Ontmoetingsdag Ede

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door J.C. Philpot »

Bona Fide schreef:Voor degenen die precies willen weten wat ds. Roos en anderen gezegd hebben:
* https://kerkdienstgemist.nl/media/17469 ... oetingsdag
* https://kerkdienstgemist.nl/media/17469 ... oetingsdag
Kijk, daar hebben we wat aan. Ik hoop ze te gaan beluisteren.

Bedankt!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Ad Anker »

Ik vind de reactie van ds. Roos (RD 2-10) moeilijk te doorgronden. Wie helpt me?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik vind de reactie van ds. Roos (RD 2-10) moeilijk te doorgronden. Wie helpt me?
Ik begrijp het ook niet. Ik heb het vluchtig gelezen, want ik had weinig tijd, maar het was erg lastig te doorgronden inderdaad. En dat voor een predikant van buiten de Ger. Gem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Bertiel »

Ik snap er ook weinig van, hieronder de tekst:

Ontmoetingsdag Ede (III)
Uit de brief van ds. Zippro (RD 24-9) moet blijken dat mijn woorden tijdens de ontmoetingsdag in Ede geheel strijdig zijn met ds. Van der Groe en de door hem geciteerde woorden van Paulus over zijn Evangelie (1 Korinthe 9:16). Toch waag ik te betwijfelen of beide aanhalingen juist gebruikt zijn.
Van der Groe brengt „arme, blinde zondaren” in verband met de woorden „oprecht geloof”. Bedoelde hij echt dat dezulken ontdekt worden en dus nog niet ontdekt zijn? Bedoelde hij met „oprecht geloof” echt dat het daarmee gaat om een mogelijkheid in de mens? In de Heidelbergse Catechismus komen we die arme, blinde zondaar pas tegen in Zondag 5. De Middelaar en Verlosser pas in Zondag 6, hoewel al in Zondag 2 als „Ontdekker” genoemd.
Van der Groe bedoelde het citaat uit de brief van ds. Zippro vanuit die ondergrond. Het einde van het geloof is Christus voor eenieder die gelooft. Niet ons geloof, maar het geloof van Jezus Christus (Galaten 2:20). Daarmee hebben we dan tegelijk zijn Evangelie. Paulus schrijft niet zelf meer te leven, want hij is met Christus gekruisigd en gedood om in de kracht van Zijn opstanding Christus te kennen en te leven.
Dezulken hebben niet Christus gezocht, maar zijn veeleer door Hem gevonden en daarna teruggebracht in het Vaderharte Gods. Zo gaat het nu nog. Mensen naar Jezus sturen, lijkt wel vanzelfsprekend, maar wordt nooit opgevolgd. Daarom moet, mag en kan verkondigd worden dat God gevonden wordt van hen die nooit naar Hem zochten. Hopelijk mag dat meer en meer worden gedaan om zo alleen het eenzijdige werk Gods te verheerlijken.
Ds. W. Roos

Ik denk niet dat ds Roos begrepen heeft wat ds Zippro bedoeld.
Binnenkort houdt ds Roos een dienst bij ons, benieuwd of hij dan ook zo onduidelijk is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door DDD »

Er is mijns inziens geen woord Frans bij. Hij zegt eerst dat Van der Groe iets anders bedoelt dan er op het eerste gezicht staat. Of eigenlijk stelt hij daar vragen bij. Dat is altijd sterk, want zo kun je overal vragen bij stellen.

Daarna zegt hij dat in Zondag 1 de Heere Jezus Christus niet als middelaar genoemd staat, wat trouwens helemaal niet waar is, dat kan iedereen zien die de catechismus opent. Maar het klopt wel dat in de beschrijving van de droevige toestand van de mens in de volgende drie zondagsafdelingen de naam van Jezus niet voorkomt, afgezien van een citaat. Wat ook logisch is, want het gaat daar over het probleem, en niet over de oplossing. Het is dus mijns inziens een argument van niets.

De rest kan ik ook prima volgen trouwens. Hij zegt, dat dat de luisteraars moeten horen dat God vanuit eenzijdige zondaarsliefde mensen opzoekt. Op die manier wordt het werk van God verheerlijkt.

Hij zegt niets over de oproep tot bekering en geloof. Hoewel hij deze niet ontkent -dat zou ook rechtstreeks tegen de belijdenisgeschriften ingaan- is dit wel erg eenzijdig en het lijkt me goed dat een dominee daar een briefje over schreef.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Ik snap er ook weinig van, hieronder de tekst:

Ontmoetingsdag Ede (III)
Uit de brief van ds. Zippro (RD 24-9) moet blijken dat mijn woorden tijdens de ontmoetingsdag in Ede geheel strijdig zijn met ds. Van der Groe en de door hem geciteerde woorden van Paulus over zijn Evangelie (1 Korinthe 9:16). Toch waag ik te betwijfelen of beide aanhalingen juist gebruikt zijn.
Van der Groe brengt „arme, blinde zondaren” in verband met de woorden „oprecht geloof”. Bedoelde hij echt dat dezulken ontdekt worden en dus nog niet ontdekt zijn? Bedoelde hij met „oprecht geloof” echt dat het daarmee gaat om een mogelijkheid in de mens? In de Heidelbergse Catechismus komen we die arme, blinde zondaar pas tegen in Zondag 5. De Middelaar en Verlosser pas in Zondag 6, hoewel al in Zondag 2 als „Ontdekker” genoemd.
Van der Groe bedoelde het citaat uit de brief van ds. Zippro vanuit die ondergrond. Het einde van het geloof is Christus voor eenieder die gelooft. Niet ons geloof, maar het geloof van Jezus Christus (Galaten 2:20). Daarmee hebben we dan tegelijk zijn Evangelie. Paulus schrijft niet zelf meer te leven, want hij is met Christus gekruisigd en gedood om in de kracht van Zijn opstanding Christus te kennen en te leven.
Dezulken hebben niet Christus gezocht, maar zijn veeleer door Hem gevonden en daarna teruggebracht in het Vaderharte Gods. Zo gaat het nu nog. Mensen naar Jezus sturen, lijkt wel vanzelfsprekend, maar wordt nooit opgevolgd. Daarom moet, mag en kan verkondigd worden dat God gevonden wordt van hen die nooit naar Hem zochten. Hopelijk mag dat meer en meer worden gedaan om zo alleen het eenzijdige werk Gods te verheerlijken.
Ds. W. Roos

Ik denk niet dat ds Roos begrepen heeft wat ds Zippro bedoeld.
Binnenkort houdt ds Roos een dienst bij ons, benieuwd of hij dan ook zo onduidelijk is.
Misschien toch maar een andere dienst beluisteren als hij komt preken ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Herman »

Mensen naar Jezus sturen, lijkt wel vanzelfsprekend, maar wordt nooit opgevolgd. Daarom moet, mag en kan verkondigd worden dat God gevonden wordt van hen die nooit naar Hem zochten.

Hier gaat ds. Roos boven de Schrift staan, en dat kan natuurlijk niet. De Bijbel zelf nodigt mensen tot Christus te komen. Welke oudvader je ook neemt. Allen hebben dat punt erkent als bijbels.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef: Misschien toch maar een andere dienst beluisteren als hij komt preken ?
Hoezo?
Als de kerkenraad hem uitnodigd, kom ik.
Als ik iets hoor wat niet naar de bijbel is zal ik de kerkenraad erop aanspreken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Luther »

Bertiel schreef:Ik snap er ook weinig van, hieronder de tekst:

Ontmoetingsdag Ede (III)
Uit de brief van ds. Zippro (RD 24-9) moet blijken dat mijn woorden tijdens de ontmoetingsdag in Ede geheel strijdig zijn met ds. Van der Groe en de door hem geciteerde woorden van Paulus over zijn Evangelie (1 Korinthe 9:16). Toch waag ik te betwijfelen of beide aanhalingen juist gebruikt zijn.
Van der Groe brengt „arme, blinde zondaren” in verband met de woorden „oprecht geloof”. Bedoelde hij echt dat dezulken ontdekt worden en dus nog niet ontdekt zijn? Bedoelde hij met „oprecht geloof” echt dat het daarmee gaat om een mogelijkheid in de mens? In de Heidelbergse Catechismus komen we die arme, blinde zondaar pas tegen in Zondag 5. De Middelaar en Verlosser pas in Zondag 6, hoewel al in Zondag 2 als „Ontdekker” genoemd.
Van der Groe bedoelde het citaat uit de brief van ds. Zippro vanuit die ondergrond. Het einde van het geloof is Christus voor eenieder die gelooft. Niet ons geloof, maar het geloof van Jezus Christus (Galaten 2:20). Daarmee hebben we dan tegelijk zijn Evangelie. Paulus schrijft niet zelf meer te leven, want hij is met Christus gekruisigd en gedood om in de kracht van Zijn opstanding Christus te kennen en te leven.
Dezulken hebben niet Christus gezocht, maar zijn veeleer door Hem gevonden en daarna teruggebracht in het Vaderharte Gods. Zo gaat het nu nog. Mensen naar Jezus sturen, lijkt wel vanzelfsprekend, maar wordt nooit opgevolgd. Daarom moet, mag en kan verkondigd worden dat God gevonden wordt van hen die nooit naar Hem zochten. Hopelijk mag dat meer en meer worden gedaan om zo alleen het eenzijdige werk Gods te verheerlijken.
Ds. W. Roos

Ik denk niet dat ds Roos begrepen heeft wat ds Zippro bedoeld.
Binnenkort houdt ds Roos een dienst bij ons, benieuwd of hij dan ook zo onduidelijk is.
Het probleem is dat de zondagen 2-6 kennelijk worden gelezen alsof zondag 1 ergens tussen 7-21 staat. Ik bedoel: zondag 2-6 zijn aspecten van de enige troost. Bij elk van die zondagen hoort de vraag: Wat troost u in de kennis van uw ellende? En in het feit dat God Zijn recht handhaaft?
Dat zijn vragen die je als het goed is, nooit passeert.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Mensen naar Jezus sturen, lijkt wel vanzelfsprekend, maar wordt nooit opgevolgd. Daarom moet, mag en kan verkondigd worden dat God gevonden wordt van hen die nooit naar Hem zochten.

Hier gaat ds. Roos boven de Schrift staan, en dat kan natuurlijk niet. De Bijbel zelf nodigt mensen tot Christus te komen. Welke oudvader je ook neemt. Allen hebben dat punt erkent als bijbels.
Dat is m.i. veel te kort door de bocht. Als hij zou zeggen dat zondaren niet genodigd worden tot Christus, dan zou je gelijk hebben. Maar dit zegt hij m.i. niet in dit citaat. En de tweede zin staat vrijwel letterlijk in de Bijbel en is ook zeer waar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Er is mijns inziens geen woord Frans bij.
Dus ik ben dom. Is dat je boodschap? Voor de rest is je post jouw duiding en jouw oordeel.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind de reactie van ds. Roos (RD 2-10) moeilijk te doorgronden. Wie helpt me?
Ik begrijp het ook niet. Ik heb het vluchtig gelezen, want ik had weinig tijd, maar het was erg lastig te doorgronden inderdaad. En dat voor een predikant van buiten de Ger. Gem.
Nou Jan, wat is dat nou voor uitspraak? :nonnon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Adagio »

Herman schreef:De Bijbel zelf nodigt mensen tot Christus te komen.
De Heere stuurt ook mensen terug (bijv. Luk. 1 "Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden" of Matth. 9 "Doch gaat heen en leert, wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande" dus Luk. 5 "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.")
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Valcke »

Luther schreef:Het probleem is dat de zondagen 2-6 kennelijk worden gelezen alsof zondag 1 ergens tussen 7-21 staat. Ik bedoel: zondag 2-6 zijn aspecten van de enige troost. Bij elk van die zondagen hoort de vraag: Wat troost u in de kennis van uw ellende? En in het feit dat God Zijn recht handhaaft?
Dat zijn vragen die je als het goed is, nooit passeert.
Daar ging het overigens helemáál niet over in de brief van ds. Zippro.

Daarnaast kan er alleen troost gevonden worden in de kennis van ellende vanuit het nochtans van het geloof, en niet geïsoleerd, zónder het zaligmakend geloof. Die verbinding is er ook in zondag 1. Het bezwaar dat je maakt, kan ik daarom echt niet uit dit stukje halen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Arja »

Adagio schreef:
Herman schreef:De Bijbel zelf nodigt mensen tot Christus te komen.
De Heere stuurt ook mensen terug (bijv. Luk. 1 "Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden" of Matth. 9 "Doch gaat heen en leert, wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande" dus Luk. 5 "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.")
Het wegsturen van de rijke jongeling droeg ondanks dat een ruime nodiging in zich om terug te komen en te volgen.

En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.

De rijke man kwam tot de Heere Jezus. Hij streefde naar perfectie. Op basis daarvan zocht hij naar het eeuwige leven. De Heere onderwees echter op geen enkele manier de doctrine van perfectie die de rijke man nastreefde. Hij probeerde de rijke te spenen van een theorie die diep in zijn geest geworteld was: zalig worden door de werken. (Bron: John Gill)

Het prediken van het Evangelie is het werk van mensen. Maar de gave van het geloof komt van God.
Plaats reactie