziens.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat sommige betrokken leden van de GG 'op doktersadvies' de Saambinder niet meer lezen. Niet iedereen kan alles verdragen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Mijns inziens is het lezen van genoemde kerkbladen vooral goed om ontwikkelingen in de gaten te houden. Er staat zelden een origineel artikel in, zij het dat DWS daar wel iets positiever in afsteekt, mijns inziens.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat sommige betrokken leden van de GG 'op doktersadvies' de Saambinder niet meer lezen. Niet iedereen kan alles verdragen.
Op 'doktersadvies'. Het is wel een diepe ingreep, als dat nodig is. Ik weet wel dat het voor sommige 'nieuwlichters' wel eens wat conservatief kan overkomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door Desiree »

Orchidee schreef:Hoeveel procent van kerkelijk Nederland leest nu zulke bladen of heeft er een abonnement op?
Is het rendabel om zo'n blad uit te geven?

Wat is de meerwaarde van zo'n blad of om er op geabonneerd te zijn?
Wij hebben de Wachter Sions en het kerkblad van de GGIN Buiten verband. Mijn man houdt nog altijd van zijn oude kerk en de ontwikkelingen daarom heen. Daarnaast hebben wij ook HHK want dat zijn we nu :)

Ik lees ze alleen als hij het nodig vindt om iets te delen met mij. Er zitten mooie stukjes in de bladen.

Ze kosten niet veel hoor, dat verbaasd me ook nog weleens.

Op mijn advies las hij ook weleens de EVA en dan het verhaal van Arjan Lock. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: De Wachter Sions

Bericht door mulder »

Desiree schreef:
Wij hebben de Wachter Sions en het kerkblad van de GGIN Buiten verband.
Bestaat het kerkblad van de gginbv nog steeds? dat had ik niet verwacht. ik heb toch met deze gemeenten te doen. Ds van der meer gaat zo ver ik weet niet meer voor dus er is letterlijk niks meer. alleen nog de drie kleine gemeenten in Rijssen, Dinteloord en Veenendaal.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door Desiree »

Klopt.

Het is nu eigenlijk meer een meditatieblad geworden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Klopt.

Het is nu eigenlijk meer een meditatieblad geworden.
Is de kleine groep "buiten verbanders" nog officieel een kerkverband?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:Klopt.

Het is nu eigenlijk meer een meditatieblad geworden.
Is de kleine groep "buiten verbanders" nog officieel een kerkverband?
Daar hebben wij hier thuis geen zicht meer op. Misschien dat iemand anders dat wel weet..

Bij ons in de gemeente is er een soort van Bijbellezing en daarover wordt nu ook in het Buiten verband kerkblad geschreven. Dat is echt interessant. Vult elkaar aan. Zo lezen wij het blad eigenlijk..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Klopt.

Het is nu eigenlijk meer een meditatieblad geworden.
Is de kleine groep "buiten verbanders" nog officieel een kerkverband?
Daar hebben wij hier thuis geen zicht meer op. Misschien dat iemand anders dat wel weet..

Bij ons in de gemeente is er een soort van Bijbellezing en daarover wordt nu ook in het Buiten verband kerkblad geschreven. Dat is echt interessant. Vult elkaar aan. Zo lezen wij het blad eigenlijk..
Zijn het dan niet meer een soort gezelschappen? Dat kan best, als men het met elkaar eens is. Maar dan is het
feitelijk geen kerkdienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De Wachter Sions

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Klopt.

Het is nu eigenlijk meer een meditatieblad geworden.
Is de kleine groep "buiten verbanders" nog officieel een kerkverband?
Daar hebben wij hier thuis geen zicht meer op. Misschien dat iemand anders dat wel weet..

Bij ons in de gemeente is er een soort van Bijbellezing en daarover wordt nu ook in het Buiten verband kerkblad geschreven. Dat is echt interessant. Vult elkaar aan. Zo lezen wij het blad eigenlijk..
Zijn het dan niet meer een soort gezelschappen? Dat kan best, als men het met elkaar eens is. Maar dan is het
feitelijk geen kerkdienst.
Ze hebben toch kerkdiensten onder leiding van ambtsdragers ?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

gallio schreef: Ze hebben toch kerkdiensten onder leiding van ambtsdragers ?
Oh ja, dat is waar. Er is alleen geen dominee. Zoiets komt dan wel meer voor, alleen is het wel uitzonderlijk als een kerkverband geen dominee heeft. Normaal gesproken, en dat zullen de "buitenverbanders" toch ook wel met me eens zijn, zijn er in de kerk drie ambten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De Wachter Sions

Bericht door Bruna »

Wellicht kunnen de buitenverbandgemeenten die er nog zijn aansluiting zoeken bij vrije oud gereformeerde gemeenten.
Maar Veenendaal was toch een grote gemeente? Komt vd meer daar niet meer? Wie verzorgt dan doopdiensten?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De Wachter Sions

Bericht door emigrant »

Toen de predikanten van de buitenverbanders nog leefden, kwam ik geregeld in Middelburg en Gouda. De meeste gemeenten zijn teruggekeerd in het GGIN verband. In Veenendaal hebben de laatste jaren veel leden die stap zelf gezet, in Rijssen is er daarnaast toeloop geweest richting de Oranjekerk (OGGiN). Beide gemeenten zijn nog maar klein, ook de laatste keer dat ik in Middelburg was zaten er nog maar heel weinig mensen.

Alleen Dinteloord schijnt nog redelijk vitaal te zijn, maar ik kan dat niet uit eigen ervaring bevestigen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Toen de predikanten van de buitenverbanders nog leefden, kwam ik geregeld in Middelburg en Gouda. De meeste gemeenten zijn teruggekeerd in het GGIN verband. In Veenendaal hebben de laatste jaren veel leden die stap zelf gezet, in Rijssen is er daarnaast toeloop geweest richting de Oranjekerk (OGGiN). Beide gemeenten zijn nog maar klein, ook de laatste keer dat ik in Middelburg was zaten er nog maar heel weinig mensen.

Alleen Dinteloord schijnt nog redelijk vitaal te zijn, maar ik kan dat niet uit eigen ervaring bevestigen.
Als ze naar de Oranjekerk zijn gegaan lijkt dat wat vreemd. Deze gemeente is enorm aan het verlopen.
Erg jammer.
Waren er tot voor enkele jaren zo'n 400 mensen in de kerk, nu zal het niet meer zijn dan 100.
Velen zijn alle kanten uitgewaaierd, van Vrije Oud Ger Gem tot Ger Gem (in Ned) en Herst. Herv. Gem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Wachter Sions

Bericht door DDD »

Dat is erg jammer. De OGGiN zijn mijns inziens een erg sympathiek kerkverband.
Plaats reactie