Ontmoetingsdag Ede

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Ad Anker »

Klavart schreef:
Ad Anker schreef:de sympathisanten van ds. Roos (ds. Kort o.a.)
Waaruit blijkt dat ds. Kort en sympathisant is van ds. Roos?
Niet uit dit stukje. Maar ik concludeer uit deze uitspraken en uit wat ik van deze predikant weet dat hij wat het leerstuk van de rechtvaardiging dezelfde visie is toegedaan als ds. Kort. Denk je dat mijn analyse niet klopt?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Het gebruik van het woord ‘wedergeboorte’ valt mij op. Daarmee bedoelden de oudvaders (en de Bijbel!) iets heel anders dan de kennis van ellende, zoals dit nu kennelijk wordt ingevuld. Zie bv wat de Schrift zegt van de wedergeboorte in 1 Petrus 1:3.

Kennis van onze ellende is nodig, maar waneer dit niet gepaard gaat met het zaligmakend geloof, dat Christus en al Zijn weldaden aanneemt, mogen we echt niet spreken van wedergeboorte.
Inderdaad interessant. Dat pleit weer voor een GG-visie: wedergeboren zijn en Christus (nog) niet kennen. Al is die ontdekking volgens ds. Roos wel door Christus.

Nogmaals, nu gaan we een paar citaten fileren, ik weet niet of dat juist is en of het zo gezegd is. Maar het laat wel zien dat journalistiek nauw luistert bij kittelachtige lezers. Daar hoor ik overigens niet bij. Ik heb dat artikel echt wel gescand, maar heb er nu pas aandacht voor na de brief van ds. Zippro. Dus dat is ook een effect van zo'n brief.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Geytenbeekje »

Bedoeld ds Roos niet: Je moet altijd tot Hem gaan in al je nood ?
Als hij dat niet zo bedoeld snap ik dat ook niet echt goed.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: Nogmaals, nu gaan we een paar citaten fileren, ik weet niet of dat juist is en of het zo gezegd is. Maar het laat wel zien dat journalistiek nauw luistert bij kittelachtige lezers.
Hmm. Je overvraagt m.i. zelf het citaat door je inbreng over de plaats van de rechtvaardiging.

Kenmerkend in het citaat is het hypercalvinisme, namelijk het absoluut willen vermijden van enige oproep tot bekering en al helemaal niet tot Christus. En dat heb ik van deze dominee vaker gehoord.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door DDD »

Precies. En het is goed dat iemand daar de vinger bij legt.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Refoforum2017 »

Ik begrijp ds. W. Roos nog steeds niet. Stelt hij nu een probleem aan de orde, wat meer aan de linkerflank speelt, of wil hij juist iets aan de kaak stellen wat in de rechterflank niet deugt? Juist het woordje 'mag' in het bewuste citaat, maakt het onduidelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef: Nogmaals, nu gaan we een paar citaten fileren, ik weet niet of dat juist is en of het zo gezegd is. Maar het laat wel zien dat journalistiek nauw luistert bij kittelachtige lezers.
Hmm. Je overvraagt m.i. zelf het citaat door je inbreng over de plaats van de rechtvaardiging.

Kenmerkend in het citaat is het hypercalvinisme, namelijk het absoluut willen vermijden van enige oproep tot bekering en al helemaal niet tot Christus. En dat heb ik van deze dominee vaker gehoord.
Oké. Zo goed ken ik hem niet. Je zult gelijk hebben.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Geytenbeekje »

Refoforum2017 schreef:Ik begrijp ds. W. Roos nog steeds niet. Stelt hij nu een probleem aan de orde, wat meer aan de linkerflank speelt, of wil hij juist iets aan de kaak stellen wat in de rechterflank niet deugt? Juist het woordje 'mag' in het bewuste citaat, maakt het onduidelijk.
Waarschijnlijk de HHK/Geref Bond mensen
Hij had er over dat er mensen zijn die zeggen dat ze bekeerd zijn
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Augustienus »

Ik snapte ook niet aan wie het nou gericht is. De bezoekers van de ontmoetingsdag in Ede komen uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar lijdelijkheid een groter probleem is dan activisme. Waarschijnlijk horen de bezoekers graag een dergelijk verhaal.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Refoforum2017 »

Geytenbeekje schreef:
Refoforum2017 schreef:Ik begrijp ds. W. Roos nog steeds niet. Stelt hij nu een probleem aan de orde, wat meer aan de linkerflank speelt, of wil hij juist iets aan de kaak stellen wat in de rechterflank niet deugt? Juist het woordje 'mag' in het bewuste citaat, maakt het onduidelijk.
Waarschijnlijk de HHK/Geref Bond mensen
Hij had er over dat er mensen zijn die zeggen dat ze bekeerd zijn
Mijn gevoel zegt ook dat hij wil zeggen dat tegenwoordig mensen 'zomaar' naar Jezus gaan. Maar het lijkt juist of hij zegt dat hij moeite heeft met mensen, die een bepaalde weg uitstippelen en de voorwaarde van zondekennis stellen voordat ze tot Christus mogen gaan. Maar de prediking van ds. Roos is daarmee niet in overeenstemming. Dus ik vind het verwarrend. Als ik me niet vergis leest ds. Zippro het verslag op de 2e manier en dus alsof ds. Roos ageert tegen stellen van voorwaarden. Maar ik kan me dat niet voorstellen bij ds. Roos die de bezoekers van die ontmoetingsdag.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Geytenbeekje »

Refoforum2017 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Refoforum2017 schreef:Ik begrijp ds. W. Roos nog steeds niet. Stelt hij nu een probleem aan de orde, wat meer aan de linkerflank speelt, of wil hij juist iets aan de kaak stellen wat in de rechterflank niet deugt? Juist het woordje 'mag' in het bewuste citaat, maakt het onduidelijk.
Waarschijnlijk de HHK/Geref Bond mensen
Hij had er over dat er mensen zijn die zeggen dat ze bekeerd zijn
Mijn gevoel zegt ook dat hij wil zeggen dat tegenwoordig mensen 'zomaar' naar Jezus gaan. Maar het lijkt juist of hij zegt dat hij moeite heeft met mensen, die een bepaalde weg uitstippelen en de voorwaarde van zondekennis stellen voordat ze tot Christus mogen gaan. Maar de prediking van ds. Roos is daarmee niet in overeenstemming. Dus ik vind het verwarrend. Als ik me niet vergis leest ds. Zippro het verslag op de 2e manier en dus alsof ds. Roos ageert tegen stellen van voorwaarden. Maar ik kan me dat niet voorstellen bij ds. Roos die de bezoekers van die ontmoetingsdag.
Of hij zegt het tegen/voor de mensen op die ontmoetingsdagen
Zodat ze niet denken dat ze een heel bevindelijk verhaal kunnen houden zonder inhoud
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Terri »

Eigenlijk moet ik grinniken..gisteren werden degenen die het niet begrepen 'een beetje dom' bevonden, inmiddels lijkt het zelfs, ook als je de volledige tekst bezit, dat er vragen blijven.
En buiten dat sprak ik vandaag los van elkaar 2 mensen die het ook een verwarrend stukje vonden :huhu
Ben het met @ Ad eens, wat is het nut?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door samanthi »

Terri schreef:Eigenlijk moet ik grinniken..gisteren werden degenen die het niet begrepen 'een beetje dom' bevonden, inmiddels lijkt het zelfs, ook als je de volledige tekst bezit, dat er vragen blijven.
En buiten dat sprak ik vandaag los van elkaar 2 mensen die het ook een verwarrend stukje vonden :huhu
Ben het met @ Ad eens, wat is het nut?
Ja we zijn dus niet de enige die begrijpend lezen moeten leren :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door JCRyle »

Wat ds. W. Roos bedoeld te zeggen is (mijn inziens) het volgende;

Als een mens ontdekt wordt aan zijn schuld, zal dat de mens niet bewegen om tot Christus te gaan. In onze schuld blijven we de toevlucht nemen tot de vorst der duisternis. Velen van Gods kinderen zullen dit herkennen. Toen ze door het werk van Gods Geest overtuigt werden van zonde en schuld, gingen ze zelf aan het werk. Ze probeerden het eerst zelf met God op te lossen. Maar om wederom geboren te worden moet men verloren gaan. God stopt niet bij de overtuiging van zonde en schuld, maar de Heere trekt door. Hij gaat de mens ontgronden, Hij gaat de mens ontledigen, zodat zalig worden een onmogelijkheid wordt. Berouw over de zonde wordt geboren én God wordt erkent als God, Die geen onrecht zou doen als Hij aan hen voorbij zou gaan. Het "Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig" wordt de belijdenis van een ontdekte zondaar die aan het einde van de wet is gebracht. En daar waar de zondaar verloren gaat onder Gods recht, daar wordt Christus aan je ziel geopenbaard: "Ik heb verzoening gevonden". Dus op het plekje waar God God gelaten wordt en de mens afgeschreven wordt, daar wordt Christus alles in allen. Dat is het moment van de wedergeboorte; als een zondaar met Christus wordt verzoend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Wat ds. W. Roos bedoeld.
Ik denk dat je zijn intenties redelijk correct weergeeft. Maar tussen 'bedoelen' en ook daadwerkelijk uitspreken zit dus een verschil. En dat luistert nogal nauw, omdat de toevlucht tot Christus niet gewezen wordt. En feitelijk bevindelijk ook niet functioneert, terwijl het wel een bijbelse bevinding is. Het hele psalmboek staat er vol van.
Plaats reactie