Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:Een vraagje, waar ik aan zit te denken, maar niet goed versta. Ik denk dat dit dan ook bevindelijk geleerd wordt. Wat wordt er bedoeld met 'zien door de traliën des Woords'... Een uitdrukking die ik vroeger heel wat keren heb gehoord.
Ik denk aan een tekst uit het Hooglied. Maar wat bedoelt het Hooglied? Ik weet niet of hier een antwoord op is te geven.

Of nog een andere uitdrukking: Het is wel van Christus, maar het Christus niet...
Waar vinden we dit in het Nieuwe Testament?
Weet u het? Ik denk dat het daar niet staat. Ik denk dan eerst aan het Hooglied: "kijkend uit de traliën"... En dan nog de vraag wat het (moet ik sorry zeggen?) het oude volk hiermee bevindelijk bedoelde?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Kunt iemand hier dan ook zeggen, zonder te citeren, met eigen woorden, wat dit inhoudt? Wat ds. Kohlbrugge en andere predikanten bedoelden? (Ik spreek nu even in de verleden tijd, want ik heb het al heel lang niet meer gehoord)
Door de traliën van het Woord: Je hoort of leest over de Heere Jezus en je hart wordt erdoor geraakt. "Zou het dan voor zo-een als ik nog kunnen?". Je ziet de mogelijkheid van zalig worden in Christus, maar je durft niet toe te eigenen, hoewel je hart naar Hem uitgaat.
-
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Germanicus »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Kunt iemand hier dan ook zeggen, zonder te citeren, met eigen woorden, wat dit inhoudt? Wat ds. Kohlbrugge en andere predikanten bedoelden? (Ik spreek nu even in de verleden tijd, want ik heb het al heel lang niet meer gehoord)
Door de traliën van het Woord: Je hoort of leest over de Heere Jezus en je hart wordt erdoor geraakt. "Zou het dan voor zo-een als ik nog kunnen?". Je ziet de mogelijkheid van zalig worden in Christus, maar je durft niet toe te eigenen, hoewel je hart naar Hem uitgaat.
Of een variant op 'zien is nog geen hebben'?
Hier beneden is het niet.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Mannetje »

In de goede zin van het Woord wel, denk ik.
-
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:In de goede zin van het Woord wel, denk ik.
Zo zag ik het dus ook...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Pioenroosje »

Nee, volgens mij is het juist positief bedoeld. In de tijd dat er nog geen vensterglas was, deed men tralies voor de ramen. Dat betekent dat met traliën hier eigenlijk raam of venster bedoeld wordt. Dus door de vensters van het woord: je ziet de Heere Jezus door het woord.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Mannetje »

Pioenroosje schreef:Nee, volgens mij is het juist positief bedoeld. In de tijd dat er nog geen vensterglas was, deed men tralies voor de ramen. Dat betekent dat met traliën hier eigenlijk raam of venster bedoeld wordt. Dus door de vensters van het woord: je ziet de Heere Jezus door het woord.
Maar is mijn beschrijving dan negatief? Zo heb ik hem niet bedoeld.
Wat een vreugde als je in je ellende ruimte in Christus mag zien!
-
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Pioenroosje »

Je schrijft alsof de traliën iets beperkends zouden hebben, in zouden staan tussen Christus en de zondaar. Maar als je Christus door het venster van Zijn Woord ziet, dan is daar niets beperkend aan. Dan is dat venster juist het middel.

Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Geytenbeekje »

Zullen we gewoon afspreken dat we het niet zo gebruiken ?
Het leid alleen maar af.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Ik kan dit niet echt serieus nemen. Deze tekst heeft geen moer te maken met de uitdrukking 'zien is nog geen hebben.' Ik mag toch aannemen dat je dat wel beseft.
Uiteraard. Maar ik vond het een mooie illustratie van mijn stelling dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Wil je dit nog een keer voor me uitleggen? Ik snap hier echt niets van.
Je zegt iets, maar bedoelt iets anders om te illustreren dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Zo ingewikkeld is het niet. Ik wilde laten zien dat je uitdrukkingen goed en fout kunt interpreteren, en dat geldt voor veel definitiekwesties die hier op Refoforum en in kerkbladen hoog oplopen. Het geldt voor twee of drie verbonden, en dergelijke onbelangrijke dingen meer. Het is grotendeels een kwestie van definitie.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Mannetje »

Pioenroosje schreef:Je schrijft alsof de traliën iets beperkends zouden hebben, in zouden staan tussen Christus en de zondaar. Maar als je Christus door het venster van Zijn Woord ziet, dan is daar niets beperkend aan. Dan is dat venster juist het middel.

Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen.
Iemand die je door het raam ziet, is nog op een zekere afstand.
Zo wordt deze uitdrukking gebruikt (of het exegetisch klopt is niet de discussie) om aan te duiden dat er wel enig zicht is op Christus, maar nog niet het volle zicht.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
Pioenroosje schreef:Je schrijft alsof de traliën iets beperkends zouden hebben, in zouden staan tussen Christus en de zondaar. Maar als je Christus door het venster van Zijn Woord ziet, dan is daar niets beperkend aan. Dan is dat venster juist het middel.

Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen.
Iemand die je door het raam ziet, is nog op een zekere afstand.
Zo wordt deze uitdrukking gebruikt (of het exegetisch klopt is niet de discussie) om aan te duiden dat er wel enig zicht is op Christus, maar nog niet het volle zicht.
Wast dan op ( groei) in de genade en kennis van de Heere Jezus. Wordt dat bedoeld?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Mannetje »

Het wordt niet met de uitspraak bedoeld, maar op het "beleven" van het zien van Christus door de traliën van het Woord moet die opwas wel volgen.
Ik denk dat je diegenen die "Christus weleens hebben mogen zien door de traliën van het Woord" ook aan zou kunnen duiden met de woorden "van verre staanden".

Ik ben het met Geytenbeekje oneens dat we dergelijke termen zouden moeten mijden, zolang uit de context van het gebruik maar duidelijk is wat het betekent.

Tegenwoordig hoor ik wat vaker in de leesdiensten preken van wat vroeger datum, waarin dergelijke zinsneden wat meer voorkomen. Storend? Nee. Noodzakelijk? Ook niet, als de zaken die ermee bedoeld werden/worden maar wel aan de orde komen.
Het laatste wat met dergelijke termen moet worden gedaan is ze tot op de millimeter gaan exegetiseren. Dan blijft van de beleving niets meer over. En ja, dan kun ze beter mijden.
-
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Roos2018 »

Hooglied 2 : 9
Mijn Liefste is gelijk een ree, of een welp der herten; ziet, Hij staat achter onzen muur, kijkende uit de vensteren, blinkende uit de traliën.
דּוֹמֶ֤ה דוֹדִי֙ לִצְבִ֔י א֖וֹ לְעֹ֣פֶר הָֽאַיָּלִ֑ים הִנֵּה־זֶ֤ה עוֹמֵד֙ אַחַ֣ר כָּתְלֵ֔נוּ מַשְׁגִּ֨יחַ֙ מִן־הַ֣חֲלֹּנ֔וֹת מֵצִ֖יץ מִן־הַֽחֲרַכִּֽים:
Letterlijk vanuit het Hebreeuws:
Mijn geliefde lijkt op een gazelle of een reekalf; zie, hij staat achter onze muur, kijkend vanuit de ramen, turend vanuit de roosters.

Commentaar van Rashi:
Ik had verwacht nog vele dagen gevangen te blijven en zie, hij vertelde mij dat hij vanuit de vensters van de hemel stond te staren naar wat mij werd aangedaan, zoals er staat geschreven (Exod. 3: 7): “Ik heb inderdaad de ellende van Mijn volk, enz. gezien. ”

Het werkwoord "blinken" dat de SV gebruikt vind ik voor Nederlands sprekenden wat misleidend.
Dat zou de impressie wekken dat iets glanzend wordt bedoeld.
Dat is echt de strekking van de tekst niet.
צִ֖יץ (tsats) betekent "plotseling opduiken (zoals de gazelle doet op de top van een rots in de woestijn), bloeien", zoals een bloesem (צִ֖יץ, tsiets) bloeit en zoals een boom met bloesems plotseling in bloei staat.

De strekking van de tekst is vrij vertaald: dat de Heere (de SV KT spreekt van de Heere Jezus) onverwachts vanuit de hemel keek.
Het is dus de Heere die kijkt vanuit het raam van de hemel, en niet de mens vanuit een raam met tralies(naar God) kijkt.
Sterker nog: de mens heeft er geen erg in dat God vanuit de hemel kijkt en de ellende van de mens ziet.

Bovenstaande beweringen over de mens die vanuit een getralied raam God of zijn Woord ziet, zijn bijbels onjuist.
Laatst gewijzigd door Roos2018 op 05 feb 2020, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Valcke »

Ha Roos,
Mag ik wat vragen. Zijn de commentaren van Rashi in het Engels te krijgen? Welke editie / uitgave raad je aan? Ik heb wel het Rashi commentaar op de Thora, maar niet op de andere boeken.
Plaats reactie