Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Spaan

Om Sions Wil - twee soorten vrijspraak?

Bericht door Spaan »

Afgelopen zaterdag las ik in "Om Sions Wil" het volgende in de rubriek "De Heidelberger Catechismus" van de hand van ds. P.J.F. Lamens:

"Er zijn mensen, die weten in Christus te zijn. Ik zou het willen noemen: mensen die de vrijspraak uit de mond van Christus gehoord hebben. Maar er zijn er ook, die in die Christus door de verzegeling des Geestes, de vrijspraak van de Vader, uit de mond des Heeren, gehoord hebben. De ziel nu, die leeft tussen de woorden Christi en de vrijspraak des Vaders, ziet met heimwee uit naar dat ogenblik."

Hoe moet ik dat zien? Kennen jullie hier wat van?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
mag ik je een advies geven?

zoek het eerst maar eens in de bijbel op
dat werkt zeer verhelderend namelijk...

en zodra je het gevonden hebt, zou je mij dan even willen mailen waar het precies staat?
Dan wil ik ook een mail. Ik ben er al jaaaaaren op zoek naar, maar nog steeds niet gevonden waar dat staat. En niemand die het me kan vertellen :#:#
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Spaan
Afgelopen zaterdag las ik in "Om Sions Wil" het volgende in de rubriek "De Heidelberger Catechismus" van de hand van ds. P.J.F. Lamens:

"Er zijn mensen, die weten in Christus te zijn. Ik zou het willen noemen: mensen die de vrijspraak uit de mond van Christus gehoord hebben. Maar er zijn er ook, die in die Christus door de verzegeling des Geestes, de vrijspraak van de Vader, uit de mond des Heeren, gehoord hebben. De ziel nu, die leeft tussen de woorden Christi en de vrijspraak des Vaders, ziet met heimwee uit naar dat ogenblik."

Hoe moet ik dat zien? Kennen jullie hier wat van?

Ja, dit zijn onderscheiden zaken.
Ik ben blij dat dit nog geleerd wordt in het blad Om Sions Wil!
Mocht het ons allen ten deel vallen.

Overigens zijn het bijbelse zaken. De betekenis van Pasen en ook Hemelvaart is toch immers de aanvaarding van het offer van Christus door de Vader, Die Zijn goedkeuring geeft, en dat in de hof van het geweten van Zijn keurlingen toch zal laten klinken als de vrijspraak van schuld en straf?
Zie over de verzegeling des Geestes Rom. 8 - en over het kindschap dat eraan verbonden is, in de woorden "Abba, Vader...."

[Aangepast op 20/9/04 door Majorca]
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

1 Johannes 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

2 Petrus 3:18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.

Zo simpel is het.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Spaan

Bericht door Spaan »

Eerlijk gezegd ben ik niet veel wijzer geworden van jullie reacties.

Ik ben nu zo'n 3 jaar trouw lezer van dit herv.-geref. blad en daar zie ik eigenlijk nooit van dit soort uitspraken die ik ook nog nooit van de kansel heb gehoord. Toch is het een dominee (ik heb een boek over ds. I Kievit) die in de kring rondom ds. I. Kievit verkeerde.

Juist omdat ik deze predikant vrij hoog heb staan, wil ik graag weten of anderen ook weten of je twee keer de vrijspraak in je geweten kunt ervaren, een keer door de mond van Christus en een keer uit de mond van de Vader. Hoe ervaar je dat? Als je mag weten gerechtvaardigd te zijn, kan je dan nog de vrijspraak missen uit de mond van de Vader? Hoe moet ik de uitspraak van ds. Lamens opvatten??

Ik mag hopen dat hier lezers van Om Sions Wil op dit forum zijn die dit kunnen uitleggen, of leest niemand Om Sions Wil?

Of heeft deze predikant dat puur uit zijn duim gezogen of valt deze predikant toch buiten de hervormd-gereformeerde beweging en dacht hij extreem? Ik geloof dat hij stond in de hervormde gemeente van Elspeet?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Mijne heren/dames wilt u het sarcasme laten en serieus op het onderwerp ingaan.
Waarom nu dit als sarcasme wordt afgedaan, is me niet geheel duidelijk. Soortgelijke onderwerpen zijn er al heel wat jaren, maar er is nooit een helder antwoord vanuit de Schrift op gekomen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Spaan,

Het belangrijkste wat een mens in zijn leven ervaren kán is de 'vrijspraak' of de 'rechtvaardiging door het geloof'.

Toch lijkt er verschil. Misschien wel, maar ik zie het eerder als iets pastoraal, want let wel, Ds. Lamens leert uitdrukkelijk éérst de vrijspraak door Christus. Hij bouwt geen mensen voor deze vrijspraak / rechtvaardiging op. Wat zou hij dan bedoeld hebben met de 'vrijspraak van de Vader'? Moeilijk want ik kan het hem niet vragen. Daarvoor zou je zijn preken moeten bestuderen. Wel denk ik dat velen ná de vrijspraak of de rechtvaardiging de 'toegang tot het Vaderhart' niet durven toe te eigenen. Hoe teer ligt het om te zeggen 'Abba, Vader'. Toch mag een gelovige dat doen. Als hij of zij dit nu mag doen, zou ds. Lamens bedoeld hebben, dan is hij vrijgesproken door de Vader?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie