De Wachter Sions

Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

De Wachter Sions

Bericht door Toeschouwer »

In de Wachter Sions staan soms leerzame artikelen geschreven door de heer L.M.P. Scholten.
Ook van afgelopen vrijdag een mooi en leerzaam artikel over de naam van de HHK of de NHHK. Volgens Scholten is dit geen goed Nederlands en hij stelt voor om de HHk voortaan "Hervormde kerk van Nederland" te noemen. Dat is goed Nederlands en het scheelt een proces. De naam Hervormd is van 1816, voordien was het de Gereformeerde kerk van Nederland. Zo zie je maar weer dat je van GGinned nog wat kunt leren.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

hij stelt voor om de HHk voortaan "Hervormde kerk van Nederland" te noemen.


Helemaal mee eens. Maar waarom denk ik zomaar dat er ergens een instantie in kerkelijk Nederland het daarmee niet eens zal zijn... ?? :?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: De Wachter Sions

Bericht door Matthijs »

Toeschouwer schreef: Ook van afgelopen vrijdag een mooi en leerzaam artikel over de naam van de HHK of de NHHK. Volgens Scholten is dit geen goed Nederlands en hij stelt voor om de HHk voortaan "Hervormde kerk van Nederland" te noemen.
Bij mijn weten is het niet NHHK maar HNHK.


verder...:Desgevraagd licht ds. Ruijgrok toe dat de aanduidingen Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en Hersteld Hervormde Kerk „werknamen” zijn. „Ook de naam Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk is een werknaam, want we hebben voor die naam nog niet het kerkordetraject doorlopen.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

What's in a name................
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: De Wachter Sions

Bericht door Andre »

Matthijs schreef:
Toeschouwer schreef: Ook van afgelopen vrijdag een mooi en leerzaam artikel over de naam van de HHK of de NHHK. Volgens Scholten is dit geen goed Nederlands en hij stelt voor om de HHk voortaan "Hervormde kerk van Nederland" te noemen.
Bij mijn weten is het niet NHHK maar HNHK.


verder...:Desgevraagd licht ds. Ruijgrok toe dat de aanduidingen Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en Hersteld Hervormde Kerk „werknamen” zijn. „Ook de naam Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk is een werknaam, want we hebben voor die naam nog niet het kerkordetraject doorlopen.
Inderdaad het is toch een voortzetting van de NHk, dus HNHk
Q!

Bericht door Q! »

In dat geval zou ik kiezen voor VNHK, net als VGKN.

Is er iets mis met ONHK?Of lijkt dat teveel op on-hervormd?

Overigens vind ik de hele discussie mierendeukerij. Er zijn tientallen gemeenten die zich Gereformeerd noemen, als ik een oudvader opensla, zie ik

Basrianus Plaisierius, in leven dienaar des Woords in den gereformeerden gemeente te Delft 1688-1711. Daar wordt gewoon de Hervormde Kerk (Gereformeerde) mee bedoeld.

Lastig hè, dat we nu een andere Ger. Gem. hebben!

Ik vind trouwens dat de VVD Geert Wilders moeten aanpakken vanwege zijn Partij voor de Vrijheid. Heel verwarrend allemaal!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Q! schreef: Ik vind trouwens dat de VVD Geert Wilders moeten aanpakken vanwege zijn Partij voor de Vrijheid. Heel verwarrend allemaal!
Waarschijnlijk leest Spruyt De Wachter Sions niet meer.
Anders zou het "Nederlandse Partij voor de Vrijheid" zijn geworden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De Wachter Sions

Bericht door FlyingEagle »

Andre schreef:
Inderdaad het is toch een voortzetting van de NHk, dus HNHk
is dat zo? ik dacht dat de hervormde kerk was opgegaan in de PKN?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Q! schreef: Ik vind trouwens dat de VVD Geert Wilders moeten aanpakken vanwege zijn Partij voor de Vrijheid. Heel verwarrend allemaal!
Waarschijnlijk leest Spruyt De Wachter Sions niet meer.
Anders zou het "Nederlandse Partij voor de Vrijheid" zijn geworden.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: De Wachter Sions

Bericht door Unionist »

FlyingEagle schreef:
Andre schreef:
Inderdaad het is toch een voortzetting van de NHk, dus HNHk
is dat zo? ik dacht dat de hervormde kerk was opgegaan in de PKN?
Jij weet dat misschien niet, FE, maar er zjin ook hervormden die NIET zijn opgegaan in de PKN. Zij verenigden zich en zijn daarmee ook een voortzetting van de NHK.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De Wachter Sions

Bericht door FlyingEagle »

Unionist schreef:
FlyingEagle schreef:
Andre schreef:
Inderdaad het is toch een voortzetting van de NHk, dus HNHk
is dat zo? ik dacht dat de hervormde kerk was opgegaan in de PKN?
Jij weet dat misschien niet, FE, maar er zjin ook hervormden die NIET zijn opgegaan in de PKN. Zij verenigden zich en zijn daarmee ook een voortzetting van de NHK.
Heel goed gezegd ook Er zijn nu 2 kerkverbanden die zich daarmee profileren.... tja...wie zou er nu gelijk hebben :)
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: De Wachter Sions

Bericht door Corydoras »

FlyingEagle schreef:Heel goed gezegd ook Er zijn nu 2 kerkverbanden die zich daarmee profileren.... tja...wie zou er nu gelijk hebben :)
Dat hangt er maar vanaf hoe je die voortzetting bekijkt: juridisch, historisch, confessioneel...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat is de voortzetting van Korea: Noord of Zuid? Van China: de Volksrepubliek (historisch en deels geografisch) of Taiwan (politiek)?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Bijbels, confessioneel en historisch gezien is de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk dé enige voortzetting van de kerk die God in ons land plantte en niet een voortzetting.

Juridisch gezien ligt het idd. wel anders.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Matthijs schreef:Bijbels, confessioneel en historisch gezien is de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk dé enige voortzetting van de kerk die God in ons land plantte en niet een voortzetting.

Juridisch gezien ligt het idd. wel anders.
De HNHK Bijbels gezien de voortzetting van de NHK? Ik kom de Nederlands Hervormde Kerk niet in de bijbel tegen...

Verder geloof ik eigenlijk niet dat de NHK door God in ons land is geplant. De NHK was net als al die andere kerkgenootschappen mensenwerk. De bovenstaande visie mag heel romantisch hervormd zijn, maar bijbels?

God heeft ons de reformatie gegeven, een terugkeer naar Sola Fide, Sola Gratia en Sola Scriptura. Dat geloof ik inderdaad met geheel mijn hart. Maar dat is toch wat anders dan dat Hij de Nederlands Hervormde Kerk zou hebben opgericht als zijnde planting Gods in Nederland?
Plaats reactie