Ontmoetingsdag Ede

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Wat ds. W. Roos bedoeld.
Ik denk dat je zijn intenties redelijk correct weergeeft. Maar tussen 'bedoelen' en ook daadwerkelijk uitspreken zit dus een verschil. En dat luistert nogal nauw, omdat de toevlucht tot Christus niet gewezen wordt. En feitelijk bevindelijk ook niet functioneert, terwijl het wel een bijbelse bevinding is. Het hele psalmboek staat er vol van.
De ontstane verwarring ligt vermoedelijk (denk ik) in de verslaggeving, waarin niet genoeg rekening is gehouden met verschillende visies op wedergeboorte én daardoor gesproken woorden een andere dimensie kunnen krijgen. Overigens is dit slecht een vermoedelijke reconstructie van mij. Pin mij hier dus niet op vast. :)

Je inhoudelijke opmerking kan ik plaatsen. De toevlucht tot Christus heeft in het bovenstaande in zoverre ook geen plaats, omdat Christus geopenbaard moet worden. De uitwerking van ds. Roos vind ik overigens helder, echter is je kritiek hierin terecht. Het komen tot Christus en de oproep tot Christus dient ook in deze visie een plaats te hebben. Waar overigens ook ruimte voor is, dus als 'te passief' afschrijven zou ik niet willen voorstellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Wat ds. W. Roos bedoeld te zeggen is (mijn inziens) het volgende;

Als een mens ontdekt wordt aan zijn schuld, zal dat de mens niet bewegen om tot Christus te gaan. In onze schuld blijven we de toevlucht nemen tot de vorst der duisternis. Velen van Gods kinderen zullen dit herkennen. Toen ze door het werk van Gods Geest overtuigt werden van zonde en schuld, gingen ze zelf aan het werk. Ze probeerden het eerst zelf met God op te lossen. Maar om wederom geboren te worden moet men verloren gaan. God stopt niet bij de overtuiging van zonde en schuld, maar de Heere trekt door. Hij gaat de mens ontgronden, Hij gaat de mens ontledigen, zodat zalig worden een onmogelijkheid wordt. Berouw over de zonde wordt geboren én God wordt erkent als God, Die geen onrecht zou doen als Hij aan hen voorbij zou gaan. Het "Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig" wordt de belijdenis van een ontdekte zondaar die aan het einde van de wet is gebracht. En daar waar de zondaar verloren gaat onder Gods recht, daar wordt Christus aan je ziel geopenbaard: "Ik heb verzoening gevonden". Dus op het plekje waar God God gelaten wordt en de mens afgeschreven wordt, daar wordt Christus alles in allen. Dat is het moment van de wedergeboorte; als een zondaar met Christus wordt verzoend.
Wat ik hierin mis, is dit: wat is nu de taak van een verkondiger van Gods Woord? Om te vertellen hoe God dit doet? Of toch om DL H1 par. 3 in de praktijk te brengen?
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Erasmiaan »

Laten we reëel blijven. Een erudiete en bevindelijke predikant als ds. W. Roos wordt hier op grond van een zinnetje uit een verslag en wat herinneringen van één forummer weggezet als hypercalvinist, omdat hij de soevereiniteit van God benadrukt, terwijl hier aan de lopende band prediking, waar sterk eenzijdig de nadruk ligt op de activiteit van de mens, wordt opgehemeld en aangeprezen. Ik ga daar geen voorbeelden en namen bij noemen, maar hen die geen vreemdeling zijn in reformatorisch Jeruzalem en op refoforum weten wel wat ik bedoel. Ik vond het verfrissend om weer eens wat te lezen over het eenzijdige Godswerk, na al het andere, wat niet per se onwaar is, maar waar de mens zoveel moet doen. En zo’n discussie verdriet dan. Vooral als een predikant als ds. W. Roos het moet ontgelden, waar ik veel achting voor heb.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de bewoording van ds. Roos niet helemaal zorgvuldig is. De vraag is hoe letterlijk het verslag is. Ik ben het ook niet met ds. Zippro oneens. Maar wel met hen die hier op het forum (veel) verder gaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Laten we reëel blijven. enz enz
Ik heb nooit enige belezenheid gemerkt. Het woord erudiet is dus niet correct. Als je vriendelijkheid in de omgang bedoelt, dan snap ik je weer wel.
Afijn. Het is inderdaad zeer goed om Gods soevereiniteit op te merken. Maar dan wel in de juiste verhouding tot andere leerstukken.
De verwoording is overigens zeer correct weergegeven en buitengewoon herkenbaar voor een ieder die hem meermaals in het jaar hoort.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we reëel blijven. enz enz
Ik heb nooit enige belezenheid gemerkt. Het woord erudiet is dus niet correct. Als je vriendelijkheid in de omgang bedoelt, dan snap ik je weer wel.
Afijn. Het is inderdaad zeer goed om Gods soevereiniteit op te merken. Maar dan wel in de juiste verhouding tot andere leerstukken.
De verwoording is overigens zeer correct weergegeven en buitengewoon herkenbaar voor een ieder die hem meermaals in het jaar hoort.
belezenheid als belezenheid in Gods Woord en de oude schrijvers. Dat heb ik zeker wel bij hem gemerkt. Was jij op die dag, dat je kan bevestigen dat de verwoording correct is? Volgens mij niet, dus dan moet je oppassen. Wel ben ik eens dat het kenmerkende van zijn prediking is het eenzijdige Godswerk. Dat is in deze tijd schaars geworden en kan geen kwaad, me dunkt.

We zijn het overigens eens dat een totaal ontbreken van de oproep tot bekering een klip is waar we ook niet op moeten lopen. Maar dat schreef ik al.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Wat ik hierin mis, is dit: wat is nu de taak van een verkondiger van Gods Woord? Om te vertellen hoe God dit doet? Of toch om DL H1 par. 3 in de praktijk te brengen?
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde.
De veronderstelling in je woorden vind ik te ver gaan, alsof ds. W. Roos een eenzijdige boodschap van bekering alleen zou brengen. Een preek, meditatie of stichtelijke overdenking is in zekere zin altijd eenzijdig. Daarin kunnen nooit alle Bijbelse facetten aan de orde komen. Een beperkt verslag van een gesproken woord is nog eenzijdiger. Dat moet ons ervoor waken om niet te grote woorden te spreken.
Daarnaast wijs ik graag op de woorden die jezelf weleens aangehaald hebt; Het is niet alleen de Christus voor ons, maar ook de Christus in ons. Dus niet alleen het voorwerpelijke, maar ook het onderwerpelijke aspect moet aan de orde komen in de prediking, in meditaties en in lezingen. Dit als reactie op je retorische vraag; "Om te vertellen hoe God dit doet?".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Wat ik hierin mis, is dit: wat is nu de taak van een verkondiger van Gods Woord? Om te vertellen hoe God dit doet? Of toch om DL H1 par. 3 in de praktijk te brengen?
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde.
De veronderstelling in je woorden vind ik te ver gaan, alsof ds. W. Roos een eenzijdige boodschap van bekering alleen zou brengen. Een preek, meditatie of stichtelijke overdenking is in zekere zin altijd eenzijdig. Daarin kunnen nooit alle Bijbelse facetten aan de orde komen. Een beperkt verslag van een gesproken woord is nog eenzijdiger. Dat moet ons ervoor waken om niet te grote woorden te spreken.
Daarnaast wijs ik graag op de woorden die jezelf weleens aangehaald hebt; Het is niet alleen de Christus voor ons, maar ook de Christus in ons. Dus niet alleen het voorwerpelijke, maar ook het onderwerpelijke aspect moet aan de orde komen in de prediking, in meditaties en in lezingen. Dit als reactie op je retorische vraag; "Om te vertellen hoe God dit doet?".
Ik reageerde op wat jij schreef, niet op wat ds. Roos heeft gezegd, want daarin ben ik het met je eens: we moeten voorzichtig zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Ik reageerde op wat jij schreef, niet op wat ds. Roos heeft gezegd, want daarin ben ik het met je eens: we moeten voorzichtig zijn.
Dat mag natuurlijk, alleen ik heb in de bewuste posting slechts een poging gedaan om ds. Roos in andere woorden weer te geven, zodat de verwarring minder zou worden. Velen begrepen hem niet namelijk.

Wat ik inhoudelijk van mening ben op dit punt heb ik hier niet weergegeven, dan alleen met het terechte punt van Herman instemmen w.b.t. de toevlucht tot Christus. Mijn inhoudelijke mening op dit punt ga ik voor de rest niet geven. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben altijd bijzonder dankbaar voor de Dortse Leerregels, die ons in zake van dit onderwerp behoed om links of rechts af te wijken.

Het gesprek tussen de dominees Roos en Zippro, en het gesprek daarover op het forum, bevestigen mij in mijn mening dat het belangrijk is dat we dit belijdenisgeschrift blijven bestuderen en onderwijzen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:Ik ben altijd bijzonder dankbaar voor de Dortse Leerregels, die ons in zake van dit onderwerp behoed om links of rechts af te wijken.

Het gesprek tussen de dominees Roos en Zippro, en het gesprek daarover op het forum, bevestigen mij in mijn mening dat het belangrijk is dat we dit belijdenisgeschrift blijven bestuderen en onderwijzen.
Wel opmerkelijk dat iemand met de naam Philpot op deze manier positie kiest in deze discussie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
We zijn het overigens eens dat een totaal ontbreken van de oproep tot bekering een klip is waar we ook niet op moeten lopen. Maar dat schreef ik al.
Ik vind dat je hier het belangrijkste element van de Evangelie verkondiging, van de blijde Boodschap, toch echt een ondergeschikte rol geeft.
Ja, je zegt dat het totaal ontbreken een klip is. Maar juist de oproep tot bekering behoort toch de kern te zijn van elke preek?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
We zijn het overigens eens dat een totaal ontbreken van de oproep tot bekering een klip is waar we ook niet op moeten lopen. Maar dat schreef ik al.
Ik vind dat je hier het belangrijkste element van de Evangelie verkondiging, van de blijde Boodschap, toch echt een ondergeschikte rol geeft.
Ja, je zegt dat het totaal ontbreken een klip is. Maar juist de oproep tot bekering behoort toch de kern te zijn van elke preek?
Dat is zeker! Maar sommige vinden dat snel te activistisch, zijn bang dat men over de doodstaat heen stapt. Er de verkeerde mensen worden genodigd. De Puriteinen worden soms om hun ruime prediking en aandrang bekritiseerd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben altijd bijzonder dankbaar voor de Dortse Leerregels, die ons in zake van dit onderwerp behoed om links of rechts af te wijken.

Het gesprek tussen de dominees Roos en Zippro, en het gesprek daarover op het forum, bevestigen mij in mijn mening dat het belangrijk is dat we dit belijdenisgeschrift blijven bestuderen en onderwijzen.
Wel opmerkelijk dat iemand met de naam Philpot op deze manier positie kiest in deze discussie.
Ach, datzelfde is van toepassing op jou. Ik neem aan dat met betrekking tot het debat tussen Luther en Erasmus over de vrije wil, jij de kant van Luther kiest ;) En zeer terecht overigens.

Ik waardeer Philpot heel erg om zijn Christocentrische bevindelijke onderwijs, maar dat wil niet zeggen dat ik alles met hem eens ben. Zo ben ik ook een overtuigd kinderdoper.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
We zijn het overigens eens dat een totaal ontbreken van de oproep tot bekering een klip is waar we ook niet op moeten lopen. Maar dat schreef ik al.
Ik vind dat je hier het belangrijkste element van de Evangelie verkondiging, van de blijde Boodschap, toch echt een ondergeschikte rol geeft.
Ja, je zegt dat het totaal ontbreken een klip is. Maar juist de oproep tot bekering behoort toch de kern te zijn van elke preek?
Welnee. De tekst moet uitgelegd worden en de Heere Jezus moet de kern zijn. Dan zal de ene preek gericht zijn op het "haasten en spoeden om des levens wil" en een andere preek meer op "de gangen van Gods kerk" (waar overigens een impliciete oproep tot bekering in zit: voor onbekeerden is dat een jaloersmakende prediking, die mensen uit moet drijven). Dan weer zal het meer onderwijs zijn over de heilshistorie. Enz., enz.

@Philpot: de nickname heb ik niet aangenomen omdat ik een volgeling van Erasmus ben.
Ik begrijp wat je zegt over het doopstandpunt van Philpot, maar mensen die vinden dat de oproep tot bekering en geloof expliciet in de prediking aanwezig moet zijn zullen Philpot veelal ongelezen laten. Gelukkig bij jou niet. Ik denk overigens ook dat het wat kortzichtig is, om daarom een prediking te verfoeien of links te laten liggen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Bona Fide »

Voor degenen die precies willen weten wat ds. Roos en anderen gezegd hebben:
* https://kerkdienstgemist.nl/media/17469 ... oetingsdag
* https://kerkdienstgemist.nl/media/17469 ... oetingsdag
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie