Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door DDD »

Daarmee doe je mensen die specifieke ervaringen beschrijven, geen recht. Het gaat om extra genadegaven die de gelovige krijgt. Als daar een heel systeem van gemaakt wordt, kan dat gevaarlijk zijn, maar daarom is het nog niet nodig om er een valse tegenstelling van te maken.

Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Daarmee doe je mensen die specifieke ervaringen beschrijven, geen recht. Het gaat om extra genadegaven die de gelovige krijgt. Als daar een heel systeem van gemaakt wordt, kan dat gevaarlijk zijn, maar daarom is het nog niet nodig om er een valse tegenstelling van te maken.

Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Nee ze zeggen deze rede is hard...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Daarmee doe je mensen die specifieke ervaringen beschrijven, geen recht. Het gaat om extra genadegaven die de gelovige krijgt. Als daar een heel systeem van gemaakt wordt, kan dat gevaarlijk zijn, maar daarom is het nog niet nodig om er een valse tegenstelling van te maken.

Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Lees gerust de verklaring van M. Henry. Staan nuttige zaken in beschreven.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Daarmee doe je mensen die specifieke ervaringen beschrijven, geen recht. Het gaat om extra genadegaven die de gelovige krijgt. Als daar een heel systeem van gemaakt wordt, kan dat gevaarlijk zijn, maar daarom is het nog niet nodig om er een valse tegenstelling van te maken.

Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Vanmorgen las ik in Psalm 14:1 dat God niet bestaat.


Het moge duidelijk zijn dat het in z'n verband gelezen dient te worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Ik kan dit niet echt serieus nemen. Deze tekst heeft geen moer te maken met de uitdrukking 'zien is nog geen hebben.' Ik mag toch aannemen dat je dat wel beseft.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Geytenbeekje »

Maar kan het niet zo zijn, dat iemand iets als zien beschrijft en de ander dat niet doet.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door DDD »

Uiteraard. Maar ik vond het een mooie illustratie van mijn stelling dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Bertiel »

Dit eeuwige leven is verzekerd aan allen, die geloven in Christus, en alleen aan hen. Die de
Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, zal zalig worden. Sommigen verstaan dit aanschouwen
als een beperking in de voorwaarde tot zaligheid alleen tot hen, aan wie die openbaring van
Christus en zijn genade gedaan is. Iedereen, die de gelegenheid heeft om met Christus bekend
ie worden, en er zulk een goed gebruik van maakt, dat hij in Hem gelooft, zal het eeuwige
leven hebben, zodat niemand veroordeeld zal worden wegens ongeloof (hoe ook om andere
zonden) dan zij, aan wie het Evangelie gepredikt is, die, gelijk deze Joden hier, vers 36,
Christus aanschouwd hebben, maar toch niet in Hem hebben geloofd, Hem hebben gekend, en
toch niet op Hem hebben vertrouwd. Ik houd het er echter voor, dat dit aanschouwen hier
hetzelfde betekent als geloven, want het is theoroon, hetgeen niet zozeer betekent het zien der
ogen, zoals vers 36, heoorakate me - gij hebt Mij gezien, als wel een aanschouwing van de
geest. Een iegelijk, die de Zoon aanschouwt, dat is: in Hem gelooft, ziet Hem met het oog des
geloofs, waardoor wij bekend worden met de leer des Evangelies omtrent Hem. Het is op
Hem te zien zoals de Israëlieten, die door de vurige slangen gebeten waren, op de koperen
slang zagen. Christus eist geen blind geloof, Hij eist niet, dat wij ons de ogen zullen laten
uitsteken om Hem te volgen, maar dat wij Hem zullen zien. zien op welken grond wij in Hem
geloven. Het geloof is dan eerst goed, als wij niet geloven van horen zeggen (geloven zoals de
kerk gelooft) maar als het het gevolg is van nadenken over, en inzicht in, de redenen der
geloofwaardigheid. Nu ziet U mijn oog. Wij zelf hebben Hem gehoord.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Ik kan dit niet echt serieus nemen. Deze tekst heeft geen moer te maken met de uitdrukking 'zien is nog geen hebben.' Ik mag toch aannemen dat je dat wel beseft.
Uiteraard. Maar ik vond het een mooie illustratie van mijn stelling dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Wil je dit nog een keer voor me uitleggen? Ik snap hier echt niets van.
Je zegt iets, maar bedoelt iets anders om te illustreren dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Tiberius »

Bij 'zien is nog geen hebben' zou ik eerder denken aan de gelijkenis van de schat in de akker.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Overigens las ik gisteren nog dat zien geen hebben is, in Johannes 6, 36.
Ik kan dit niet echt serieus nemen. Deze tekst heeft geen moer te maken met de uitdrukking 'zien is nog geen hebben.' Ik mag toch aannemen dat je dat wel beseft.
Uiteraard. Maar ik vond het een mooie illustratie van mijn stelling dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Wil je dit nog een keer voor me uitleggen? Ik snap hier echt niets van.
Je zegt iets, maar bedoelt iets anders om te illustreren dat het meestal maar is wat je ermee wilt zeggen.
Met de tekst 'Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.' kun je diverse kanten op. Het zal ongetwijfeld wel eens tegen een kleingelovige gebruikt zijn. En het zal eveneens wel eens goed in de context zijn gezet.
Ik ben overigens wel benieuwd of er verklaringen over dit vers zijn. In Matthew Henry en de kanttekeningen vind ik er niks over.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door -DIA- »

Een vraagje, waar ik aan zit te denken, maar niet goed versta. Ik denk dat dit dan ook bevindelijk geleerd wordt. Wat wordt er bedoeld met 'zien door de traliën des Woords'... Een uitdrukking die ik vroeger heel wat keren heb gehoord.
Ik denk aan een tekst uit het Hooglied. Maar wat bedoelt het Hooglied? Ik weet niet of hier een antwoord op is te geven.

Of nog een andere uitdrukking: Het is wel van Christus, maar het Christus niet...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 04 feb 2020, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Een vraagje, waar ik aan zit te denken, maar niet goed versta. Ik denk dat dit dan ook bevindelijk geleerd wordt. Wat wordt er bedoeld met 'zien door de traliën des Woords'... Een uitdrukking die ik vroeger heel wat keren heb gehoord.
Ik denk aan een tekst uit het Hooglied. Maar wat bedoelt het Hooglied? Ik weet niet of hier een antwoord op is te geven.
http://www.theologienet.nl/documenten/K ... preken.pdf
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door -DIA- »

Kunt iemand hier dan ook zeggen, zonder te citeren, met eigen woorden, wat dit inhoudt? Wat ds. Kohlbrugge en andere predikanten bedoelden? (Ik spreek nu even in de verleden tijd, want ik heb het al heel lang niet meer gehoord)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:Een vraagje, waar ik aan zit te denken, maar niet goed versta. Ik denk dat dit dan ook bevindelijk geleerd wordt. Wat wordt er bedoeld met 'zien door de traliën des Woords'... Een uitdrukking die ik vroeger heel wat keren heb gehoord.
Ik denk aan een tekst uit het Hooglied. Maar wat bedoelt het Hooglied? Ik weet niet of hier een antwoord op is te geven.

Of nog een andere uitdrukking: Het is wel van Christus, maar het Christus niet...
Waar vinden we dit in het Nieuwe Testament?
Plaats reactie