Ontmoetingsdag Ede

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:Het probleem is dat de zondagen 2-6 kennelijk worden gelezen alsof zondag 1 ergens tussen 7-21 staat. Ik bedoel: zondag 2-6 zijn aspecten van de enige troost. Bij elk van die zondagen hoort de vraag: Wat troost u in de kennis van uw ellende? En in het feit dat God Zijn recht handhaaft?
Dat zijn vragen die je als het goed is, nooit passeert.
Daar ging het overigens helemáál niet over in de brief van ds. Zippro.

Daarnaast kan er alleen troost gevonden worden in de kennis van ellende vanuit het nochtans van het geloof, en niet geïsoleerd, zónder het zaligmakend geloof. Die verbinding is er ook in zondag 1. Het bezwaar dat je maakt, kan ik daarom echt niet uit dit stukje halen.
Ds. Roos typeert een zondaar (HC2-6) als iemand die Christus nog niet kent. Althans, zo lees ik zijn brief. De kennis van ellende is inderdaad kennis in het kader van het nochtans van het geloof dat in HC1 wordt beleden. Ofwel: hier wordt uiteen gehaald wat bij elkaar hoort. Ik meen dat ds Zippro daar een streepje onder wilde zetten. Dat maakt namelijk dat Evangelieverkondiging daadwerkelijk Evangelieverkondiging is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Valcke »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:Het probleem is dat de zondagen 2-6 kennelijk worden gelezen alsof zondag 1 ergens tussen 7-21 staat. Ik bedoel: zondag 2-6 zijn aspecten van de enige troost. Bij elk van die zondagen hoort de vraag: Wat troost u in de kennis van uw ellende? En in het feit dat God Zijn recht handhaaft?
Dat zijn vragen die je als het goed is, nooit passeert.
Daar ging het overigens helemáál niet over in de brief van ds. Zippro.

Daarnaast kan er alleen troost gevonden worden in de kennis van ellende vanuit het nochtans van het geloof, en niet geïsoleerd, zónder het zaligmakend geloof. Die verbinding is er ook in zondag 1. Het bezwaar dat je maakt, kan ik daarom echt niet uit dit stukje halen.
Ds. Roos typeert een zondaar (HC2-6) als iemand die Christus nog niet kent. Althans, zo lees ik zijn brief. De kennis van ellende is inderdaad kennis in het kader van het nochtans van het geloof dat in HC1 wordt beleden. Ofwel: hier wordt uiteen gehaald wat bij elkaar hoort. Ik meen dat ds Zippro daar een streepje onder wilde zetten. Dat maakt namelijk dat Evangelieverkondiging daadwerkelijk Evangelieverkondiging is.
Ik denk dat er wat dingen door elkaar heen lopen.

Maar wat betreft het punt wat jij maakt (m.i. niet hetzelfde punt dat ds. Zippro maakte) kan ik het niet met je eens zijn. Zondag 2-6 is primair gericht op de kennis van ellende vóórdat iemand tot het geloof komt. Als het gaat om troost ten aanzien van ellende bij de ware gelovige, is het prima om dat óók te behandelen bij deze zondagen, maar dat is niet wat de HC in deze zondagen leert. Om die troost te bezitten is éérst het ware zaligmakende geloof nodig zoals zondag 1 ook duidelijk leert. Kennis van zonde komt overigens ook terug in het stuk van de bekering, zondag 33. Dáár gaat het wel degelijk om de gelovige.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:Het probleem is dat de zondagen 2-6 kennelijk worden gelezen alsof zondag 1 ergens tussen 7-21 staat. Ik bedoel: zondag 2-6 zijn aspecten van de enige troost. Bij elk van die zondagen hoort de vraag: Wat troost u in de kennis van uw ellende? En in het feit dat God Zijn recht handhaaft?
Dat zijn vragen die je als het goed is, nooit passeert.
Daar ging het overigens helemáál niet over in de brief van ds. Zippro.

Daarnaast kan er alleen troost gevonden worden in de kennis van ellende vanuit het nochtans van het geloof, en niet geïsoleerd, zónder het zaligmakend geloof. Die verbinding is er ook in zondag 1. Het bezwaar dat je maakt, kan ik daarom echt niet uit dit stukje halen.
Ds. Roos typeert een zondaar (HC2-6) als iemand die Christus nog niet kent. Althans, zo lees ik zijn brief. De kennis van ellende is inderdaad kennis in het kader van het nochtans van het geloof dat in HC1 wordt beleden. Ofwel: hier wordt uiteen gehaald wat bij elkaar hoort. Ik meen dat ds Zippro daar een streepje onder wilde zetten. Dat maakt namelijk dat Evangelieverkondiging daadwerkelijk Evangelieverkondiging is.
Ik denk dat er wat dingen door elkaar heen lopen.

Maar wat betreft het punt wat jij maakt (m.i. niet hetzelfde punt dat ds. Zippro maakte) kan ik het niet met je eens zijn. Zondag 2-6 is primair gericht op de kennis van ellende vóórdat iemand tot het geloof komt. Als het gaat om troost ten aanzien van ellende bij de ware gelovige, is het prima om dat óók te behandelen bij deze zondagen, maar dat is niet wat de HC in deze zondagen leert. Om die troost te bezitten is éérst het ware zaligmakende geloof nodig zoals zondag 1 ook duidelijk leert. Kennis van zonde komt overigens ook terug in het stuk van de bekering, zondag 33. Dáár gaat het wel degelijk om de gelovige.
Om die troost te bezitten is het ware geloof van zondag 1 nodig. Deel van die troost is de kennis van de ellende.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Erasmiaan »

Ik snap niet wat ellendekennis voor troost oplevert? Als er troost is, is de ellende geweken. Anders is het geen echte troost.

Ik volg je wel als je zegt: dat ik mag weten uit welke grote nood en dood ik verlost ben is mij tot onuitsprekelijke troost. Maar bedoel je dat ook?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Valcke »

Inderdaad is de kennis van ellende helemaal geen troost, behalve wanneer we ook weten mogen uit onze ellende door Christus verlost te zijn. Ik vind Luthers kritiek op basis van het krantenartikel onbegrijpelijk.

Er is ook nergens een vraag: wat nut u de kennis van ellende? Maar wel: wat baat het u dat u dit alles gelooft?
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 okt 2019, 05:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Ad Anker »

Ik lees het nu zo dat ds. Roos de ellendekennis binnen de wedergeboorte plaatst en het aanbod versmalt. Het lijkt of ik dr. Steenblok hoor.

Ik snap daarom Luther wel, eigenlijk.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Thea »

Volgens mij plaatst ds. Roos de ellendekennis buiten de wedergeboorte.
MarioAK
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2019, 21:07

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door MarioAK »

Ds W. Roos is duidelijk geen Comriaan. Daar zit het verschil in benadering in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Jantje »

MarioAK schreef:Ds W. Roos is duidelijk geen Comriaan. Daar zit het verschil in benadering in.
Een bijzondere eerste post op dit forum! Welkom! ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Zonnebloem »

Jantje schreef:
MarioAK schreef:Ds W. Roos is duidelijk geen Comriaan. Daar zit het verschil in benadering in.
Een bijzondere eerste post op dit forum! Welkom! ;)
Hij moet ook geen volger van mensen zijn. Eén is uw Meester, namelijk Christus. En gij zijt allen ....
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Anselmus »

Erasmiaan schreef:Ik snap niet wat ellendekennis voor troost oplevert? Als er troost is, is de ellende geweken. Anders is het geen echte troost.

Ik volg je wel als je zegt: dat ik mag weten uit welke grote nood en dood ik verlost ben is mij tot onuitsprekelijke troost. Maar bedoel je dat ook?
De troost is dat ik in leven en sterven het eigendom van Christus ben en voor die troost is het nodig de drie stukken te kennen.

De catechismus start dus met de troost van een ware gelovige. De catechismus moet mijns inziens niet heilhistorisch uitgelegd worden, maar vanuit een verloste gelovige die weet dat hij vanuit een staat van ellende nu getroost mag leven door het bloed van Christus en uit dankbaarheid leeft naar Gods geboden. Dat houdt niet op na een eenmalig besef van ellendigheid. Steeds als ik de wet hoor, zie ik daarin mijn ellende, maar weet ik ook dat ik desondanks het eigendom van Christus ben. De troost zit dus niet in de ellende, maar in de wetenschap dat ik, ondanks mijn ellende het eigendom van Christus ben en eeuwig zal blijven.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ik snap niet wat ellendekennis voor troost oplevert? Als er troost is, is de ellende geweken. Anders is het geen echte troost. Ik volg je wel als je zegt: dat ik mag weten uit welke grote nood en dood ik verlost ben is mij tot onuitsprekelijke troost. Maar bedoel je dat ook?
Ik probeer slechts de HC na te spreken. Na de troost in vraag 1, wordt in vraag 2 gesteld dat die troost uit vraag 1 bestaat uit de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Kortom: de zondagen 2-4 zijn onderdeel van de kennis van de enige troost. Misschien even een perspectiefwisseling, maar bij elke vraag van HC 2-52 kun je dus de vraag stellen: Wat is de troost in dit antwoord. Ook bij de zondagen 2-4. Dus ja, ik bedoel inderdaad dat de grote troost uit zondag 3 en 4 is, dat mijn verlossing pure genade is en een groot wonder. En dat de nood en dood waaruit ik verlost ben, voor ons feitelijk niet te peilen is, maar ook dat Gods Zoon naar Gods recht moest sterven, niet voor Zichzelf, maar voor allen die door het geloof zondag 1 mogen naspreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap niet wat ellendekennis voor troost oplevert? Als er troost is, is de ellende geweken. Anders is het geen echte troost. Ik volg je wel als je zegt: dat ik mag weten uit welke grote nood en dood ik verlost ben is mij tot onuitsprekelijke troost. Maar bedoel je dat ook?
Ik probeer slechts de HC na te spreken. Na de troost in vraag 1, wordt in vraag 2 gesteld dat die troost uit vraag 1 bestaat uit de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Kortom: de zondagen 2-4 zijn onderdeel van de kennis van de enige troost. Misschien even een perspectiefwisseling, maar bij elke vraag van HC 2-52 kun je dus de vraag stellen: Wat is de troost in dit antwoord. Ook bij de zondagen 2-4. Dus ja, ik bedoel inderdaad dat de grote troost uit zondag 3 en 4 is, dat mijn verlossing pure genade is en een groot wonder. En dat de nood en dood waaruit ik verlost ben, voor ons feitelijk niet te peilen is, maar ook dat Gods Zoon naar Gods recht moest sterven, niet voor Zichzelf, maar voor allen die door het geloof zondag 1 mogen naspreken.
Een beetje geforceerd om zo naar alle zondagen te kijken, ook over de ellende. Als je alle drie de stukken kent, kun je getroost leven en sterven. Met alleen kennis van ellende kan dat dus niet en is die troost er ook niet. De grote troost van de zondagen 2-4 is er pas als er verlossing is. Dat schrijf je overigens zelf ook. Dus volgens mij ben je het toch ook met me eens.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap niet wat ellendekennis voor troost oplevert? Als er troost is, is de ellende geweken. Anders is het geen echte troost. Ik volg je wel als je zegt: dat ik mag weten uit welke grote nood en dood ik verlost ben is mij tot onuitsprekelijke troost. Maar bedoel je dat ook?
Ik probeer slechts de HC na te spreken. Na de troost in vraag 1, wordt in vraag 2 gesteld dat die troost uit vraag 1 bestaat uit de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Kortom: de zondagen 2-4 zijn onderdeel van de kennis van de enige troost. Misschien even een perspectiefwisseling, maar bij elke vraag van HC 2-52 kun je dus de vraag stellen: Wat is de troost in dit antwoord. Ook bij de zondagen 2-4. Dus ja, ik bedoel inderdaad dat de grote troost uit zondag 3 en 4 is, dat mijn verlossing pure genade is en een groot wonder. En dat de nood en dood waaruit ik verlost ben, voor ons feitelijk niet te peilen is, maar ook dat Gods Zoon naar Gods recht moest sterven, niet voor Zichzelf, maar voor allen die door het geloof zondag 1 mogen naspreken.
Een beetje geforceerd om zo naar alle zondagen te kijken, ook over de ellende. Als je alle drie de stukken kent, kun je getroost leven en sterven. Met alleen kennis van ellende kan dat dus niet en is die troost er ook niet. De grote troost van de zondagen 2-4 is er pas als er verlossing is. Dat schrijf je overigens zelf ook. Dus volgens mij ben je het toch ook met me eens.
Ja, volgens mij zeg ik dat ook. En nee, dat lijkt me niet geforceerd. Omdat in zondag 1 die weg feitelijk gewezen wordt: ken je dan ook die troost uit deze kennis. En daarmee worden ellende - verlossing - en dankbaarheid, alsook het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest steeds heel dicht bij elkaar gehouden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap niet wat ellendekennis voor troost oplevert? Als er troost is, is de ellende geweken. Anders is het geen echte troost. Ik volg je wel als je zegt: dat ik mag weten uit welke grote nood en dood ik verlost ben is mij tot onuitsprekelijke troost. Maar bedoel je dat ook?
Ik probeer slechts de HC na te spreken. Na de troost in vraag 1, wordt in vraag 2 gesteld dat die troost uit vraag 1 bestaat uit de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Kortom: de zondagen 2-4 zijn onderdeel van de kennis van de enige troost. Misschien even een perspectiefwisseling, maar bij elke vraag van HC 2-52 kun je dus de vraag stellen: Wat is de troost in dit antwoord. Ook bij de zondagen 2-4. Dus ja, ik bedoel inderdaad dat de grote troost uit zondag 3 en 4 is, dat mijn verlossing pure genade is en een groot wonder. En dat de nood en dood waaruit ik verlost ben, voor ons feitelijk niet te peilen is, maar ook dat Gods Zoon naar Gods recht moest sterven, niet voor Zichzelf, maar voor allen die door het geloof zondag 1 mogen naspreken.
Een beetje geforceerd om zo naar alle zondagen te kijken, ook over de ellende. Als je alle drie de stukken kent, kun je getroost leven en sterven. Met alleen kennis van ellende kan dat dus niet en is die troost er ook niet. De grote troost van de zondagen 2-4 is er pas als er verlossing is. Dat schrijf je overigens zelf ook. Dus volgens mij ben je het toch ook met me eens.
Ja, volgens mij zeg ik dat ook. En nee, dat lijkt me niet geforceerd. Omdat in zondag 1 die weg feitelijk gewezen wordt: ken je dan ook die troost uit deze kennis. En daarmee worden ellende - verlossing - en dankbaarheid, alsook het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest steeds heel dicht bij elkaar gehouden.
Luther, bedoel je ook niet dat de hele catechismus onder de gelovige belijdenis van Zondag 1 staat?
Dat heel de Catechismus de gelovige aan het woord is?
Daarom is ook Zondag 2-4 nodig voor verdieping van die troost. Omdat het het levenslang leren is in de 3 stukken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie